Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:07

luuntje schreef:
Je krijgt geen strafblad.
Je komt niet voor de rechter, maar voor een Officier van Justitie en er is geen vonnis.
Het is een verkeersovertreding.

Helaas? wel.
Citaat:
Overtredingen van de snelheid van meer dan 30 km/uur (en op de snelweg met 40 km/uur) vallen onder het strafrecht. Dit wordt vastgelegd bij de Justitiële Informatiedienst (voorheen werd dit strafblad genoemd).

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... /snelheid/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:08

Ik vind ook niet dat je vriend een crimineel is hoor, ik kan me prima voorstellen dat vooral als je vaker op een traject rijdt je snel de neiging hebt om een beetje de gaspedaal te pesten. Maar aan de andere kant vind ik 10 keer een boete in twee jaar tijd wel echt flink, en ik vind het ook wel echt terecht dat zijn rijbewijs nu is ingevorderd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:10

Hé Maureen, je schreef ergens dat je niet zo goed bent in je uiten via tekst. Nou, ik vind je aardig duidelijk hoor. +:)+ En ik geef je groot gelijk.

Die betweterige schooljuffen ook altijd hier.... :D ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:13

Maureen95 schreef:
Mijn vriend heeft al een slipcursus gehad en weet precies hoe veel remweg en ruimte hij heeft. Ik denk dat dat alleen maar in zijn nadeel is gaan werken omdat hij nu weet hoe hij moet handelen in zulke situaties en daarom rijdt hij zich sneller naar dat soort situaties toe, omdat hij wel denkt dat hij weet hoe hij moet handelen.

Weet je, dat geloof ik meteen. Heel nuttig zulke cursussen, waarschijnlijk kent hij zijn auto ook goed.
Maar..... er is 1 factor die altijd compleet onbekend blijft en dat is de medemens. :)*
je kan nog zo waanzinnig goed kunnen rijden, maar als een ander slecht kijkt en plots jouw baan opschiet heb je een probleem. Een heel groot probleem.
En als jij vriend vindt dat hij daadwerkelijk goed rijdt en weet hoe hij moet handelen in alle situaties geeft dat des te meer aan hoe onwetend hij eigenlijk is in het verkeer. En dat maakt het gevaarlijk.

Maureen95

Re: Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 18:17

@Goof Hij kent zijn auto heel goed ja. Hij heeft hiervoor ook dezelfde auto gehad en weet precies hoe lang en hoe breed zijn auto is. Hij kan dus ook als de beste inparkeren op de moeilijkste en smalste plekjes :P Het nadeel is inderdaad wel dat hij soms teveel risico neemt omdat hij eigenlijk zijn auto te goed kent. Als hij namelijk in een andere auto rijdt, rijdt hij ook veel rustiger en houdt hij zich netjes aan de snelheid. Maar dat zal ook wel komen omdat de auto niet van hem is haha.

@Safina Fijn dat je het duidelijk vindt!

@Emmaa_ Ik vind het ook terecht. Ben er eigenlijk wel blij mee. Maar hoop gewoon dat het niet te lang is, maar wel lang genoeg zodat hij gaat inzien dat hij misschien een wat andere rijstijl aan moet gaan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:19

Vanuit jouw perspectief kan ik dat zeker begrijpen, het moet enorm vervelend zijn als hij niet mobiel is. Vanuit het perspectief van een andere weggebruiker zeg ik dan dat ik het niet zo erg zou vinden als hier een flinke consequentie qua tijd aan zou hangen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:20

Ik vind persoonlijk het wel een beetje zwak om het af te schijven op dat hij een "jonge hond" is.
Ik heb dezelfde leeftijd en ik zou geen relatie met mijn vriend kunnen hebben als hij structureel te hard rijdt, en dan heb ik het niet over 3 km.
Om meerdere redenen: hij brengt zichzelf en anderen in gevaar, tis ontzettend zonde van het geld.

Zo'n cursus van +€1000 euro + een hoge boeten zullen wel opgelegd kunnen worden.

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:26

Maureen95 schreef:
@Goof Hij kent zijn auto heel goed ja. Hij heeft hiervoor ook dezelfde auto gehad en weet precies hoe lang en hoe breed zijn auto is. Hij kan dus ook als de beste inparkeren op de moeilijkste en smalste plekjes :P Het nadeel is inderdaad wel dat hij soms teveel risico neemt omdat hij eigenlijk zijn auto te goed kent. Als hij namelijk in een andere auto rijdt, rijdt hij ook veel rustiger en houdt hij zich netjes aan de snelheid. Maar dat zal ook wel komen omdat de auto niet van hem is haha.

@Safina Fijn dat je het duidelijk vindt!

@Emmaa_ Ik vind het ook terecht. Ben er eigenlijk wel blij mee. Maar hoop gewoon dat het niet te lang is, maar wel lang genoeg zodat hij gaat inzien dat hij misschien een wat andere rijstijl aan moet gaan nemen.

Als hij er maar van leert en jij er niet al teveel last van hebt.. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 18:27

Maar volgens mij mag ik dat wel zelf bepalen of ik bij mijn vriend blijf of niet :) Ik vind persoonlijk dat niet zwak ik dat ik het afschuif dat het een jonge hond is. Het heeft er wel degelijk mee te maken. Meneer is soms gewoon nog te eigenwijs om normaal te gaan rijden. Nu gaat hij dat hopelijk inzien. En inderdaad een hoop geld.
En sorry dat ik nu een beetje bot op je reageer. Maar ik zit er een beetje doorheen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:27

Op de A12 heerst voor en na Utrecht een dynamische snelheid. Daar mag je 's avonds 130 rijden wanneer aangegeven (BEHALVE op dat 100-stuk dat er al járen zit natuurlijk)
Als vriendlief in de ochtend reed,stond de dynamische snelheid hoogstwaarschijnlijk niet op 130....

Hoe het ook zij, mijn ex had er ook een handje van toen hij nog jong was. Elke maand boetes rijden en 1 keer is hij geflitst met 196km per uur op de snelweg :(
Wat hebben we hier een ruzies om gehad! Ik voel je frustratie! Want uiteindelijk is HIJ degene die het in de hand heeft (of het niet in de hand heeft eigenlijk) maar JIJ zit er ook mee!
Het is zo frustrerend als iemand gewoon weigert zijn gedrag aan te passen en het weg lacht :x
Mijn ex is uiteindelijk de 30 voorbij en heeft zijn wilde haren een beetje verloren. Dit jaar nog kreeg hij een ernstig motorongeluk dat hij bijna niet na heeft kunnen vertellen. Hij loopt (godzijdank) nu eindelijk weer,wel met 6 schroeven en een staaf in zijn rug die er nooit meer uit mogen. En dat terwijl hij niet harder reed dan 40 in een bocht met zijn motor.
En NU.... ziet hij eindelijk in hoe gevaarlijk het allemaal was wat hij vroeger uithaalde. Want als hij 40 reed en bijna het loodje had gelegd, hoe heeft hij dan ooit 200 durven rijden? :=

Ik hoop dat je vriend ooit het licht haat zien (op tijd) en dat jij nooit het telefoontje hoeft te krijgen dat ik kreeg over de vader van mijn kind...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:29

Mijn bekende heeft geen strafblad, wel een aantekening.
Die verdwijnt na tig jaar. Dit itt een strafblad.
Je krijgt geen crimineel strafblad.
Hij staat de komende 3 jaar onder verscherpte aandacht. En volgende boetes, in die 3 jaar, zullen hoger uitvallen.
Althans dit heeft de OvJ hem dit najaar verteld.

Citaat:
https://www.ls-advocatenstrafrecht.nl/s ... rtredingen

Rijbewijs kwijt
Bij snelheidsovertredingen onder de 50 kilometer per uur krijgt u meestal een geldboete. Vaak ontvangt u dan een transactievoorstel of strafbeschikking met acceptgiro van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Door te betalen koopt u uw vervolging af. Bij overschrijding van de maximumsnelheid van 50 kilometer of meer wordt bij staande houden door de politie het rijbewijs ingevorderd. De politie is daartoe wettelijk verplicht.
Laatst bijgewerkt door luuntje op 20-12-16 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:31

luuntje schreef:
Mijn bekende heeft geen strafblad, wel een aantekening.
Die verdwijnt na tig jaar. Dit itt een strafblad.
Je krijgt geen crimineel strafblad.
Hij staat de komende 3 jaar onder verscherpte aandacht. En volgende boetes, in die 3 jaar, zullen hoger uitvallen.
Althans dit heeft de OvJ hem dit najaar verteld.

Ja dat meende ik inderdaad ook met verkeersovertredingen. Tenzij hij zonder rijbewijs in de auto stapt blijft het niet voor altijd staan

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:34

Ik denk, TS, dat de meeste mensen er zo over vallen omdat je op de weg niet alleen bent. Alles wat je doet, heeft direct invloed op anderen. Daarom heeft men er zo'n sterke mening over. Iemand brengt moedwillig (want we zijn het er allemaal over eens dat het geen vergissing, maar bewuste daad is) anderen in gevaar. En jouw reacties doen het erop lijken dat jij (en mogelijk je vriend) de ernst daar niet van inzien. Als het alleen maar betrekking had op jullie twee, zouden de reacties niet zo fel zijn. Maar in het verkeer is dat niet zo. Vandaar dat men ook het woord crimineel in de mond neemt, zeker als dit niet de eerste keer is.

Ik kan er persoonlijk ook niet zo blij van worden als anderen bewuste risico's met mijn leven willen nemen. Met hoeveel ongelukken er gebeuren op de weg, is dit niet overdreven.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:36

Als jurist zie ik toch wel bijzondere verklaringen voorbij komen hier. _O-
Als te hard rijden een reden is om een relatie beëindigen dan had mijn vriend me na twee weken al verlaten en ik had hem in diezelfde periode al aan de weg gezet met zijn koffertje. :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:38

Voor mij zou het te hard rijden niet perse een reden zijn, wel het bewust risico's nemen met andermans leven. Ik vind de ander daar toch iets te belangrijk voor.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:38

Tazzey schreef:

In plaats van een smalende opmerking neer te leggen kun je ook constructief aan de discussie bijdragen en uitleggen hoe het dan wel zit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:39

musiqolog schreef:
Tazzey schreef:

In plaats van een smalende opmerking neer te leggen kun je ook constructief aan de discussie bijdragen en uitleggen hoe het dan wel zit.

Gratis juridisch advies doe ik niet meer aan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:40

Tazzey schreef:
Als te hard rijden een reden is om een relatie beëindigen dan had mijn vriend me na twee weken al verlaten en ik had hem in diezelfde periode al aan de weg gezet met zijn koffertje. :D

...en dan heb ik thuis een hardnekkige draaideurcrimineel die steeds terugvalt in kleine vergrijpen. :')

Gelukkig ben ik zelf wel perfect. O:) :D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:45

Een maximumsnelheid is er niet voor niets, eigen schuld! Hopelijk leert hij hiervan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:53

Ik weet niet of jullie samenwonen en/of de kosten samen delen. maar dit lijkt me een gevalletje.. eigen schuld dikke bult en jij hoeft daar op geen enkele manier onder te lijden. Wellicht dat je een keertje minder uit eten kunt, maar ik vind absoluut niet dat jij op wat voor manier dan ook een euro hoeft bij te dragen of op te vangen.
Het is zijn eigen domme schuld, die hoef jij niet op te lossen voor hem.
50 te hard is wel enorm hard. Betekend dus dat ie harder dan 150 km/h heeft gereden. Oke, laat hem serieus een fordje fiestatje kopen uit 2003 want die kunnen niet echt harder dan 130. Scheelt enorm in de boetes wellicht?
Het is rot voor jou dat hij een boete krijgt net voor kerstmis maar dat moet echt tgeen gevolgen hebben voor jou hoor. Niet eens een mopper of mok van hem. Eigen schuld.
Ik zou er echt even een zeer volwassen gesprekje aan wagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:55

Tazzey schreef:

Als iemand een x een boete krijgt voor iets te hard... prima.
Maar iemand die structureel veel te hard rijdt en daar ook de bij behorende hoge boetes bij krijgt....
En wij zouden samenwonen en dat ons huishouden in problemen komt doordat iemand CJIB aan het spekken is?
Daar zou ik niet mee samen willen wonen.

Als iemand dan ook denkt hard te rijden als ik (of mijn kinderen) er bij in zit?
En dus geen respect heeft voor mijn en hun leven?
Nee; daar ben ik niet voor in.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:57

Maureen95 schreef:
Grappig dat sommige mensen gelijk een conclusie trekken zonder mijn vriend te trekken. Ik ben al vaak genoeg in herhaling gevallen dat het geen crimineel is en dat het een schat van een jongen is. Hij is 21 net zoals mij en houdt er inderdaad van om eens het gaspendaal in te trappen als ik er niet bij ben. Ik heb daar al vaker opmerkingen over gemaakt dat hij dat niet moet doen. Maarja. 21 En eigenwijs :) Je weet wel hoe dat gaat.

Mijn vriend heeft al een slipcursus gehad en weet precies hoe veel remweg en ruimte hij heeft. Ik denk dat dat alleen maar in zijn nadeel is gaan werken omdat hij nu weet hoe hij moet handelen in zulke situaties en daarom rijdt hij zich sneller naar dat soort situaties toe, omdat hij wel denkt dat hij weet hoe hij moet handelen.

Ik vind het een belachelijke opmerking dat ik het uit moet maken met mijn vriend om zoiets. We houden van elkaar en ik zou het wel heel zwak vinden als ik het daarom uit zou maken. Het zou natuurlijk een ander verhaal zijn als hij over een paar maanden weer een boete heeft. Dan heeft meneer een heel groot probleem.
Mijn vriend is in zijn gedrag nog echt een jonge hond dus ik probeer hem daar als vriendin zijnde nog zoveel mogelijk in bij te sturen als ik kan, maar ik ben niet zijn moeder. Heel hard gezegd dit, maar als ik nu een ongeluk zou krijgen en hij zou zwaar gewond zijn is dit lekker zijn eigen fout. Had hij maar voorzichtiger aan moeten rijden.
Hij slaapt vanavond bij mijn schoonouders dus dat vind ik zelf wel even fijn.

Ik vind het heel lief dat jullie allemaal reageren en mij tips geven en proberen te helpen. Maar ik heb dit topic geopend om even mijn hart te luchten, en niet 100x hetzelfde commentaar over mij heen te krijgen dat het onverantwoordelijk is en dat hij ontiegelijk hard reed. Natuurlijk weet ik dat hij dat deed maar dit telkens herhalen heeft ook geen zin. Ik voel mij al rot genoeg ;)

@finnens we weten nog niet zeker of hij 2 weken zijn rijbewijs kwijt is. Dat bepaald de officier van justitie. Voor hetzelfde geld is hij hem langer of helemaal kwijt omdat hij al vaker boetes heeft gehad.

Gelukkig zijn de verkeersregels inderdaad niet voor iedereen. 'Denken te weten' maakt je geen heilige en zorgt er ook niet voor dat als je een keer wel iemand aanrijd, diegene terug komt. 'Ik dacht dat het wel goed ging'. Regels zijn er voor iedereen, ook voor de mensen die het 'wel denken te weten'.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:00

Snap je reactie heel goed Maureen!
Alleen 2 weken kwijt? Ga maar uit van 2 maanden.

Nadat uw rijbewijs is ingevorderd na een snelheidsovertreding, stuurt de politie uw rijbewijs naar de Officier van Justitie. Die bepaalt binnen 10 dagen dat uw rijbewijs voor tenminste twee maanden zal worden ingehouden.

Met een beetje mazzel wordt het niet langer. Al ben ik er bang voor als ik het zo lees.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:02

safina schreef:
Tazzey schreef:

...en dan heb ik thuis een hardnekkige draaideurcrimineel die steeds terugvalt in kleine vergrijpen. :')

Gelukkig ben ik zelf wel perfect. O:) :D

Ik gedraag me ook altijd beeldig. Ik heb een V6 met flink wat paardjes gekocht om me keurig op de rechterbaan aan te sluiten bij de 80km/u kudde. O:) #proudmemberofclarksonschurch

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:03

Omg, ik zou woest zijn -:(-!

Wat een sukkel, amai.