Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyingreen

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:02

Voor ons speelt dat puntje niet mee, we wonen tegen die tijd in het buitengebied en er zitten 3 scholen op ongeveer dezelfde afstand: RK, christelijk en vrije school. Ik weet nog niet wat de buren daar doen (die hebben ook jonge kids) maar ik zit te denken aan de vrije school. Maar heb me nog niet echt ingelezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:04

Oh gelukkig dan nog wel dat je voorrang krijgt om meerdere kinderen naar dezelfde school te brengen, anders wordt het helemaal lastig denk ik :=

Verootje waarom kan je niet naar een andere school dan? Hebben de scholen onderling afspraken ofzo, dat ze dat niet accepteren :?

Tja aangezien ik van verschillende mensen hoor dat er steeds meer kinderen hier uit het dorp naar de Dalton gaan zal die sowieso wel contact met buurtgenoten hebben die toch ook elke ochtend naar dezelfde school gaan :)

Ik vraag me trouwens af hoe je dat ziet van met vriendjes samen naar school gaan, iedereen woont toch ergens anders in de wijk en als je al dichtbij school woont dan gaat iedereen vanaf het schoolplein toch een andere kant op naar huis? :)

Die kleine van ons woont net buiten het dorp, misschien een halve km van de school af. Die zou dan de straat uit fietsen en er zijn. Op welk punt moet er een ander kind aansluiten dan...? :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-08-17 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:05

Mijn oudste kon niet op het dorps peuterzaaltje terecht omdat het vol zat.Maar we wonen vlak aan de grens met Duitsland en er zaten verschillende kinderen van Nederlandse ouders die daar zijn gaan wonen.Ik kon een dorp verder.Maar heb wel gezegd dat als ze niet op het dorps schooltje terecht kon ik haar thuis zou houden.Laat de onderwijsinspectie het dan maar oplossen.Maar er was plek genoeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:16

pmarena schreef:
Oh gelukkig dan nog wel dat je voorrang krijgt om meerdere kinderen naar dezelfde school te brengen, anders wordt het helemaal lastig denk ik :=

Verootje waarom kan je niet naar een andere school dan? Hebben de scholen onderling afspraken ofzo, dat ze dat niet accepteren :?

Tja aangezien ik van verschillende mensen hoor dat er steeds meer kinderen hier uit het dorp naar de Dalton gaan zal die sowieso wel contact met buurtgenoten hebben die toch ook elke ochtend naar dezelfde school gaan :)

Ik vraag me trouwens af hoe je dat ziet van met vriendjes samen naar school gaan, iedereen woont toch ergens anders in de wijk en als je al dichtbij school woont dan gaat iedereen vanaf het schoolplein toch een andere kant op naar huis? :)

Die kleine van ons woont net buiten het dorp, misschien een halve km van de school af. Die zou dan de straat uit fietsen en er zijn. Op welk punt moet er een ander kind aansluiten dan...? :P

Als het vol zit, zit het vol. Als er meer inschrijvingen zijn dan de school aankan wordt er geloot. Als je dan ook nog 10/20km verder weg woont kom je wel erg laag op de lootlijst.

In ons dorp nemen ze wel alle kinderen. Dan maken ze extra klassen als er een grote lichting is. Maar dat kan of mag niet elke school blijkbaar.

In de rest van Nederland buiten zeeland is het wat meer overbevolkt :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:20

Het is dus niet zo dat als school A nog genoeg plek heeft, ze toch kinderen weigeren die dichter bij school B wonen? Want zo las ik het een beetje maar ik begrijp nu dat de scholen sowieso wel aardig vol zitten allemaal en dat dat de reden dan is dat je niet zomaar een andere school zou kunnen kiezen? :)

Wie woont er in Zeeland dan, ik niet maar jij ook niet toch :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-08-17 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:21

Wij liepen een blokje om om een klasgenoot op te halen en kwamen ongeveer allemaal wel via dezelfde routes naar school :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:22

Ik dacht dat jij in zeeland woonde :')

Nee, als er genoeg plek is kan alles, maar in een stad geeft 'genoeg plek' vaak aan dat het niet zo'n populaire school is :+
De populairdere scholen hebben lange wachtlijsten. Weet ook niet alles ervan, woon ook niet in de stad en klapperde ook met m'n oren toen mij dat verteld werd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:25

Keet schreef:
Wij liepen een blokje om om een klasgenoot op te halen en kwamen ongeveer allemaal wel via dezelfde routes naar school :)

Wij ook :+ en al vanaf groep 1.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:28

Geinig van dat blokje om lopen :) Was dat dan niet regelmatig irritant, dat je moest gaan wachten op iemand die nog niet klaar was ofzo :P

Ik zou het zoals we hier wonen wel een beetje apart vinden als die kleine van ons eerst langs de school het dorp in zou moeten fietsen om klasgenootjes op te halen en dan weer terug te gaan naar school :D Dan lijkt het me meer voor de hand liggen dat je elkaar gewoon op het schoolplein ziet :P

Dus met elkaar naar school gaan was hier geen punt om over na te denken.

Wel het punt dat hij nu niet zo snel alleen naar school kan / we wat vaker met de auto zullen gaan / hij buiten zijn eigen dorp naar school zou gaan. Ik vond dat toch echt wel belangrijke minpunten maar er staan zoveel nog belangrijkere pluspunten tegenover :)

En dat er steeds meer kinderen uit het dorp toch ook naar die "fijnere" school gaan dat gaf voor ons toch wel het laatste duwtje :j Want dan heb je wel weer dat ze in de bovenbouw misschien wel eens samen naar school kunnen gaan fietsen.

Alhoewel ik daar nu nog geen kijk op heb natuurlijk hoe dat zich zal ontwikkelen en op welke leeftijd ik en andere ouders zich daar goed bij zullen voelen om dat spul alleen te laten gaan ;)

Nope het is hier nog steeds ZH hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:30

Nee hoor. Als je niet klaar was liep iedereen gewoon verder. Je zorgde wel dat je op tijd klaar stond :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:32

Ah op die fiets! Gewoon een vaste route dus, geen gewacht en je kunt aansluiten aan het groepje als je wilde. Dat is wel geinig geregeld +:)+

Denk je dat ouders dat zo geregeld hadden of zou dat spontaan gegroeid zijn :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:32

quera schreef:
Ik heb donormelk gebruikt voor mijn dochter. Waf wil je weten?

Ik heb veel te veel melk, maar wegspoelen vind ik zonde. Doe er graag een ander een plezier mee, zoals jij bijvoorbeeld. Heb al een mailtje gestuurd naar de melkbank

Ik denk niet dat het een kwestie is van hoe je iets op wil vatten Pmarena, als je het hebt over verder kijken dan je neus lang is. Dat is gewoon veroordelend. Overigens lees ik altijd graag je bijdrages ook al ben ik het lang niet altijd met je eens dus daar zit het niet in.

Keet schreef:
Ik ook Verootje. De zelfstandigheid kunnen geven om zelf van en naar school te gaan op een veilige manier en vriendjes in de wijk die datzelfde doen :)

Er is ruim voldoende keus hier, niet echt Dalton scholen ofzo maar ik vind in de buurt naar school wel belangrijk.

Kunnen jullie wat meer vertellen over uitgesteld inenten? Ik kwam er niet goed uit dus Cruz heeft nu 3 prikken gehad, hoe gaat dat in z'n werk? En heeft het bijvoorbeeld zin om nu alsnog uit te stellen, en waarom dan?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:36

Pantykous schreef:
quera schreef:
Ik heb donormelk gebruikt voor mijn dochter. Waf wil je weten?

Ik heb veel te veel melk, maar wegspoelen vind ik zonde. Doe er graag een ander een plezier mee, zoals jij bijvoorbeeld. Heb al een mailtje gestuurd naar de melkbank

Ik denk niet dat het een kwestie is van hoe je iets op wil vatten Pmarena, als je het hebt over verder kijken dan je neus lang is. Dat is gewoon veroordelend. Overigens lees ik altijd graag je bijdrages ook al ben ik het lang niet altijd met je eens dus daar zit het niet in.

Keet schreef:
Ik ook Verootje. De zelfstandigheid kunnen geven om zelf van en naar school te gaan op een veilige manier en vriendjes in de wijk die datzelfde doen :)

Er is ruim voldoende keus hier, niet echt Dalton scholen ofzo maar ik vind in de buurt naar school wel belangrijk.

Kunnen jullie wat meer vertellen over uitgesteld inenten? Ik kwam er niet goed uit dus Cruz heeft nu 3 prikken gehad, hoe gaat dat in z'n werk? En heeft het bijvoorbeeld zin om nu alsnog uit te stellen, en waarom dan?

Je hebt op Facebook 2 donormelk groepen waar ze staan te springen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:38

In het AMC (of was het de VU) kan je ook melk inleveren, daar geven ze het aan prematuren of ernstig zieke baby's op de NICU. Maar dan moet je wel in Amsterdam wonen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:41

pmarena schreef:
dromertje2 schreef:

Op de dorpsschool zullen vast ook hele leuke kinderen en ouders zitten, maar dat moet je maar afwachten terwijl de Dalton-ouders al puur door het kiezen van die school bewezen hebben dat ze buiten de lijntjes denken :j

Nou ik heb een aantal ouders gesproken die voor de andere scholen kozen, en dan hoor je toch vaak de term extreem,extremisten, alternatief, geiten wollensok en uitzonderlijk volk...voorbij komen.
Dat zij een ideaalbeeld/ideologie hebben wilt niet zeggen dat het ook mensen zijn waar bij je past. je denkt net even anders maar dat zecht niet dat je meteen in die groep past.
Bij ons op de dorpsschool zitten ook extremen, en dat is ook onze samenleving daar kun je ook gewoon mee over je idealen praten die dus ook buiten de standaardlijntjes gaan.
Ik denk dat je juist daar ook weer dingen van kan leren juist die bonte mix dat maakt het interessant!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:41

Ik ga gelijk even kijken! Heb al zo een liter of 10 die ik kwijt kan denk ik.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:42

verootjoo schreef:
In het AMC (of was het de VU) kan je ook melk inleveren, daar geven ze het aan prematuren of ernstig zieke baby's op de NICU. Maar dan moet je wel in Amsterdam wonen.

En je helemaal laten testen en alles exact volgens richtlijnen doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:43

mamamier schreef:
Sizzle schreef:
Mamamiet, een titer bepalen bij peuters/babies is ook geen pretje hoor.

Wij hebben het gedaan omdat ik zo ongeveer vervolgd werd door kinderartsen omdat we maar 1x BMR hadden gedaan na een heftige reactie.
Ze hebben daarvoor 3 kleine buisjes moeten afnemen wat bij die ukjes via de vingerprik gaat. Ofwel een kwartier lang drupjes bloed uit dat vingertje knijpen.

Nu gaf onze dochter er niets om zolang ze maar een mooie pleister kreeg, maar niet alle peuters zijn zo cool ben ik bang.

Volgens mij deden ze dat in die tijd nog helemaal niet, geen idee eigenlijk. Met wat ik nu weet, denk ik toch dat ik had laten titeren...

TitReren (met een R) bestaat net zo lang als de vaccinatie zelf dus dat kon altijd al.
Echter is voor de meeste kinderen het vaccin minder belastend dan bloed afname. Ik had gewoon 2x ingeent als we niet bijna in het ZH waren geland de eerste keer. Als je kinderen gewoon gezond zijn is er ook helemaal niets om over schuldig te voelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:43

quera schreef:
verootjoo schreef:

Ja in t ziekenhuis zitten er wel richtlijnen aan. Maar dat moet ook wel als het naar de NICU gaat...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:44

Dat is zo ontstaan :) werkte al jaren zo en nog steeds.

Voor wie het vroeg: je kan altijd de prikken nog gaan spreiden 1 ipv 2 tegelijk.
Lees alle bijsluiters door. Die voor de ouders en die voor de professionals (staat vaak meer info in die laatste) en dan weet je hoeveel tijd ertussen kan bijvoorbeeld. Reken niet op fanatieke medewerkers bij het cb trouwens. Kost hun meer tijd en dat hebben ze liever niet

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:47

verootjoo schreef:
verootjoo schreef:

Ja in t ziekenhuis zitten er wel richtlijnen aan. Maar dat moet ook wel als het naar de NICU gaat...[/quote]
Is ook logisch maar zeer waarschijnlijk is die 10 liter die ze heeft daar dus niet geschikt voor

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:49

Panty ik zou contact opnemen met een immunoloog voor meer informatie over evt uitgesteld inenten. Zij kunnen je voorzien van wetenschappelijk ondersteunde informatie b

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:52

Zou ik ook doen :j Op zich is er plenty onderzoek gedaan naar het hoe, waarom en wanneer vaccineren.
Het is niet zo dat er lukraak baby'tjes geprikt worden op een willekeurig moment.
En dat doen sommige facebookgroepen je wel geloven, maar persoonlijk hecht ik meer waarde aan de info van mensen die er jarenlang voor gestudeerd en onderzocht hebben dan googlende huismoeders :o

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:54

verootjoo schreef:
Zou ik ook doen :j Op zich is er plenty onderzoek gedaan naar het hoe, waarom en wanneer vaccineren.
Het is niet zo dat er lukraak baby'tjes geprikt worden op een willekeurig moment.
En dat doen sommige facebookgroepen je wel geloven, maar persoonlijk hecht ik meer waarde aan de info van mensen die er jarenlang voor gestudeerd en onderzocht hebben dan googlende huismoeders :o

Daarom zijn we ook gewoon begonnen met enten :D Was meer nieuwsgierig naar het hoe en waarom, het fanatisme van de meeste pagina's is vreselijk.

Ik heb alles in gesteriliseerde zakken en potjes zitten maar volgens stelt mij de bank die zelf ter beschikking. We wachten het wel even af. Heb elke week een paar liter over dus dat komt wel goed.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:58

verootjoo schreef:

Maar de onderzoeken zijn uit eigen belang door eigen mensen. Wij van wc eend adviseren wc eend :j