Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:13

Ik ben één jaar met oud en nieuw in Zwitserland geweest (midden in de bergen). Vanuit het hotel werdt er één héle mooie vuurpijl afgestoken om 12 uur. Verder hadden we hele grote kampvuren.
Dit was mijn mooiste oud en nieuw jaar!

Zelf vuurwerk afsteken mocht wel maar dit moest wel speciaal vuurwerk zijn (i.v.m. kans op lawines).
Degene die dus persé vuurwerk gingen afsteken waren allemaal Nederlanders -O-

gohya

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:15

We hebben hier elk jaar een Vuurwerkshow op 9 dec. dit jaar. Ik snap niet dat ze daar een vergunning voor krijgen.Als je wil weten hoe welke vuurpijl of pot eruit ziet,kan je ook op het scherm zien in de winkel zelf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:17

Dat is hier inderdaad ook. En het ergste, nog meer dan 1 show ook.
1 aan de linkerkant van het dorp weekend er op aan de andere kant van het dorp.
Show is wel mooi. Die zouden ze met oud op nieuw moeten doen en verder verbieden :P

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:21

Siervuurwerk knalt ook hè? :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:22

Klopt, maar niet als een bom dat de ramen staan te trillen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:30

Nou... ik schrik soms meer van een sierpijl die de lucht in vliegt dan zo’n rotje :))

@gohya waarom zouden ze voor een kwartier vuurwerk schieten geen vergunning mogen krijgen? Festivals schieten ook altijd flink wat de lucht in! Hartstikkend mooi.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:50

sureido schreef:
Nou... ik schrik soms meer van een sierpijl die de lucht in vliegt dan zo’n rotje :))

@gohya waarom zouden ze voor een kwartier vuurwerk schieten geen vergunning mogen krijgen? Festivals schieten ook altijd flink wat de lucht in! Hartstikkend mooi.

Om dieren een hoop angst te besparen? die hebben straks op oudjaarsdag al genoeg angst en ook de dagen ervoor en erna nog.
Maar ach,wij vinden het zo mooi,jammer voor de dieren dan maar.Het mooie gaat voor de angst,het is máár een dier.
Idd. HarT Stikkend mooi,die stikkende rook die er ook nog vanaf komt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:23

bruintje123 schreef:
Klopt, maar niet als een bom dat de ramen staan te trillen.

Shells wel :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:27

gohya schreef:
sureido schreef:

Om dieren een hoop angst te besparen? die hebben straks op oudjaarsdag al genoeg angst en ook de dagen ervoor en erna nog.
Maar ach,wij vinden het zo mooi,jammer voor de dieren dan maar.Het mooie gaat voor de angst,het is máár een dier.
Idd. HarT Stikkend mooi,die stikkende rook die er ook nog vanaf komt.

Als er op 1 plek vuurwerk afgestoken wordt is dat gedurende een halfuurtje meestal, en kun je die plek mijden. Je hoeft niet 2 dagen voor en achteraf je hond in de tuin te laten plassen omdat er op elke straathoek een rotje naar hem kan worden gegooid

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:38

Ik vind siervuurwerk best mooi maar dat domme geknal is 1 doffe ellende imo.
En als men zich nou aan de toegestane tijden zou jouden, maar nee het begint in oktober al als je pech hebt en stopt op z'n vroegst half januari eens. :x
En dan ook nog dat gedonder erbij van mensen en dieren bekogelen met vuurwerk, leuk joh en als die dieren vervolgens doodsbang zijn had de eigenaar zijn hond/kat maar 'beter moeten opvoeden'. :roll:

Ik ben dus voor strenge handhaving en evt per wijk een centrale plaats waar een vuurwerkshow gegeven wordt of waar je zelf mag afsteken, kan iedereen die er geen behoefte aan heeft fijn in de rest vd wijk zijn gang gaan.
Oh en dat degenen die vuurwerk afsteken ook zelf de straten weer schoonvegen, ik steek niks af en kijk ook niet naar buiten maar mag wel elk jaar de paasei opvegen. >;)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:42

Indien men vuurwerk afschaft, krijg je alleen nog maar meer illegale ellende.
Het is 1 x per jaar vanaf 18.00 tot 02.00 uur.
Geef kinderen op school voorlichting, zorg dat bij vuurwerk verkoop punten goede deskundige uitleg wordt gegeven over het correct afsteken van vuurwerk, en stabiele afsteek attributen, dan moet er een hoop verbetering zijn. Risico blijft er altijd.

Nederland wordt gewoon veelste veel betutteld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:43

Citaat:
Nederland wordt gewoon veelste veel betutteld.

Omdat te veel lui geen verstand meer hebben lijkt wel.
Dus het moet zo onderhand wel.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:48

Ik ben godsgruwelijk bang voor vuurwerk en ik woonde vroeger in een wat minder fijne buurt waar je als je niet oplette ook gewoon vuurwerk naar je toe gegooid kreeg, op klaarlichte dag. Wat mensen zichzelf aandoen als ze vuurwerk afsteken kan mij niet zoveel schelen, maar bleef het daartoe maar beperkt. De auto van mijn ouders vernield, de deur van de school tegenover in de fik, de hele straat onder de zooi die nooit opgeruimd wordt, dat gebeurt ook allemaal. De politie en brandweer kwamen er niet eens meer voor opdagen, die gaven aan dat ze het veel te druk hadden en dat we zelf die deur maar moesten blussen. En dat is geen verwijt naar hen, dat betekent gewoon dat er zoveel achterlijk gevaarlijks gebeurt dat een brandende deur daar blijkbaar bij in het niet valt.

Afschaffen die handel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:20

MargrietJonk schreef:

Hoe weet je dat?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:24

Shadow0 schreef:
MargrietJonk schreef:

Hoe weet je dat?

Idd.. Ik vind het altijd bijzonder de algehele redenering van
"Laten we het vooral niet verbieden want dan wordt het alleen maar erger!!"
Dan kunnen we net zo goed niets meer verbieden... (en ja dat is ook een drogreden ;) )

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:26

YellowGray schreef:
Ik ben godsgruwelijk bang voor vuurwerk en ik woonde vroeger in een wat minder fijne buurt waar je als je niet oplette ook gewoon vuurwerk naar je toe gegooid kreeg, op klaarlichte dag. Wat mensen zichzelf aandoen als ze vuurwerk afsteken kan mij niet zoveel schelen, maar bleef het daartoe maar beperkt. De auto van mijn ouders vernield, de deur van de school tegenover in de fik, de hele straat onder de zooi die nooit opgeruimd wordt, dat gebeurt ook allemaal. De politie en brandweer kwamen er niet eens meer voor opdagen, die gaven aan dat ze het veel te druk hadden en dat we zelf die deur maar moesten blussen. En dat is geen verwijt naar hen, dat betekent gewoon dat er zoveel achterlijk gevaarlijks gebeurt dat een brandende deur daar blijkbaar bij in het niet valt.

Afschaffen die handel.

Dan wordt er nog steeds geknald en wordt er nog net zo goed niet/nauwelijks gehandhaafd.....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:27

Citaat:

Nee, eerder is al gelinkt dat verbieden daadwerkelijk leidt tot minder schade, incidenten en milieuvervuiling. Hoe dat relateert aan illegaal vuurwerk weet ik niet maar het totaal wordt in elk geval minder (plus je pikt illegaal vuurwerk er zo uit: is het vuurwerk, dan is het illegaal)
Citaat:
Het is 1 x per jaar vanaf 18.00 tot 02.00 uur.
Klinkt leuk op papier, in de praktijk blijkt toch wat anders (zoals je hier kunt lezen in het topic).
Citaat:
Geef kinderen op school voorlichting,
Kregen wij. "Je bent een rund als je met vuurwerk stunt" en al die ongein. Die generatie is nu volwassen (ik ben 26). De vuurwerkverkoop is nog nooit zo hoog geweest. Erg veel effect zal het niet hebben gehad.
Citaat:
zorg dat bij vuurwerk verkoop punten goede deskundige uitleg wordt gegeven over het correct afsteken van vuurwerk, en stabiele afsteek attributen, dan moet er een hoop verbetering zijn.
Krijgen mensen als het goed is, en het zit in de verpakking. Ik denk dat het naïef is om te denken dat kleine snotjochies ineens niet meer gaan klooien met rotjes omdat een mevrouw in de winkel zei dat ze ze niet in een glazen pot mogen doen en tegelijk afsteken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:37

Ga van verbieden eens naar eerst flinke boetes en meer handhaving? Kijken of dat werkt. In plaats van weer klakkeloos een traditie afschaffen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:43

sureido schreef:
Ga van verbieden eens naar eerst flinke boetes en meer handhaving? Kijken of dat werkt.

We weten al een beetje dat dat niet werkt - en dat is ook niet zo gek: vuurwerk is zo afgestoken. Daar heb je maar een paar seconden voor nodig. Dat is dus nauwelijks op te sporen.
En ook tijdens oud en nieuw is veel van de rottigheid bijna niet vast te stellen, juist omdat een deel wel legaal is.

Het beperken van de beschikbaarheid en het simpelweg verbieden maakt daarin aardig uit.

Citaat:
In plaats van weer klakkeloos een traditie afschaffen.

Niet klakkeloos, maar vanwege de combinatie van factoren: mensen en dieren die gewond raken (ook omstanders), mensen en dieren die overlast ervaren en bv hulphonden die bang worden, schade aan materiaal, veel rotzooi, uitstoot...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:45

sureido schreef:
Ga van verbieden eens naar eerst flinke boetes en meer handhaving? Kijken of dat werkt. In plaats van weer klakkeloos een traditie afschaffen.

"Meer handhaving"... Ik weet het niet hoor. Ik denk dat ik als agent liever op iemand met een steekwapen af zou gaan dan met een handvol strijkers... Is bijna niks tegen te doen. Zeker niet als het 10 jarige kinderen zijn die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

"traditie" is trouwens kul, er zijn een hoop tradities die door vernieuwde inzichten en een veranderde moraal niet meer okee zijn. Daar is niks mis mee, vastklampen aan iets enkel en alleen omdat het traditie is wel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:49

Uiteindelijk is het waarschijnlijk wel iets wat mentaliteit en voorlichting te reguleren valt.
Ik kan hier het hele jaar vuurwerk kopen maar ik heb nog niet 1x last gehad van overlast terwijl ik in NL soms ook echt bang was rond de jaarwisseling door gericht bekogelen.
Wat maakt dat kinderen in 1 land zulke dingen doen en in een ander land niet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:56

Dat het hier van die verwende snotjong zijn die met alles wegkomen.
Als eerste bij de ouders al. Durft een leraar wat te zeggen gaat ouder verhaal halen ipv te zeggen dan zul je het wel verdient hebben. En zo ook betreft rottigheid uithalen. Die van mij doet dat niet. En ondertussen niet weten waar het snertjong uithangt. En thuis zijn ze bang van het jong die een grotere mond heeft dan de ouder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:04

sureido schreef:

Handhaving? Wat denk je dat ze nu doen. Meer mogelijkheden hebben ze gewoon niet, ze kunnen niet overal zijn. Bovendien, ik heb hier wel meegemaakt dat agenten er iets van kwamen zeggen en vervolgens bekogeld werden met rotjes en vuurpijlen. Tuig is te jong voor echte straffen dus moesten ze langs halt...

Afschaffen van alles boven cat 1 zou het beste zijn.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:06

Zal toch een verschil in mentaliteit zijn dan Sizzle. Hier ben ik ook vaak bang geweest om bekogeld te worden met dat rot vuurwerk. Wij hebben toch een paar heel vervelende jongens hier wonen, dus dat zal wel weer feest worden..

Dus ja, wat mij betreft mag dat knalvuurwerk absoluut afgeschaft worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:08

Eigenlijk denk ik dat het zinvoller is om de ouders financieel harder te bestraffen.
Zul je zien dan ze ineens een stuk beter opletten :+

Als we het over betutteling hebben is Zwiterland echt wel het land van de over de top betutteling. Soms ergerlijk wellicht, maar de overlast (niet alleen vuurwerk) is beduidend minder.
Als je te laat nog harde muziek draait komen ze 1x waarschuwen, de 2e keer krijgt je 100 fr boete en moeten ze nog een keer komen dan pluggen ze je stereo uit en nemen hem mee :D