Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:19

NikkiDeKerf schreef:
'Je uiteraard willen aanpassen' maar tegelijkertijd niets willen kopen of lenen, omdat het allemaal 'aan jezelf voorbij gaan' is, dat gaat volgens mij niet samen. :+ Het is het één of het ander. En in dit geval dus duidelijk: 'ik wil me níet aanpassen'. En dat is je goed recht, ieder zijn keuze. Het is niet je beste vriendin. Ik kan me ergens voorstellen dat je zelf liever geen lange jurk zou dragen. Tegelijk vind ik het mij moeilijk voor te stellen dat je met iets méér stof echt zo erg aan jezelf voor bij gaat, of dat het voor mensen zelfs een kwestie is van "je eigen normen en waarden" afwegen. Welke normen en waarden heb je dan precies dat een jurkje tot over de knieën daar zo enorm tegenin gaat :o

Niet mee eens.
Ik wil me wel degelijk aanpassen want ik zal er niet in mijn spijkerbroek en topje komen, waar ik normaal wel dagelijks in rond loop. Ik loop nooit in een jurkje, serieus nooit. Ik heb er 1, die ik heb ik misschien 3x aangehad op een zomerse dag. Dat jurkje is dus sowieso al buiten mijn comfort zone.
Ik wil me aanpassen in die zin dat ik dat jurkje wel aantrekken zodat ik niet in een broek hoef te komen, met een nette panty eronder en een jasje erop zodat alles goed bedekt is zoals zij willen.
Het gaat er ook niet om dat een jurkje tot over de knieen moet zijn, het moet tot aan de enkels zijn en dat vind ik een behoorlijk verschil. Dat jurkje tot aan mijn knieen heb ik dus wel.
Ik ben echter niet bereid geld uit te geven voor iets dat ik dus enkel tijdens een receptie zal dragen (1,5 uur oid) en daarna nooit meer. En dat lijkt me inderdaad mijn goed recht.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:20

@Amanda: dit kan je heel simpel oplossen door om nette en passende kleding te vragen. Als iemand dan nog met zo'n shirt komt opdraven kun je je afvragen of die mensen wel goed bij hun hoofd zijn.

Mensen, als ander voorbeeld: als ik in de zomer trouw en vind dat iedereen in 'zo kort mogelijk, sexy, net onder de bil, moet komen opdraven. Mag ik dat dan eisen van oma en het nichtje met zwaar overgewicht? Die zullen zich toch uitermate ongemakkelijk voelen en liever een lange jurk/rok of zomerse broek aantrekken?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:21

NikkiDeKerf schreef:
'Je uiteraard willen aanpassen' maar tegelijkertijd niets willen kopen of lenen, omdat het allemaal 'aan jezelf voorbij gaan' is, dat gaat volgens mij niet samen. :+ Het is het één of het ander. En in dit geval dus duidelijk: 'ik wil me níet aanpassen'. En dat is je goed recht, ieder zijn keuze. Het is niet je beste vriendin. Ik kan me ergens voorstellen dat je zelf liever geen lange jurk zou dragen. Tegelijk vind ik het mij moeilijk voor te stellen dat je met iets méér stof echt zo erg aan jezelf voor bij gaat, of dat het voor mensen zelfs een kwestie is van "je eigen normen en waarden" afwegen. Welke normen en waarden heb je dan precies dat een jurkje tot over de knieën daar zo enorm tegenin gaat :o

In mijn geval gaat het echt om een "me heel ongemakkelijk voelen". Ik ben niet bepaald gezegend met het gemakkelijkste lijf om in te pakken, zeg maar (klein, overgewicht, grote boezem, stevige benen). :o Sommige dingen staan me gewoon niet. Of ik vind mezelf er vreselijk lelijk in uitzien. Zo wil ik dan niet naar een feestje.
Bovendien geef ik al redelijk weinig geld aan kleding uit. Als ik dan iets nieuws koop (eender wat het moge kosten) dan graag iets dat ik ook wil dragen.
Dat zouden in mijn geval de argumenten zijn. Maar misschien heeft de TS er wel hele andere. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:23

Dat je niet in spijikerbroek en topje komt als dat zo tegen de wil van het bruidspaar in gaat, sorry, dat lijkt me gewoon een kwestie van goed fatsoen en geen voorbeeld van je 'absoluut willen aanpassen' :o .

Ik had niet duidelijk uit jouw berichtje dat jurkjes uberhaupt tegen jouw comfort zone in gaan, sorry. Dat komt denk ik door het 'ik heb niets dat tot onder mijn knie uitkomt' en dat het verder niet genoemd werd. Ik kan me voorstellen dat als je normaal nooit in een rok loopt, het ongemakkelijk is een rok aan te hebben. Het is dan voor jou persoonlijk of dat een reden is om wel of niet te komen natuurlijk, maar je vroeg om andermans ideeën hierover dacht ik, en ik zou me denk ik toch aanpassen. Bij de kringloop heb je voor een paar euro zo'n rok, dan zou ik dat desnoods weer van het geld voor het cadeau afhalen als ik daar mee zou zitten.

Je hebt zelf gezegd dat het jurkje bij uitzondering tot over de knieën mag zijn, vandaar dat ik aannam dat dat zo was :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:24

Palmera schreef:
@Amanda: dit kan je heel simpel oplossen door om nette en passende kleding te vragen. Als iemand dan nog met zo'n shirt komt opdraven kun je je afvragen of die mensen wel goed bij hun hoofd zijn.

Mensen, als ander voorbeeld: als ik in de zomer trouw en vind dat iedereen in 'zo kort mogelijk, sexy, net onder de bil, moet komen opdraven. Mag ik dat dan eisen van oma en het nichtje met zwaar overgewicht? Die zullen zich toch uitermate ongemakkelijk voelen en liever een lange jurk/rok of zomerse broek aantrekken?

Ja dat is ook zo Palmera, maar ja, hoe ga je dat op een uitnodiging zetten zonder dat het meteen zo gemeen overkomt? Of ja gemeen, je wilt natuurlijk mensen niet een rotgevoel geven. Ik vind dat altijd zo moeilijk.

Om op jouw voorbeeld terug te komen, ik als dame met overgewicht zou mij daar niet fijn in voelen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:24

Goof als ze je jurkje afkeurt zou ik niet gaan.
Jij hebt je goede wil getoond voor die 1,5 uur receptie.

Ik neem aan dat je van haar niet verwacht in een broek of minirok te verschijnen op jouw feest.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:25

Gekke vraag, maar is die kledingeis echt het grootste probleem? Lijkt mij dat er ergere dingen zijn, namelijk dat de kans groot is dat er geen drank of koffie op di bruiloft is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:26

NikkiDeKerf schreef:
Dat je niet in spijikerbroek en topje komt als dat zo tegen de wil van het bruidspaar in gaat, sorry, dat lijkt me gewoon een kwestie van goed fatsoen en geen voorbeeld van je 'absoluut willen aanpassen' :o .

Ik had niet duidelijk uit jouw berichtje dat jurkjes uberhaupt tegen jouw comfort zone in gaan, sorry. Dat komt denk ik door het 'ik heb niets dat tot onder mijn knie uitkomt' en dat het verder niet genoemd werd. Ik kan me voorstellen dat als je normaal nooit in een rok loopt, het ongemakkelijk is een rok aan te hebben. Het is dan voor jou persoonlijk of dat een reden is om wel of niet te komen natuurlijk, maar je vroeg om andermans ideeën hierover dacht ik, en ik zou me denk ik toch aanpassen. Bij de kringloop heb je voor een paar euro zo'n rok, dan zou ik dat desnoods weer van het geld voor het cadeau afhalen als ik daar mee zou zitten.

Je hebt zelf gezegd dat het jurkje bij uitzondering tot over de knieën mag zijn, vandaar dat ik aannam dat dat zo was :+

Ja klopt. Dat laatste vermoedde ik omdat mijn andere collega dat gisteren zei, maar vanmorgen twijfelde zij aan haar eigen woorden. :+
Dus daar heb ik lekker wat aan.

Ik zag net mijn collega aankomen op werk, dus ik zal haar straks eens aanspreken en haar de foto van mijn jurkje laten zien.
Jullie horen het wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:26

oomens schreef:
Gekke vraag, maar is die kledingeis echt het grootste probleem? Lijkt mij dat er ergere dingen zijn, namelijk dat de kans groot is dat er geen drank of koffie op di bruiloft is.

Nou, ik ben gek op een wijntje (of meerdere wijntjes :+ ), maar een feestje zonder vind ik echt nog het minste probleem.
Ik moet toch weer terug naar huis rijden daarna.
Nee, geen alcohol vind ik geen probleem.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:29

Palmera schreef:

Lijkt mij dat vooral de omgeving er niet op zit te wachten om hen in een sexy jurkje te zien.

Kun je dan niet op de uitnodiging zetten: "sexy en kort, behalve voor nicht X, want het moet wel een feestje blijven"?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:30

Ik weet niet of het al genoemd is, maar een broekpak? En anders bij een kringloop voor een euro of 3 een rok halen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:31

hebben vrienden niet iets te leen?, maar ook bij een H&M kun je nette bedekkende kleding vinden.
zelf heb ik een vriendin haar moeders begrafenis bij gewoond ggm in het zwart met hoed, ik vond het fijn om haar te kunnen steunen al had ik gewetens bezwaren bij de afscheidsdienst. Omdat ik het erg vond dat zo een lief mens de grond in gestampt werd (volgens kenners was dit nog mild).
Ik zou gaan , dat is de vriendschap altijd waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:32

Palmera schreef:

Maar je kunt een kledingseis vanuit geloofskwestie toch niet echt vergelijken met een kledingeis 'voor de leuk' (als in: iedereen in het oranje, iedereen een rokje onder de bil, iedereen zijn haar geblondeerd, weet ik het) ?

Ik kan me voorstellen dat iemand die nooit rokjes/rokken draagt, maar alleen broeken, zich ongemakkelijk voelt in rok. Ik kan me voorstellen dat iemand zich ongemakkelijk voelt in een outfit die veel blootgeeft. Ik kan me niet goed voorstellen dat iemand die normaal rokken draagt, zich ongemakkelijk voelt in een iets langere rok. (Dit is in het algemeen, gewoon, een stelling, want ik begreep net pas dat dit laatste niet van toepassing is op TS). Maar tegelijkertijd, nouja, als het iemand echt zó ongemakkelijk doet voelen, die extra stof, tja, waarom is dat dan anders dan iemand die zich ongemakkelijk voelt bij weinig stof. Ik ben nog even aan het nadenken waarom ik dat gevoelsmatig twee andere dingen vind :+ Want eigenlijk is het dat niet zo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-17 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

oomens schreef:
Palmera schreef:

Lijkt mij dat vooral de omgeving er niet op zit te wachten om hen in een sexy jurkje te zien.

Kun je dan niet op de uitnodiging zetten: "sexy en kort, behalve voor nicht X, want het moet wel een feestje blijven"?

Zo dan! Of ik pik het sarcasme niet op of dit is echt een hele gemene opmerking.

Anoniem

oomens schreef:
Palmera schreef:

Ik vind fatshaming grapjes echt ongepast, kwetsend en oja, niet echt grappig.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:35

oomens schreef:
Palmera schreef:

Om te beginnen: ik ga niet trouwen, en dit feestje zal er nooit komen. ;)
Ik plaatste dit voorbeeld voor die mensen die zeggen dat TS zich er voor die paar uurtjes maar overheen moet zetten. Mijn vraag is dus of diezelfde mensen vinden dat oma en nicht dan maar in een minirok moeten lopen omdat ík dat wil; ondanks dat ik mij zo voor kan stellen dat oma en nicht zich wellicht ongemakkelijk voelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:35

Ja, het is lastig.
Ik vind het wel interessant dat mensen het omdraaien; wat als ik zou eisen dat iedereen sexy en kort gekleed komt? Dan zullen er ook veel mensen afhaken vanwege de kledingeis.
Tja, mocht ik ooit trouwen hoop ik dat iedereen enigszins netjes komt, maar wel vooral in kleding die zij prettig vinden en die hen past.
Mijn collega zou ik haar lange bedekkende kleding welkom zijn en mijn vriendinnen in korte jurkjes als ze dat willen. Mij om het even.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat bepaalde geloven daar erg in hangen. Ik vind het enigszins ouderwets, maar goed, dat is mijn simpele mening maar.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:36

idd hun bruiloft, hun eisen. Persoonlijk zou ik mee daar gewoon aan aanpassen, maar ik heb ook alle respect hebben voor mensen die dat niet willen doen en daardoor niet komen.

Ik heb voor een beetje gelijkbare keus gestaan, alleen ging het dan om een mormoonse begrafenis (in Amerika)
Wij (het groepje meiden uit nederland) kregen speciaal toestemming van de pastoor (of hoe hij ook maar mag heten) om in een broek te komen, maar wij hebben toch een rok gekocht, uit respect voor het geloof van onze vriendin/baas.

Achteraf heb ik de begrafenis toch van buiten moeten meemaken omdat ik de kist, te paard, in een renaissance kostuum (was haar favoriete kostuum) begeleidde en die kledingdracht werd nou net niet toegestaan, zelfs al was het een lange rok.

TS, succes met je beslissing. ik hoop dat je er een beetje uit komt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:38

kaatjemuts schreef:
Ik heb voor een beetje gelijkbare keus gestaan, alleen ging het dan om een mormoonse begrafenis (in Amerika)
Wij (het groepje meiden uit nederland) kregen speciaal toestemming van de pastoor (of hoe hij ook maar mag heten) om in een broek te komen, maar wij hebben toch een rok gekocht, uit respect voor het geloof van onze vriendin/baas.

Achteraf heb ik de begrafenis toch van buiten moeten meemaken omdat ik de kist, te paard, in een renaissance kostuum (was haar favoriete kostuum) begeleidde en die kledingdracht werd nou net niet toegestaan, zelfs al was het een lange rok.

TS, succes met je beslissing. ik hoop dat je er een beetje uit komt.

Goh, even uit nieuwsgierigheid; hoe kwam je op een Mormoonse begrafenis in Amerika terecht?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:40

Goof schreef:
Ik open dit topic niet voor advies, maar meer omdat ik benieuwd ben in hoeverre jullie je zouden aanpassen aan zulke (mijns inziens toch redelijk heftige) eisen? Zou je meteen roepen dat je niet gaat omdat het je tegenstaat? Zou je nieuwe kleding aanschaffen om aan hun eis te voldoen?
Ik ben erg benieuwd :D

Ik zou geen nieuwe kleding aanschaffen, vooral niet omdat het 'maar' om een receptie gaat.
Als ik iets zou kunnen lenen dat voldoet dan zou ik dat wel doen ook al zou ik me er waarschijnlijk zeer ongemakkelijk in voelen.
Ik zou deze happening niet willen missen omdat ik toch wel nieuwsgierig ben hoe zo'n bruiloft er dan aan toe gaat en bovenal zou ik mijn collega die heeft aangegeven dat ze graag heeft dat ik op haar receptie kom niet willen teleurstellen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:41

Ik heb niet alle 7 pagina's door gelezen, maar kijk anders bij een kledingverhuur.
Dat heb je van alles, en is niet duur.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:42

Tja lastig. Ik geloof dat ik me er kverheen zou zetten, maar alleen omdat ik mega nieuwsgierig zou zijn naar zo'n bruiloft :+ eigen belang dus, sorry.
Als je je er niet happy in voelt en het is alleen een receptie, dan zou ik lekker verstek laten gaan. Het is niet je beste vriendin of je zus dus dat kan prima.

Zelf hadden wij ook een dresscode, om idd de tshirt en afgetrapte broeken te voorkomen. Tijdje gedacht aan de officiele dresscodes zoals tenue de ville maar daarin vonden we niet wat we zochten. Uiteindelijk hadden wij "dress in dress and tie your tie". En de mensen van wie ik wist dat ze er moeite mee zouden hebben (oma in haar rolstoel wordt niet blij van een jurk) hebben we zelf even mee overlegd. 1 vriendin van ons voelde zich niet happy in ene jurk dus die heeft gevraagd of we moeite hadden met een tuniekje met broek dus daar hebben we ook even mee overlegd.

En ja, die ook die uiteindelijk in een verschoten shirt met een spijkerbroek binnen kwam, dat voelde heel vervelend. Niet alleen door dat, maar dan is het toch jammer dat iemand geen moeite wil doen. Dus de dresscode niet respecteren zou ik nooit doen. Dan liever niet gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:44

secricible schreef:
Tja lastig. Ik geloof dat ik me er kverheen zou zetten, maar alleen omdat ik mega nieuwsgierig zou zijn naar zo'n bruiloft :+ eigen belang dus, sorry.

Stiekem ben ik ook echt retenieuwsgierig natuurlijk!! :+
Ik wil daar best even mijn ogen uitkijken. Ik heb ook geen idee hoe haar leven en omgeving er verder uit ziet, dus het zou leuk zijn daarachter te komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:48

Goof schreef:
secricible schreef:

Stiekem ben ik ook echt retenieuwsgierig natuurlijk!! :+
Ik wil daar best even mijn ogen uitkijken. Ik heb ook geen idee hoe haar leven en omgeving er verder uit ziet, dus het zou leuk zijn daarachter te komen.

Dat zou voor mij ook meespelen ja :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:49

Als het echt een leuke collega is zou ik gewoon mijn kleding aanpassen op zo'n manier dat het voor mij ook nog prettig is maar toch aan de eisen voldoet.
Maar misschien scheelt het dat ik op zich niet heel moeilijk ben op dat gebied.