Vriend altijd te laat op werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Re: Vriend altijd te laat op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:07

Eerlijk gezegd zou ik toch wel (weer) een stevig gesprek hebben met vriendlief hierover.
Dat hij og mag bewijzen dat hij wel verantwoordelijk genoeg kan zijn over zijn eigen gedrag en dus op tijd kan beginnen .
Lukt hem dit niet ? Mag hij gesprekken gaan hebben bij een psycholoog om te ontdekken wat nu de reden is van zijn gedrag. Een volwassen iemand moet in staat zijn om op tijd ergens aanwezig te zijn.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 00:18

Zojuist een goed gesprek gehad. Ik heb echt veel aan de reacties in dit topic! Het volgende is eruit gekomen:
Hij vindt zijn werk heel leuk. Hij is ook goed in wat hij doet en klanten komen ook terug voor hem.
Hij is erg boos op zichzelf dat hij niet op tijd komt. Hij begrijpt iedereens frustratie en is zelf ook gefrustreerd. Hij wil echt op tijd komen maar is in een vicieuze cirkel geraakt. Hij geeft toe dat hij 's ochtends het verantwoordelijkheidsgevoel niet heeft en begrijpt zelf ook niet waarom. Hij is wel bang ontslagen te worden dus hij denkt niet dat er toch geen consequenties zijn.

Hij schaamt zich ook voor het financiële gedeelte. Daarom ontwijkt hij het onderwerp ook graag. Ik heb aangegeven dat het belangrijk is dat we het wel bespreekbaar houden en daar is hij het mee eens. Hij vindt het vervelend dat ik mij zo voel.

Ontbijt vindt hij geen goed idee. Vooral omdat het mijn probleem niet is en ik er dus geen extra moeite voor moet doen. Goed punt van hem! Wel afgesproken dat ik als ik opsta de gordijnen en ramen open doe en de tv lekker aan. Dan is er wat 'leven' in huis en hij denkt dat hij dan makkelijker kan opstaan. Volgens mij is hij nu ook naast mij wekkers aant bestellen :)

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Ik zal zorgen voor een update!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:21

Hey wat goed TS!
Ik duim voor jullie dat jullie de juiste oplossing vinden +:)+
Geef vooral niet direct op als het ene niet werkt, verspil er niet te veel energie aan en probeer iets anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 16-03-17 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:22

Laat hem sowieso zijn spullen voor de volgende dag klaar zetten.

Als ik weet dat mijn ontbijt/kleding/werktas al klaarstaat rol ik veel makkelijker mijn bed uit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:35

Fijn dat jullie goed met elkaar hebben besproken en dat hij er zelf mee aan de slag wil.
Het is wel de vraag of "goede wil" genoeg is om dit patroon te doorbreken.
Misschien is het verstandig dat hij een paar gesprekken met een coach gaat doen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 00:40

Als dat zou kunnen.. ik denk dat hij daar zelf ook wel voor open staat. Ik heb alleen geen idee waar ik moet zoeken voor zo'n coach. Iemand een idee?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:42

Vreemde tip wellicht, maar mijn man kan absoluut niet op tijd op staan als hij in bed slaapt. Dat ligt te comfortabel... hij slaapt doordeweeks dus in de zetel die vrij hard is zodat hij minder zin heeft om lang te blijven liggen. En dat werkt voor hem heel goed, hij is nog maar zelden te laat, en vroeger was hij eerder zelden op tijd.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:43

Maar waarom wordt zijn salaris zo wisselend gestort? Daar heb ik nog geen antwoord op gezien, of ik moet eroverheen gelezen hebben. Ik zou eerder daarover om de tafel gaan zitten met zijn vader, zeker als je het huis van hem wilt kopen. Volgens mij mag het wettelijk gezien ook niet, wat iemand al eerder in het topic gezegd heeft.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:46

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:06

Ontbijten op het werk? Dat doe ik.

Ik zorg gewoon dat ik onbijt op het werk heb sta.. tegen de tijd dat ik daar ben, ben ik klaar om wat te eten. :j Ik eet gewoon achter m'n bureau.
M'n partner ook..

En toen ik in London op school werkte (leerkracht) deed ik het voordat de bel ging. Scheelt je toch weer tijd.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 02:48

Fijn dat het gesprek goed is gegaan! Hopelijk gaat het ook in de praktijk helpen.

Ik kan ook moeilijk opstaan. En door mijn wisseldiensten heb ik totaal geen ritme. Ik zet altijd op mijn telefoon meerdere wekkers met verschillende geluiden en volume om de tien minuten. Dus stel ik moet uiterlijk om 6.20 uur eruit, dan zet ik mijn wekker om 06.45, 6.55 uur 6.05 6.15 6.20 uur. Etc

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 03:07

Nagini schreef:
Ontbijten op het werk? Dat doe ik.

Ik zorg gewoon dat ik onbijt op het werk heb sta.. tegen de tijd dat ik daar ben, ben ik klaar om wat te eten. :j Ik eet gewoon achter m'n bureau.
M'n partner ook..

En toen ik in London op school werkte (leerkracht) deed ik het voordat de bel ging. Scheelt je toch weer tijd.

Precies, dat deed ik ook wel eens. Ontbijten met collega's is nog gezellig ook. Inloop vanaf 9, beginnen om 10.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 03:24

Ja precies, zeker toen ik nog op school werkte, iedereen deed z'n ding in het klaslokaal en om half 9 druppelde iedereen de leraren kamer in om te kletsen/ontbijten/whatever.
10 voor 9 ging de bel.

Heel heel af en toe had ik wel eens te weinig tijd en schrokte ik het naar binnen terwijl de kinderen binnen liepen hahah!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:40

Sjira schreef:
Enige jammere is dus dat het niet ZIJN probleem is maar dat van iedereen in zijn omgeving :( Was het maar zijn probleem, dan deed ie er tenminste wat aan!! (Beetje cru gezegd natuurlijk maar slaat wel de spijker op z'n kop).

Maar zijn omgeving houd dit wel in stand. Ik zou zeggen; tijd voor een goed gesprek met elkaar. Wie ergerd zich nou preciets waar aan en wat zou een oplossing zijn. En vergeet dan niet om een paar weken later nog eens samen te kijken hoe het gaat.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:40

Is het vandaag gelukt?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:21

Slaapabneu doet echt heel veel met je energie. Mensen die abneu hebben zijn overdag vaak ook moe.

Hoe gaat het als hij voor iets leuks vroeg op moet staan?
Is hij wel eens onderzocht op ADD of ADHD? Als ik jouw reacties lees (chaotisch, geheugen, niet opgang kunnen komen) is dit het geen waar ik aan denk. Dat zou een hoop verklaren en is er misschien ook meer begrip van de omgeving en kan er gekeken worden naar hoe de structuur verbeterd kan worden zodat het op het werk beter gaat.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 09:32

Hij is net weg!!!! Heeft gister zijn ontbijt klaargemaakt en spullen klaargelegd. Ik ben vandaag vrij dus hoefde er niet eerder uit. Maar hij is meteen opgestaan toen zijn wekker ging.

Als hij eenmaal is opgestart dan is hij de rest van de dag heel energiek. Hij moet op zijn werk ook staan, lopen, rennen. En 's avonds doet hij ook nog vanalles in en om het huis. Dus van vermoeidheid is geen sprake. Lijkt me daarom ook niets lichamelijks. Hij heeft ook perioden dat hij wat meer lui is en lekker op de bank ligt te netflixen. Denk dus eerder aan wat stress dan add of adhd. Hoewel hij wel altijd chaotisch is geweest. Misschien is zo'n mindfulness cursus wel een goed idee voor hem.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:38

Woooeeeh wat goed! Hopelijk gaat het nu elke dag vanzelfsprekender worden!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:50

Wat fijn! Maar nu nog zien vol te houden.. En dat valt vaak niet mee.

Maar denk je dat mensen met ADD of ADHD niet kunnen niksen? Je mag hier gerust een dagje (of meer) mee lopen hoor :D
Ik wil hem niet in een hokje plaatsen, maar lees er maar eens iets over. Of hij zelf. Als hij zich zelf er in herkent dan kan je altijd nog verder kijken en anders lekker niet.
k hoor het zooooo vaak in mijn omgeving dat volwassenen er achter komen iets "te hebben" en dat ze, alleen het weten al, al meer rust krijgen en het veel eerder hadden willen weten.
Hij is van mijn leeftijd, toen waren kinderen nog "gewoon druk" maar blijken vaak iets te hebben.

Maar goed, buiten dit hoop ik voor jullie dat hij het licht heeft gezien en dat dit voortzet +:)+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:08

Het is misschien al gezegd, maar is hij 's ochtends soms depressief? Ik ken iemand die dat heeft, maar alleen 's ochtends en die wil dan ook zijn bed niet uitkomen.

Netjes dat het gelukt is! Hopen dat het zo blijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:26

Nu istie ook al depressief... := Toch niet te depressief om rustig een ei te bakken...
snap nooit dat er altijd allerlei labeltjes op moeten... ADD, slaap apneu, depressie, ADHD.. Wat is er nog voorbij gekomen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:29

Sjira schreef:
Het klopt dat dit probleem bij zijn werkgever ligt, zijn broer en vader dus. Maar dat is verder ook niet de vraag. Hij moet gewoon veranderen, dit kan niet langer zo. En hij wilt ook echt veranderen, allen het lukt gewoon niet. Het zit er zo ingebakken. Hij is inderdaad veel te lang verwend en is zich er naar gaan gedragen.

heeft niets met niet kunnen te maken.. is een kwestie van niet willen.. anders had hij allang gezegd:
-help mij, gooi maar een emmer water over mij heen als ik ga lopen snoezen..

naar de bakker gaan om daarna nog uitgebreid te gaan eten ipv direct weg te gaan omdat je te laat bent, is in mijn ogen ook pure onwil.

je hebt gewoon te maken met een klein kind wat dat betreft.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:00

Eilish schreef:
Maar waarom wordt zijn salaris zo wisselend gestort? Daar heb ik nog geen antwoord op gezien, of ik moet eroverheen gelezen hebben. Ik zou eerder daarover om de tafel gaan zitten met zijn vader, zeker als je het huis van hem wilt kopen. Volgens mij mag het wettelijk gezien ook niet, wat iemand al eerder in het topic gezegd heeft.

Wettelijk mag je ook niet om een tijd beginnen dat jou uitkomt. Het werkt natuurlijk wel 2 kanten op. De werknemer hoort op tijd te komen en werkgever hoort salaris op tijd te betalen.
En vaak is het ook wel zo dat als je in een familie bedrijf werkt eerst het gewone personeel uitbetaald wordt en dan als het financieel beter uitkomt de familie.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:57

Ik snap het rustig aan doen gedeelte niet. Ik kan vaak ook moeilijk mijn bed uit komen maar schiet dan wel heel erg op zodat ik altijd op tijd kom. Mijn probleem dat ik lui ben 's ochtends en als ik uitgebreid wil ontbijten moet ik er maar eerder uit. Dat is imo een keuze die je maakt.

Hoop dat hij nu gaat volhouden. Zijn anders zat mensen die wel graag een baan willen dus dan kan zijn plek ingenomen worden vind ik.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:33

Knap dat hij vandaag wel optihd gegaan is.

Ik snap dat het flink frustrerend is.
Komt hij ochtends dan wel uitgerust uit bed? En hoelang hebben jullie je huidige matras?
Een matras heeft behoorlijk veel invloed op de kwaliteit van slapen. Als hij net niet helemaal uitgerust is,dan is opstaan ook moeilijker.

Mijn vriend en ik hebben het zo geregeld dat we om de beurt ontbijt halen, broodjes bij de bakker naast ons weg.
Dus dan is het een must om op te staan.
Mijn vriend heeft soms alleen geen motivatie om dan ook "vroeg" aan het werk te gaan als er geen druk achter zit.
Hij is zzper dus tsja wie verplicht hen wat...