Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blondies

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:50

Ik heb zelf in de horeca gewerkt als student. Fooien waren fijn (gingen wel in een pot) maar ging er niet vanuit. Het is wel een fijn compliment.
Als ik zelf echt goede service heb gehad geef ik ook fooi. Wel altijd een "degelijk" bedrag en niet 10cent, dan geef ik liever niks haha. Ik weet hoe hard ze ervoor werken.

Nu werk ik als therapeut en krijg ik soms wel eens een kleinigheidje (nooit geld) van patiënten voor de goede zorgen. Of dat dit nu gruwelijk vieze chocolaatjes zijn of een mooi knuffeltje voor de aanstaande baby: ik ben voor alles super dankbaar want het is een groot compliment voor mij en ik ben dan altijd vertederd door hoe attent mensen kunnen zijn :) kan mijn hele dag maken!

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:53

Ik vind fooi geven omdat het hoort de grootste onzin ooit. Als die bedoeld is als beloning voor extra goed werk zoals horeca-bokkers zeggen, hoe kan er dan automatisch van uit gaan? Extra goed werk is dus niet de gewone standaard, vriendelijke, snelle bediening. Die hoort niet extra te zijn maar normaal. Stel je voor dat andere beroepen niet meer vriendelijk zijn voor hun klanten...

Ik geef alleen fooi als het ook echt meer dan goed was. Niet voor service die je hoort te verwachten: dat is gewoon hun werk en daar krijgen ze salaris voor.

Ik heb tijdens mijn studie jaren in de horeca gewerkt om op mijn 18de op mij zelf te kunnen wonen (familie was terug naar Australië en ik bleef hier dus geen enkele financiële steun. Moest zoveel uren draaien als ik kon) en ik kan je vertellen: het is niet zwaar!!!! Ja, lange diensten ja. Maar over het algemeen vriendelijke klanten, geen fysiek geweld en geen psychisch zwaar werk. Er zijn beroepen waar dat echt wel anders is, ik vind mensen in zorg of onderwijs veel harder werken. Stel je voor dat mijn huidige 'klanten' (arrestanten) mij fooi gingen geven voor mijn werk _O-

Fooi is geen recht. Dat verdien je i.m.o. alleen als je echt goede bijzondere service verleent. Niet als je om de drie minuten komt vragen of alles naar wens is.....
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 17-10-17 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:55

Florenc schreef:
Het is nog steeds niet de bedoeling dat je 'voor de fooien' extra je best gaat doen, dat 'extra' moet er gewoon altijd zijn, ongeacht hoe rijk of arm je klant/gast/client/... is.

Dit dus.

StormMilagro schreef:
maar vooral omdat de horeca nog steeds geen fatsoenlijke CAO heeft in Nederland. Horeca is echt knokken voor je geld, met vaak lange dagen, zonder pauzes. Werken op dagen dat andere mensen vrij zijn met onregelmatige diensten.

Kan zijn dat het verandert is, maar toen ik 16/ 17 was werkte ik bij de Mac. Wij hadden een goede CAO, elke 3 maanden een crewfeest, fijne werksfeer, op tijd pauzes, onregelmatigheidstoeslag voor iig de zondag en ik verdiende echt niet slecht. Zelfs mn ouders waren daar verbaasd over :+

En over asociale klanten/ gasten, jeetje die paar uur dat je met zulk soort mensen zit opgescheept is misschien ietwat vervelend. Maar 1 ze zijn (soms) te corrigeren en je kunt ze de tent uitgooien als het echt te bont wordt/ service weigeren. En 2 het is tijdelijk.
In de zorg zit je 8 uur lang vast aan zo'n iemand. En de dag erna weer en volgende week ook. Vaak door ziekte kan je ze niet corrigeren en service weigeren is al helemaal een no-go.
Reden ook dat ik niet meer in een verzorgingshuis/ verpleeghuis wil werken.
Bovendien stopt het werk in de zorg niet bij je cliënt/ patiënt, je hebt ook nog de emotionele buien van de familie.

Elk werk heeft zijn zware punten, het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Maar om nou voor die kop thee extra geld neer te leggen omdat die mevrouw die het bracht naar me lachte? Nee sorry dat hoort bij je baan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:02

__Marloes schreef:
(wel minder dan gemiddeld ander werk maar ach dat telt niet)?

Salarissen zijn af en toe echt idioot.
Ik was van het voorjaar aan het kijken of ik me evt. kon omscholen. Ik werk al 4 jaar in de terminale zorg en heb hele leuke contacten gemaakt in de uitvaartbranche. Dus ik ging me er meer in verdiepen. Ik schrok me rot wat zij aan brutoloon ontvangen.
Even heel bot gezegd, ze krijgen een ontzettend leuk salaris (bijna 2 1/2 keer meer dan wat ik verdien) voor het letterlijk in de grond stoppen van iemand.

Als ik een foutje maak, oeps, overlijd mijn cliënt. Maar voor zulk soort risico's krijg ik niet betaald hoor. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:04

Onali schreef:
Florenc schreef:
Het is nog steeds niet de bedoeling dat je 'voor de fooien' extra je best gaat doen, dat 'extra' moet er gewoon altijd zijn, ongeacht hoe rijk of arm je klant/gast/client/... is.

Dit dus.

StormMilagro schreef:
maar vooral omdat de horeca nog steeds geen fatsoenlijke CAO heeft in Nederland. Horeca is echt knokken voor je geld, met vaak lange dagen, zonder pauzes. Werken op dagen dat andere mensen vrij zijn met onregelmatige diensten.

Kan zijn dat het verandert is, maar toen ik 16/ 17 was werkte ik bij de Mac. Wij hadden een goede CAO, elke 3 maanden een crewfeest, fijne werksfeer, op tijd pauzes, onregelmatigheidstoeslag voor iig de zondag en ik verdiende echt niet slecht. Zelfs mn ouders waren daar verbaasd over :+

En over asociale klanten/ gasten, jeetje die paar uur dat je met zulk soort mensen zit opgescheept is misschien ietwat vervelend. Maar 1 ze zijn (soms) te corrigeren en je kunt ze de tent uitgooien als het echt te bont wordt/ service weigeren. En 2 het is tijdelijk.
In de zorg zit je 8 uur lang vast aan zo'n iemand. En de dag erna weer en volgende week ook. Vaak door ziekte kan je ze niet corrigeren en service weigeren is al helemaal een no-go.
Reden ook dat ik niet meer in een verzorgingshuis/ verpleeghuis wil werken.
Bovendien stopt het werk in de zorg niet bij je cliënt/ patiënt, je hebt ook nog de emotionele buien van de familie.

Elk werk heeft zijn zware punten, het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Maar om nou voor die kop thee extra geld neer te leggen omdat die mevrouw die het bracht naar me lachte? Nee sorry dat hoort bij je baan.

Tsja, of je bij de mac werkt waar je 100 gasten ziet per uur of een restaurant waar de tafels 1 keer bezet zijn per avond dus je die 5/6/7 uur met dezelfde personen zit, zoals ik al eerder zei is de ene zaak de andere niet.

Overigens is fastfood een hele andere tak van horeca als dat een restaurant/bar/terras ed is. De korte communicatie die je daarbij met je gasten werkt of enkele uren is niet te vergelijken. En inmiddels is er bij de mac wel hier en daar wat veranderd..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:14

Bwoah, wel maximaal 7 uur... Probeer weken lang :D.

Vervelende klanten heb je overal. Lastige/onregelmatige uren komen bij meerdere functies voor, niet alleen de horeca. Werken op zon- en feestdagen, niet enkel horeca. Werken in de vakanties, goh, mensen in de toeristische sector doen niet anders.

En dat allemaal zonder fooi /evenhuilen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:15

7 uur lang uit eten? Wat is dat voor trage bediening? :D :+
Dat doe ik nooit en wens ik ook niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:17

Onali schreef:
__Marloes schreef:
(wel minder dan gemiddeld ander werk maar ach dat telt niet)?

Salarissen zijn af en toe echt idioot.
Ik was van het voorjaar aan het kijken of ik me evt. kon omscholen. Ik werk al 4 jaar in de terminale zorg en heb hele leuke contacten gemaakt in de uitvaartbranche. Dus ik ging me er meer in verdiepen. Ik schrok me rot wat zij aan brutoloon ontvangen.
Even heel bot gezegd, ze krijgen een ontzettend leuk salaris (bijna 2 1/2 keer meer dan wat ik verdien) voor het letterlijk in de grond stoppen van iemand.

Als ik een foutje maak, oeps, overlijd mijn cliënt. Maar voor zulk soort risico's krijg ik niet betaald hoor. :')

Wat dat betreft is werken in de zorg idd echt ondergewaardeerd en onderbetaald.

Als er een beroepsgroep een flinke fooi verdient, dan is het wel personeel in de zorg :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:20

bruintje123 schreef:
7 uur lang uit eten? Wat is dat voor trage bediening? :D :+
Dat doe ik nooit en wens ik ook niet.

Nee hoor, tapas concept en de hele avond tafelen :) is maar net het type wat je wil... geen trage bediening. Dat maakt het werk voor mij juist leuk, de hele avond dezelfde gasten. Of ze nu na 1,5 uur weg gaan of nog 5/6 uur zitten
Ik zou niet in de fastfood willen werken, ik vind het leuker om een band op te bouwen met mijn gasten.

En de zorg betaald niet verkeerd, mijn moeder verdiende bijna even veel als ik verdien met 16 uur werken, ik met 36 uur...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:23

Dan haal je de 7 uur toch nog niet?
Of komen de mensen om 5 uur al binnen om tot 12 te zitten?
Ik ken in mijn omgeving niemand die dat doet, nee ook niet tappas.
3,5/ 4 uur is het klaar hoor.

Je moeder zal geleerd hebben en dubbel zo oud zijn als jou met functiejaren.
Lekker vergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:31

bruintje123 schreef:
Dan haal je de 7 uur toch nog niet?
Of komen de mensen om 5 uur al binnen om tot 12 te zitten?
Ik ken in mijn omgeving niemand die dat doet, nee ook niet tappas.
3,5/ 4 uur is het klaar hoor.

Je moeder zal geleerd hebben en dubbel zo oud zijn als jou met functiejaren.
Lekker vergelijk.

7 uur zijn uitzonderingen, maar maken we mee. half 6 tot half 1, komt vast door de unieke gastvrijheid. Gemiddeld blijven bij ons de gasten 4 tot 5 uur zitten. Genoeg die eerder gaan, maar ook genoeg die langer blijven zitten

Er zijn genoeg mensen in de horeca die geleerd hebben en die ook werken voor hetzelfde loon als dat ik heb. En ik kwam niet met de vergelijking dat de zorg onderbetaald is, daar kwam jij mee. Ik ontkracht hem alleen maar. Als bijbaantje in de zorg toen ik nog op school zat verdiende ik per uur 4 euro meer als dat ik nu doe, en dat was toen tijdens mijn opleiding (zorg opleiding wel te verstaan) toen ik nog geen volwassenen loon kreeg. En toen haalde ik ‘s morgens ook alleen alle mensen uit bed, dus ik weet wel wat de zorg inhoud en ook de lonen ervan. Maar ook dit is off-topic. Dit is een hele andere discussie!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:40

Citaat:
daar kwam jij mee

waar?

Maar voor diegene die dat opperde kan het er wel mee eens zijn.
Zorg is meer dan vragen was het eten lekker. En na ja uitzonderlijke 7 uur zie je ze nooit meer.
er ligt een hele verantwoordelijkheid bij, niet alleen naar de patient maar ook naar de familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:45

bruintje123 schreef:
Citaat:
daar kwam jij mee

waar?

Maar voor diegene die dat opperde kan het er wel mee eens zijn.
Zorg is meer dan vragen was het eten lekker. En na ja uitzonderlijke 7 uur zie je ze nooit meer.
er ligt een hele verantwoordelijkheid bij, niet alleen naar de patient maar ook naar de familie.

Oeps, dat was jij niet. Excuus :) jij kwam alleen ermee dat die vergelijking bullshit is, dat is alleen niet.

De horeca is meer als alleen het vragen of het eten lekker was, ook daar liggen hele verantwoordelijkheden bij. En wij zien alle gasten graag vaker als alleen 1 keer, wat gelukkig ook vaak genoeg gebeurt dat er gasten zijn die mij al bij naam kennen.

Maar bruintje123, jij lijkt het niet te willen begrijpen. Prima, het is alleen echt niet zo makkelijk als je allemaal denkt. Vraag maar eens of je ergens een keer een avond/dagje kan meedraaien in de horeca, als je dat hebt gedaan spreek ik je graag nog een keer!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:49

__Marloes schreef:
minikatje schreef:
Ik refereer niet direct aan jou :)
Er zijn meerdere bokkers die zeggen dat het een eigen keuze is om in de horeca te werken.

Eigen keuze, tuurlijk. Soms gaat het gewoon niet anders en moet je het accepteren. Ik had veel liever ook misschien werk gehad waarvan ik van 8-17 werk, feestdagen vrij, vakantie aan kunnen vragen wanneer iedereen op vakantie kan. Soms gaat het niet anders. Moet je dan maar bij de pakken neer gaan zitten en elke dag ongemotiveerd naar het werk gaan?
Je bent op dit moment tegen de verkeerde boom aan het blaffen ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:52

Oh ja, jij was het die het zwaar had.
Daarom begrijp ik het niet :D
Ik denk dat je juist die vraag eens naar jezelf moet stellen, draai zelf maar eens mee bij andere beroepen die ook de benen onder de kont lopen. Ook met de feestdagen.
ja ja, ze krijgen dan misschien een schijntje meer geld, maar vaak niet eens hun leven zeker.
Politie, Vrijwillige brandweer (nog minder geld) die ook regelmatig bedreigd worden al helpen ze mensen.
Nee echt ik denk dat je in het verkeerde vak zit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:56

bruintje123 schreef:
Oh ja, jij was het die het zwaar had.
Daarom begrijp ik het niet :D
Ik denk dat je juist die vraag eens naar jezelf moet stellen, draai zelf maar eens mee bij andere beroepen die ook de benen onder de kont lopen. Ook met de feestdagen.
ja ja, ze krijgen dan misschien een schijntje meer geld, maar vaak niet eens hun leven zeker.
Politie, Vrijwillige brandweer (nog minder geld) die ook regelmatig bedreigd worden al helpen ze mensen.
Nee echt ik denk dat je in het verkeerde vak zit :)

Zwaar? Nee hoor, dat was een kritische post terug van iemand die in het vak zit! Dat het niet zo makkelijk is als hoe mensen het hier laten blijken

Ik vind mijn werk leuk, en wil voorlopig niets anders meer, anders had ik idd allang heel wat anders gedaan. Dat lage loon neem ik maar voor lief, want ja ik ben een van die gekken die zijn stinkende best doen voor jullie een top avond te maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:57

bruintje123 schreef:
Vrijwillige brandweer (nog minder geld) die ook regelmatig bedreigd worden al helpen ze mensen.

De vrijwillige brandweer krijgt best "leuk" betaald hoor.
Tussen de 20 en 30 E per uur (ligt aan de rang), en 10-15E per uur voor training/cursussen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:58

Ik ga mijn post van eerder maar eens herhalen:

Ik denk echt dat als iedereen die de fooi ziet als een welkome aanvulling op zijn salaris (omdat dit in de horeca gewoon laag is) "dan maar ergens anders moet gaan werken" dat dan de helft van de restaurants/cafés ermee kan stoppen. Wat is er mis met erkennen dat diegene die voor jou loopt te rennen misschien best een pittig beroep heeft? En niet omdat jij ziek bent of uit bed gehaald moet worden of gewassen of dat je in levensgevaar bent of weet ik het wat, maar omdat jij graag bediend wil worden, ie. op je derriere zitten terwijl je eten en drinken naar je toe wordt gebracht en je vaat weer wordt opgehaald :j . En als je daar meer voor zou moeten betalen dan ging je wel naar een ander, dus hè, je biertje blijft goedkoop en degene die het brengt blijft laag betaald. Oja en gratis water eisen natuurlijk :+

Ik heb gewoon het idee dat er onwijs veel rare redenen zijn om geen fooi te geven. (Hoewel ik hier niet ben om iedereen te dwingen om fooi te geven hoor.) Maar als je een keer ergens gewerkt hebt waar de fooi in de zak van de baas verdween, geef je dus geen fooi omdat dat er overal wel zo aan toe zal gaan? Dat is absoluut niet waar. Als je een fooitje wil geven en ook wil dat het bij de juiste terecht komt: vraag het gewoon. Geen fooi geven omdat "dit gewoon je werk is waar je voor betaald wordt": dat is dus precies niet hoe het werkt. Het idee van fooi is juist waardering omdat je méér krijgt dan wat je verwacht. Hoe je dat dan precies moet interpreteren hangt per persoon af, maar het gaat niet om die ene persoon, het gaat om de hele ervaring. Buitengewoon lekker eten, de bediening die even extra controleert bij de keuken of je bord inderdaad glutenvrij/notenvrij is, een drankje van het huis als je je glas hebt omgestoten, even een paracetamolletje regelen voor een gast die hoofdpijn heeft... Ik vind het jammer dat dat blijkbaar allemaal als vanzelfsprekend wordt gezien eerlijk gezegd :o Want dat is het zeker niet.
En de instelling "door dit soort topics geef ik alleen maar minder fooi", dat is echt... Tja :+ Wat wil je dan? Dat alle horecamensen hier komen verkondigen "nee, wij willen geen fooi, geef het alsjeblieft niet! Wij houden niet van beloningen! Iew!" Dat het allemaal zielig klinkt is je eigen draai die je eraan geeft denk ik...

Ik werk trouwens niet in de horeca :)

Overigens nog een leuke quote van Wouter Verkerk (columnschrijver over de horeca):
Citaat:
Fooi is het bonussysteem van de horeca. En hoewel bonussen in dit land zwaar onder vuur liggen, is deze bonus nog altijd zeer gebruikelijk, en is het ook een bonus zoals een bonus moet zijn. Je krijgt ‘m in principe alleen als je ‘m ook echt verdiend. Hij is voor de medewerkers die gasten een zorgeloos moment hebben bezorgd. Het leuke van fooi is dat het daarmee precies hetzelfde werkt als bij veel andere dingen; De Krijgers pakken altijd minder fooi dan de gevers.

De krijgers, die alles heel bewust doen met dat ene heilige doel: Meer fooi! En de gevers die helemaal niet bezig zijn met dat stukje waardering aan het einde van een gastenreis, maar gewoon focussen op een mooi verblijf van hun gast. Die gevers zijn telkens weer oprecht en aangenaam verrast wanneer je ze iets extra’s geeft. De Krijger zit er al de hele avond op te wachten, verlangen en hebzucht hebben zijn verwachting zo groot gemaakt, dat je zelfs bij een aanzienlijke fooi teleurstelling denkt af te kunnen lezen van zijn gezicht.

Gevers geef je fooi, krijgers niet ;)
Edit: en een blog over CAO's https://wouterverkerk.nl/gastvrijheid/o ... nederland/

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:00

Ik rond in goede restaurants het bedrag vaak af. Varieert van drie euro fooi tot tien euro. In restaurantjes waar je gewoon een daghap besteld geef ik eigenlijk zelden fooi, hooguit een paar euro.

Vind het eigenlijk ook wel een vreemde gewoonte. Ik werk ook voor het minimum loon, maar niemand die mij daarvoor beloond. Ook niet als ik met de kerst werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:49

__Marloes schreef:
Ayasha schreef:
Het valt me wel altijd op hoe het horeca personeel over komt in dit type topics. En hoe vaak ik lees dat men, hoe meer topics men hierover leest, hoe minder fooi men geeft. :)
Vriendelijkheid en je job correct doen werd bij mijn jobs altijd gewoon verwacht, ook als de klant aan het roepen en tieren was (klachtenbehandeling) en ik zat niet eens in een sociaal beroep. :+
Dus ik vind het altijd onbegrijpelijk dat horeca personeel verwacht daar extra voor betaald te krijgen. :)

En dan is er nog het feit dat het meeste horeca personeel dat ik tegen kom dusdanig veel fouten maakt in de opdiening en/of zo beperkt vriendelijk zijn dat ik het al helemaal geen beloning waard vind. := Wij gaan met een reden altijd naar hetzelfde restaurant. :=

Dus iemand die in de horeca werkt mag niet hun eigen mening duidelijk vertellen over fooi, maar jullie mogen weg allemaal zeggen “want wij krijgen toch ook geen fooi dus ik vind dat onzin, ze verdienen toch loon (wel minder dan gemiddeld ander werk maar ach dat telt niet)”. Bokt is een discussie forum, als er iets word gepost wat niet iedereen bevalt worden er meteen Posts verkeerd geïnterpreteerd. Zo ook mijn post hier in het begin van het topic, werd ik aangevallen omdat ik zei dat ik fooi waardeer. Ik zou zogenaamd niet eens een normaal bedankje waarderen terwijl onderaan stond dat ik het ook leuk vind om een berichtje op de tafel te lezen dat ze het naar hun zin hebben gehad of mensen echt dankbaar jou nog even opzoeken om je persoonlijk te bedanken...

Overigens vind ik de service in Nederland in de horeca boven gemiddeld goed, als je het vergelijkt met België, Spanje, Frankrijk, italie ed. In Nederland ligt de lat enorm hoog als het om de bediening gaat, anders zijn ze zo failliet want dan komt er niemand meer binnen. Wie gaat er nu nog op een terras zitten waar je een kwartier met een leeg glas zit en er nog niet eens is gevraagd of je nog iets wil drinken en zeg je nee, dat het glas dan opgeruimd word zodat iedereen weet dat het gevraagd is en het nog niet 10 keer gevraagd word komend kwartier?

tuurlijk mag je dat zeggen, en ik mag zeggen wat ik daar van vind. :) Cirkeltje rond.
verder heb ik al die dingen niet gezegd over jou dus die er hier bij halen heeft weinig nut. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:53

__Marloes schreef:
Oeps, dat was jij niet. Excuus :) jij kwam alleen ermee dat die vergelijking bullshit is, dat is alleen niet.

De horeca is meer als alleen het vragen of het eten lekker was, ook daar liggen hele verantwoordelijkheden bij. En wij zien alle gasten graag vaker als alleen 1 keer, wat gelukkig ook vaak genoeg gebeurt dat er gasten zijn die mij al bij naam kennen.

Maar bruintje123, jij lijkt het niet te willen begrijpen. Prima, het is alleen echt niet zo makkelijk als je allemaal denkt. Vraag maar eens of je ergens een keer een avond/dagje kan meedraaien in de horeca, als je dat hebt gedaan spreek ik je graag nog een keer!

Ze in niet de enige die het niet begrijpt. Gelukkig heeft iedereen andere verwachtingen maar ik verwacht van de bediening niet meer dan dat ze de bestelling goed opnemen en netjes op tafel zetten en weer afruimen enz. Meer verwacht ik niet. Uiteraard op een vriendelijke manier maar dat moet iedereen eigenlijk doen die iets met mensen te maken heeft.

Zwaar werk vast hoor maar er zijn zoveel beroepen die ik niet zou willen doen moet er ook niet aandenken om hoefsmid te zijn en de hele dag krom te staan en zo kan ik er vast nog tientallen opnoemen die zwaar zijn op welke manier dan ook.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:09

__Marloes schreef:
want ja ik ben een van die gekken die zijn stinkende best doen voor jullie een top avond te maken.

Eerlijk? Ik kom voor het eten, jij bent slechts de tussenpersoon tussen mijn eten en de kok.
En mijn avondsucces hangt echt niet af van de bediening :')

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:11

Maar het is toch ook niet zo dat personeel je verplicht fooi te geven? Het is vrijwillig en het is een leuke attentie maar hoeft niet.

De gemiddelde werknemer in een bedrijf maakt meer stampij als de bonus niet naar verwachting is haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:22

Ik wil best erkennen dat de horeca een pittig beroep is; in de vorm van een gesproken bedankje als ik het naar m'n zin heb gehad. Er zijn zoveel beroepen hartstikke pittig, die ook niet uit mogen gaan van een fooienpot. Bouwmaterialen groothandels waar je als vrouw heel bijzonder te woord wordt gestaan en niet mag zitten achter de kassa: sta je op lompe werkschoenen seksistische opmerkingen te verwerken en dat begint om 7 uur 's morgens.

De pompmedewerker die om half 6 het tankstation open moet gooien en ervoor zorgt dat de eerste broodjes al klaar liggen, vergezeld met een glimlach.

Ik snap niet helemaal hoe een part-of-the-job beloond moet worden met geld naast het salaris. Sinds wanneer is een simpel bedankje niet meer genoeg?

En eh, even voor de duidelijkheid; bij het tankstation moest ik ook gewoon de weekenden en feestdagen werken (oudjaarsdag en nieuwjaarsdag gewerkt, net als 2e kerstdag) en op de zondag kreeg ik ook geen toeslag hoor :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:29

Wij hadden een kapsalon en kregen vaak fooi. We hadden per dag een pot, vanwege verschillende samenstellingen van personeel en zo konden we het eerlijk verdelen.

Horeca is vrij normaal. Vroeger toen we cash betaalden bij benzine pomp gaven we ook fooi, kregen we ook meer spaarzegeltjes, hahaha ( vaste pomp die ons wel kenden )
Nu met al die betaal palen en pinnen is dat minder.

Bij tattoo shop laatste 2x ook fooi gegeven, want werden goed behandeld.

Horeca pinnen we, maar leggen we los fooi erbij, tenzij we niet vriendelijk zijn behandeld bijv.

In winkels zoals kruidvat, AH etc geven we nooit iets. Als je dat vergelijkt met de benzinde pomp is dat raar, maar dat komt denk ik toch van vroeger toen er voor je getankt werd nog en de ramen gewassen etc.