Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ayasha schreef:Selka schreef:Maar Duhelo, dat geld geef je dan ook uit. Dan wordt de VW passat een BMW X5 en daarna wil je toch graag een Porsche. Daarbij zijn er genoeg functies die niet parttime kunnen worden uitgevoerd.
Dat ligt aan je eigen mentaliteit. Ik zou mijn auto niet gaan inruilen tegen een BMW X5.
Ik zou wel veel minder stress hebben.en mijn man ook.
Als alle andere uitkeringen en zekerheden vervallen (terug betaling van medicijnen enz) dan zou 1400 in sommige gevallen wel eens sneller er door kunnen zijn dan je denkt.
Het geld dat ik nu niet heb geef ik namelijk ook niet uit.
Ik had de mazzel dat ik niet lang hoefde te orderpicken toen ik er nog werkte, maar wat is dat een rot werk. Zeker met een hoge norm die er aan gekoppeld zit. Echt niemand die dat voor zijn plezier gaat doen. Ook niet om een basisinkomen aan te vullen
Emmaa_ schreef:Het lastige is dat als je alle toeslagen erbij afschaft het basisinkomen dus echt hoog genoeg moet zijn om er dan mee te leven. Dan krijg je dus volle bijstandsuitkering + het bedrag huurtoeslag + het bedrag zorgtoeslag + het bedrag kinderbijslag (kindgebonden budget heet dat tegenwoordig toch?) etc etc. Vooral in de randstad waar sociale huurwoningen vaak maar een paar tientjes onder de max zitten (ben nog nooit een woning met meerdere kamers voor minder dan 600excl tegengekomen iig) moet je die huurtoeslag echt wel opvangen. En het lastige is dat iedereen dat dan moet krijgen, ook mensen die al een koophuis hebben, ook de mensen die in perifere regio's wonen en ook mensen die veel vermogen hebben. Dat is de insteek van een basisinkomen..
Veulen84 schreef:Emmaa_ schreef:Het lastige is dat als je alle toeslagen erbij afschaft het basisinkomen dus echt hoog genoeg moet zijn om er dan mee te leven. Dan krijg je dus volle bijstandsuitkering + het bedrag huurtoeslag + het bedrag zorgtoeslag + het bedrag kinderbijslag (kindgebonden budget heet dat tegenwoordig toch?) etc etc. Vooral in de randstad waar sociale huurwoningen vaak maar een paar tientjes onder de max zitten (ben nog nooit een woning met meerdere kamers voor minder dan 600excl tegengekomen iig) moet je die huurtoeslag echt wel opvangen. En het lastige is dat iedereen dat dan moet krijgen, ook mensen die al een koophuis hebben, ook de mensen die in perifere regio's wonen en ook mensen die veel vermogen hebben. Dat is de insteek van een basisinkomen..
Het voorstel is 1400 euro. Dat is niet giga weinig, maar ook niet giga veel.

Duhelo schreef:Ayasha schreef:Dat ligt aan je eigen mentaliteit. Ik zou mijn auto niet gaan inruilen tegen een BMW X5.
Ik zou wel veel minder stress hebben.en mijn man ook.
Als alle andere uitkeringen en zekerheden vervallen (terug betaling van medicijnen enz) dan zou 1400 in sommige gevallen wel eens sneller er door kunnen zijn dan je denkt.
Hier in belgie krijg je bv tussenkomst als je naar de dokter gaat (je betaalt 25 euro, en je krijgt er 22 terug van de zorgkas). Met een BI zou de zorgkas (waar we jaarlijks ook een bedrag voor betalen) dan ook wegvallen? (dus duurdere ziekteverzekeringen?)