Steun jij goede doelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:07

gekvanfleur schreef:
Verootjoo schreef:

Ik verbaas me juist dat er zoveel mensen het wel nodig vinden om geld in een bodemloze put te gooien :)
Ik voelde ook wel een soort van schuldgevoel aangepraat worden als je je geld liever voor nuttiger zaken bewaart.

Maar is bijv. kankeronderzoek een bodemloze put? Heb je uberhaupt een idee van wat er de afgelopen tien jaar geinvesteerd is en wat de resultaten zijn?

En om de dooddoener schuldgevoel maar voor te zijn: nee, ik heb geen aandelen. :+
Maar ik lees hier post na post allemaal aannames als: alles gaat naar de directeur, er is nog niets goeds uit voort gekomen, enz. Enz.
En het stoort me dat mensen dit soort ideeen (want het zijn geen feiten, van de bekende stichtingen staan zowel jaarverslagen, onderzoeken die gedraaid zijn en bedragen die nu in welke onderzoeken geinvesteerd zijn gewoon online) uitdragen als waarheid, waardoor er mogelijk weer een nieuwe kudde komt die ergens iets leest over geld dat naar een directeur gaat en dezelfde ideen als feiten gaat verkondingen.

Het gaat me er niet om dat je niet geeft, want daar is een ieder vrij in Maar het valt me op dat zoveel mensen redenen aandragen die gewoon kul zijn en zo makkelijk te achterhalen als zijnde niet waar.

Maar goed. Ik wil niemand tegen het zere been schoppen. Enkel even voor de eventuele meelezer duidelijk maken dat het verhaal (zoals altijd gelukkig) niet zo eenzijdig ligt. :)

Juist het kankerfonds vind ik idd nog wel de grootste bodemloze put. Als ze nou nog in heel Europa gezamenlijk onderzoek zouden doen en niet hier steeds opnieuw het wiel uit gaan vinden.... Met ons donorgeld, waarvan er helaas mi te weinig echt in nuttig onderzoek zit.

Die gast van het KWF die er met 3ton vandoor ging, enkele jaren geleden woonde bij mij om de hoek. Sindsdien vind ik dat nog een veel minder betrouwbaar fonds.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Steun jij goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:18

Ik doneer helemaal niks aan doelen voor vast. Vele zijn flinke oplichters. Zoals de hartstichting en kwf. Kleine stichtingen waarbij ik zie waar het heengaat bv wel zoals jantje beton als ze aan de deur staan. Eens in de zoveel tijd help ik een dagje op het asiel en gooi klein geld in het potje. Daarnaast doneer ik zo vaak als het kan bloed en geef ik voorlichtingen op scholen. Vond dat wel genoeg eigenlijk aan maatschappelijke hulp.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:35

Ik heb in 2016 meegedaan aan de runforkika en daar heb ik 300 euro mee opgehaald. Ik weet dat er een deel blijft hangen aan de strijkstok, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb. Bij de finish stond een vrouw medailles uit te delen. Ze zei: bedankt dat je hebt meegedaan. Mijn zusje (deed ook mee) zei: bedankt dat u de medailles uitdeelt. Ze zei: ik doe dit niet voor mezelf, maar voor mijn kind. Die er niet meer is. Pfoeh toen schoot ik wel even vol.

En een tijdje geleden heb ik op mijn school een soort markt georganiseerd. 100% van het geld is naar een schooltje in Mozambique gegaan. Hier krijgen kinderen tussen de middag een warme maaltijd, vaak het enige dat ze eten op een dag. Het geld is naar de kok gegaan, die er iets van 1500 maaltijden van wist te bekostigen.

Verder geef ik altijd aan collectes, ik heb respect voor de collectanten en geef meestal een euro.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:02

Ik geef altijd kleingeld aan de collectes die aan de deur komen, koop elk jaar een Pink Ribbon agenda, ook wij hebben ongeveer 2 jaar lang plastic doppen gespaard voor het kngf maar zijn daar mee gestopt omdat de vrouw waar ik ze inleverde er mee gestopt is.

Kleding, schoenen wat niet meer gedragen word, speelgoed waar niet meer mee gespeeld word geef ik weg via de weggeefhoek of aan een organisatie hier in de buurt die het verdeeld onder de minima uit de omgeving.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:19

Ik doneer geen geld. Heb dat in het verleden wel gedaan, maar de maandelijkse vaste bijdrage was me niet flexibel genoeg op het moment dat ik zelf veel gezondheidsproblemen had.

Nu doen wij hier elk jaar mee met de schoendozenactie, waarbij je schoendozen vult met spulletjes voor kinderen en deze verpakt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:39

Voor de grap opgezocht wat directeuren dan verdienen van 'goede doelen'.
Nou die eten geen droge boterham.

Directeur KWF, 2015, 38 uur pw jaarsalris bruto van €152.066,-
Directeur Greenpeace, 2015, 40 uur pw jaarsalaris van bruto €112.317,-
Directeur KNGF, 2015, 38 uur pw, jaarsalaris bruto van €132.000
Directeur WNF, 2015, 40 uur pw, jaarsalaris bruto van €136.198,-
Directeur rodekruis, 2015, 40 uur pw, bruto jaarsalaris van €135.000

https://goededoelennederland.nl/sector/ ... ede-doelen

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:47

Ik heb een maandelijkse bijdrage voor een geadopteerde tijger van het WWF. Vond het wel een fijn idee iets te steunen, Nu kan ik momenteel dat beetje geld nog missen :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:50

Luuntje: Als ik heel eerlijk ben vind ik dat niet eens hele schokkende bedragen. Ja, het is veel geld, maar vergeet niet dat deze mensen directeur zijn. Bij elk ander bedrijf zouden ze het 3-4 voudige verdienen of meer. Daarnaast hebben deze mensen wel (iig ga ik vanuit) een universitaire opleiding gevolgd van minstens 5 jaar.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:23

En niet te vergeten de eind verantwoording over een hele grote organisatie.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:28

Ik geef een kleine bijdrage in de collectebussen van de doelen die rondkomen, maar liever geef ik aan kleine goede doelen waarvan ik weet dat het geld goed terecht komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:47

Het probleem van hoop goededoelen is dat het bedrijven zijn die inspelen op de markt.

Of wel doel van zo goede doel is om de gene die geld te geven een goed gevoel te geven en om geld te verdienen.
Sommige mensen hebben hier veel behoefte aan.

Zelf ben ik iemand die dit soort dingen liever in eigenbeheer doe.
Op die manier is ook veel minder geld nodig om het zelfde resoltaat te boeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:53

Ook moet ik zeggen dat zelf niet zo hou van bedrijven waar combinatie voorkomt van vrijwilligers en betaalde krachten.
Want vaak staan vrijwilligers die meeste werk verichten onder aan de lader terwijl betaalde mensen hoger staan waarbij vervolgens hun salaris betaald wordt van de werkzaamheden die de vrijwilligers hebben gedaan. Dat vind ik erg vreemd.

En waarom zou een directeur niet zo iets als vrijwilligers werk kunnen doen. Ik vindt dat zelf mooier dan dat jaarlijks voor ogen van journalisten zoveel geld doneert aan een goede doel.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:54

Ik steun mijn favo artiest met 1 dollar per ding wat ze maakt. Dat is mijn enige 'goede doel'.

Patreon.com

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:31

Femek2902 schreef:
Luuntje: Als ik heel eerlijk ben vind ik dat niet eens hele schokkende bedragen. Ja, het is veel geld, maar vergeet niet dat deze mensen directeur zijn. Bij elk ander bedrijf zouden ze het 3-4 voudige verdienen of meer. Daarnaast hebben deze mensen wel (iig ga ik vanuit) een universitaire opleiding gevolgd van minstens 5 jaar.

Ik vind het ook nog wel meevallen. Ze hebben een hele verantwoordelijkheid en dit doe je niet even in je vrije tijd. Geloof me, deze mensen maken ook echt meer dan 40 uur. Als ze het voor het geld zouden doen, dan kunnen ze veel beter in het bedrijfsleven terecht.

Aan de deur geef ik aan 'mensen'organisaties meestal wel een paar euro. Alleen als die buren zijn die vrijwillig collecteren. De grotere bedragen doe ik naar organisties die ik ken en waarbij het geld 100% naar de stichting gaat.

Zelf maak ik ook gebruik van de giften drempel. Eenmaal daarover geef je 100% een gift en krijg je 50% weer terug als aftrekbaar op je belasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:53

Ik doneer ook niet. Toch geen geld. Mijn "donatie" aan de samenleving is zorgen dat mensen een goede, laatste thuis krijgen waar ze kwalitatief de laatste jaren van hun leven kunnen doorbrengen. Ik doe namelijk de opnames in een woonzorgcentrum. En ja, ik krijg daar voor betaald, het is immers mijn job. Maar dat loon gaat gewoon via de CAO en alle wettelijke stelseltjes. Ik presteer met regelmaat overuren en nee, die worden lang niet allemaal vergoed.

Die directeuren met hun 80u/week... dat wil ik nog wel eens zien. Dat zou dan ongeveer 7/7 12u/dag zijn ( = 84u). Lijkt me sterk dat ze dat allemaal effectief presteren en dan tevreden zijn met hun 25 dagen vakantie/jaar om bij te komen. Dat dat hoge loon uitbetaalde overuren zijn, mwah. Hier in België worden overuren enorm belast als je ze laat uitbetalen ipv opneemt als vakantie.

En dan nog, hoeveel van die organisaties draaien er niet op de inzet van vrijwilligers? Van mensen die er gratis hun vrije tijd aan besteden, zoals de zorgverleners van het Rode Kruis? Die zijn lang niet allemaal in loondienst. Daar hoeven de donaties dus al niet naartoe te gaan.

Nee, dan zamel ik liever dopjes in van flesjes frisdrank voor een hulphond. Of vang ik een pony op die anders heel moeilijk een blijvende thuis kan vinden. Heb er nu 3 staan, die zijn al genoeg "goed doel" op zichzelf. Of schenk ik mijn lichaam aan de wetenschap na mijn dood.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:18

verootjoo schreef:
Juist het kankerfonds vind ik idd nog wel de grootste bodemloze put. Als ze nou nog in heel Europa gezamenlijk onderzoek zouden doen en niet hier steeds opnieuw het wiel uit gaan vinden.... Met ons donorgeld, waarvan er helaas mi te weinig echt in nuttig onderzoek zit.

Die gast van het KWF die er met 3ton vandoor ging, enkele jaren geleden woonde bij mij om de hoek. Sindsdien vind ik dat nog een veel minder betrouwbaar fonds.

Ben het hier wel mee eens.
In USA zijn ze vele malen verder dan in Nederland met hun gedoetje.
Ik snap niet dat er geen samenwerkingsverbanden worden aangegaan en dat er wordt geprofiteerd van onderzoek wat daar wordt gedaan.
Nederland loopt enorm achter....dus wat willen ze dan onderzoeken?
Over 5 jaar gaan zij de dingen nogmaals doen, die elders al lang en breed bekend zijn.

Buiten dat, er zijn buiten farmacie om ook artsen die alternatieven die bewezen werken aanhangen maar die de mond worden gesnoerd.
Dus, Nederland kan haar kankerfonds beter opdoeken, er zijn anderen die het veel beter doen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:54

gekvanfleur schreef:
Jennyj01 schreef:

En waar gebeurt dat dan? Niemand praat iemand een schuld gevoel aan. Enkelen, waaronder ik zelf, verbazen zich alleen over het feit dat sommigen het niet doen. Of over de motivatie om het niet te doen.

Maar is bijv. kankeronderzoek een bodemloze put? Heb je uberhaupt een idee van wat er de afgelopen tien jaar geinvesteerd is en wat de resultaten zijn?

En om de dooddoener schuldgevoel maar voor te zijn: nee, ik heb geen aandelen. :+
Maar ik lees hier post na post allemaal aannames als: alles gaat naar de directeur, er is nog niets goeds uit voort gekomen, enz. Enz.
En het stoort me dat mensen dit soort ideeen (want het zijn geen feiten, van de bekende stichtingen staan zowel jaarverslagen, onderzoeken die gedraaid zijn en bedragen die nu in welke onderzoeken geinvesteerd zijn gewoon online) uitdragen als waarheid, waardoor er mogelijk weer een nieuwe kudde komt die ergens iets leest over geld dat naar een directeur gaat en dezelfde ideen als feiten gaat verkondingen.

Het gaat me er niet om dat je niet geeft, want daar is een ieder vrij in Maar het valt me op dat zoveel mensen redenen aandragen die gewoon kul zijn en zo makkelijk te achterhalen als zijnde niet waar.

Maar goed. Ik wil niemand tegen het zere been schoppen. Enkel even voor de eventuele meelezer duidelijk maken dat het verhaal (zoals altijd gelukkig) niet zo eenzijdig ligt. :)

Fleur, ik vind het knap dat je het blijft uitleggen, ondanks de zwart/wit meningen.

En ja, ik ben een meelezer die door jouw berichten toch wat kritischer naar de goede doelen gaat kijken, dus je posts zijn niet voor niets. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:18

A3a1 schreef:
Buiten dat, er zijn buiten farmacie om ook artsen die alternatieven die bewezen werken aanhangen maar die de mond worden gesnoerd.
Dus, Nederland kan haar kankerfonds beter opdoeken, er zijn anderen die het veel beter doen.

Maar steun je die anderen dan wel of zou je die willen steunen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:24

Minister President ontvangt bruto per jaar €157.287,-
Lijkt mij best een flinke verantwoordelijkheid.
Hij krijgt maar iets meer loon dan de directeur van KWF.

Ik vind niet dat een directeur van een goed doel gratis hoeft te werken.
Absoluut niet.
Maar ik vind deze bedragen erg riant. Zeker omdat er veel gebruik wordt gemaakt van vrijwilligers.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:25

Ja, via de postcodeloterij :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:52

Shadow0 schreef:
A3a1 schreef:

Maar steun je die anderen dan wel of zou je die willen steunen?

Steunen, als ze goed werk doen en het totaalplaatje klopt, zal ik positief over ze praten.

Financieel steunen, nee, ik heb wat projecten die ik steun, waar ik van iedere cent weet waar die heengaat. In geen enkele zak iig.
Lijntjes zijn kort, daar houdt ik van.
Projecten die me na aan mijn hart liggen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:32

Vorig jaar liep ik tijdens de nijmeegse 4 daagse voor het KWF Kankerfonds en dit jaar zet ik mij in voor het reumafonds.

Ook zamel ik geld in voor dierenambulance nw friesland

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:34

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:40

Nee ik doneer niet.
Zolang er mensen gratis en voor niets met collectebussen Door weer en wind langs deuren moeten bedelen en de directie van de stichting met een riant salaris ervandoor gaan blijft mijn geld in eigen zak.
Wel ondersteunen wij gezinnen die het financieel erg moeilijk hebben met Hulp daar waar zij het nodig hebben.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:11

luuntje schreef:
Voor de grap opgezocht wat directeuren dan verdienen van 'goede doelen'.
Nou die eten geen droge boterham.

Directeur KWF, 2015, 38 uur pw jaarsalris bruto van €152.066,-
Directeur Greenpeace, 2015, 40 uur pw jaarsalaris van bruto €112.317,-
Directeur KNGF, 2015, 38 uur pw, jaarsalaris bruto van €132.000
Directeur WNF, 2015, 40 uur pw, jaarsalaris bruto van €136.198,-
Directeur rodekruis, 2015, 40 uur pw, bruto jaarsalaris van €135.000

https://goededoelennederland.nl/sector/ ... ede-doelen

Alle 2015 cijfers:

'omzet' KWF € 140 miljoen
'omzet' Greenpeace € 21 miljoen
'omzet' KNGF € 9 miljoen
'omzet' WNF € 54 miljoen
'omzet' Rode Kruis € 104 miljoen

Schokkender vind ik dat bestuursleden die voor > 100 miljoen verantwoordelijk zijn dus bijna net zoveel ontvangen als veel kleinere organisaties < 100 miljoen.

Je bent verantwoordelijk voor vele miljoenen en daar hoor je ook een salaris voor te ontvangen. Voor kwaliteit betaal je nu eenmaal en dan mag je ook groei of een bepaalde grootheid van verwachten. Als dit het bedrijfsleven zou zijn dan zouden ze voor een gemiddelde 50 miljoen omzet tussen de 150-200k verdienen.

Persoonlijk vind ik dat de MP zwaar onderbetaald krijgt voor zijn 24/7 functie, maar goed die heft dan weer redelijke garanties voor de toekomst :+ Dat is weer een andere discussie.