Wat kost een kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Wat kost een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:29

Dat ligt er aan of jullie peuterspeelzaal valt onder de ouderwetse regeling of dat hij gezien wordt als kinderopvang. Als het gezien wordt als kinderopvang, kan je er toeslag op terug vragen, anders krijg je er niets van terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:31

Nou ik heb vorig jaar wel eens gekeken en toen was het echt een lachertje wat je ervoor moest betalen, voor iedereen hetzelfdevolgens mij :)

Maar nu ik weer eens kijk blijkt er vanaf 2017 een nieuwe regeling te zijn met allerlei inkomens-afhankelijk rekenwerk.... volgens mij wordt het idd. als een soort KDV las ik ergens.

Nu kan die van ons sowieso niet elke week vaste dagen dus heb maar eens een mailtje gestuurd hoe dat dan in zijn werk zou gaan want ik vind het op zich wel een goed idee om rustig op school voor te bereiden zeg maar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:48

een baby valt nog best mee (vind ik persoonlijk)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:02

Tink89 schreef:
Klopt, maar dat was een bedrag dat dus voor kleding, schoenen en al dit soort extra's tegelijk was en dat was echt minimaal. En dat was prima. Ik bedoel meer dat je al die luxeproducten van je kinderen niet klakkeloos hoeft af te rekenen zonder dat ergens anders weer te compenseren. Ik heb erbij gewerkt voor al die luxe en dat was prima. En anders kocht ik veel haarproducten en werkte ik voor een nieuwe winterjas. Ik vind het best bizar hoeveel sommige ouders hier klakkeloos voor hun pubers betalen, alleen omdat ze anders voor schut lopen. Daar kun je juist gebruik van maken om ze bewust te maken van de waarde van geld.

De waarde van geld kun je best op andere manieren leren. Voor schut lopen is imo niet gunstig voor hun eigenwaarde.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:24

Ik lees al een aantal keer terug dat ' je enorm veel van anderen krijgt'
Daar zou ik niet vanuit gaan en zeker geen rekening mee houden. Wij kregen alleen de kinderstoel en kinderwagen en hebben de rest altijd zelf moeten kopen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:52

Veel van anderen krijgen geloof ik ook niet in en willen we ook niet, we hebben niemand nodig voor het onderhoud van de kinderen. We houden van merkkleding, maar combineren ook met bv Zeeman en Wibra (ondergoed en sokken van Action), iedere 4 weken naar de kapper (tientje), zwemles 28 euro per maand, dure hobby's altijd (op het moment TY beanie boo knuffels en Lego, eigen keuze om daar in mee te gaan), gaan graag dagjes weg en uiteten, kiest z'n eigen tussendoortjes en drinken voor naar school, rond de 30 euro per maand aan overblijven op school en qua avondeten kost ie geen drol; vreet toch niet. Dat halfje brood, pakje gebraden gehakt, die tros bananen en pak melk kost je ook de kop niet. Dus ach, wat kost een 6 jarige nou eenmaal... hij was in het verleden duurder :D Kind nummer 2 zal vooral vanwege de opvang de eerste jaren duur zijn, komen we ook wel door.
Ben na de geboorte van m'n zoon 8 uur minder per week gaan werken, dat inkomsten 'verlies' zou je eventueel op kunnen tellen bij de kosten voor een kind.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 03:53

Dat krijgen van andere zit er bij ons ook niet in. Ook ik (ben nu al per januari) ga minder werken, dat kost zeker ook hoop geld maar zal minder zijn als het kdv. Hoewel we daar niet onder uit zullen komen gezien oma's niet in het verhaal voorkomen.

We moeten het dus echt met z'n twee zien te redden. Ik besef me dondersgoed dat dat het zwaarste zal zijn, maar wou graag de financiële situatie ook een beetje kunnen schetsen.

Ik weet dat je natuurlijk voor verrassingen kan komen te staan, maar als je al geen idee hebt wat de "basisbehoeften" kosten en ik van het nibud zowat een hartstilstand krijg. Tja dan zag ik het somber in.

Ook besef ik dat je natuurlijk niet alles kan plannen, maar ben liever voorbereid als klakkeloos kids op de wereld zetten waarna het uiteindelijk toch niet gaat zoals ik vroeger had gedacht alles rozengeur en maneschijn zeg maar.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:56

benangelique schreef:
Ik lees al een aantal keer terug dat ' je enorm veel van anderen krijgt'
Daar zou ik niet vanuit gaan en zeker geen rekening mee houden. Wij kregen alleen de kinderstoel en kinderwagen en hebben de rest altijd zelf moeten kopen

juist, wij hadden de pech dat we laat bloeiers zijn. Dan was alles al lang de deur uit en zijn de jongste kinderen 7a 8 en die van ons zijn baby en peuter.

maar dat is ook leuk, je kan zelf bepalen wat je koopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:18

Dat kan je nu toch nog niet weten TS, of je veel krijgt van anderen of niet? :)

Van zodra ik zwanger was kreeg ik gewoon van overal (ongevraagd) dozen met kleren, speelgoed, noem maar op, van mensen die het niet meer nodig hadden. Ik vond het onbeleefd om af te wijzen maar heb uiteindelijk toch een deel weggedaan.

Bij de geboortelijst kregen we de opmerking dat hij niet uitgebreid genoeg was, de grote cadeaus waren zo weg en dat was jammer voor anderen.

Van zodra je bevallen bent stromen de cadeaus toe. Terwijl ik een hele kleine familie en vriendenkring heb.

Ben er nog steeds erg dankbaar om :) en dat heeft weinig te maken met anderen voor je kind laten zorgen ;)

Maar goed. Het zal overal anders zin , dat geloof ik best.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:21

Ik heb ook veel gekregen := hoef het hele eerste jaar in principe geen kleertjes te kopen. Doe ik wel, want ik vind eigen keuze ook heel leuk :') maar kind heeft dan ook wel kleding voor twee weken. Hoef je niet zo vaak te wassen.
Speelgoed heb ik ook nog niks van gekocht want heb zo'n overvloed gekregen dat ik voor de eerste twee jaar geen Sint cadeaus hoef te halen :+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:24

Wij hebben bij de eerste een paar setjes kleding gehad, maar daar hield het wel mee op. Bij de tweede een wiegje (omdat de eerste nog in het ledikant lag) maar verder bar weinig. Bij ieder kind daarna kregen we helemaal niets meer, behalve misschien een setje kleding van de opa's en oma's. Oh en een voorlees boek met de naam van het kind, die heeft mijn zusje voor ieder kind gekocht.

We hebben dus alles zelf betaald, en echt niet veel uitgegeven, alles tweedehands, en t meeste gaat 7 kinderen later nog mee.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:32

Zo duur als je zelf wilt.

Zelf gebruik ik luiers van de kruidvat, €7 per pak van 52 luiers (en vaak 1+1 aanbiedingen). Kleertjes koop ik bij primark zeeman wibra c&a (of 2e hands) dus ben ik ook niet veel geld aan kwijt.
Meubeltjes etc heb ik ook allemaal 2de hands, verfje erover en klaar (als dat uberhaupt al nodig is)

Voeding gebruik ik Hero baby, kost €8 per pak
Billendoekjes sla ik ruim in als de etos weer de aanbieding van 1 doos (dus 6 pakjes) voor €4 heeft.
En verder zijn er ook een hoop dingen via weggeefgroepen op facebook te krijgen.

Heb natuurlijk ook dingen nieuw gekocht, maar lang niet alles!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:34

Ik heb een complete babykamer en tonnen kleding en speelgoed gehad. Vrienden van vrienden van vrienden van familie rukten uit om van alles gratis te geven. Heel indrukwekkend!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:39

Ik heb bij de eerste ook wel veel kleding gekregen, maar omdat hij zo klein was heb ik de eerste maanden toch zelf kleding moeten aanschaffen.
Helaas bleek ook dat hij in de winter de (gekregen) zomerkleding aan kon en andersom.
Ik heb de box (nieuw) van mijn schoonouders gekregen; de rest zelf moeten aanschaffen.

Maar zoals ik al aangaf: tot aan ca 12 jaar vallen de kosten mee (mits je kind gezond is natuurlijk).
Daarna stijgen de kosten dramatisch.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:39

Pfoeh nadia, en ik heb soms al moeite met 2 kleine kindjes overal op tijd te zijn. Laat staan 7, en straks 8. Ik zou wel eens willen zien hoe je dat voor elkaar boxt, kan ik nog wat van leren, haha.

Ik zou idd niet van giften uitgaan, want het is zo onbetrouwbaar. Je weet nooit wat en hoeveel in welke maten je zult krijgen qua kleding. Wij hadden elke keer dozen tweedehands doorgeefkleding. Leuk hoor, maar ik wil het wel afwisselen en opleuken met dingen van mijn eigen smaak en keuze.
Ook past het niet altijd goed bij elkaar en sluit niet aan op wat je nog nodig hebt. 10.000 truitjes zonder beetje bijpassende broekjes heb je toch niet zo veel aan...
Als kraamcadeautjes hebben we ook niet heel veel kleding gekregen trouwens. Wel wat dingetjes hoor, maar zeker geen hele garderobes.
Bij de eerste hebben we de wagen en een spaarbedrag voor de kleine van de opas en omas gekregen. Voor de tweede van beiden een bedrag voor op de spaarrekening. Voor hem ook van veel mensen geld of bonnen om zelf te besteden.
Een lijst hebben we nooit gestuurd, dat vind ik zo stom. Mensen moeten lekker kopen wat ze leuk vinden om te geven. Zo kregen we ook technisch lego voor als hij later groter is van vrienden van mijn vriend. Hartstikke leuk dat ie dat uitgezocht heeft en erover nagedacht heeft. Of van mij part geven ze niets, al hardstikke leuk als ze een beschuitje komen eten en de baby komen bekijken.
Bij de tweede was er ook een vriend die met 2 pakken luiers kwam. Dat is nou nog eens een praktisch cadeau wat je sowieso kan gebruiken, haha. Vonden we best leuk bedacht.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:52

Wij hebben bij de eerste een commode en ledikant gekregen van de oom en tante van mijn man. Hun zoon was er toen net uitgegroeid. Bij onze 2e hebben we dit opnieuw geverfd en onze 3e gebruikt het nu ook.
Onze box hebben we voor 30 euro van iemand over genomen, toen we hem niet meer gebruikten voor de oudste hebben we hem weg gedaan. We woonden toen op een flat en hadden geen ruimte om hem te bewaren.
Voor de 2e hebben we weer voor 30 euro een box over kunnen nemen. En die gebruiken we nu ook weer voor de 3e.

De kinderwagen koste geloof ik iets van 600 euro, die hebben we nieuw gekocht en voor 2 kinderen gebruikt.
Nu hebben we een dubbele wagen, ook nieuw gekocht voor 700 euro. Ik kon op marktplaats niet vinden wat ik zocht (kinderen achter elkaar, goede reiswieg en geen buggy maar echt een comfortabele wagen omdat ik bijna alles lopend doe).

Verder heb ik bij de oudste een moederfiets gekocht. En zitjes hebben we gedeeltelijk nieuw en gedeeltelijk van marktplaats. Ook hebben we een fietskar tweedehands.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:52

Cerilene_ schreef:
Pfoeh nadia, en ik heb soms al moeite met 2 kleine kindjes overal op tijd te zijn. Laat staan 7, en straks 8. Ik zou wel eens willen zien hoe je dat voor elkaar boxt, kan ik nog wat van leren, haha.

Op tijd zijn? Haha,dat lukt over het algemeen niet met 7 kinderen. Als een kind ergens echt op tijd moet zijn (school, dokter, therapeut) dan splitsen we, mijn man blijft thuis met de kinderen die thuis kunnen blijven, en ik neem de rest mee. Dan lukt het nog wel. Maar met zn 7en tegelijk? nee, dat wordt m niet. Dr is dr altijd wel eentje die op het laatste moment verschoond moet worden, een complete meltdown krijgt, valt en niet meer verder wil lopen etc etc. En dan ben je 3 minuten onderweg en dan is het: MUUUUUUUUUUMMYYYYYYY I need to pee.. En dan kun je of terug naar huis of ergens een winkel/cafe in.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:54

_Nadia_ schreef:
Cerilene_ schreef:

Op tijd zijn? Haha,dat lukt over het algemeen niet met 7 kinderen. Als een kind ergens echt op tijd moet zijn (school, dokter, therapeut) dan splitsen we, mijn man blijft thuis met de kinderen die thuis kunnen blijven, en ik neem de rest mee. Dan lukt het nog wel. Maar met zn 7en tegelijk? nee, dat wordt m niet. Dr is dr altijd wel eentje die op het laatste moment verschoond moet worden, een complete meltdown krijgt, valt en niet meer verder wil lopen etc etc. En dan ben je 3 minuten onderweg en dan is het: MUUUUUUUUUUMMYYYYYYY I need to pee.. En dan kun je of terug naar huis of ergens een winkel/cafe in.

Even uit nieuwsgierigheid hoor, maar hoe doe je dat met zwemles, sporten, afspreken met vriendjes/vriendinnetjes enzo? Komen jouw kinderen daar aan toe?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:16

Ja hoor, mijn man werkt vanuit huis, voornamelijk in de avonduren dus opsplitsen is heel eenvoudig. Daarnaast gaat er maar 1 kind fulltime naar school (nog wel, vanaf januari gaat zij ook flexi scholing doen), de rest krijgt thuisonderwijs of flexi school (3 ochtenden school, rest thuisonderwijs) of is te jong.

3 kinderen hebben zwemles (vanaf januari, nu nog 2), allen tegelijk, eentje krijgt prive zwemles aansluitend op de andere 3. Ik kleed dan de 3 die net gezwommen hebben aan en parkeer ze in de kantine, zodat de laatste direct aangekleed kan worden zodra hij het bad uit komt.
Een van de kinderen heeft trampoline les, dat is 2 keer per week in de ochtenden (hij krijgt thuisonderwijs grotendeels door een priveleraar ivm beperkingen en hoeft dus niet naar school).

1 van de kleintjes gaat naar peuterdans, we gaan wekelijks met de hele groep naar de softplay waar we afspreken met een groep andere thuisonderwijzers, en daar spelen ze een uur of 3-4.

Oudste doet drama op maandagavond, dat is eigenlijk het enige dat lastig is, omdat mijn man dan werkt (vanuit huis) maar gelukkig is dat om de hoek dus ben maar 5 minuten weg, mijn man plant dan gewoon een pauze.

Afspreken met vriendjes gebeurd vrij weining, meeste ouders werken fulltime en bij ons thuis kan het niet ivm beperkingen van enkele van de kinderen. Daar staat tegenover dat we wel heel veel naar de speeltuin gaan en de kinderen die thuisonderwijs krijgen zeer regelmatig naar workshops gaan met vaste groepen kinderen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:43

Het klinkt behoorlijk hectisch hoor, al dat thuisonderwijs. Mag dat zomaar daar? En ben je daar dan voor gekwalificeerd of mag elke ouder dat 'zomaar' doen? En wordt er ergens nog getoetst of je kinderen wel voldoende kennis en vaardigheden opdoen?

En qua kosten scheelt dat natuurlijk wel (om even on-topic te blijven), dat ze minder kleding e.d. nodig hebben omdat ze niet elke dag naar school gaan.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:01

Ja gelukkig mag dat zomaar, nee je hebt geen kwalificaties nodig en nee je kinderen worden niet getest.
Een van mijn kinderen krijgt ivm zijn special needs les van een leraar via de council, maar de rest doe ik zelf (en we zijn nu aan het afbouwen met die leraar zodat ik alles over kan nemen)
Je hoeft ook geen school in huis te doen, mijn kinderen leren vooral door te doen, en wij leren dus heel hands-on. Het mooie hier van is dat je in kan spelen op de interesses van je kinderen, en daar "lessen" aan verbinden. Zo omvat een topic over dino's natuurlijk geschiedenis, maar ook aardrijkskunde (waar leefden ze), biologie en anatomie (wat aten ze, hoe waren ze gebouwd, wat is het verschil tussen vleeseters en planten eters) en natuurlijk Engels (door het lezen van het boek/de website die we op dat moment gebruiken)

De oudste (ook special needs) spreekt 3 talen vloeiend (Engels, Nederlands, Frans) en 2 (Duits en Spaans) op redelijk niveau, leest gemiddeld 4 boeken per week, kan een computer in en uit elkaar halen vanuit t niets, kan simpele apps ontwerpen en kan je letterlijk alles vertellen over de Tudor periode. Hij is 9.

Mwah, gewone kleding is duurder dan uniformen die hier gedragen worden door schoolgaande kinderen (shirts gemiddeld 2-3pond, broeken 5pond), en gezien we heel veel buiten zijn hebben ze toch aardig wat kleding nodig, maar dat kopen we niet nieuw. Ze krijgen 1 keer per jaar een echt nieuwe outfit en dat is met hun verjaardag, voor de rest komt het allemaal van kledingbeurzen, rommelmarkten en Ebay af. Onderbroeken koop ik natuurlijk wel nieuw, en pyjama's koop ik 1 keer per jaar bij een site die ze dan voor 1,95 t stuk verkoopt. Die schuiven vervolgens door zodra het te klein geworden is. En ja, dat houdt ook in dat er meisjes in Batman pyjama's lopen, en jongens in Doc Mcstuffins.

Gewone kleding doorgeven is helaas lastig, of de seizoenen sluiten niet op elkaar aan, of ze zijn heel anders gebouwd, of jongen/meisje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:04

In Nederland mag thuisonderwijs ook gewoon zover ik weet :)

Alleen schijnt het wel zo te zijn dat als je je kind eenmaal hebt ingeschreven op een school, er eigenlijk nauwelijks nog een weg terug is dus je niet dan alsnog voor thuisonderwijs kan kiezen als je kind "gewoon" naar school kan.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:05

Klopt, zodra je op een school ingeschreven staat kun je het vergeten, en zelfs daarvoor is het nog wel moeilijk om het voor elkaar te krijgen omdat je aan moet tonen dat er in een straal van (ik geloof) 30km geen enkele school is die bij je levensovertuiging aansluit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:10

Ja hier ook zover ik gehoord heb :j

Zelf geen interesse in (ik vind het sociale aspect en andere visies / persoonlijkheden ook wel erg leerzaam om mee te maken, alleen de visie en constant onder de vleugels van je ouders dat vind ik toch wat beperkt) maar zie het wel eens langs komen op Facebook ;)

Zat zelf wel te kijken dat kinderen met 4 jaar nog helemaal niet naar school hoeven, dacht dat dat ook min of mer verplicht was maar dat is blijkbaar pas met 5 jaar en in overleg kan je dan ook nog ergens een middagje overslaan ofzo :)

Denk dat de meeste 4-jarigen er wel aan toe zijn om wat meer uitdaging / sociale interactie / nieuwe indrukken te krijgen maar vind het wel een fijn idee dat je dan zelf ook nog een jaartje vanalles kan ondernemen en het niet alleen maar allemaal aan school over hoeft te laten +:)+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:17

In Nederland hadden wij het ook nooit gedaan, maar alleen in onze borough zijn er al 40 gezinnen die het ook doen, en in Noord en Oost London loopt dat op tot zo'n 350 gezinnen waarbij van alles georganiseerd wordt.
Mijn oudste 2 zijn in Nederland naar school geweest, maar ivm hun beperkingen was dat 1 groot drama, ik zat iedere dag minstens 4 keer op school om de een na oudste (die nu dus volledig thuisonderwijs krijgt) te kalmeren. School werkt niet voor ieder kind, en in dit geval was het ook niet het formaat van de klas, want dat waren maar 11 kindjes, maar zelfs dat was al teveel voor hem.Ze hebben mij toen dringend verzocht om het toch enkele dagen per week thuis te houden omdat het schadelijk voor hem was.

Leerplicht in Nederland is pas vanaf 5 jaar ja, maar het is zo ingeburgerd dat iedereen zijn kind met 4 naar de kleuterschool doet, net zoals dat in Belgie de leerplicht met 6 jaar begint maar zo goed als alle kinderen met 2,5 al naar de kleuterschool gaan.

Overigens is thuisonderwijs hier de default vorm, je vraagt een plaats op school aan, maar in principe ligt de verantwoordelijkheid voor de educatie van je kinderen in de handen van de ouders. 90% van de ouders zal hun kind op school inschrijven en daarmee de verantwoordelijkheid uit handen geven, maar er is de laatste jaren een gigantische stijging van het aantal homeschoolers.