Kranten, folders en kerstfooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:25

savannah030x schreef:
AmberG schreef:
De meiden die bij ons de folders lopen hebben het zo geregeld dat vaderlief het hele jaar lang hun werk doet, en zij met kerst langs de deuren gaan voor geld. Sinds mijn ouders dat door hebben, geven ze hen niets meer.

Oh zo was me broertje ook. Tot grote ergernis van mij dat mn moeder zo gek was om het te doen en dat hij het geld ving.. bah..

Dat ouders dat uberhaupt toe staan -O-
Echt niet dat mijn vader dat zou doen.
Als ik iets wou, kleren, nieuwe fiets of wat dan ook moest ik er maar voor werken.
Verbaasd me echt wat ouders tegen woordig allemaal pikken van hun kinderen

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:34

Marjoow schreef:
Ik kan het alleen maar met je eens zijn M_D_H.

Ongevraagd aan je deur staan vind je al vervelend? Mens ga op een hutje op de hei wonen :')

Bedelen is in mijn optiek iets compleet anders, immers ben ik nog geen enkele bezorger tegengekomen die letterlijk om geld vraagt. Ze komen enkel aan de deur om je prettige feestdagen te wensen. Nou als je daarvoor al niet eens mag aanbellen? Ja dan ben je in mijn ogen absoluut een zuurpruim ;)

Mensen mogen bij mij best aanbellen om mij prettige feestdagen te wensen, maar we weten allemaal ook wel dat er een zekere verwachting is dat er geld wordt gegeven. En juist door die verwachting heb ik er geen zin in om de deur open te doen, want ik zie echt wel aan die blikken van de bezorgers dat ze nu wat geld verwachten. Ik vind het een beetje typisch om te zeggen dat bezorgers enkel prettige feestdagen komen wensen, terwijl we allemaal weten dat ze ook hopen een fooi te krijgen.

Ik heb zelf ook krantjes bezorgd met mijn zus en wij gingen echt niet huis aan huis om geld te komen vragen. Natuurlijk wordt het slecht betaald, maar er zijn zoveel vervelende slecht betaalde baantjes. Probleem ligt niet bij de consument, maar bij de werkgever. Ik heb afgelopen jaren gewerkt bij de McDonalds als baantje. Is ook ontzettend vervelend werk, je wordt constant uitgescholden door klanten, altijd werken op feestdagen en de werkgever heeft echt niks voor je over. Zo kregen wij ook echt geen fooi of een kerstpakket. Maargoed was mijn eigen keuze, ik vond het wel prima en ik zou echt niet verwachten dat klanten bij kerst plotseling fooi zouden geven.

Overigens als ik zo teruglees vind ik dat de mensen die hier roepen dat iedereen zo 'zuur' is, dat die nog het meest vijandig reageren. Misschien je eigen berichten eens teruglezen :)*

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:34

Dat verbaasd mij ook echt..

Maar ik heb zo t hele topic doorgelezen, en op mij komt t ook over dat als je niets geeft dat je geen warm mens bent, en een hele berg aan vooroordelen van achter een schermpje. Wel een gedacht aan mensen die eigenlijk geen cent kunnen missen? Ook niet die 50 cent, is toch weer een halfje brood.

Bij ons word de krant bezorgd door mijn nichtje. Dochter van mn tante aan mn vaders kant, door omstandigheden ben ik nooit met haar omgegaan als klein kind al niet en ze woont 4 huizen verderop, maar door roddels en haatzaaiing door familie is mn nichtje doodsbang voor mij mijn moeder en broertje dus die gooit zo snel mogelijk de krant door de bus en toen we haar vorig jaar wat wilde geven en de deur open deden rende ze heel hard weg.. dus die bezorger krijgt helaas niks.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:39

Ik heb in het verleden ook kranten en folders rondgebracht. Ging dan ook altijd langs de deuren om fijne feestdagen te wensen. Nu woon in ik een vrij klein dorp en kreeg ik van bijna iedereen wel iets(toen ik de weekkrantjes bracht minder dan de ochtendkrant natuurlijk), maar dit was altijd een leuk zakcentje aan het einde van het jaar.

Onze huidige folder/weekkrant/ochtendkrant bezorger heb ik nog nooit gezien, dus dan kan ik ook niks geven, maar als ze aanbellen wanneer ik thuis zou zijn krijgen ze van mij wel wat hoor.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:43

Marjoow schreef:
Oh en die opmerking van bollen pellen enzo... dat moet je maar net in de buurt hebben. Hier in de buurt dus niet. Ik heb 2 jaar lang folders bezorgd en gelukkig had ik maar weinig zure mensen in de wijk die niet een paar centen over hadden.

Vind het echt zuinig en getuigen van egoïsme eigenlijk als je nooit wat geeft. Zo'n vetpot is het niet om folders te lopen. Daarbij is het ook een beetje sociale training om als 13/14 jarige bij vreemden aan te bellen. Ook al is het maar voor 10 of 20 cent.

Of je gaat wat verder weg! Ik heb op die leeftijd 20 km gefietst (enkele reis) om tulpen te koppen voor zo'n hongerloontje. Ik deed dat toch echt voor mezelf, een klein extra zakcentje. Elke dag hard gewerkt omdat ik dat een belangrijke waarde vind, je doet je best omdat je een contract aangaat met een werkgever. Ik vond het toen trouwens al bizar dat veel leeftijdsgenoten ineens veel harder gingen werken toen ze betaald kregen per rij ipv per uur... ik werkte in beide gevallen zo hard als ik kon maar was daar een uitzondering in. Maar uiteindelijk deed ik het toch echt voor mezelf en dat kleine salaris.
Ik ben ook zuinig en egoistisch dus die inschatting klopt helemaal. Ik ben er van overtuigd dat elke mens in de basis egoistisch is trouwens, hang daar geen oordeel aan maar zie het als simpel feit. Hoe is het niet egoistisch om aan te bellen voor die extra beloning? En dus ook nog sociale training waar je zelf voordeel aan hebt, dubbel voordeel dus! Het enige wat de gever er aan heeft, is wellicht een goed gevoel. Dus wie is hier nou eigenlijk egoistischer?

Marjoow schreef:
Ik kan het alleen maar met je eens zijn M_D_H.

Ongevraagd aan je deur staan vind je al vervelend? Mens ga op een hutje op de hei wonen :')

Bedelen is in mijn optiek iets compleet anders, immers ben ik nog geen enkele bezorger tegengekomen die letterlijk om geld vraagt. Ze komen enkel aan de deur om je prettige feestdagen te wensen. Nou als je daarvoor al niet eens mag aanbellen? Ja dan ben je in mijn ogen absoluut een zuurpruim ;)

Woon ik al :D
Ze vragen meestal niet letterlijk om geld (heb dat trouwens ook meegemaakt dus soms wel!) maar echt, niemand doet het puur voor die kerstwens. Zou dat nou werkelijk de reden zijn van de kaartjes en het aanbellen, dan zou ik in kerstoutfit de deur opendoen en spontaan liedjes gaan zingen. Flauw natuurlijk, maar dan zou de wereld er imo totaal anders uitzien dan de werkelijkheid nu is. Ze komen om je fijne feestdagen te wensen in de hoop dat ze er een extraatje voor krijgen. Ik zei al eerder, daar is op zich niks mis mee. Maar ga niet de heilige uithangen en doen alsof het puur om die wens draait... dan kan je ook de extra centjes afwijzen namelijk en dat doet echt niemand.

Marjo

Re: Kranten, folders en kerstfooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:54

Wat je er als gever nog meer aan hebt? Misschien een betere inzet van je bezorger?
Als je werk niet gewaardeerd word, waarom zou je er dan je best voor doen?

En das fijn dat jij op je 13/14e 20 km mocht fietsen voor een baantje. Als ik kijk naar mijn rooster toentertijd: ma tm vrij overdag school, zaterdag manege waar ik veel vrijwilligerswerk deed en de zondag... Ja die was voor familie. 's Avonds in het donker op de fiets in mn eentje? No-go. Daarbij, is er hier in de buurt niet eens iets van bollenvelden ofzo waar je op zo'n jonge leeftijd kan werken.
Daarom liep ik folders. Zonder enige vorm van verwachting. Als je een paar euro ophaalt is het leuk, maar nooit verwacht dat ik op 1 avond 100en euro's zou ophalen. En dan doe je het jaar daarop nog even een stapje harder je best. De folders bezorg je bv niet op zondag bij mensen die dat niet willen of als je weet dat ergens een pasgeboren babytje ligt ga je niet enorm hard die folders naar binnen duwen zodat de brievenbus klettert. Klinkt misschien kinderachtig, maar als jij je best doet voor zulke mensen en aan het eind van het jaar kan er nog geen 10 cent vanaf, dan denk je daar in het vervolg wel 2x over na...
Een gezellig praatje maken met de ouderen van de buurt omdat die al zo weinig aanspraak hebben.

En ja hoor, de jeugd van tegenwoordig is lui. Dat zie ik overal. Ik werk inmiddels 7 jaar bij de Albert Heijn en elke nieuwe lichting is luier en ongemotiveerder dan de vorige. Ziek melden 5 minuten voordat je moet beginnen is de normaalste zaak en je werk maar half uitvoeren komt dagelijks voor. Maar degene die wél dat stapje extra zetten, of wél blijven terwijl ze zich eigenlijk niet lekker voelen. Die mogen daar best voor beloond worden. En niet alleen in de supermarkt, maar overal.
Zo geef ik ook ALTIJD fooi in een restaurant als de bediening daar goed is geweest.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:10

Ik bezorg de ochtendkrant en kreeg vandaag de kaartjes erbij, deze heb ik gewoon bij in de brievenbus gedaan, samen met de krant...

Kreeg eerder al een kerstkaartje op de brievenbus geplakt geadresseerd aan "De bezorger van de telegraaf en tubantia" met een leuk bedragje en een lief kaartje. Ik heb veel liever dat mensen het uit zichzelf doen dan dat ik langs de deuren ga.
Iedereen die ik tegenkom op straat krijgt een hallo of kerstwens en de rest heeft een kaartje.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:12

Ik geef ook niks. Ze krijgen salaris toch? :) in het restaurant net zo.

Misschien vind men mij onaardig zo, maar ik ga als webwinkel medewerker toch ook niet langs de deuren van mijn vaste klanten? 8)7

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:19

jep en een krantenwijkje met name de gratis buurtkrantjes verdienen ook zo goed..
en inderdaad een 13 of 14 jarige kan ook al in een restaurant of webwinkel werken.

de dagbladen verdienen nog wel redelijk, zeker als je een mooie wijk hebt, maar de huis aan huisblaadjes verdienen vrijwel niets, daarnaast is het ook nog enorm van je omgeving afhankelijk of er echt wat te verdienen valt met klusjes (moet je geen kind van minima zijn), of oppassen (ook niet in ieder gebied voor iedere leeftijd weggelegd). dat salaris moet je wel even tussen aanhalingstekens zetten bij die leeftijd, ik durf te wedden dat je er zelf niet eens je schoenen voor gaat aantrekken.
En dan kun je zeggen, ja maar de leeftijd.. Ze krijgen ook geen korting in de winkel omdat ze minder verdienen en ze sparen voor iets.

voor jou is 50ct niets waarschijnlijk, voor hun is 100x 50ct een vermogen opgeteld bij wat ze bijeen hebben geschraapt gedurende het jaar misschien net dat stukje wat ze misten om voor de kerst te kopen waar ze het hele jaar voor gespaard hebben..

heb zelf zo'n krantje gelopen in het verre grijze verleden, omgerekend naar euro en huidige tijd kreeg ik ongeveer 2.5 euro voor 1.5 uur huis aan huis, weer of geen weer 1x in de week.. helaas was het semi buitengebied, maar wel 120 kranten (en had er flink de sokken in met bezorgen) en dan moesten er vaak ook nog 1 of 2 flyers of folders ingevouwen worden, was het 20 ct extra die week dikke buit.

ik was superblij met mijn kerstkaartjes en als de helft 50 ct zou geven, maakte dat alles goed kwa belabberde loon en uren die ik er mee zoet was. was daar echt ontzettend blij mee.. Dagbladen verdienden met nog niet eens de helft van het aantal huizen minstens 4x zoveel (per bezorgde krant) en kregen 5x zoveel met de kerstkaarten, maar ja die wijken zijn bijna altijd bezet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:43

elenaMM77 schreef:
jep en een krantenwijkje met name de gratis buurtkrantjes verdienen ook zo goed..
en inderdaad een 13 of 14 jarige kan ook al in een restaurant of webwinkel werken.

de dagbladen verdienen nog wel redelijk, zeker als je een mooie wijk hebt, maar de huis aan huisblaadjes verdienen vrijwel niets, daarnaast is het ook nog enorm van je omgeving afhankelijk of er echt wat te verdienen valt met klusjes (moet je geen kind van minima zijn), of oppassen (ook niet in ieder gebied voor iedere leeftijd weggelegd). dat salaris moet je wel even tussen aanhalingstekens zetten bij die leeftijd, ik durf te wedden dat je er zelf niet eens je schoenen voor gaat aantrekken.
En dan kun je zeggen, ja maar de leeftijd.. Ze krijgen ook geen korting in de winkel omdat ze minder verdienen en ze sparen voor iets.

voor jou is 50ct niets waarschijnlijk, voor hun is 100x 50ct een vermogen opgeteld bij wat ze bijeen hebben geschraapt gedurende het jaar misschien net dat stukje wat ze misten om voor de kerst te kopen waar ze het hele jaar voor gespaard hebben..

heb zelf zo'n krantje gelopen in het verre grijze verleden, omgerekend naar euro en huidige tijd kreeg ik ongeveer 2.5 euro voor 1.5 uur huis aan huis, weer of geen weer 1x in de week.. helaas was het semi buitengebied, maar wel 120 kranten (en had er flink de sokken in met bezorgen) en dan moesten er vaak ook nog 1 of 2 flyers of folders ingevouwen worden, was het 20 ct extra die week dikke buit.

ik was superblij met mijn kerstkaartjes en als de helft 50 ct zou geven, maakte dat alles goed kwa belabberde loon en uren die ik er mee zoet was. was daar echt ontzettend blij mee.. Dagbladen verdienden met nog niet eens de helft van het aantal huizen minstens 4x zoveel (per bezorgde krant) en kregen 5x zoveel met de kerstkaarten, maar ja die wijken zijn bijna altijd bezet.

Dat hoor je mij volgens mij ook nergens zeggen. Op zo'n leeftijd moet je het ook geen salaris noemen vind ik, want je krijgt geloof ik 50 euro?? op maandbasis. Dat kreeg ik volgens mij. Als het goed is betalen je ouders op die leeftijd nog wel het grootste gedeelte.

Van mijn salaris nu heb ik ook wel ietwat meer kosten dan een 13/14 jarige ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:45

50 euro op maandbasis?
Dat kreeg ik echt niet hoor :n
25 euro als ik er een paar goede weken bij had, maar vaker bleef ik echt steken onder de 20 euro...

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:47

6.44 per week kreeg ik :+
Vouwen was onbetaald, deed je in je eigen tijd.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:56

M_D_H schreef:
50 euro op maandbasis?
Dat kreeg ik echt niet hoor :n
25 euro als ik er een paar goede weken bij had, maar vaker bleef ik echt steken onder de 20 euro...

Dit dus.
En daarvoor loop je met weer en wind je wijkjes.
Zelfs toen ik vrijwilligers werk ging doen op een kinderboerderij kreeg ik nog meer in de maand aan vergoeding.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:02

Maar dat is toch eigen keuze? Mijn moeder heeft altijd gezegd: 'mijn kinderen gaan niet voor een paar rot centen een longontsteking oplopen', dus folders/kranten lopen was absoluut niet aan de orde bij ons thuis. We moesten gewoon wachten tot we oud genoeg waren om te gaan oppassen/vakkenvullen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:04

Dat is een verstandige moeder!

....maar het is niet altijd "eigen keuze"!
Soms zijn die paar rotcenten (al dan niet gecombineerd met nog een serie wijken) gewoon nodig om rond te komen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:08

Quellian schreef:
Maar dat is toch eigen keuze? Mijn moeder heeft altijd gezegd: 'mijn kinderen gaan niet voor een paar rot centen een longontsteking oplopen', dus folders/kranten lopen was absoluut niet aan de orde bij ons thuis. We moesten gewoon wachten tot we oud genoeg waren om te gaan oppassen/vakkenvullen.

Yup. Dit zal hier ook gaan gelden. Liever ook niet in een supermarkt oid.
Tot die tijd kan ie klusjes doen in en rond huis. Vond de vrijwilligerswerk op de kinderboerderij voor "salaris" ook wel een goede

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:17

Janneke2 schreef:
Soms zijn die paar rotcenten (al dan niet gecombineerd met nog een serie wijken) gewoon nodig om rond te komen.

Maar daar mag je toch niet je kinderen voor op laten draaien...? In ieder geval niet op die leeftijd...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:18

keet, dan moet er wel geld over zijn voor de klusjes rondom het huis..
denk je nu echt dat er ook maar 1 kind is dat vrijwillig door weer en wind wat losse centen gaat schrapen als ze thuis hetzelfde kunnen krijgen voor het wassen van de auto?

en hoeveel kinderboerderijen zijn er per gemeente en hoeveel kinderen willen wat verdienen?

50 euro in de maand.. you wish.. ja de dagblad bezorgers (paar kranten iedere dag)..

maar een weekblad bezorgertje, zoals ik was, kreeg dus omgerekend het astronomische bedraf van ongeveer 10 euro per maand. Geen eigen keuze.. er was bij ons geen geld voor de extra dingen.. als ik wat wilde moest ik ervoor sparen.. klusjes in huis, daar kreeg ik mijn zakgeld voor, was gewoon normaal dat je meehielp, voor 2.50 kon ik een hele caravan poetsen, wat ik dan ook graag deed (er werd wat in caravans gehandeld, dus na een half jaar op het erf staan moesten die dingen weer schoon voor de verkoop net voor de zomer). evenals boten oppoetsen voor ongeveer hetzelfde bedrag.

zodra ik een baantje op een kwekerij kon komen, heb ik direct het krantenwijkje laten vallen.. week erop liep het volgende jonge kind te kleumen in de hoop dat ze snel oud genoeg was om op een kwekerij aan het werk te kunnen.. want ja, van de wet mogen is 1, maar meestal hanteerden kwekerijen een wat oudere leeftijd (minimum voor werken was toen 12, maar kwekerijen wilden liever 13 of iets ouder, anders konden ze het zwaardere werk niet aan, of waren ze niet vlot genoeg).

dagbladen, ja dat is nog vaak een keuze, redelijk goed betaald, zeer zeker met de kerst mee.. Maar iemand die een weekblaadje loopt is meestal geen keuze, dat was dan het enige dat voor handen was, en dat weten die bladen.. dus dramatisch slechte betaling.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:20

Quellian schreef:
Janneke2 schreef:

Maar daar mag je toch niet je kinderen voor op laten draaien...? In ieder geval niet op die leeftijd...

indirect Quillian..

bij ons hoefde ik mijn geld echt niet af te geven aan mijn ouders..
Maar ik kreeg alleen wat nodig was, als ik wat leuks of extra's wilde, dan moest dat uit eigen zak.
Heel simpel voorbeeld, bij ons lag er speculaas (standaard) en pennywafels (luxe) in de koektrommel, toen er een tijd kwam dat ik bestogne koeken lekker vond, moest ik ze zelf gaan kopen. Computer is er nooit gekomen, was niet nodig voor het gezin, ook al was het nodig voor mijn eindexamen jaar.. ik kreeg dat niet bijeengespaard, dus ik heb mijn werkstukken op een toen al achterhaalde typmachine zitten tikken, want ik kon mij wel een elektrische typemachine veroorloven. Twee jaar later, dus twee jaar verhoging minimum loon en ik kon eindelijk mijn eerste 600handse pc'tje aanschaffen lol.

dus ja het alledaagse kwam wel uit mijn ouders zak, maar alles wat er bovenop kwam moest ik zelf bijeenschrapen. En ik denk dat Janneke mede spreekt over volwassenen met een krantenwijk of serie wijken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-12-16 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:22

Mijn moeder vond het juist heel goed dat ik zelf wat ging verdienen. Ik was 13 dus ze hielp me wel met ophalen van de stapel kranten met de auto. En als het extreem slecht weer was liep ze wel eens een straatje mee. No way dat ik geld kreeg voor de hond uitlaten of auto wassen, kreeg wel zakgeld maar als ik iets duurs wilde zou ik dat toch echt zelf bijeen moeten werken. En ik vind dat nu heel waardevol dat ik dat zo deed. Was apetrots op mijn eerste Nokia die ik toen zelf kon kopen :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:23

Wat ben je weer heerlijk lang van stof Elena, en wederom zo positief en vol realiteitszin (sarcasm sign). Hier hebben we gelukkig geen geldproblemen, dus daar ga ik mij geen zorgen over maken.

Maar je gaat behoorlijk offtopic, dus ga niet meer op je reageren verder

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:23

dat werkt niet voor iedereen zo.

Daarbij, als ik die wijken niet zou lopen, kan ik ook geen paarden houden, mijn rekeningen betalen, enz.

Ik vind het toch typisch dat iedereen hier denkt dat je een fooi moet krijgen.

Ik heb veel en veel en veel liever iemand die mij oprecht bedankt voor de service die ik verleen, dan dat ik 10 cent uit een portemonnee getoverd krijg.

Wat ik ook altijd een enorme dooddoener vind, is je folderjongen krijgt €2,- dus jij ook.

Enige verschil is dat ik om half 4 op sta, door weer en wind en regen de krant bezorg, ik altijd op tijd ben, u altijd de juiste krant krijgt en geen kapotte troep en dat 6 dagen in de week.

Een folderjongen doet 1x in de week de bezorging, bij geluk op de goede dagen en netjes en zorgvuldig in de bus. En dat is als je mazzel hebt. Het is gewoon niet te vergelijken met elkaar...

Er zijn maar weinig bezorgers in het depot bij mij die zo secuur en klachten vrij bezorgen als ik. Sommige mensen vergeten hoe bijzonder dat is, tot dat ze een keer een beroerde bezorger te pakken hebben.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:24

Quellian schreef:

Bij was het niet eigen keus.
Mijn vader wou dat wij een bij baantje hadden zodat we leerden zelf geld te verdienen en er mee om te gaan. wij kregen ook geen zakgeld.
pas als we ander werk hadden gevonden mochten we met de folders stoppen.
Ik vond het toen verschrikkelijk om te doen. maar als ik nu terug kijk snap ik mijn vader heel goed.
brengt ook het stukje zelfstandigheid mee, als ik naar nu kijk dat heel veel kinderen alles maar gewoon krijgen wat ze willen. ben ik wel blij dat mijn vader ons geleerd hard te werken als je iets wil bereiken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:33

De dagbladbezorger krijgt 20 euro, krant ligt zonder mankeren elke dag op de deurmat. Dan gun ik die jongen zijn fooi wel. Verder krijgen we niets in de bus aan folders etc dus we zijn snel klaar. :)

Onze werkster krijgt ook een aardigheidje met kerst, gewoon als blijk van waardering.

Ik vind het leuk om te geven. :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:34

Ir111 schreef:
De dagbladbezorger krijgt 20 euro, krant ligt zonder mankeren elke dag op de deurmat. Dan gun ik die jongen zijn fooi wel. Verder krijgen we niets in de bus aan folders etc dus we zijn snel klaar. :)

Onze werkster krijgt ook een aardigheidje met kerst, gewoon als blijk van waardering.

Ik vind het leuk om te geven. :)

Dat is het vooral he. Het gunnen. Maar mensen gunnen elkaar steeds minder. het wordt steeds meer ikke ikke ikke en de rest kan stikke...