Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
GabberGill schreef:Wat een dooddoener zeg.
We hebben allemaal bagage en een rugzak.
Mijn moeder is overleden en wij zijn met 4 kinderen. De klap was voor niemand harder. We hielden allemaal evenveel van haar en toch handelen en reageren wij allemaal anders.
Dus je kan nooit zeggen dat iemand er op een bepaald punt overheen moet zijn. Fijn dat jullie beter met je bagage kunnen dealen dan de TS!
bigone schreef:Geef hem een assertiviteitscursus kado voor zijn verjaardag, je vriend heeft het gevoel dat hij mensen kwetst wanneer hij nee zegt. En hij moet gewoon even over het punt heen dat dat heel normaal is en dat je er veel slechter van word wanneer je altijd maar probeert te pleasen. Nee zeggen geeft vrijheid en duidelijkheid.En laat hem dit maar lezen, lijkt me een heel goedaardig persoon, te goed en daar vliegen altijd mensen op af die er vrolijk misbruik van maken. Zoals dat stel, zulke heeft mijn man ook ooit in zijn vriendenkring gehad. Nadat ik ze , na de zoveelste vraag om te komen helpen op de boerderij, even goed duidelijk had gemaakt dat vriendschap en elkaar helpen wel van twee kanten moet komen en ik ze de uren en materiaal in rekening zou brengen , er nooit iets van weer gehoord. Pakjes draaien voor niets, tractoren lenen en tank helemaal leeg rijden enzenz. Daar ben ik heel snel klaar mee. Dat zijn geen vrienden, zelfs geen kennissen maar profiteurs.

SVRL schreef:bigone schreef:Geef hem een assertiviteitscursus kado voor zijn verjaardag, je vriend heeft het gevoel dat hij mensen kwetst wanneer hij nee zegt. En hij moet gewoon even over het punt heen dat dat heel normaal is en dat je er veel slechter van word wanneer je altijd maar probeert te pleasen. Nee zeggen geeft vrijheid en duidelijkheid.En laat hem dit maar lezen, lijkt me een heel goedaardig persoon, te goed en daar vliegen altijd mensen op af die er vrolijk misbruik van maken. Zoals dat stel, zulke heeft mijn man ook ooit in zijn vriendenkring gehad. Nadat ik ze , na de zoveelste vraag om te komen helpen op de boerderij, even goed duidelijk had gemaakt dat vriendschap en elkaar helpen wel van twee kanten moet komen en ik ze de uren en materiaal in rekening zou brengen , er nooit iets van weer gehoord. Pakjes draaien voor niets, tractoren lenen en tank helemaal leeg rijden enzenz. Daar ben ik heel snel klaar mee. Dat zijn geen vrienden, zelfs geen kennissen maar profiteurs.
Hij krijgt dit jaar van mij een slipcursus.
Ik probeer al jaren om hem assertiever te krijgen, maar dring niet door. Hoop dat er snel een vriend(in) op zijn pad komt die tot hem kan doordringen. Misschien dat iemand die wat verder af staat als ik, wel daartoe in staat is.
In ieder geval weet ik nu dat een brief aan hem schrijven het meeste effect heeft. Is ook iets wat hij zelf aan geeft. Met een brief, zegt hij, vermijd ik dat hij me kan onderbreken en geef ik mezelf ook echt de kans om alles eruit te smijten.
Voordeel van met artsen te werken, je komt al eens alle disciplines tegen, dus vandaag met een psychiater gesproken. Deze zegt ook compleet breken. Waarop ik haar vertelde vh verzoek vd moeder destijds. Ze snapt dat breken hierdoor voor mijn vriend niet zomaar kan. Vriend en ik hebben gisteren ook over dat contact afspraken gemaakt. 1ste contact zal telefonisch zijn, waarbij ik het gesprek mag volgen. Hij gaat haar zeggen dat ze geen vriendin is en ze voor hem enkel een ex collega is. Verder zal hij laten weten dat ik al hun gesprekken onder ogen krijg, dus niets gaat geheim. Ook zullen alle gesprekken gewoon oppervlakkig zijn, hij wil geen geflirt meer. Verder zal hij haar zeggen dat ze zich naar mij toe moet excuseren. Kan zij zich niet vinden in 1 van deze voorwaarden, dan is er geen contact meer mogelijk. En ik ben ook degene die moet aangeven wanneer dat telefoontje kan. Zo lang ik er niet klaar voor ben, wordt er geen contact genomen.
lieveli schreef:Stuur 'm naar de huisarts, die verwijst wel door.
SVRL schreef:Vind het uiteindelijk jammer dat ik hem niet kan helpen. Zijn oplossing is dat ik hem vanaf nu controleer en hem bijstuur waar nodig. Alleen is dit niet echt de oplossing, aangezien het van mij wel de bitch maakt die anderen tot orde roept als ze naar mijn gevoel van mijn vriend profiteren, terwijl hij dit eigenlijk zelf moet doen.
bigone schreef:Ts, dan ben je voor de buitenwereld maar "de vrouw met de broek aan" zoals we in Holland zeggen. Niets mis mee wanneer jullie relatie daar wel bij vaart. Behoed hem op een goede manier van blunders en zorg dat het vertrouwen er tussen jullie blijft. Mooi om te lezen dat mijn gevoel, dat je vriend gewoon een goedzak is die mensen meteen vertrouwd en helpt juist is. Zijn vaak ontzettende lieve mensen die soms de verkeerden tegenkomen, veel geluk in de toekomst.
-momenten gaat opleveren en vriendlief steeds beter wordt in "nee"-zeggen vermindert de stress en hoeft ie zich ook minder druk te maken om anderen en wat die van hem vinden en van hem willen. Dat geeft rust in zijn bolletje. Maflinger_S schreef:Ik vind dit wel een positieve ontwikkeling: vriendlief heeft ingezien dat jij gelijk hebt en dat hij hulp nodig heeft bij het minder lief/naïef worden. Hij vertrouwt jou dat ook toe. Dat maakt hem niet tot een kind maar een man met zelfinzicht. Dat is misschien nu even ongelijkwaardig maar als dat meer-momenten gaat opleveren en vriendlief steeds beter wordt in "nee"-zeggen vermindert de stress en hoeft ie zich ook minder druk te maken om anderen en wat die van hem vinden en van hem willen. Dat geeft rust in zijn bolletje.