Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

petitparis schreef:@Varekaj jij beschrijft wat ik ook vrees. De dementerende zijn zo lang ze in hun vertrouwde omgeving zijn idd goed in het maskeren of ontwijken van de vragen die naaste familie stellen. Als buitenstaander merk je het vaak sneller op, maar niet serieus genomen als je er al iets van zegt. Tot er plots iets voorvalt zoals een ziekenhuisopname door een val oid. En dan pas blijkt hoe vergevorderd de dementie al is.
@rien: Uiteraard bestaat het, heb destijd zo'n appartementjes/studio's die onder toezicht stonden ve woon-zorgcentrum gaan bekijken. Maar vrees echt dat de moeder van TS hiervoor al een stadium te ver is.
Lalidan schreef:Wat me verder aan je bericht opvalt, is dat je vasthoudt aan hoe het was. Ik betwijfel of jouw moeder het nog wel beseft als ze in Drenthe terecht komt, ik denk wel dat het haar gelukkiger maakt als er geregeld iemand langskomt en tijd voor haar heeft. Welke van de twee is dan belangrijker, het verleden of het heden? Kijk anders eens bij wat huizen in de buurt rond, wie weet zit er iets bij waarvan je denkt dat het haar wél aan zal staan (ondanks de locatie, maar veel buitenkomen zal ze uiteindelijk toch niet meer).
Het klinkt heel cru, maar er zullen beslissingen moeten genomen en geen daarvan zal je moeder aanstaan. Maar je moeder is niet meer in staat zelf die beslissingen te nemen. Kies wat het beste voor haar is, niet wat zij graag wil zonder daarbij bij de consequenties stil te staan.
Hevonen schreef:Dank alweer!
Nee, mijn kinderen wonen niet meer thuis, maar komen nog wel vaak en wonen in de omgeving (ca. drie kwartier rijden). Ik woon alleen; nu ja met de dieren.
Ook al kan mijn moeder bij vlagen niet voor haar eigen eten zorgen, (meestal wel overigens), ze is verder nog zo helder. Je kunt met haar rustig een lang gesprek hebben over politiek, discriminatie, psychologische problemen, boeken, muziek, reizen of wat dan ook... zo lang het maar niet over haarzelf gaat, want dan vergeet ze ineens alles lijkt het wel.
Ze beseft alles, en realiseert zich dat ze zo niet kan blijven wonen. Maar is enorm halsstarrig als het om de locatie gaat.
rien10 schreef:Bedenk TS, gezien de lange gesprekken, dat dement geenszins hetzelfde is als onintelligent.
petitparis schreef:Helemaal waar!
En idd mijn oma lijkt op controles bij de geriater ook altijd veel beter. Maar dit is helaas een momentopname waar ze zich wil "bewijzen" en ons laten zien dat we spoken zien.
Onali schreef:TS vraag eens specifieke dingen. Hoeveel kinderen/ kleinkinderen heedt ze, wat zijn hun namen evt geboortedatum.
Daarin zal je zien dat ze over deze vragen geen antwoord op heeft.
Ze zal misschien ineens komen met herinneringen of aantallen, ze zal blijven praten totdat ze of het anteoord heeft of jou heeft afgeleid.
Algemene onderwerpen, uit de krant of van tv is makkelijk.
Dingen die persoonlijk voor haar zijn worden moeilijk.
Onali schreef:Ja maar weet ze de namen nog?
Er vallen gaten in het geheugen en met doorvragen kom je daarachter. Ze kunnen gaan verbloemen (of in vaktaal confabuleren) door de aandacht af te gaan leiden.
Oh ik heb 3 schatten van kinderen, ik weet nog goed blablabla.
Maar vraag je dan door naar bijv namen dan weten ze dat niet en gaan ze dus veel meer info geven dan waar je omvroeg.