Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:21

Ik geef niet altijd fooi, maar wel vaak. Ik heb zelf ook horeca werk gedaan en ik weet hoe zwaar het kan zijn. Op papier gewoon pauze, maar in de regel heb je het vaak niet, omdat het te druk is en dan mag je geen pauze nemen. Met eten en drinken net zo, dat daar vaak genoeg geen tijd voor word gegeven. Dan werk je 8 uur achter elkaar zonder echt pauze en alleen even snel een slok water in de keuken.

Fooi geef ik trouwens alleen contant en aan de tafel. Nooit bij de kassa. Het is immers voor de bediening. Met pinnen of betaling aan de kassa komt het vaak in de 'fooienpot' en daar gaan ze dan 1x in het jaar lekker van uit eten of iets anders doen, waarvan het hele bedrag echt niet word gebruikt. De rest gaat gewoon lekker in de zak van de eigenaar. Ik moest mijn fooi ook altijd afgeven en zag er nooit wat van terug. Toen gingen we dan met iedereen uit eten, zoals beloofd... In het eigen restaurant! :+ :+ :+

Dus ik was altijd heel happy met mensen die een euro of twee euro toestopten bij de tafel zelf. Dat kon in eigen zak. De rest zag ik niet terug. Dat was niet bij één restaurant zo, maar bijna overal waar ik heb gewerkt.

Ik geef dus fooi bij de tafel, aan de betreffende bediende in de hand, en nooit bij de kassa.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 16:23

Berdien schreef:
Haha als ik in een restaurant zit waar het personeel met kinderen door de zaak rondjes gaat rennen ben ik vertrokken :') Zo zie je maar weer dat iedereen wat anders verwacht/waardeert.

*buiten op de parkeerplaats natuurlijk haha. Binnen is het geen speeltuin! :Y)

Berdien

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:28

Oohhh _O- Ik zag je al echt met een bak vol gierende kinderen slalommen om geërgerde gasten _O- 'Maar kids&ouders vinden het leuk hoor!'

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:34

Ik werk ook in een restaurant en bij ons gaat de fooi in een pot, aan het einde van de dag wordt het allemaal opgeteld, per uur uitgerekend, en verdeeld over het aantal uren per werknemer. Iedereen deelt mee, behalve de eigenaren. Bijpinnen kan dus ook prima :) Het is hier ook erg normaal dat er fooi gegeven wordt, ik zie het als een vorm van waardering voor wat je doet en dat is erg fijn.

Zelf geef ik dus ook altijd fooi, ondanks dat ik minimum verdien + studentenlening. Het lijkt me dat als je dan toch uit eten gaat dat die 1 a 2 euro er nog wel af kunnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:46

Berdien schreef:
Oohhh _O- Ik zag je al echt met een bak vol gierende kinderen slalommen om geërgerde gasten _O- 'Maar kids&ouders vinden het leuk hoor!'

Nou ik zou het helemaal niet leuk vinden als mijn kinderen tussen de tafeltjes gaan rennen.
Ik zou er helemaal kriegel van worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:47

NatasjavE schreef:
Berdien schreef:

Nou ik zou het helemaal niet leuk vinden als mijn kinderen tussen de tafeltjes gaan rennen.
Ik zou er helemaal kriegel van worden.

Volgens mij berdien ook niet hoor ;)

Niemand denk ik zelfs :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:53

Als we uit eten gaan geef ik meestal wel een par euro extra, mits bediening ook echt goed was. Wat ik dan weer bijzonder vind is dat mensen de bediening geen fooi geven als het eten niet goed was, daar kan diegene weinig aan doen. Zeker als ze wel haar best heeft gedaan iets anders te regelen of een oplossing te vinden.
Entertainment verwacht ik niet aan tafel, heb wel eens een serveerster gehad die begon met een praatje over het weer en een half uur later eindigde bij haar buurvrouw die borstkanker had. :\

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:56

Wij durven wel eens afronden op restaurant, maar in het algemeen geven we geen fooi.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:09

Ik geef eigenlijk bijna nooit fooi. Ik denk er eigenlijk nooit echt over na en met pinnen is het sneller om even ergens de pinpas door te trekken en sta ik er niet bij stil om fooi te geven. Als ik contant betaal, doe ik het wel eens, maar ook enkel als het goed is. Voor een drankje op terras zelden tot nooit eigenlijk, tenzij we contant op de tafel laten liggen.
Wel bedank ik altijd voor de service, maar vind dat eigenlijk niet meer dan normaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:29

verootjoo schreef:
Volgens mij berdien ook niet hoor ;)

Niemand denk ik zelfs :')

Oh nee dat begreep ik al. :j en snap ik, is ook om gek van te worden.
Ook voor het personeel. :')

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:30

Ook ik geef altijd fooi als ik ergens wat eet. Zelfs als ik haal. Zit zelf ook in de horeca. Niemand is wat verplicht maar vindt het zelf wel zo netjes om te geven, juist omdat ik weet hoe het is. (Geen drama, gewoon een feit). Ik woon in het gooi en val helaas daardoor onder de personen die moet leven van de fooi. Geen fooi is geen eten op tafel.

Nu krijgen we hier wel voldoende fooi hoor maar ik kan niet even besluiten 3 weken vrij te nemen want dan heb ik een probleem.

Heeft verder niks met opleidingen te maken, helaas heb ik de keuze gemaakt opleidingen te volgen waar geen markt (meer) voor is. Domme pech dus.
Laatst bijgewerkt door Xyris op 16-10-17 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:36

lieveli schreef:
bruintje123 schreef:
De security mag het officieel niet aannemen :D

Ze mogen me officieel ook niet met drugs binnen laten :D

Hahaha erg offtopic maar ik moest hierom echt lachen :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:48

Geen fooi = geen eten op tafel.... dan doe je toch iets niet goed. En dat fooi geven "wel zo netjes is"? Waarom? Waarom jij wel en een willekeurig ander persoon niet?

En ja, ik kom van oorsprong uit de horeca :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:54

Xyris schreef:
Ook ik geef altijd fooi als ik ergens wat eet. Zelfs als ik haal. Zit zelf ook in de horeca. Niemand is wat verplicht maar vindt het zelf wel zo netjes om te geven, juist omdat ik weet hoe het is. (Geen drama, gewoon een feit). Ik woon in het gooi en val helaas daardoor onder de personen die moet leven van de fooi. Geen fooi is geen eten op tafel.

Nu krijgen we hier wel voldoende fooi hoor maar ik kan niet even besluiten 3 weken vrij te nemen want dan heb ik een probleem.

Heeft verder niks met opleidingen te maken, helaas heb ik de keuze gemaakt opleidingen te volgen waar geen markt (meer) voor is. Domme pech dus.

Geen eten op de tafel zonder fooi?
Hoe doen andere dat dan met een min.loon?

En ik mag ook maar maximaal 2 weken aan een gesloten vakantie nemen.
Niet tussen kerst en nieuw en ook niet met carnaval.
En dat uiteraard op tijd aanvragen.

Waarom vind jij dan dat je wel recht hebt op een fooi en al die mensen zoals ik niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:58

LadyMadonna schreef:
Geen fooi = geen eten op tafel.... dan doe je toch iets niet goed. En dat fooi geven "wel zo netjes is"? Waarom? Waarom jij wel en een willekeurig ander persoon niet?

Als je afhankelijk bent van je fooi is het misschien een beter idee om een ander beroep uit te gaan oefenen óf te verhuizen als het leven in dat gebied gewoonweg te duur is.
Dus de uitspraak geen fooi = geen eten op tafel kan ik ook niet zo plaatsen. En waarom is fooi 'wel zo netjes'?
Je krijgt toch betaald voor het werk dat je uitoefent? En 'mensen het naar de zin maken' is part of the job; je bent een visitekaartje voor het restaurant.
Dat geldt voor kassieres net zo goed, die dienen ook vriendelijk te zijn anders worden ze er ook echt uitgemikt hoor als ze klanten straal negeren (althans, ze zullen geen contractverlenging krijgen) en die krijgen ook geen fooi.
Zorgverleners moeten het ook zonder fooi doen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:59

Hoe is wonen in het Gooi een oorzaak voor het moeten leven van fooi en zonder fooi geen eten op tafel kunnen zetten :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:00

Anoniem schreef:
LadyMadonna schreef:

Als je afhankelijk bent van je fooi is het misschien een beter idee om een ander beroep uit te gaan oefenen óf te verhuizen als het leven in dat gebied gewoonweg te duur is.
Dus de uitspraak geen fooi = geen eten op tafel kan ik ook niet zo plaatsen. En waarom is fooi 'wel zo netjes'?
Je krijgt toch betaald voor het werk dat je uitoefent? En 'mensen het naar de zin maken' is part of the job; je bent een visitekaartje voor het restaurant.
Dat geldt voor kassieres net zo goed, die dienen ook vriendelijk te zijn anders worden ze er ook echt uitgemikt hoor als ze klanten straal negeren (althans, ze zullen geen contractverlenging krijgen) en die krijgen ook geen fooi.
Zorgverleners moeten het ook zonder fooi doen...

In de zorg krijg je aardig veel fooi :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:01

Die begreep ik ook al even niet idd verootjoo :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:02

Ik woon al relatief goedkoop hier, verhuizen is helaas geen optie.

Ander beroep kan ik pas uitoefenen als er geld is.

En mijn woorden worden niet goed begrepen, ik vind het zelf netjes om fooi te geven als ik wat bestel of uit eten ga.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:04

Maar de boodschappen zijn er niet duurder toch? En de 'gewone mensen huizen' toch ook niet := en het salaris niet minder dan in de rest van NL

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:05

Zorg in de fooi is echt niet gewoon, bij sommige krijg je wel wat bij andere niet, ligt ook aan hoe breed de mensen het zelf hebben, maar het is niet standaard zoals bij de horeca, al vinden steeds meer mensen dat ook 'onzin'. Als je in de horeca moet leven van het fooi doe je iets niet goed ( leven boven wat je kunt uitgeven), iedereen heeft gewoon het maxiumloon.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 16-10-17 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:07

Verootjoo: nouja ik geef m'n huisarts of apotheker geen fooi, laat ik het zo zeggen :') ik bedank ze voor m'n pijnstillers en zeg dan 'tot over 20 dagen' omdat ze me dan weer zien :') ben het ook nog nooit tegen gekomen eerlijk gezegd.. toen k met de ambulance vervoerd werd... ik bedank ze wel altijd hartelijk en vriendelijk en ze weten ook echt wel dat ik er enorm blij mee ben met alle hulp.. maar ook de keren dat ik in het ziekenhuis lag heb ik nog nooit iemand een paar euro toe zien stoppen :')

En tja het niet zomaar op vakantie gaan... volgens mij kan zowat niemand besluiten om een paar weken de hort op te gaan. Ja, dat kan als je eigen baas bent en ook dan moet je dat heel goed plannen.

Maar als je afhankelijk bent van je fooi moet je toch eens kijken of je misschien het roer eens drastisch om moet gooien.

En ik weet hoe fijn fooi is hoor, want toen ik bij de pomp werkte kregen we ook fooi (verdeeld naar aantal uren) maar ik heb het nooit als vanzelfsprekend gezien.

Wat betreft cao in de horeca; cao of niet, het wettelijk mimimum uurloon is gewoon vastgesteld en ook zonder cao moet men zich daaraan houden, toch?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:09

Oorspronkelijk komt fooi geven van een extraatje wanneer je iets voor je eigen plezier hebt gedaan en dit naar wens was. Vandaar in een restaurant of in een kroeg wel en niet in de zorg.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:10

verootjoo schreef:
Maar de boodschappen zijn er niet duurder toch? En de 'gewone mensen huizen' toch ook niet := en het salaris niet minder dan in de rest van NL

Boodschappen niet idd, koopwoningen hangt af van het dorp maar ik ben een huurder en helaas een partoculiere huurder omdat ik er niet tussendoor kom bij de woningbouw. De huur is hier torenhoog omdat er een enorme vraag is, dat nekt me een beetje. Maar gelukkig mag ik vanaf november meen ik gebruik gaan maken van het duo voor een studielening, gaan we het roer even drastisch omgooien +:)+

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:12

Ik heb nog nooit fooi gekregen in de zorg, enigste waar ik die verhalen van ken is de thuiszorg bij de oudere mensen.
Misschien doe ik iets verkeerd :') :D Maar misschien ligt het in België anders dan in Nederland.