Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 00:02

Sorry, maar ik word echt krankjorum van al je meningen die je op je zoon baseert. Ik heb tot nu toe alleen maar gezien: onze zoon dit, onze zoon dat, daarom kunnen 16 jarige ......... enz.

Ik kost 3,60 euro per uur. Dat is echt een schijntje. Wij hebben daarnaast een vul norm voor de vakkenvullers (dus vaak meisjes van 15 tm 17 jaar) en wij doelen op minstens 350 stuks per uur vullen. Dus het is zeker niet zo dat alle 16 jarigen 'groene' per definitie sloom werken en veel tijd en moeite kosten. Je krijgt namelijk over 1 leermeester toegewezen en die is maar 3 dagen per week met jou aan de slag. Voor de rest zijn er nog 5 andere leidinggevenden op de vloer aanwezig en daarnaast krijgen hun ook gewoon betaald om jou wat te leren. Plus: een BBL leerplek bied nog altijd zichzelf aan. Dus ze zullen er echt wel profijt aan hebben, anders doen bedrijven dat niet.

superpony schreef:
16 Jarigen kunnen anders prima voor zichzelf opkomen. Wij hebben altijd leerlingen gehad va 16 en die zijn mondig en wijs zat. Onze zoon was dat ook. Als je ergens problemen mee hebt, moet je dat anders thuis of op school gaan vragen. Wij kennen haar niet, dus reageren puur op haar vraag.

Dat 16 jarigen goedkoop zijn en dus wat opleveren is echt heel leuk, maar heb je als ondernemer heel weinig aan. Je moet zelf opleidingen volgen om leerlingen te mogen opleiden en je steekt enorm veel tijd en energie in leerlingen. Daarmee neem je ook wel wat risico's, omdat iemand in de leer nogal wat fouten kan maken. Ze zijn langzaam, hebben uitleg nodig, dus kunnen ook je omzet verlagen.
En de ondernemer heeft naast de uren in de zaak ook de administratieve rompslomp van een leerling.

Heel af en toe hou je er een leuke kracht aan over.

Ik weet ook zat ondernemers die geen leerlingen of BBL'ers meer wilden vanwege alle nadelen.
BOL stagiaires begonnen wij zelf al nooit aan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 00:04

Omdat vakanties amper nog van toepassing zijn als je BBL doet en ik graag gewoon op zaterdag lekker uitslaap en wat dingen voor mezelf ga doen, en natuurlijk naar vrienden/vriendinnen.
Bij ons werken de meeste op zaterdag niet, vandaar.

Es_ther schreef:
Maar waarom wil je niet op zaterdag werken?
Neem aan dat je vriendinnen ook wel een bijbaantje hebben/krijgen, en die zijn vaak op de zaterdag (althans, bij ons werkte iedereen op zaterdag).
Dan hadden we gewoon de avond om te stappen, en de vakanties om af te spreken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:09

Maar in een bbl'er word wel heel veel tijd en geld gestoken. Je ziet het misschien niet.
Heb je het er nog over gehad over je werktijden?
Ik zou opzoek gaan naar een andere richting. In de detailhandel kom je nou eenmaal niet onder weekenden uit.
Met zo'n instelling ga je het ver schoppen, beter gezegd helemaal niet ver. Er zijn genoeg mensen die wel in de weekenden willen werken

Hilli

Re: Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:16

Je kost je werkgever meer dan €3,60/uur, maar uiteraard ben je goedkoper dan een 30+'er om maar wat te noemen.

Goed plan om de zaterdag bespreekbaar te maken, je komt er vast wel uit met je collega's :j

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:35

Ik doe een BBL opleiding als verpleegkundige, en ook daar worden er weekenden gewerkt. Ik vind het niet erg om op zaterdag of zondag te werken, ook niet als ik een late dienst heb. Ik denk altijd; zaterdag en zondag werken? Prima, dan vier ik overige dagen mijn weekend. Met een BBL opleiding moet je nu eenmaal wat vrijheid gaan inleveren. Als je zo gehecht was aan jouw vrije zaterdag moet je voor een BOL opleiding kiezen. En bij de Etos werken duurt niet tot savonds half 12, dus je hebt altijd een avond, of een halve vanaf 8 uur de tijd om leuke dingen te doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 00:36

Je hebt toch gelezen dat ik hier gewoon mee doorga? Ik heb hiervoor al een bol opleiding gevolgd dus ik weet hoe de vork in de steel zit.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:39

Als je weet hoe de vork in de steel zit weet je ook dat je gewoon werkt buiten school en kantoortijden om.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:40

Lieshorses schreef:
Je hebt toch gelezen dat ik hier gewoon mee doorga? Ik heb hiervoor al een bol opleiding gevolgd dus ik weet hoe de vork in de steel zit.

Dan moet je dus ook accepteren dat je de weekenden moet werken. En dan ben je de andere dagen lekker vrij.
In het weekend werken en andere dagen vrij heeft ook voordelen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 00:45

Apart dat ik dan in vorige winkels niet op de zaterdag hoefde.
Maar ik bedoelde het ook meer betreft het bol en bbl gedeelte.

Kimmie schreef:
Als je weet hoe de vork in de steel zit weet je ook dat je gewoon werkt buiten school en kantoortijden om.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:47

Zo zit het in elkaar. De ene winkel werkt anders dan de andere.
Ik hoef in de supermarkt in principe ook geen weekenden te werken maar als het nodig is is het nodig. Kwestie van aanpassen

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 06:03

Lieshorses schreef:
Denken jullie dat het dom is als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik sinds kort op Zaterdag iets heb? (Sport/hobbyclub)

Ik start op zaterdag ook liever op wedstrijd ipv dat ik aan het werk ben. Maar ga niet aankloppen bij mijn baas, hij ziet me aankomen :+. Hierdoor kan ik veel minder starten dan dat ik zou willen maar dat is nu eenmaal zo. Ik weet niet wat je hobby/sport is maar zou je dat op een andere dag kunnen doen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:04

Lieshorses schreef:
Omdat vakanties amper nog van toepassing zijn als je BBL doet en ik graag gewoon op zaterdag lekker uitslaap en wat dingen voor mezelf ga doen, en natuurlijk naar vrienden/vriendinnen.

Es_ther schreef:
Maar waarom wil je niet op zaterdag werken?
Neem aan dat je vriendinnen ook wel een bijbaantje hebben/krijgen, en die zijn vaak op de zaterdag (althans, bij ons werkte iedereen op zaterdag).
Dan hadden we gewoon de avond om te stappen, en de vakanties om af te spreken.

Ja sorry, maar dat heb je 'in het echte leven' ook niet. Mensen die werken moeten gewoon netjes vrij vragen en ook vrije dagen aanvragen.

Je hebt denk ik recht op zo'n 5(?) weken per jaar vrij? Dit verschilt ook per CAO.

Je werkt nota bene 3(!) dagen in de week, dan heb je vier dagen 'weekend'.

Sommige mensen werken 40 - 70u per week, hoe moeten deze mensen reageren dan?

Ik denk dat je niet beseft hoeveel tijd en energie een werkgever in jou steekt. Zij stomen je klaar voor als je daadwerkelijk een vaste baan vind in de detailhandel. Dus naast het 'schijntje' dat je kost, kost je omgerekend nog véél meer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:32

TS je hebt groot gelijk dat je daar geen zin in hebt. Een of twee keer per maand maar niet elke week. En zou je zeker aanraden om het toch nog eens bespreekbaar te maken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het gelijk gaat zoals het jou ideaal is. Maar niet geschoten is altijd mis. Zelf werk ik nu 30 jaar in het weekend en ben het meer dan zat. Mijn sociaalleven lijd er enorm onder. En een sociaal leven van een 16 jarige speelt zich af op zat en zondag. Door willekeurig maar ingeroosterd te worden kun je haast geen team sport doen of een andere hobby doen. En dat is voor meiden van jou leeftijd ook belangrijk. Je komt nog maar net kijken op de arbeidsmarkt. Een goeie werk ethiek is belangrijk maar het aangeven van grenzen en wensen ook. Je baas kan het niet van je voorhoofd lezen. Want dan was die geen manager bij de Etos geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:33

misschien hoefde dat eerder niet omdat je pas vanaf 16 kassa mag en meer mag werken. als 15-jarige ben je gewoon weinig waard tijdens openingstijden, tenzij er gevuld werd.

bbl gaat niet over rozen: weinig loon, wel veel werk uitvoeren, maar als je het treft wordt er veel energie in jou gestoken en groei je enorm.

overleg idd over de zaterdag! als je dat niet aankaart, heb je geen recht van 'klagen'. :-) is vast spannend, maar vragen kan geen kwaad!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:42

Ik werk liever ook geen zaterdagen en zondagen, maar ach als ik op zaterdag 5 uur werk krijg ik een extra uur uitbetaald. Zondagen is in mijn regiowerkplek eerder uitzondering dan regelmaat :)

Ze proberen bij ons wel netjes in te plannen, vaak werk ik 2-3 zaterdagen per maand. Maar dat komt ook omdat ik maandag een extra baan heb :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:44

Ik zou niet gelijk aankaarten dat je niet op zaterdag wilt werken, maar dat je er liever maximum 2 per maand zou willen doen. Je hoeft je hiervoor niet te schamen hoor. Het is je manier van aanpak die het verschil zal maken. Sommige werkgevers staan wel open om uren aan te passen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:57

"Ik wil niet op zaterdag werken" staat natuurlijk al heel anders dan "Ik zou liever maar 2 zaterdagen per maand werken". Dat laatste kun je wat mij betreft prima voorstellen, maar in deze branche kun je gewoon niet verwachten dag je elke zaterdag vrij bent om leuke dingen te doen. De BBL-plekken zijn best schaars, dus moet je er ook voor gaan als je die kans krijgt en de branche je interesseert.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:00

Ik heb straks een kantoorbaan waar ze van maandag tot vrijdag los zijn. Kan niet wachten tot dat gebeurd (al heb ik nietbhet leukste bijbaantje). Nu werk ik in de weekenden, maar heb alsnog genoeg tijd voor mijn vrienden enzo.
Kwestie van plannen.
En ja, ik slaap ook liever uit op zaterdag, maar ik zal toch wel geld moeten verdienen..
Heeft de etos geen wisselende diensten? Of is t altijd van begin/sluit?
Stel je moet een keer tot 1, heb je nog een hele dag voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:03

Lieshorses schreef:

Welkom in de wereld van de werkende mens! Daar moet je van tevoren vakantie aanvragen, heb je minder vakantie dan de reguliere scholier en moet je soms vroeg je bed uit en laat erin.

Echt, had je je dat niet kunnen bedenken vóór je met BBL ging beginnen? Je komt op dit moment echt over alsof je je totaal niet hebt ingelezen in de opleiding én de werkgever: dat je bij een ander niet op zaterdag werd ingeplanned is een meevaller; geen gewoon iets.

Maar denk alsjeblieft niet dat jij hun een plezier doet met je lage uurloon; je hebt ook minder ervaring, minder levenservaring en duidelijk ook minder realiteitsbesef. Dus ja, ook al ben je 'lekker goedkoop' je bent wel een risico.

Ik vind het dan ook heel stom dat je het vanmiddag niet hebt aangekaart. Volgens mij is dat puur omdat je je BBL contract niet op het spel wilde zetten... althans, zo oogt het...

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:22

In de detailhandel hoort zaterdag er nou eenmaal bij (en soms zondag). Het is over het algemeen zelfs de drukste en belangrijkste dag van de week voor de winkel.
En zoals ik het lees hoef je niet eens elke zaterdag, maar toevallig over twee weken eens?! Sorry, maar als dat al te veel is moet je een ander vak kiezen.

Bedenk je ook dat het je positie binnen het team erg kans beinvloeden als je zulke eisen gaat stellen.
Toen ik nog in de detailhandel werkte was het de bedoeling dat de weekenden gerouleerd werden tussen het personeel. In werkelijkheid waren het echter altijd dezelfden die elke zaterdag ingeroosterd werden. Een meisje had zelfs haar moeder naar de leidinggevende gestuurd om te zeggen dat ze op vrijdag graag uit ging tot laat en daarom niet meer op zaterdagen wilde werken. Er werd nog gehoor aan gegeven ook, maar je kunt je vast voorstellen dat dat haar populariteit binnen het team en de sfeer tussen het personeel niet bepaald bevorderde...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:39

Jammer TS, dat je het (nog) niet hebt besproken met je leidinggevende. Je zou de volgende keer vragen of je vaste werkdagen krijgt en hoe het zit met de weekenden werken. Dan geef je niet direct aan dat je de zaterdag liever niet werkt. Wellicht maken wij ons nu met z'n allen heel druk om niets, omdat blijkt dat je de zaterdagen niet hoeft te werken!

Verder wil ik me helemaal nergens mee bemoeien, maar ik kan je aanraden eens een beroepskeuze test te gaan doen. Je komt niet over als iemand die al zeker weet dat dit écht is wat je wil. Met een kleine terugblik op eerdere topics die ik van je voorbij heb zien komen. Hou er rekening mee (ondanks dat je maar 3,60 euro kost) dat je werkgever mega in je investeert. Het zou kunnen zijn dat je n je contract "verplicht" wordt na het halen van je opleiding om een 'x' aantal jaar te werken. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je je opleidingskosten terug moet betalen. Als je liever een ander vak gaat doen, ga je mega ongelukkig worden als je 5 jaar moet werken in een vak die je niet zo ziet zitten.
Laatst bijgewerkt door linnnh op 05-09-17 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:48

Jemig wat is iedereen zuur zeg.

Ze is 16.. ''welkom in de werkende wereld''. Alsof opeens je hele leven om je werk draait.

@superpony van jouw berichten moet ik ook echt met m'n ogen rollen hoor..
Goed voor jou familie en je zoon, maar het klinkt mij als een regelrechte hel. ALleen maar werken, werken, werken.. Wanneer doe je dan nog wat leuks? ''Oh dat is van tegenwoordig''.. Hou eens op.

@TS kan me voorstellen dat je soms weekenden vrij wilt. Tuurlijk is het even aanpoten als je opeens merkt dat jij geen vakanties hebt en vriendinnen wel.. Snap ik best. Wen je wel aan hoor :)
Verder idd eens aankaarten om te zien of je miss om en om kan werken ipv elke zaterdag. Komt wel goed.

@Linnnh; ze is 16! Natuurlijk weet ze niet wat haar droombaan is. Denk je echt dat iemands droombaan is om medewerker bij de Etos te zijn? Soms moet je iets doen wat je DENKT dat in je richting past en dan er achter komen.

Hoeveel mensen zitten wel niet op het HBO/Uni terwijl ze 21+ zijn en dan met de studie stoppen en wat anders gaan doen...

Zelfs ik heb een tijd gehad van wat moet ik nu. En ik ben 26, afgestudeerd en in m'n werkveld gewerkt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:52

Nagini, nee 24 uur draait om werk
Dat valt dus wel erg mee.

Ik zie dus niet zoveel zure opmerkingen, wel realistische.
Het gaat om 3 dagen werk, dus nog zoveel tijd om vrij te zijn en te doen wat ze wil.
En in die 3 dagen klaagt ze ook nog in een beroepsveld waar dat toch vreemd is.
Dat het jammer is dat kan, maar zet je erover en klaar.
Het gaat nooit alle weekenden zijn.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:55

@Nagini, ik zeg ook nergens dat ik verwacht dat ze al weet wat haar droombaan is toch? Ik heb alleen ook eerdere topics gelezen waarbij ze hele andere dingen aangeeft te willen doen, waardoor ik het idee krijg dat ze ook niet DENKT dat dit in haar richting past. Daarom waarschuw ik dat ze zichzelf (mogelijk) in de kosten werkt als ze denkt dit even voor een jaartje te gaan doen. :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:16

Kan lekker uitslapen alleen op zaterdag?
Mij lukt dat ook prima op andere dagen :+