Fooi geef ik trouwens alleen contant en aan de tafel. Nooit bij de kassa. Het is immers voor de bediening. Met pinnen of betaling aan de kassa komt het vaak in de 'fooienpot' en daar gaan ze dan 1x in het jaar lekker van uit eten of iets anders doen, waarvan het hele bedrag echt niet word gebruikt. De rest gaat gewoon lekker in de zak van de eigenaar. Ik moest mijn fooi ook altijd afgeven en zag er nooit wat van terug. Toen gingen we dan met iedereen uit eten, zoals beloofd... In het eigen restaurant!
Dus ik was altijd heel happy met mensen die een euro of twee euro toestopten bij de tafel zelf. Dat kon in eigen zak. De rest zag ik niet terug. Dat was niet bij één restaurant zo, maar bijna overal waar ik heb gewerkt.
Ik geef dus fooi bij de tafel, aan de betreffende bediende in de hand, en nooit bij de kassa.
Zo zie je maar weer dat iedereen wat anders verwacht/waardeert.
Ik zag je al echt met een bak vol gierende kinderen slalommen om geërgerde gasten
Het is hier ook erg normaal dat er fooi gegeven wordt, ik zie het als een vorm van waardering voor wat je doet en dat is erg fijn. 
en snap ik, is ook om gek van te worden.