Zou je werken zonder geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je willen werken zonder geld?

Ja zeker weten!
130 (14%)
Ja, maar wel minder
455 (50%)
Ja, maar dan wel ander werk
173 (19%)
Nee
148 (16%)

Totaal aantal stemmen: 906

Anoniem

Re: Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:24

Zeker. Ik ben gek op m'n werk en zou niet zonder kunnen. Ik weet dat ik op moment te veel doe eigenlijk, maar zou absoluut niet zonder kunnen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:06

Ayasha schreef:
Selka schreef:
Maar Duhelo, dat geld geef je dan ook uit. Dan wordt de VW passat een BMW X5 en daarna wil je toch graag een Porsche. Daarbij zijn er genoeg functies die niet parttime kunnen worden uitgevoerd.

Dat ligt aan je eigen mentaliteit. Ik zou mijn auto niet gaan inruilen tegen een BMW X5.
Ik zou wel veel minder stress hebben. :) en mijn man ook.
Als alle andere uitkeringen en zekerheden vervallen (terug betaling van medicijnen enz) dan zou 1400 in sommige gevallen wel eens sneller er door kunnen zijn dan je denkt.

Hier in belgie krijg je bv tussenkomst als je naar de dokter gaat (je betaalt 25 euro, en je krijgt er 22 terug van de zorgkas). Met een BI zou de zorgkas (waar we jaarlijks ook een bedrag voor betalen) dan ook wegvallen? (dus duurdere ziekteverzekeringen?)

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:36

Ik ben slechts 3 uur beschikbaar als vrijwilliger per week. Als het kon dan was het meer geweest, maar er moeten ook centen binnenkomen! :j

Ben overigens blij dat ik ermee ben begonnen, het bevalt me heel erg goed. :j

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:15

Als we een basisinkomen zouden krijgen zeg ik per direct mijn huidige baan op :')
Ik zou dan wel op zoek gaan naar een leuke baan voor 20/24 uur per week, eventueel in combinatie met vrijwilligerswerk.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:19

ik zou direct, maar dan ook direct stoppen. Ik werk op zaterdag wat i.c.m. een verre afstandsrelatie niet zo fijn is. Ook vind ik mijn werk niks aan en zou graag wat anders gaan doen _/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:28

Op het moment zou ik denk ik stoppen met werken. Het gaat nu ten koste van mijn studie.

Ik zou zeker 3-4 dagen willen werken, of 5 korte dagen. Wil graag iets doen voor de maatschappij :)

Voor de tegenstanders van het basisinkomen: het idee is toch juist dat je dat geld ook weer uitgeeft? Aan eten, aan uitjes, aan vanalles. Dat geeft de economie een gigantische boost lijkt me :j Het geld dat ik nu niet heb geef ik namelijk ook niet uit.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:36

Ik zou absoluut blijven werken! Ik studeer nu nog en doe verschillende soorten vrijwilligerswerk (producties bij een podium (stagemanagen etc.), kinderboerderij, etc.). Daarnaast werk ik regelmatig via een uitzendbureau op diverse bedrijven als productiemedewerker. Ik heb van heel veel verschillende bedrijven de magazijnen van binnen gezien. Dat zou ik wel direct laten vallen. Dat soort baantjes zullen nog wel problemen gaan geven om op te vullen. Ik bedoel, niemand gaat vrijwillig in het magazijn van een bekende groothandel rondrennen met een zware kar :P Ik had de mazzel dat ik niet lang hoefde te orderpicken toen ik er nog werkte, maar wat is dat een rot werk. Zeker met een hoge norm die er aan gekoppeld zit. Echt niemand die dat voor zijn plezier gaat doen. Ook niet om een basisinkomen aan te vullen :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:37

Maar als er niemand in de bediening wil staan is dat uit eten ook zo saai met dat lege bord.
Of bijna niemand die groente in de kas meer wil plukken of het vervoeren naar dat restaurant.

Ik ben voorstander hoor, liefst morgen. Maar ik denk dat er te weinig mensen gaan werken. Of in ieder geval te weinig uren.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:38

Precies wat Bruintje zegt :j
Er zullen een hoop banen moeilijk in te vullen worden en dat zijn best wel noodzakelijke banen om de maatschappij en economie te laten draaien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:05

Nogmaals, de verschillende praktijk proeven wijzen uit dat maar 10% tot 15% van de mensen werkelijk stopt met werken. Op dit moment is 9,9% van de beroepsbevolking werkloos en 19,7% van de totale bevolking is werkloos.
Dat is dus helemaal geen probleem.

Alleen die 7% van de bevolking die minder dan 1000 euro per maand verdiend (en daarmee onder de armoedegrens leeft), die verdwijnt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:06

Is het dan niet iets dat je een extra basisinkomen krijgt als je een aantal uur werkt? Een soort van drempel?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:10

Ja helemaal stopt, maar al die mensen die minder gaan werken veulen?
En beroepen die nu al niet zo populair zijn, is daar het aantal mensen niet hoger?
Het is nu al moeilijk om de jeugd te krijgen voor beroepen die met de hand gedaan worden, zoals timmerman, stratenmaker, metselaar. Dat komt doordat de scholen met deze vakken zijn verdwenen, vroeger was er bijvoorbeeld een lts. Maar ook omdat deze generatie voortaan met de nek aangekeken wordt. Alleen hoog opgeleid is goed genoeg. Helaas.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:19

Natuurlijk zijn er verschuivingen. Maar bedenk dat vanaf 2020, de beroepsbevolking snel gaat afnemen. De groep boven de 67 is dan zo groot, dat moet op een structurele manier financieel opgevangen worden.
Daarnaast is al bijna de helft van de totale arbeid in nederland al arbeid zonder loon. Bv vrijwilligerswerk. Een hele grote groep van mensen die minder gingen werken gingen daarnaast andere taken uitvoeren in bv vrijwillige functies.

In een wereld waarin bepaalde functies snel overbodig worden door digitalisering en technologie is het zeker verstandig om nu alvast te kijken naar een manier waarop iedereen menswaardig kan blijven leven.
Overigens is in de loop van de jaren juist gebleken dat veel mensen stress ondervinden aan de hoogte van hun functie en willen veel mensen juist lagere functies. Maar houd de financiële situatie hen tegen.
En het verdwijnen van die ambachtelijke functies is vooral een misrekening van onze overheid die inzetten op een kenniseconomie, maar vergat wat daarvan de gevolgen zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:23

Ja dat is een hele grote misrekening. Met erg grote gevolgen.
Maar dat krijg je van mensen in een torentje die geen binding hebben met de werkelijkheid en de gewone man.

Ik ben het met je eens dat veel voortaan gedaan wordt door vrijwilligers. Naar mijn idee gewone parttime banen. Erg genoeg. Dat is ook het kapotmaken van de arbeidsmarkt want kwam dat weer als baan op de markt zouden erg veel werklozen (tel ik ook bijstand bij die geen ww meer krijgen) weer een baan hebben.

Daar heb je zeker een punt, hoger opgeleide die wel minder willen maar nu vast zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:27

ook. de 1400 euro is bruto. schiet ong 1000 euro van over. als je in pensioen bent en je krijgt maar 1000 euro hoef je ook niet te gek doen. zeker als er nog dingen zoals bepaalde zorgtoeslagen wegvallen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:32

Daarom zullen diverse mensen niet stoppen, maar wel zoveel minderen.
Hoe krijgen mensen hun werk dan nog gedaan? Dan moet er meer personeel komen. En of dat in sommige beroepen gaat gebeuren?
Mijn man is bijvoorbeeld chauffeur, met 2 ploegen. Veel mensen haken af door de vervelende tijden. Er staan continue vacatures open.
Hij zou dan, als de werkgever aan meewerkt, minder dagen willen werken. Maar ze komen nu al mensen te kort. Hoe gaat dat opgelost worden?

Mensen als ik gaan stoppen. Ik heb nu ook niet meer dan 1000 en ik zou een gat in de lucht springen. Wat een opluchting zou het zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:47

Ik ben volledig afgekeurd dus werk nu al niet.
Stel dat er zoiets komt als basisinkomen dan ga ik er vanuit dat uitkeringen etc vervallen en dan zou ik om een klein zakcentje bij te verdienen voor m'n spaarrekening en de dierenartskosten zonder druk en verplichting wellicht wel wat uurtjes gaan werken.
Maar dan denk ik eerder aan iets als kleinschalig webshopje oid vanuit huis, evt met 1-2 vaste verzenddagen per week zodat ik mijn rust daaromheen kan plannen en op goede dagen voorraad kan maken en bestellingen inpakken enzo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:03

Emmaa_ schreef:
Het lastige is dat als je alle toeslagen erbij afschaft het basisinkomen dus echt hoog genoeg moet zijn om er dan mee te leven. Dan krijg je dus volle bijstandsuitkering + het bedrag huurtoeslag + het bedrag zorgtoeslag + het bedrag kinderbijslag (kindgebonden budget heet dat tegenwoordig toch?) etc etc. Vooral in de randstad waar sociale huurwoningen vaak maar een paar tientjes onder de max zitten (ben nog nooit een woning met meerdere kamers voor minder dan 600excl tegengekomen iig) moet je die huurtoeslag echt wel opvangen. En het lastige is dat iedereen dat dan moet krijgen, ook mensen die al een koophuis hebben, ook de mensen die in perifere regio's wonen en ook mensen die veel vermogen hebben. Dat is de insteek van een basisinkomen..

Ik heb weleens het bedrag van €1500,- per (volwassen) persoon voorbij zien komen, dat is meer dan ik momenteel inc toeslagen ontvang.
Zal ook wel afhankelijk zijn van de woonregio en je leefstijl of je daarmee rond komt, maar in principe kun je met die €1500,- prima rondkomen als je een beetje normaal leeft.
En woon je wat goedkoper en leef je wat zuiniger dan kun je nog wat sparen ook.
Lukt me nu ook, enige verschil met dan zou zijn dat ik financieel de ruimte zou hebben om een auto te hebben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:06

Veulen84 schreef:
Emmaa_ schreef:
Het lastige is dat als je alle toeslagen erbij afschaft het basisinkomen dus echt hoog genoeg moet zijn om er dan mee te leven. Dan krijg je dus volle bijstandsuitkering + het bedrag huurtoeslag + het bedrag zorgtoeslag + het bedrag kinderbijslag (kindgebonden budget heet dat tegenwoordig toch?) etc etc. Vooral in de randstad waar sociale huurwoningen vaak maar een paar tientjes onder de max zitten (ben nog nooit een woning met meerdere kamers voor minder dan 600excl tegengekomen iig) moet je die huurtoeslag echt wel opvangen. En het lastige is dat iedereen dat dan moet krijgen, ook mensen die al een koophuis hebben, ook de mensen die in perifere regio's wonen en ook mensen die veel vermogen hebben. Dat is de insteek van een basisinkomen..

Het voorstel is 1400 euro. Dat is niet giga weinig, maar ook niet giga veel.

Dat is vergelijkbaar met een volledige wajong inc maximale huurtoeslag en maximale zorgtoeslag.
Kun je prima van rondkomen alleen moet je dan niet flink gaan stappen, luxe vakanties boeken, je blauw roken etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:39

Nu is het zo dat, wanneer je bijstand ontvangt en daarnaast een aantal uren werkt, deze inkomsten van de bijstand af worden getrokken. Je werkt dan dus echt voor niks. Dus wat dat betreft zou het basisinkomen juist de werkloosheid tegen kunnen gaan, mensen zullen eerder geneigd zijn om parttime te gaan werken omdat het dan wel iets extra oplevert.

Ook denk ik dat veel meer mensen dan besluiten om een bedrijfje op te starten, en er juist ook meer vakmensen komen. Nu is dat risicovol, want je hebt geen vast inkomen, maar met een basisinkomen maakt het helemaal niet uit als je eens minder opdrachten krijgt en kun je zo'n zaak op je gemak opbouwen en er alle tijd in steken.
Ik denk dat ik dat zelf ook zou doen als er een basisinkomen zou komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:04

Van een bedrijfje beginnen en dan zo wel vastigheid hebben is zeker wel een goed punt.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:55

Ik denk dat 8nnemiek een goed punt heeft. :j
Ik ken een hoop mensen in de bijstand en de WW die meer per maand over houden dan mijn vriend en ik, terwijl wij beide fulltime werken.
Zij hebben namelijk recht op een sociale huurwoning en het complete carnaval aan toeslagen, wij niet.
Het is best wel logisch dat als werken toch niet loont, je liever lekker op de bank hangt.
Als iedereen dat basisinkomen krijgt en alles wat je verdient komt daar bovenop, dan is werken wél interessant, ook voor die mensen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:20

Duhelo schreef:
Ayasha schreef:
Dat ligt aan je eigen mentaliteit. Ik zou mijn auto niet gaan inruilen tegen een BMW X5.
Ik zou wel veel minder stress hebben. :) en mijn man ook.
Als alle andere uitkeringen en zekerheden vervallen (terug betaling van medicijnen enz) dan zou 1400 in sommige gevallen wel eens sneller er door kunnen zijn dan je denkt.

Hier in belgie krijg je bv tussenkomst als je naar de dokter gaat (je betaalt 25 euro, en je krijgt er 22 terug van de zorgkas). Met een BI zou de zorgkas (waar we jaarlijks ook een bedrag voor betalen) dan ook wegvallen? (dus duurdere ziekteverzekeringen?)

Ik ben een belg dus dat weet ik. :P
Dat is dus de vraag die ik me ook stel. Nu lijkt me dat sterk want dan maak je de ongelijkheid nog groter en straf je de zieken nog meer. Want die gaan er dan zwaar op achteruit terwijl alle anderen er op vooruit gaan.
Ik zou denk ik met een basis inkomen eerder weer durven te gaan werken (proberen) omdat, als het niet lukt, ik gewoon terug val op mijn basis inkomen. Als ik het nu zou proberen dan heb ik weer jaren miserie en stress met de instanties. :\
Ze maken het gewoon ook moeilijk voor mensen die twijfelen of ze het nog kunnen, om weer te proberen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:50

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:13

Ik zou direct stoppen met mijn huidige werk en me omscholen en dan gewoon weer 32-36 uur gaan werken.

Ik wordt gewoon niet gelukkig in mijn huidige werk maar omscholen en een HBO doen gaat niet ivm alle vaste lasten die ik gewoon moet betalen en gezien mijn leeftijd kan ik het vergeten om stufi aan te vragen...