rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:00

Kimbers schreef:
Ik ben daar heel makkelijk in en bel gewoon de politie als mensen te eigenwijs zijn en toch achter het stuur stappen.

Blij dat ik geen vrienden heb die zo denken, bah, wat een ongelofelijke klikspaan ben je dan wel niet !!

Sommige van mijn vrienden zijn wietverslaafd, hun probleem, hun keuze om te rijden of niet, daar heb ik niks mee te maken als hun met verdovende middelen achter het stuur gaan. Zou het zelf nooit doen, gegarandeerd dat ik de sloot in rij als ik nog maar aan de sloot denk ; maar het zijn volwassen mensen, hun problemen zijn mijn problemen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:02

420BlazeIt schreef:
Kimbers schreef:
Ik ben daar heel makkelijk in en bel gewoon de politie als mensen te eigenwijs zijn en toch achter het stuur stappen.

Blij dat ik geen vrienden heb die zo denken, bah, wat een ongelofelijke klikspaan ben je dan wel niet !!

Sommige van mijn vrienden zijn wietverslaafd, hun probleem, hun keuze om te rijden of niet, daar heb ik niks mee te maken als hun met verdovende middelen achter het stuur gaan. Zou het zelf nooit doen, gegarandeerd dat ik de sloot in rij als ik nog maar aan de sloot denk ; maar het zijn volwassen mensen, hun problemen zijn mijn problemen niet.

En de andere weggebruikers dan? Diegenen die niks met de wietverslaving van jou vrienden te maken hebben? Even voor de duidelijkheid; ik zal ook niet zo snel bellen, maar vind dat eigenlijk heel slecht van mezelf.

Marjo

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:03

Natuurlijk is dat een stukje eigen verantwoordelijkheid, maar je zegt later al: "de andere weggebruikers dan?"

We controleren erop dat onze vrienden en kennissen niet met drank op achter het stuur gaan, maar met vermoeidheid lijkt ons niet te deren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:04

Toch is het niet zo verkeerd om de politie te bellen hoor.
Want in de sloot rijden is het probleem niet.
Iemand anders invalide of dood rijden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:07

Marjoow schreef:
Natuurlijk is dat een stukje eigen verantwoordelijkheid, maar je zegt later al: "de andere weggebruikers dan?"

We controleren erop dat onze vrienden en kennissen niet met drank op achter het stuur gaan, maar met vermoeidheid lijkt ons niet te deren.

Heb je gelijk in... Ik ging er altijd vanuit dat volwassen mensen verstandige dingen deden/doen. Helaas is dat niet zo blijkt in veel gevallen. En misschien ben ik wel braaf wat dat betreft, maar ik zou het vreselijk vinden als door mijn onverschilligheid/onverstandigheid een ander zwaargewond zou raken.. Zou meer campagne voeren door daarvoor bestemde instanties (Veilig Verkeer NL of bestaat dat niet meer?) helpen bijvoorbeeld? Stukje extra bewustwording?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:07

Klikspaan??? Koekoek.. het gaat om mensenlevens.. die van onschuldige moeders/vaders/kinderen noem maar op. Dat de bestuurder tegen een boom rijdt is eigen schuld dikke bult, maar als hij daarbij andere mensen meeneemt.. Dan maar een klikspaan, liever dat dan het accepteren dat iemand andermans leven ontneemt.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:09

Picasso schreef:
En de andere weggebruikers dan? Diegenen die niks met de wietverslaving van jou vrienden te maken hebben? Even voor de duidelijkheid; ik zal ook niet zo snel bellen, maar vind dat eigenlijk heel slecht van mezelf.

Heel sneu voor die andere weggebruikers, maar dat is niet mijn probleem maar van degene die onder invloed de weg op gaat. Als diegene niet aanspreekbaar meer is en helemaal het padje kwijt is, is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik vraag soms wel, ik probeer een beetje te testen, van goh kan jij nu nog rijden? Meer kan ik niet doen lijkt me ... Het zijn volwassen mensen, oud en wijs (of juist dom) genoeg om zelf hun keuzes te maken. Ze weten welk risico ze lopen, ook bij politiecontroles.

Edit 1: Quote gefixt
Edit 2:

Ik vind dat best een klikspaan ja, eerlijk gezegd. Rijbewijs van diegene kan zomaar afgepakt worden terwijl hij het gevoel had dat hij nog best kon rijden, dan krijg je de poppen wel aan het dansen als dat hier zou gebeuren.
Nogmaals, als iemand helemaal het paadje kwijt is en niet meer aanspreekbaar is, is het een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 13-12-16 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:09

nog meer picasso? bob campagnes zijn er meer dan genoeg?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:10

Picasso schreef:
Marjoow schreef:

Heb je gelijk in... Ik ging er altijd vanuit dat volwassen mensen verstandige dingen deden/doen. Helaas is dat niet zo blijkt in veel gevallen. En misschien ben ik wel braaf wat dat betreft, maar ik zou het vreselijk vinden als door mijn onverschilligheid/onverstandigheid een ander zwaargewond zou raken.. Zou meer campagne voeren door daarvoor bestemde instanties (Veilig Verkeer NL of bestaat dat niet meer?) helpen bijvoorbeeld? Stukje extra bewustwording?

Helaas is dat inderdaad een illusie. Volwassenen zijn soms echt niet zo verstandig... Dat zie je maar aan de hoeveelheid mensen die met alcohol op gewoon achter het stuur kruipen.

Ik denk dat veel mensen nog heel erg bewust moeten worden van de gevolgen van hun acties. Wat mij betreft starten ze met cursussen waarin je bewust meemaakt wat alcohol en vermoeidheid met je doet. In een gecontroleerde omgeving mag je dan meemaken hoe traag je reactievermogen is en hoe gemakkelijk je een ongeluk kan veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:14

Ja is dat een illusie? Jammer. Meer ervaringsdeskundigen aan het woord op scholen dan bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:15

420BlazeIt schreef:
Picasso schreef:

Heel sneu voor die andere weggebruikers, maar dat is niet mijn probleem maar van degene die onder invloed de weg op gaat. Als diegene niet aanspreekbaar meer is en helemaal het padje kwijt is, is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik vraag soms wel, ik probeer een beetje te testen, van goh kan jij nu nog rijden? Meer kan ik niet doen lijkt me ... Het zijn volwassen mensen, oud en wijs (of juist dom) genoeg om zelf hun keuzes te maken. Ze weten welk risico ze lopen, ook bij politiecontroles.

Edit 1: Quote gefixt
Edit 2:

Ik vind dat best een klikspaan ja, eerlijk gezegd. Rijbewijs van diegene kan zomaar afgepakt worden terwijl hij het gevoel had dat hij nog best kon rijden, dan krijg je de poppen wel aan het dansen als dat hier zou gebeuren.
Nogmaals, als iemand helemaal het paadje kwijt is en niet meer aanspreekbaar is, is het een ander verhaal.

Ik doe hetzelfde als jij, maar vind dat eigenlijk heel onverstandig van mezelf... volgende keer pleit ik nog harder voor mijn zaak, familie, klant of wie dan ook....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:16

aan wie wil je die dan aanbieden Marjow? boven een bepaald percentage tijdens een controle moet je al naar zo'n cursus.. En om eerlijk te zijn, als ik tegen mijn zin in bier/wijn moet gaan nuttigen, dan hang ik al brakend over het toilet bij de eerste slokken, dus hoe zou zo'n cursus in z'n werk gaan als iedereen m zou moeten doen? geheelonthouders, mensen die niet goed tegen alcohol kunnen, mensen die vanuit een overtuiging niet drinken, mensen die een verleden hebben met verslaving zouden allemaal ontheffing krijgen voor een cursus waarbij je drank moet nuttigen ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:23

Picasso schreef:
Ja is dat een illusie? Jammer. Meer ervaringsdeskundigen aan het woord op scholen dan bijvoorbeeld?

Ik denk dat je wel 100 ervaringsdeskundigen langs kan laten komen... Gaat nog steeds niet werken ;) Ik denk dat veel mensen het zelf moeten meemaken, of iemand moeten kennen die het heeft meegemaakt vanuit ofwel dader ofwel slachtoffer kant om hun ogen te doen openen..

elenaMM77 schreef:
aan wie wil je die dan aanbieden Marjow? boven een bepaald percentage tijdens een controle moet je al naar zo'n cursus.. En om eerlijk te zijn, als ik tegen mijn zin in bier/wijn moet gaan nuttigen, dan hang ik al brakend over het toilet bij de eerste slokken, dus hoe zou zo'n cursus in z'n werk gaan als iedereen m zou moeten doen? geheelonthouders, mensen die niet goed tegen alcohol kunnen, mensen die vanuit een overtuiging niet drinken, mensen die een verleden hebben met verslaving zouden allemaal ontheffing krijgen voor een cursus waarbij je drank moet nuttigen ;)

Ik zeg niet dat iedereen het zou moeten doen, maar bv mensen die zijn aangehouden met een te hoog promillage. Ik zou niet weten hoe je zo'n cursus in elkaar zet, maar er zijn vast mensen die hier een goede, leerzame cursus van kunnen maken. Het is maar een idee he.

En niet alleen met alcohol maar ook met vermoeidheid en bv verdovende middelen. Ik zou het overigens niet verplicht stellen voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:24

Het probleem is dat je mensen hebben met veel, gemiddeld en weinig verantwoordelijkheids gevoel. Voor laatste doel groep hebben idd de politie om twee andere doelgroepen tegen dat soort mensen te beschermen.
In die zin vind ik het heel goed dat sommige mensen de politie zullen bellen. Zelf weet ik dat niet of ik dat zo snel zal doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:32

Marjoow schreef:
Ik zeg niet dat iedereen het zou moeten doen, maar bv mensen die zijn aangehouden met een te hoog promillage. Ik zou niet weten hoe je zo'n cursus in elkaar zet, maar er zijn vast mensen die hier een goede, leerzame cursus van kunnen maken. Het is maar een idee he.

En niet alleen met alcohol maar ook met vermoeidheid en bv verdovende middelen. Ik zou het overigens niet verplicht stellen voor iedereen.

die cursus is er al.. voor mensen die op een of andere manier zichzelf of andere weggebruikers in gevaar brengen.. zowel gevaarlijk rijgedrag, als alcohol/verboden middelen

Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG)
Lichte educatieve maatregel alcohol en verkeer (LEMA)
Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer
Onderzoek naar de rijgeschiktheid (alcohol)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-12-16 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:34

elenaMM77 schreef:
Marjoow schreef:

die cursus is er al.. voor mensen die op een of andere manier zichzelf of andere weggebruikers in gevaar brengen.. zowel gevaarlijk rijgedrag, als alcohol/verboden middelen

Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG)

Is dat een cursus waarin zij in gecontroleerde omstandigheden met alcohol op achter het stuur kruipen en zo de reactiesnelheden testen??

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:35

Nee Marjow, want je mag iemand niet dwingen alcohol te nuttigen, dus zo'n cursus mag je niet opleggen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:35

Die mensen hebben zelf dus al met drank achter het stuur gezeten en weten dus hoe het is. Lijkt me dus weinig nuttig. Ik vraag me sowieso af of die verplichte cursusjes wel nut hebben, mensen nemen ze toch niet serieus, want het is al een x aantal keer/jaar goed gegaan dus voor hun geldt dat niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:37

elenaMM77 schreef:
Nee Marjow, want je mag iemand niet dwingen alcohol te nuttigen, dus zo'n cursus mag je niet opleggen.

Ik bedoel dus wel zo'n soort cursus.
Ik denk dat je daar wel een heleboel eye-openers van krijgt...

Nies_ schreef:
Die mensen hebben zelf dus al met drank achter het stuur gezeten en weten dus hoe het is. Lijkt me dus weinig nuttig. Ik vraag me sowieso af of die verplichte cursusjes wel nut hebben, mensen nemen ze toch niet serieus, want het is al een x aantal keer/jaar goed gegaan dus voor hun geldt dat niet.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Want als je met alcohol op zit en je krijgt een simpele controle hoeft dat niet te betekenen dat je reactiesnelheid al eens is getest natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:38

Wij hebben (toen ik nog jong was; 100 jaar geleden) eens een ervaringsdeskundige op het gebied van drugs op school gehad (Havo) en dat maakte op mij heel veel indruk... Al bereik je maar een gedeelte, dat is dan toch al mooi meegenomen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:39

Picasso schreef:
Wij hebben (toen ik nog jong was; 100 jaar geleden) eens een ervaringsdeskundige op het gebied van drugs op school gehad (Havo) en dat maakte op mij heel veel indruk... Al bereik je maar een gedeelte, dat is dan toch al mooi meegenomen?

Oh maar ik zeg ook niet dat het geen goed idee is hoor, absoluut. Voorlichten op jonge leeftijd is heel belangrijk.

Ik denk alleen dat je de daadwerkelijke groep die er voor kiest om toch achter het stuur te kruipen er niet mee benaderd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:42

Nies_ schreef:

Het is ook de gevolgen van de cursus die hopelijk de mensen tot inkeer doen komen:

1: je moet die cursus zelf betalen (1100 Euro).
2: je bent daarnaast je rijbewijs (minimaal) 2 maanden kwijt
3: als je daarna weer gepakt wordt met drank op; ben je je rijbewijs heel lang kwijt.
en moet je wederom een cursus betalen....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:43

Nies_ schreef:

enigzins, want ze zijn behoorlijk duur daarbovenop heb je ook nog je hoge boete..
lema loopt al tegen de 1000 euro + boete voor het promilage en rijontzegging voor meerdere maanden

maandsalaris door de plee, plus 3 cursusdagen + huiswerk.. En bij weigering of onvoldoende krijg je je rijbewijs niet terug..

dus misschien voor de rijke gek geen enkele betekenis.. Maar voor Jan met de Pet wel om achter je oren te krabben en je kunt natuurlijk niet je ogen sluiten voor het materiaal + ook niet doen alsof je jaknikt.. want de beoordeling over het totaal moet voldoende zijn..

zelfs voor de rijke gek.. zo'n cursus mag je niet zondermeer meerdere keren volgen.. dus nog een keer zoveel en je krijgt een geschiktheidsonderzoek en zie dan je rijbewijs maar terug te krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:48

420BlazeIt schreef:
Kimbers schreef:

Tja, ergens vind ik mensen, die gebruik van verdovende middelen(alcohol,drugs) achter het stuur accepteren want het zijn hun vrienden dus die verlink je niet, net zo asociaal als de gebruikers zelf. Duidelijk nog nooit een dodelijk ongeval in hun familie of vriendenkring gehad veroorzaakt door deze houding. Ik wel, te vaak helaas. Wanneer je als vijftienjarig meisje je neefje van het asfalt geschraapt ziet worden omdat hij rechtdoor fietste en ik afsloeg en hij in de rijbaan van een dronken klootzak kwam, dan praat je wel anders. En hopelijk een stuk wijzer.
De verslaving is inderdaad hun probleem maar hoe de omgeving hier op reageert bij onverantwoord gedrag is een probleem van iedereen, dus ook van jou. Horen,zien en zwijgen gaat in dit geval niet op want gebeurt er iets en heb je het allemaal maar laten gaan dan ben je imo net zo verantwoordelijk. Ik heb sávonds bij de discotheek wel eens banden leeg laten lopen van mensen die perse wilden rijden( en dan heb ik het over 40 jaar geleden)Enkele daarvan leven inderdaad niet meer, de bomen waren te dik en gelukkig stonden er geen mensen tussen, geen enkel medelijden mee.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:00

Brainless schreef:
Nies_ schreef:

Het is ook de gevolgen van de cursus die hopelijk de mensen tot inkeer doen komen:

1: je moet die cursus zelf betalen (1100 Euro).
2: je bent daarnaast je rijbewijs (minimaal) 2 maanden kwijt
3: als je daarna weer gepakt wordt met drank op; ben je je rijbewijs heel lang kwijt.
en moet je wederom een cursus betalen....

Denken jullie dan dat mensen die het gevolg van dronken achter het stuur zien niet inzien wel inzien dat die actie €1100 kan gaan kosten? Nee hoor. Dan zijn ze zielig, genaaid en hebben ze pech. Zo denken veel mensen echt. Ik ken eigenlijk niemand die na zo'n cursus van mening veranderd is. Het verjaart overigens ook, dus voor je je rijbewijs lang of zelfs permanent kwijt bent kun je het heel bont maken, zeker omdat de pakkans niet groot is.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 13-12-16 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt