Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Re: Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:09

Mij is juist NIET gevraagd naar zichtbare tattoo’s of piercings. En toen ik de eerste dag kwam bleken de dames blousjes korte mouwen te hebben en mocht je geen zichtbare tattoo’s op je arm hebben en beide onderarmen zijn getattoeerd, toen ik dat even meldde zei de baas in mijn bijzijn tegen de jongen die mij aannam “ik had haar niet eens aangenomen!”

Mijn mond viel daar best wel even van open en heb toen een mannenblouse aangehad..

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:12

@ frummels: door de komst van de kinderen en de drukke job van mijn man ben ik zelf niet zo ambitieus meer. We hebben veel zorgen met onze oudste zoon en ook veel moeilijke nachten waardoor ik soms de alertheid mis die nodig is in het notariaat. Ik heb al geprobeerd om dit zo te zeggen maar dan kon ik op weinig begrip rekenen. Ik weet gewoon niet hoe ik moet zeggen dat ik een minder moeilijke job wil zonder niet gemotiveerd over te komen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:22

Nele80 schreef:
@ frummels: door de komst van de kinderen en de drukke job van mijn man ben ik zelf niet zo ambitieus meer. We hebben veel zorgen met onze oudste zoon en ook veel moeilijke nachten waardoor ik soms de alertheid mis die nodig is in het notariaat. Ik heb al geprobeerd om dit zo te zeggen maar dan kon ik op weinig begrip rekenen. Ik weet gewoon niet hoe ik moet zeggen dat ik een minder moeilijke job wil zonder niet gemotiveerd over te komen.

Dat kan ik heel goed begrijpen, dat je deze keuze dan maakt! :)
Ik heb in een gesprek aangegeven dat een ondersteunende functie meer bij mij past, en dit onderbouwd door wat bijpassende karaktereigenschappen te noemen en competenties die daarbij aansluiten (zoals: nauwkeurig/zorgvuldig, gemotiveerd, goed met feedback ontvangen, dienstverlenend ingesteld etc.). Dit werd door het bedrijf goed ontvangen en ze wilden mij toen graag aannemen.

Ook heb ik wel eens aangegeven met een deeltijd master te starten en daarom een baan te willen met een lagere werkdruk en minder eindverantwoordelijkheid. Dit werd ook positief ontvangen, al kreeg ik wel de vraag of ik na het behalen van mijn titel dan weg zou gaan. Heb toen aangegeven dat ik per dag leef en dus niet weet wat ik over 3 jaar doe, wel of geen titel. Dat werd toen ook goed ontvangen. :j

Je zou ook nog kunnen zeggen dat je inmiddels andere ambities hebt. Dat je, nu je kinderen hebt, inziet dat je "verzorgender" en dus faciliterender ingesteld bent en dat daarmee een ondersteunende baan beter bij jou past.

Het is heel moeilijk, merk ik nu zelf ook, om te motiveren waarom je een baan wil met minder verantwoordelijkheid. Het wordt gezien als een stap terug en werkgevers zijn allemaal bang dat je je gaat vervelen en dat je "overgekwalificeerd" bent.. Ik snap de positie waarin je zit dus heel goed en ben ook constant bezig mezelf te verantwoorden. Maar er komt een werkgever die het tof vindt dat je deze stap zet, je niet schaamt (ik zie totaal geen reden om me te schamen als ik een baan met minder verantwoordelijkheid wil, maar dat terzijde) en je gewoon een baan zoekt waar je goed in bent. Hou vol :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:33

SavannahNx schreef:
Mij is juist NIET gevraagd naar zichtbare tattoo’s of piercings. En toen ik de eerste dag kwam bleken de dames blousjes korte mouwen te hebben en mocht je geen zichtbare tattoo’s op je arm hebben en beide onderarmen zijn getattoeerd, toen ik dat even meldde zei de baas in mijn bijzijn tegen de jongen die mij aannam “ik had haar niet eens aangenomen!”

Mijn mond viel daar best wel even van open en heb toen een mannenblouse aangehad..

Hoe lang heb je het daar vol gehouden?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:23

daantjuhhh schreef:
SavannahNx schreef:

Ik werk er pas een maand maar je krijgt GEEN pauzes. Nog geen 5 minuten mag je even wat eten. Drinken mag je pakken in de bar. Je werkt soms dagen van 12 uur. En doordeweeks ben je “vroeg” klaar als je om 01:00 klaar bent en naar huis mag om ondertussen om 06:00 weer te mogen opstaan om naar school te gaan. In het weekend werk je van 17:00-03:30 af en toe. Dus ben nual opzoek naar iets nieuws want dir trek ik echt niet.. het betaald bagger ook nog is..

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:25

SavannahNx schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik werk er pas een maand maar je krijgt GEEN pauzes. Nog geen 5 minuten mag je even wat eten. Drinken mag je pakken in de bar. Je werkt soms dagen van 12 uur. En doordeweeks ben je “vroeg” klaar als je om 01:00 klaar bent en naar huis mag om ondertussen om 06:00 weer te mogen opstaan om naar school te gaan. In het weekend werk je van 17:00-03:30 af en toe. Dus ben nual opzoek naar iets nieuws want dir trek ik echt niet.. het betaald bagger ook nog is..

Hier ben je toch echt zelf bij hoor, niemand dwingt je :o Slim dat je iets anders aan het zoeken bent ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:34

Nele80 schreef:

Dat eerste deel kun je prima vertellen. Dat gedeelte van de gebroken nachten zou ik weglaten. Als je maar fit genoeg bent voor je nieuwe werk.
Vervolgens wel vertellen wat je zo aanspreekt in de nieuwe job.
Trouwens, er zijn zoveel redenen waarom iemand wel of niet wordt aangenomen. Vaak is dat niet terug te voeren op een antwoord.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:22

Aight schreef:
SavannahNx schreef:

Hier ben je toch echt zelf bij hoor, niemand dwingt je :o Slim dat je iets anders aan het zoeken bent ;)

Natuurlijk ben je er zelf bij. Maar ik weet hoe dat gaat in de horeca.
En trek je je mond open kun je gelijk vertrekken.

Niet iedereen heeft de luxe om op stappen.

Ik snap best dat Savannah eerst wat anders wil hebben. En daarna kan ze zeggen waar ze hun werkzaamheden kunnen stoppen :j

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:46

Jaa, lijkt me handig eerst wat anders te zoeken en daarna ontslag te nemen. En inderdaad je kunt niet zomaar als je met 5 man 400 mensen moet bedienen even weglopen of zeggen van joh krijg ik nog pauze? De eerste dag vroeg ik dat ook van kreeg ik (na 5 uur) nog een keer een kwartiertje pauze of wat? “Nee dat krijg je hier niet helaas”. Dat was het antwoord. Blij dat iemand anders hier het wel begrijpt :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:04

SavannahNx schreef:
Jaa, lijkt me handig eerst wat anders te zoeken en daarna ontslag te nemen. En inderdaad je kunt niet zomaar als je met 5 man 400 mensen moet bedienen even weglopen of zeggen van joh krijg ik nog pauze? De eerste dag vroeg ik dat ook van kreeg ik (na 5 uur) nog een keer een kwartiertje pauze of wat? “Nee dat krijg je hier niet helaas”. Dat was het antwoord. Blij dat iemand anders hier het wel begrijpt :)

Dat kan je wel. Zolang iedereen het accepteert om zonder pauze te werken, krijgt zo'n werkgever de ruimte ook. Maar als al z'n personeel het niet meer accepteert, is dat snel klaar. Want wat gebeurt er als je wel pauze neemt? Dan krijgen mensen hun drankje later... That's it. Geen zaak van leven en dood. Het is geen open hart operatie ofzo ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:50

xMarieke schreef:
SavannahNx schreef:

Dat kan je wel. Zolang iedereen het accepteert om zonder pauze te werken, krijgt zo'n werkgever de ruimte ook. Maar als al z'n personeel het niet meer accepteert, is dat snel klaar. Want wat gebeurt er als je wel pauze neemt? Dan krijgen mensen hun drankje later... That's it. Geen zaak van leven en dood. Het is geen open hart operatie ofzo ;)

maar dan kost het de baas wel klanten.
oplossing; meer personeel inzetten zodat het wel mogelijk is

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:17

Ik ben ooit uitgenodigd op mijn lettertype in mijn brief.
Nogal een uitgesproken letter gekozen en dat viel blijkbaar erg in de smaak.
In het gesprek liep het ook lekker omdat deze persoon mij daarom erg aardig vond.
Werk er nu bijna 20 jaar en om de paar jaar een andere functie waar ik dan ook weer naar moet solliciteren..... dat geeft je dan wel het lef op vreemde vragen heel gevat te antwoorden.

Wel ooit de vraag gehad: je hebt 2 gelijkwaardige chefs, beide willen dat je met spoed een klus voor ze doet. Wie kies je? Antwoord: dat zoeken jullie dan eerst maar samen uit, daar ga ik niet tussen zitten.

Het lijkt me ook erg moeilijk om alleen maar correcte vragen te stellen, er mag zoveel niet meer tegenwoordig. Op de vraag wat je grootste talent is, dat is meestal dan ook je valkuil omdat je daarin doorschiet.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:05

Denk dat als mensen er zelf werken dat ze het dan beter zullen begrijpen. Mn vriend denkt ook dat ie het weet maar zolang je er niet een werkdag geweest bent.... you have no idea!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:33

Ik kreeg serieus diepgaande vragen als 'noem vijf verbeterpunten van jezelf' 'hoe zou het bedrijf kunnen helpen deze verbeterpunten waar te kunnen maken', 'wat zou jij kunnen toevoegen aan ons bedrijf' en 'als je iets aan jezelf kunt veranderen, wat zou je dan kiezen?'. Het zijn nogeneens hele rare vragen maar ik was er niet helemaal op voorbereid. Het ging namelijk gewoon om een weekendbaantje bij de Lidl :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:34

xRivaldo schreef:
Sorry maar ik irriteer mij aan de hoeveelheid Bokkers die hier aangeeft dat er werd gevraagt of zij een kinderwens heeft. Dit mogen organisaties helemaal niet vagen op sollicitatiegesprekken. _-:(
Net zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat etc. Maar iedereen lijkt er lak aan te hebben. Het geeft vrouwen en mannen geen gelijke kansen.

Ik kruip weer onder mijn feministische steen :')

Nou, inderdaad. Ik vind het vooral verontrustend dat deze vraag nog steeds gesteld wordt! :oo

En voor degenen die zeggen niet te weten hoe dan te reageren: ondanks dat het niet mag weet je dat deze vraag kan komen. En het antwoord op deze vraag kan je dus gewoon instuderen. Mijn lijstje aan mogelijke antwoorden die ik paraat had toen ik, al weer een poosje geleden, aan het solliciteren was:
1) Die vraag mag u niet stellen.
2) Stelt u die vraag ook aan mannelijke kandidaten?
3) Het krijgen van kinderen is niet iedereen gegeven.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat antwoord 3 voor nogal een rood hoofd bij de interviewer zorgde :Y) . En nee, ik heb de baan toen niet gekregen.

Ik werk ondertussen al weer 20 jaar voor dezelfde werkgever. En nog steeds tot tevredenheid.
Hier is ongeveer 4% vrouw en als er dan in een zeldzaam geval een keer een collega zwanger is vind iedereen dat vooral heel erg leuk :') :j .

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:45

Haha Piekosjj, kan me voorstellen dat je daar niet helemaal op voorbereid was :')

Hier laatst de volgende gehad:
- stel je krijgt €1000,- om komend weekend te spenderen, wat zou je ermee doen?
- wat maakt jou gelukkig?
- wat ik van feestjes vond met (veel) alcohol, want die hadden ze af en toe :+ :')
- welke rol ik heb/aanneem in een groepsbespreking (vond ik wel een goede vraag)
- of ik een paard had :D (niet voor een functie met paarden oid, maar omdat ik als hobby paardrijden in m'n cv heb)

De vraag over kinderwens hier (nog?) niet gehad :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:28

Bij mijn vorige baan werd door de directeur in het laatste sollicitatie/arbeidsvoorwaarden gesprek ook gevraagd of ik kinderen had, toen antwoordde ik met nee. Daarna vroeg hij of ik op korte termijn kinderen wilde. Ik heb toen aangegeven dat ik het een hele brutale vraag vind en dat het me niet relevant lijkt voor het uitoefenen van de functie of de onderhandeling in de arbeidsvoorwaarden.
Diep van binnen dacht ik dat ik die baan na dit antwoord wel op mijn buik kon schrijven, maar ik kreeg een half uur later een contract in mijn mail. :+

Vind het echt hondsbrutaal om daarnaar te vragen. Als het zogenaamd uit interesse is, dan bewaar je die vraag maar voor als ik er eenmaal werk en we bij de koffie automaat staan te kletsen. :x

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:04

Frummels schreef:
Bij mijn vorige baan werd door de directeur in het laatste sollicitatie/arbeidsvoorwaarden gesprek ook gevraagd of ik kinderen had, toen antwoordde ik met nee. Daarna vroeg hij of ik op korte termijn kinderen wilde. Ik heb toen aangegeven dat ik het een hele brutale vraag vind en dat het me niet relevant lijkt voor het uitoefenen van de functie of de onderhandeling in de arbeidsvoorwaarden.
Diep van binnen dacht ik dat ik die baan na dit antwoord wel op mijn buik kon schrijven, maar ik kreeg een half uur later een contract in mijn mail. :+

Vind het echt hondsbrutaal om daarnaar te vragen. Als het zogenaamd uit interesse is, dan bewaar je die vraag maar voor als ik er eenmaal werk en we bij de koffie automaat staan te kletsen. :x

Nou... ik ben het niet met je eens. En precies om de reden die ik laatst te horen kreeg, namelijk dat bij veel vrouwen hun perspectief op het werk verandert als ze kinderen krijgen.
Dan kan het een werkgever dus maar zo gebeuren dat hij een gemotiveerde carrièregerichte vrouw aanneemt die binnen 2 jaar verandert in een moeder die werk vooral ziet als een manier om uit te rusten van de drukte thuis en de financiering van het gezin. En gaat vragen om ouderschapsverlof etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:08

Ik snap ook wel dat het gevraagd wordt, in Nederland is het percentage vrouwen dat fulltime wil werken heel laag.. en veel bedrijven zoeken wel fulltime personeel natuurlijk. Maakt het niet netjes om te vragen, maar ik snap het wel. In tegenstelling tot andere landen, waar het heel normaal is om langer zwangerschapsverlof te hebben maar wel gewoon weer fulltime te werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:11

En maar niet te spreken over de ziekmeldingen van moeders omdat kind een snottebel heeft.
Want onbetaald verlof doen ze niet aan natuurlijk.
Het kan dan allemaal niet mogen, maar ik begrijp het heel goed. En ik ben ze altijd voor geweest om zelf al aan te geven dat ik geen kinderwens heb.
Maar ik heb dan ook altijd werk gedaan dat vandaag moet gebeuren, dus ook nu iemand die vrij is voor moet invallen.
Niet iets dat ik later in de week of thuis wel kan inhalen. Dat scheelt natuurlijk ook wel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:17

In het kader van gelijke behandeling zou het niet uit mogen maken, maar voor de werkgever maakt het wel degelijk uit.

Zoveel collega's van werknemers die er fulltime voor gingen zien veranderen in parttimers die steeds hun dagen willen ruilen en op de dagen dat ze er nog wel zijn, duidelijk laten merken dat hun prioriteiten veranderd zijn.

Minder nauwkeurig, minder betrokken.

En dat is logisch, kinderen veranderen je leven, maar het verandert ook de situatie voor de werkgever.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:31

Dat het gevraagd wordt en dat men het begrijpt is iets anders dan dat het mag. Want je mag iemand simpelweg niet afwijzen omdat ie misschien kinderen wil. Aan mannen vragen ze dat toch ook niet? Althans, in mijn geval werd die vraag niet aan mijn mannelijke collega gesteld.

Als je wil weten of iemand zijn carriere belangrijk genoeg vindt, zijn daar honderden andere vragen voor te bedenken. Maar dan moet je geen vragen gaan stellen met het verkeerde doel. Want dat ik misschien over een jaar of 5 aan kinderen denk, zegt werkelijk waar helemaal 0,0 over mijn doorzettingsvermogen, carrièreperspectief of mijn motivatie voor een baan.

Vond het in deze situatie helemaal ironisch dat het werd gevraagd omdat ik solliciteerde als jurist voor onder andere arbeidsrecht zaken. :+ misschien was het een test? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:21

Ik vind het ook een rare vraag...
Ik kan nu heel hard roepen geen kinderwens te hebben, maar misschien is dat over 5 jaar wel anders?
Ik vind inderdaad niet eerlijk maar ook een lastige vraag, want stel ik wil nu geen kinderen en straks wel? Ben ik dan gelijk m'n baan kwijt? ;) Mensen veranderen, veel vrouwen kunnen nog niet zeggen if ze kinderen willen of niet, omdat ze het gewoonweg nog niet weten/geen partner hebben oid.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:21

Gewoon altijd zeggen dat je het niet wilt. En er dan aan beginnen als je een vast contract hebt. :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:23

En een heleboel vrouwen weten het wel al lange tijd zeker. Daar ben ik er ook altijd 1 van geweest.
En ja als ik op die manier misschien eerder de baan kan krijgen vind ik dat voor mezelf mooi mee genomen.