Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:47

NoTwixLeft schreef:
"Mijn" JG hebben verteld dat ook de inheemse stammen in Afrika volgens God's wil kunnen leven. Dat ze geen bijbel lezen, zegt niets over de persoon. Het gaat om hoe je leeft, je daden.

Inderdaad. Van nature beschikken mensen over een geweten. Dat is in ons gelegd; God heeft ons geschapen met een natuurlijk besef van goed en kwaad, maar wel met een vrije wil en keuze.

Wat niet wil zeggen dat dat natuurlijke besef niet kan worden "afgestompt" door de omgeving waarin we leven.
Leuk dat Trump wordt aangehaald, want hij is wel een voorbeeld waarbij het sociaal besef en empatie is afgestompt, mogelijk door de omgeving waarin hij is opgegroeid i.c.m. erfelijke factoren.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-05-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:50

Babootje schreef:
Janinevv schreef:
Vindt het beetje raar? Stel je bent aan het dood bloeden om wat dan ook dan krijg je echt niet iemand anders zijn ziel in je ik noem dat echt bijgeloof pff sorry.

Dat is in ieder geval niet een complicatie waar je bang voor hoeft te zijn. :D
Hiervoor moet je weten wat hier in de bijbel met "ziel" wordt bedoeld. Op verschillende plaatsen in de bijbel wordt het woord "ziel" gebruikt i.c.m. het lichaam zelf bijvoorbeeld in leviticus 21:11 waar een lijk wordt aangeduid met een "dode ziel". Ook dieren worden in de bijbel aangeduid met zielen. In Deuteronomium 12:20 lees je dat de ziel voedsel nodig heeft. In de bijbel duidt het woord ziel een levend persoon, inclusief zijn lichaam, zijn gevoelens en zijn persoonlijkheid. Je hoeft dus niet bang te zijn dat met een bloedtransfusie een andere persoon of een deel ervan bij jou naar binnen komt.

De ziel betekent concreet ons levende lichaam dat aan God toebehoort omdat hij de levengever en vertegenwoordigd het bloed het leven en is in die zin dus heilig.

Hmmm, ik was met oprechte belangstelling dit topic aan het lezen en vond/vind dat TS moet doen waar ze zich goed bij voelt. En als dat JG is, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet goed is. Echter, als ik het verhaal over het krijgen van bloed dan lees, vraag ik me ook met dezelfde oprechte belangstelling af waarom je daar voor kiest. Het is zo jammer dat elk geloof/elke overtuiging mensen dingen oplegt die gewoon niet reëel zijn. Dat je een groep zoekt waarbij je je thuis voelt, kan ik me indenken. Maar dat er in mijn ogen onbegrijpelijke dingen worden opgelegd, dat vind ik dan weer iets minder.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:51

joyce2 schreef:
Elkaar niet uitmoorden en niet stelen, dat heeft te maken met hoe je het best kunt overleven. Hoe groter, stabieler en betrouwbaarder je groep (of kudde ;) ) hoe groter je overlevingskansen zijn! Dat is ieders natuurlijke overlevingsdrang. De ene zal zeggen dat dit van god komt, ik zeg dat het de evolutie is.

Het frappante is dat mensen met een heilig boek in hun handen de meeste vreselijke en onbegrijpelijke misdaden plegen. Kijk naar wat de Israëli's doen op de Westbank, moslims in Syrië, etnische zuiveringen in Afrika en in het voormalig Joegoslavië. Dus of religie nu zo'n goede maat is om te spreken van normen en waarden die je enkel via zo'n door mensen geschreven boek kunt leren lijkt me geen steek houden.

Goed en kwaad zit in ons zelf. Dat hebben we bij geboorte meegekregen. Hoe zich dat ontwikkeld en wat we er mee doen heeft te maken met onze omgevingsfactoren.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:55

Abacab je slaat de plank wel even mis. Volgens de geloofsovertuiging leer je normen en waarden niet uit de bijbel, maar zit het al in je verankerd. (Edit: ik zie nu dat je dat in het tweede gedeelte van je post ook zegt)Daarnaast dacht ik dat het inmiddels ook wel algemeen bekend was dat jihadstrijders en andere oorlogszoekers godsdienstige boeken graag misinterpreteren in hun eigen voordeel. Daar is imo weinig religieus aan. Iemand haalde Trump aan, dat heeft mijn inziens ook weinig met christendom te maken, dat is gewoon een man met een bijbel in z'n hand.
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 01-05-17 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:58

Mavelle schreef:
Abacab je slaat de plank wel even mis. Volgens de geloofsovertuiging leer je normen en waarden niet uit de bijbel, maar zit het al in je verankerd. Daarnaast dacht ik dat het inmiddels ook wel algemeen bekend was dat jihadstrijders en andere oorlogszoekers godsdienstige boeken graag misinterpreteren in hun eigen voordeel. Daar is imo weinig religieus aan. Iemand haalde Trump aan, dat heeft ook weinig met christendom te maken, dat is gewoon een man met een bijbel in z'n hand.

Ik denk dat iedereen die leeft naar een (godsdienstig) boek dingen interpreteert naar eigen voordeel.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 11:58

@Chevax als mensen zich daar goed bij voelen, maakt dat toch niets uit? Daar kiest die persoon dan zelf voor.
Ik zou bijvoorbeeld ook niet kunnen vasten zoals moslims dat doen. Mijn lichaam kan dat niet aan.
Maar ook mensen die bijvoorbeeld vegan worden, kiezen ervoor om zichzelf iets "op te leggen"
Ik snap het probleem niet zo eigenlijk. Als mensen daar gelukkig van (denken te) worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:58

chevax schreef:
Hmmm, ik was met oprechte belangstelling dit topic aan het lezen en vond/vind dat TS moet doen waar ze zich goed bij voelt. En als dat JG is, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet goed is. Echter, als ik het verhaal over het krijgen van bloed dan lees, vraag ik me ook met dezelfde oprechte belangstelling af waarom je daar voor kiest. Het is zo jammer dat elk geloof/elke overtuiging mensen dingen oplegt die gewoon niet reëel zijn. Dat je een groep zoekt waarbij je je thuis voelt, kan ik me indenken. Maar dat er in mijn ogen onbegrijpelijke dingen worden opgelegd, dat vind ik dan weer iets minder.

Tja, voor mij is het dus niet onbegrijpelijk. Maar dat komt mogelijk omdat ik dat voor mijzelf wel goed heb onderzocht en daar ook achter sta. Daarom voelt het voor mij ook niet als dat iets aan mij wordt opgelegd.
Het is gewoon een keuze.

Het maken van dat soort keuzes is natuurlijk niet alleen maar voorbehouden aan een religie. Ook bij sommige werkgevers zul je je aan een "bedrijfscultuur" moeten houden en heb je een keus om daar te gaan werken of niet.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:01

Chevax, ik denk dat dat inderdaad wel een beetje in de natuur van de mens ligt, maar of dat helemaal zo is weet ik niet. Je legt jezelf ook veel beperkingen op door je aan zo'n boek te houden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:04

Babootje schreef:
chevax schreef:

Tja, voor mij is het dus niet onbegrijpelijk. Maar dat komt mogelijk omdat ik dat voor mijzelf wel goed heb onderzocht en daar ook achter sta. Daarom voelt het voor mij ook niet als dat iets aan mij wordt opgelegd.
Het is gewoon een keuze.

Het maken van dat soort keuzes is natuurlijk niet alleen maar voorbehouden aan een religie. Ook bij sommige werkgevers zul je je aan een "bedrijfscultuur" moeten houden en heb je een keus om daar te gaan werken of niet.

Alleen zal een bedrijfscultuur, als het goed is, geen verschil maken tussen leven en dood.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:10

Mavelle schreef:
Daarnaast dacht ik dat het inmiddels ook wel algemeen bekend was dat jihadstrijders en andere oorlogszoekers godsdienstige boeken graag misinterpreteren in hun eigen voordeel. Daar is imo weinig religieus aan. Iemand haalde Trump aan, dat heeft mijn inziens ook weinig met christendom te maken, dat is gewoon een man met een bijbel in z'n hand.

Daar denkt en jihadstrijder zelf heel anders over.
Dat zal Trump niet met je eens zijn.
Zo heb jij al weer een heel andere interpretatie over geloven dat Trump en een jihadstrijder.

Dat is precies het gevaarlijke aan 'geloven'. Iedereen denkt dat zijn interpretatie de juiste is. En mensen zijn bereid anderen daarvoor te vermoorden, in naam van hun god of verlosser.

Gelukkig zijn er ook nog wel andere stromingen. Zo vallen die pacifistische veganistische hippies reuze mee. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:12

Het lijkt me dat een bloedtransfusie net als iedere medische handeling voor en nadelen met zich meebrengt en het niet iets is wat je maar zomaar doet. Heel veel medicaties, handelingen of operaties leveren een risico op bijwerking of een complicaties. Vaak is men dan ook opzoek naar alternatieven die nog beter zijn, dat is iets wat helemaal niet alleen voor bloedtransfusie geld natuurlijk maar voor iedere handeling. Desalniet te min kunnen al die dingen wel gewoon noodzakelijk zijn en de nadelen in situaties opwegen tegen de voordelen. Mijn moeder heeft op een kinderafdeling gewerkt van een ziekenhuis in een regio met veel johova getuigen. En heeft uit eerste hand dus helemaal geen positieve ervaringen met het onthouden van bloedtransfusie op basis dan andere gronden dat of het medisch wel of niet verstandig zou zijn. Laten we maar zeggen dat die het niet echt een goddelijk inzicht zouden noemen daar >;) .

Het lijkt me trouwens ook niet mogelijk om vlees te eten wat geen bloed bevat. Ook als je een dier na het schieten of tijdens het slachten laat verbloeden blijft er bloed achter in bijvoorbeeld spieren die je dan wel op eet :o?. Te veel of te weinig bloed in bijv spierweefsels tijdens het slachten heeft beide een negatieve invloed op de kwaliteit van vlees bijvoorbeeld dus het zit er en het gaat niet allemaal weg.

Mavelle schreef:
Ik snap je laatste post over inheemse stammen niet helemaal, maar ik die m'n best. Ook nu zijn er nog onontdekte stammen die toch volgens regels leven die verdacht veel op de onze lijken (niet doden, stelen). De regels die ze hebben zullen vast niet allemaal aansluiten op de bijbel (want die lezen ze niet), maar ergens in ze zit dus toch datzelfde besef van goed en kwaad.

Niet nodeloos doden binnen je eigen groep is natuurlijk gewoon nodig om als groep te overleven. Niet stelen, bedriegen etc is ook wel belangrijk om cohesie als een groep te hebben dat is gewoon nodig. Als je dat soort waarden niet had dan zou je eigenlijk niet als groep kunnen leven, en zonder groep zouden we als mensen niet overleven. Mensen die dat niet in zich hebben/geleerd hebben zullen zich in geen enkele maatschappij echt staande kunnen houden. In de bijbel en dergelijke worden dat soort waarden trouwens naar mijn idee helemaal niet perse onderstreept. Het is maar helemaal afhankelijk van welke stukken je leest, vooral in het oude testament worden allerlei mensen gedood en wordt er ook opgeroepen om voor allerlei kleine of onzinnige overtredingen mensen te doden. Wat je met anders gelovigen allemaal uit mag voeren is ook niet echt goedaardig :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:14

Babootje schreef:
chevax schreef:

Het is gewoon een keuze.

chevax schreef:
Alleen zal een bedrijfscultuur, als het goed is, geen verschil maken tussen leven en dood.

Dat is maar hoe je het beziet en welke dood of welk leven je bedoelt :D

Maar zonder dat, wat ik bedoel is dat het altijd een persoonlijke vrije keuze blijft of je wel of niet een geloof aan wil hangen met alles dat daarbij komt kijken. Niemand verplicht jou daartoe.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:23

Niet alles gelezen, alleen de OP en de eerste en laatste bladzijde.

Bij een zoektocht naar jezelf ga je jezelf niet vinden omdat je gaat zoeken.
Ik ben katholiek opgevoed, maar heb afstand gedaan van het onverklaarbare wat God of Allah moet heten. Mensen worden er kortzichtig door en gaan de schuld van alle falen of dingen die niet goed gaan buiten zichzelf neerleggen. Het is allemaal de wil van een externe entiteit die we God noemen.
Alle acties die jij doet op deze wereld zijn je eigen verantwoordelijkheid en door jezelf ingegeven. Kracht zoeken in een god is kracht zoeken in jezelf en daar het label god aan hangen.

Volgens mij hebben we allang aangetoond dat de mensheid is geëvolueerd vanuit Aapachtige en door evolutie zich heeft ontwikkeld tot een soort die het nu is. Daar is geen God aan te pas gekomen.

Ik daag je uit om met de volgende gedachten te spelen;
Wat als de bijbel een verhalenboek is zoals je ook verhalen hebt van de gebroeders Grimm en Disney, maar omdat we het zo vaak hebben herschreven missen er een aantal bladzijden waarop staat '...and they lived happily ever after'. Veranderd dat je gevoel over geloof of geloof je er dan nog in?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:28

liedje89 schreef:
Het lijkt me trouwens ook niet mogelijk om vlees te eten wat geen bloed bevat. Ook als je een dier na het schieten of tijdens het slachten laat verbloeden blijft er bloed achter in bijvoorbeeld spieren die je dan wel op eet :o?. Te veel of te weinig bloed in bijv spierweefsels tijdens het slachten heeft beide een negatieve invloed op de kwaliteit van vlees bijvoorbeeld dus het zit er en het gaat niet allemaal weg.

Aangezien Noach van God wel toestemming kreeg om vlees te eten (maar niet het bloed) en dit op aarde "uitgestort" moest worden, gaat dit om bloed dat redelijkerwijs uit het kadaver heeft kunnen lopen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:58

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wil toch even reageren.

Ik ben zelf opgegroeid als JG en als kind begreep ik er niet veel van, al die moeilijke woorden etc. Maar ik heb wel altijd een hele veilige warme omgeving gehad en voelde me nooit eenzaam of niet gehoord. Alleen toen ik een jaar of 13 werd begon het voor mij moeilijk te worden omdat ik vrij onzeker was en niet langs de deuren wilde gaan omdat ik bang was om klasgenoten tegen te komen. Vanaf die periode ben ik me er steeds meer van af gaan sluiten en uiteindelijk rond mijn 17/18e er uit gestapt. Het heeft veel moeite gekost omdat iedereen om je heen je natuurlijk niet graag weg ziet gaan daar. Ik had grote moeite er mee omdat ik mijn ouders zo ernstig teleurstelde. Maar gelukkig was ik niet gedoopt (omdat ik al nooit zo actief was binnen de gemeenschap) dus mocht ik gewoon contact houden met mijn ouders etc. Officieel mogen JG's niet meer met de mensen die zich hebben laten dopen omgaan als ze de groep weer verlaten. Maar niet iedereen doet dit en dit is nogal een gevoelskwestie. Als een moeder haar gedoopte kind uit het geloof stapt zal zij vaak echt nog wel contact met haar kind houden en niet uit het geloof 'getrapt' worden. Zo sekte achtig als sommige mensen soms doen beweren is het zeker niet. :P

Ik was best wel anti geloof toen ik er uit stapte maar dat was ook nodig om het los te laten. Achteraf gezien ben ik juist dankbaar dat ze me niet zomaar lieten gaan. Dat liet zien dat ze me niet kwijt wilden en om me gaven. Stel je voor dat ze zeiden; "Oké dáág :wave: " zonder enige emotie dan had ik dat veel erger gevonden! :))

Ik kijk er nu anders op terug. Het geloof zelf is nog altijd niets voor mij maar als ik zie wat voor rotzooi er buiten het geloof allemaal wel niet gebeurd dan vond ik het zo slecht nog niet daar. Ze moedigen elkaar aan om goede dingen te doen waarbij veel aan elkaars gevoelens wordt gedacht. Als vrouw ervaar je er veel respect, ik mis dat soms. :P

Omdat ik de mensen zelf begon te missen ben ik sinds een jaar een paar keer naar een bijeenkomst van hun gegaan. Gewoon om even de "familiesfeer" te proeven. Ik heb daar iemand leren kennen waarmee ik soms afspreek en vooral gesprekken heb die niet over geloof gaan. Ik ben heel eerlijk geweest naar haar toe dat ik het geloof zelf niet kan geloven maar wel vind dat ze erg veel goede dingen doen. Ik vind het alleen raar dat ze geen homo's accepteren. Ik zou om die reden niet in zo'n geloof kunnen zitten, ik zou me schamen om een geloof aan te hangen dat homofilie als een ziekte beschouwd.
Ondanks dat ik zo duidelijk ben over wat ik wil spreken we regelmatig af, ik waardeer dat enorm. Ik zei tegen haar; stel je voor dat ik na 12 jaar nog steeds maar heel af en toe mee wil gaan naar een bijeenkomst en nog altijd niet jullie geloof geloof en mijn eigen normen en waarden aanhoud? Dat maakte allemaal niet uit haha. Ik vind dat fijn, dan voel je geen druk en kan je gewoon met zo iemand omgaan als 'persoon' en niet als JG.

Mijn vriend is nogal anti geloof, maar dat komt ook omdat hij er niet in opgegroeid is en alleen de slechte dingen ervan ziet. Ik moet zeggen dat ik de meeste geloven ook echt niet prettig vind, vooral omdat de mensen zo dwingend kunnen overkomen en 'buitenstaanders' het gevoel geven dat ze slecht zijn. Hij vond het eerst niet leuk dat ik af en toe afsprak met JG's, maar hij heeft ook zo zijn dingen waar ik het minder mee eens ben dus dat accepteren we gewoon van elkaar.

Wat mij wel opvalt is dat mensen binnen de JG altijd heel respectvol over de mensen buiten hun geloof praten maar de mensen buiten de JG praten vaak super negatief over JG's. Veel mensen die niet in een geloof zitten zeggen dat ze geloven veroordelend vinden maar ik vind hun vaak zelf extreem veroordelend naar geloven en/of andere mensen toe.

Ik leef gewoon mijn eigen normen en waarden na, dat is soms een beetje eenzaam omdat ik van nature best een brave huismus ben.. Ik houd wel veel van gezelligheid maar niet van rook en dronken mensen om me heen. Festivals vallen dus al af voor mij, eerder vond ik dat wel leuk. Sinds ik me ook gewoon wil kunnen vermaken zonder al die genotsmiddelen zijn de contacten binnen mijn vriendenkring een stuk minder geworden. Dat is dan maar zo, ik ga me niet anders gedragen om zo meer respect en aandacht van anderen te kunnen ontvangen.

Ik zie mezelf niet in een geloof gaan omdat ik van nature allergisch ben voor mensen die zeggen dat iets "zo IS" waar ze zelf niet eens bij zijn geweest. Ik houd er van om te filosoferen, zelfs de teksten die in de bijbel geschreven staan kun je op tig verschillende manieren interpreteren. Al beweren JG'S dat hun denkwijze op de bijbel teksten natuurlijk de juiste is. En dat stukje houdt me tegen in ieder geloof. :D

Ik wens je veel succes tijdens je zoektocht TS, mijn privé bericht box staat voor je open mocht je vragen oid hebben. Probeer vooral te doen wat goed voelt en laat je niet beïnvloeden door wat anderen van je vinden/verwachten. :)
Laatst bijgewerkt door Aroree op 01-05-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:58

brighteyes85 schreef:
Volgens mij hebben we allang aangetoond dat de mensheid is geëvolueerd vanuit Aapachtige en door evolutie zich heeft ontwikkeld tot een soort die het nu is.

Wake up. Ze zijn nog steeds zoekende :D :D
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/dar ... d~a332770/

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:03

Babootje schreef:
chevax schreef:

Het is gewoon een keuze.

Dat je voor jezelf dergelijke keuzes maakt moet ieder voor zich weten. Maar ik vind het bijv. niet goed te praten wanneer dergelijke beslissingen door ouders voor kinderen worden gemaakt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:14

Babootje schreef:
brighteyes85 schreef:
Volgens mij hebben we allang aangetoond dat de mensheid is geëvolueerd vanuit Aapachtige en door evolutie zich heeft ontwikkeld tot een soort die het nu is.

Dat is echt totaal niet de strekking van dit artikel? De strekking is dat darwin een heleboel niet wist waar we later achter zijn gekomen, dingen die hij ook niet kon weten die bij voortschrijdend inzicht horen. Dat we er steeds meer achter komen hoe het nu precies werkt, dat de theorie continue verbeteringen doormaakt . Dat interpreteren daardoor de opmerking van Brighteyes niet klopt is net als zeggen dat de zwaartekracht vast niet echt bestaat omdat we een heleboel geleerd hebben over zwaartekracht sinds Newton het voor het eerst als natuurkundige theorie opschreef.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 01-05-17 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:18

Babootje schreef:
brighteyes85 schreef:

Typisch dat je 1 zin haalt uit mijn post en deze uit zijn verband trekt. Darwin is niet de enige evolutionaire bioloog. De professor die dit opiniestuk schrijft haalt aan dat er meer is in dit onderzoek dan Darwin. Hij geeft aan dat ontwikkelingen op het gebied van rNA onderzoek vergaande gevolgen hebben voor de theorie van Darwin.
Al jaren zijn er nieuwe ontwikkelingen gaande op het gebied van evolutie biologie en dit opniniestuk uit 2009 belicht dat heel mooi. Nog steeds geen enkel zicht op de hand van God die alles geschapen heeft in 6 dagen...

O ja en de aarde is nog steeds plat

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:31

Babootje schreef:
chevax schreef:

Het is gewoon een keuze.

Maar je hebt het niet onbevooroordeeld onderzocht, toch? Vanuit je JG-achtergrond en dan zoek je bij onderzoek, denk ik, bevestiging voor hetgeen je hebt geleerd? Eigenlijk staat dat los van of je nu wel of geen JG bent.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:35

liedje89 schreef:
... vooral in het oude testament worden allerlei mensen gedood en wordt er ook opgeroepen om voor allerlei kleine of onzinnige overtredingen mensen te doden. Wat je met anders gelovigen allemaal uit mag voeren is ook niet echt goedaardig

Dat is feitelijk onjuist. In het oude Israel was er een rechtssysteem compleet met rechters en Gods wet voorzag in een aantal principes die rechters hielpen om zelfs in moeilijke zaken rechtvaardige uitspraken te doen.
Er moest een grondig onderzoek plaatsvinden, getuigen moesten worden gehoord en er was een forse straf op meineed die gelijk was aan de straf op de misdaad die begaan was. Dus als een man tijdens een rechtszaak loog om een erfenis te krijgen die aan een ander toebehoorde, zou hij als straf de waarde daarvan moeten betalen. En als hij loog om iemand die onschuldig was ter dood te laten brengen, zou hij zijn eigen leven kwijtraken. Er waren meer rechters die zich bogen over 1 zaak en het oordeel van de rechters moest onpartijdig zijn.

In Exodus 21:22 wordt de volgende situatie geschetst: Twee mannen zijn aan het vechten, en een van hen raakt een zwangere vrouw, waardoor haar kind te vroeg geboren wordt. Als de moeder en het kind het overleefden, mocht de man van de verwonde vrouw niets terugdoen. In plaats daarvan moest de dader een schadevergoeding betalen, waarvan de hoogte bepaald mocht worden door de man van de vrouw. De dader moest die boete „door tussenkomst van de rechters geven”. Met andere woorden, het waren de rechters die de dader een boete lieten betalen. Als de vrouw of het kind aan de verwondingen stierf, zouden die rechters de dader ter dood laten brengen.
Als er sprake was van onopzettelijke doodslag kon de doodslager vluchten naar 1 van de 6 steden die als toevluchtsstad waren aangewezen.

Het volk Israel was bijzonder gastvrij voor de "inwonende vreemdeling" niet israelieten die in hun midden verbleven. Ook bij wet vastgelegd (Zouden wij nog een "puntje aan kunnen zuigen").
De Israelieten voerden wel oorlogen met hun omringende natien die hen probeerde te onderdrukken, zoals Egypte en Kanaan. Wrede volkeren die goden aanbaden waarbij kinderoffers gebruik waren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:36

brighteyes85 schreef:
Nog steeds geen enkel zicht op de hand van God die alles geschapen heeft in 6 dagen...

O ja en de aarde is nog steeds plat

De bijbel is door mensen geschreven met de kennis die ze toen hadden. Daarom is het ook erg dom om zulke boeken letterlijk te nemen. Wel frappant dat er 1 bijbel is en iedereen daar zijn eigen leer uit haalt. Kijk eens hoe versnipperd te christelijke kerken zijn. de JW hebben hun eigen interpretatie van de bijbel en de passages die ze naleven en passages die ze laten voor wat ze zijn.
Zo doet de Pinkstergemeente en de RK kerk ook op hun manier.

maar het mooie is dat je helemaal geen boek of god nodig hebt. Het is allemaal al in jou aanwezig. En het is aan jou wat je daar mee doet. Of je jezelf nu anarchist, communist, boeddhist, hippy, agnost, atheïst, jood, moslim of christen noemt.

Prrrr

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:41

Er is niet eens 'één' bijbel :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:53

Babootje schreef:
brighteyes85 schreef:

brighteyes85 schreef:
Typisch dat je 1 zin haalt uit mijn post en deze uit zijn verband trekt.

Het is voor mij echt niet moeilijk om een hele rits wetenschappelijke artikelen aan te halen die de evolutietheorie onderuit halen. Maar dat was nu juist niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling is met het aanhalen van dit artikel is, te laten zien dat er nog steeds helemaal niets is "bewezen" en men dus nog steeds zoekende is. Hoe verder de wetenschap vordert, hoe moeilijker dat blijkbaar wordt.

De evolutietheorie is op dit ogenblik nog slechts een theorie in beweging die je net zo goed zult moeten "geloven".

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:58

Abacab schreef:
maar het mooie is dat je helemaal geen boek of god nodig hebt. Het is allemaal al in jou aanwezig. En het is aan jou wat je daar mee doet. Of je jezelf nu anarchist, communist, boeddhist, hippy, agnost, atheïst, jood, moslim of christen noemt.

Voor iedereen is dat weer anders.. Er zijn mensen die dat wél nodig hebben en zich er heel goed bij voelen. In geloven proberen mensen te zeggen wat goed is voor een ander mens.. Maar blijkbaar mensen die geen geloof aanhangen vinden dat een ander ook geen geloof aan moet hangen. :P

Waarom willen we toch altijd invullen wat een ander nodig heeft?