Haar doneren, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Re: Haar doneren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:19

Wat een leuk topic! En wat dapper dames!

Vind het tot nu toe bij iedereen nog erg gaaf staan!

Stoer hoor TS en de andere dames! Volgen er nog meer fotos? :))

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:54

ik ben ook over omdat ik het tot nu toe beter vind staan bij iedereen, vlotter. dus ik ben ook over maar ik ben dan wel op zoek naar de juiste kapper, ging voorheen altijd naar brainwash maar daar staan vaak toch de mensen die nog niet veel ervaring hebben. laats met iemand contact opgenomen maar die had geen ervaring met doneren maar wilde het wel proberen, dat word het dus ook niet.

morgen even het dorp inlopen om wat rond te vragen. als we het doen, doen we het goed. misschien overdreven maar ik ben er nog steeds bang voor haha. maar de gedachten dat het voor een goed doel is, is de drive.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:10

Hallo, ik kom ook even langsvliegen, heb wel wat meegelezen.

Ik ben veel te lui om naar de kapper te gaan, wat resulteert in eens in de 2 jaar tot net over mijn schouders laten knippen en dan weer laten groeien. Nou is het inmiddels echt wel weer tijd voor een knipbeurt, maar het viel me nu dus op dat het behoorlijk lang is. Vind het eigenlijk zonde om het zo te zien verdwijnen dus dacht ik aan doneren. Hoe lang het precies is geen idee, maar ik wil het dus wel tot net over mijn schouders houden. Het is nog nooit geverft.

Zou mijn haar gedoneerd kunnen worden?
Afbeelding

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:14

Het is trouwens wel ietsje dood aan de onderkant, maar dat valt me mee eerlijk gezegd :=

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:31

Je kan het zeker doneren, mocht het niet lang genoeg zijn voor haarwensen dan zijn ze er bij de link die ik geplaatst heb erg blij mee, zij kunnen er vanaf 15 cm al wat mee :) dode punten is overigens niet erg, haar is sowieso dood.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:45

Toen ik het doneerde een aantal weken terug aan stichting haarwensen moest het dus 30 cm zijn. Ik had iets korter haar dan jij hebt op de foto en bij mij was de laatste 10 cm niet bruikbaar. Om toch die 30 cm te halen werd het dus wel wat korter geknipt dan ik in eerste instantie wilde. Tis nu een lange bob, cm boven m'n schouders ongeveer.
De kapper knipte voor stichting haarwensen dus ik zat echt vast aan die 30 cm. Heb het nu 2x boven m'n schouders gehad, maar voor mij is dat toch net wat te kort. Voor mijn werk moet ik het opsteken en dat kan nu niet makkelijk.
Als het zomaar een random kapper was geweest had ik misschien geen 30 maar 20 cm gedoneerd. Maargoed, het groeit wel weer aan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:54

Ik zou als ik jullie was uitkijken naar welke ''stichting'' je je haar doneert. Een hoop organisaties lijken heel veel belovend dat je haar gebruikt word voor kindjes zonder haar etc. maar helaas blijkt de werkelijkheid anders. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:22

Wat is de werkelijkheid dan?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:27

Afgelopen januari, heb ik ook mijn haar gedoneerd.

Van net boven mijn billen ingevlochten en de vlecht aflaten knippen.

Kapper heeft het opgestuurd naar stichting haarwens.

Heb er een mooie bob aan overgehouden, moest er erg aan wennen, logisch na heel lang lang haar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:30

SteffiiY schreef:
Ik zou als ik jullie was uitkijken naar welke ''stichting'' je je haar doneert. Een hoop organisaties lijken heel veel belovend dat je haar gebruikt word voor kindjes zonder haar etc. maar helaas blijkt de werkelijkheid anders. :(

Wat doen ze dan met het haar?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:37

devil heb je foto?

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:55

Ja ik ben ook wel benieuwd naar de zogenaamde werkelijkheid en bronnen. We weten dat er veel fraude is met geld maar ik heb nog nooit gehoord dat er van een vlecht een foute kersttrui, deurmat of schaamhaarextensions is gemaakt. Maar ik kan me vergissen.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:03

Er valt wel geld te verdienen aan haar waar bijvoorbeeld extensions van gemaakt worden. Meestal komt dat haar uit Oostbloklanden of Azië, de vrouwen verdienen er dan wat aan.
Maar wat voor mensen daar veel geld is, is voor ons relatief weinig.
Daarom krijg je maar heel weinig voor je haar wanneer je het zou willen verkopen aan bijvoorbeeld een pruikenmaker

Ik heb echter nog nooit berichten gehoord over fraude met haar van de stichtingen die hier genoemd zijn

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:00

Cayenne schreef:
SteffiiY schreef:

Ze verkopen het haar en steken een deel in eigen zak van het geld ;)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:13

SteffiiY schreef:
Cayenne schreef:

Ze verkopen het haar en steken een deel in eigen zak van het geld ;)

Ik neem aan dat je bedoelt: 'Ze verkopen de pruiken....'
Er zijn inderdaad genoeg stichtingen die de pruiken inderdaad verkopen, maar dat is in de meeste gevallen niet meer dan logisch.
Ze krijgen het haar misschien gratis, maar de uren werk die er in zitten moeten wel ergens vandaan worden gehaald.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als de stichtingen zoveel donaties en subsidie zouden krijgen dat die uren werk vergoed konden worden op die manier.
Maar de meeste stichtingen krijgen niet zo heel veel geld binnen helaas.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:20

Nee ze verkopen het haar bedoel ik.

Haar is ontzettend veel geld waard, dus wat zij doen is het gedoneerde haar verkopen. Met een deel van het geld laat men pruiken maken maar een ander deel ''verdwijnt''.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:23

SteffiiY schreef:

Haar is ontzettend veel geld waard, dus wat zij doen is het gedoneerde haar verkopen. Met een deel van het geld laat men pruiken maken maar een ander deel ''verdwijnt''.

Heb je daar ook bewijzen van?
Ik bedoel.. Er zijn vaak heel veel geruchten van dit soort verhalen....
Maar ik vraag me altijd af hoe veel van die geruchten nou daadwerkelijk waar zijn.

Als het echt zo is, dan zou het inderdaad behoorlijk triest en waardeloos zijn van die stichtingen..

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:43

SteffiiY schreef:

Jij werkt toch bij Stichting Haarwensen of heb ik het mis? Daar kun je op de website gewoon de jaarverslagen zien.
De Nederlandse Haarstichting heeft ook die optie op de website, maar daar staat maar weinig en tot 2012. Beetje vaag ook over de salarissen/vergoedingen voor de directie, maar ik denk dat die stichting ook wel te vertrouwen is, omdat ze zo bekend is

Haardonor.nl, waar Amable heengaat, lijkt me ook betrouwbaar.
Verder zijn hier niet veel stichtingen genoemd en kan ik er weinig vinden via google.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:54

Een groot verschil is denk al het CBF Keurmerk, dit is heel erg belangrijk voor een stichting en als een stichting dit keurmerk heeft kun je denk ik met bijna 100% zekerheid zeggen dat de stichting zijn geld uitgeeft aan de juiste zaken.
Stichting Haarwensen heeft zo'n keurmerk. Website haardonor en Nederlandse Haarstichting hebben dit keurmerk bijvoorbeeld al niet, wat bij mij al een raadsel oplevert.
Daarnaast inderdaad de jaarverslagen. Deze zijn bij haardonor en Nederlandse Haarstichting niet aanwezig of verouderd.
Op de website staat bij de haarstichting een leuke tabel over de vergoedingen die personeel/directeur krijgt maar dat kan iedereen in elkaar zetten natuurlijk.

Ik wil hiermee niet zeggen dat jullie al het haar naar Haarwensen moeten sturen want ik ben van mening dat iedereen baas is over eigen haar, dus vind dat je zelf mag bepalen waar je het heen stuurt. Maar helaas uit ervaring kan ik zeggen dat er nogal negatieve gevoelens bij de andere 2 stichtingen naar boven komen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:55

Ik heb het ook 1x gedaan.. Meer omdat ik een gratis knipbeurt nodig had overigens. Maar nooit meer :')
Niet omdat ik het geen goed doel vind, maar kort haar is gewoon niet voor mij. Ik houd van mijn lange haar en zonder ben ik mezelf niet.. Klinkt heel dramatisch misschien maar nee ik vind het niks.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:05

Ik heb het overigens niet aan een stichting gedoneerd (althans, mijn eerste staart)... Ik heb het aan een pruikenmaker gedoneerd...

En mijn twee laatste vlechten liggen nog altijd in de kast hier.. :')
Ik twijfel waar ik ze heen wil doen...
Zolang ik twijfel blijven ze liggen...

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:07

@Stalnollie, Niet van mijn afgeknipte vlecht helaas :(

Ik heb het natuurlijk nog een paar x bij laten knippen afgelopen maanden, nu ongeveer 2.5 mnd geleden, haar komt nu net op schouders.

Vind dit een mooie lengte, kan er ook nog eens een staartje in.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:11

Volgens mij is haardonor.nl ook helemaal geen stichting. Dit is gewoon een kapperszaak die ook pruiken en haarstukjes maakt. En om deze betaalbaarder te maken voor de gebruikers gebruiken ze graag gedoneerd haar. Het is een kleine ondernemer, geen enorm bedrijf.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:05

Ik laat het nog heel even groeien en ga dan naar de kapper. Stichting Haarwensen spreekt mij het meeste aan, ook omdat zij alleen ongeverfd haar kunnen gebruiken en eindelijk is mijn hele lengte nu mijn eigen natuurlijke kleur (alle kleur eruit laten groeien)

Ik zie net op de website van Nederlandse Haarstichting dat daar de minimale lengte vanaf 1 januari ook 30 cm wordt ipv 25 cm

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:02

Ik ben vanmorgen naar de kapper geweest! Kon een vlecht van bijna 40 cm af. Ik ben echt super blij met het resultaat! :D

Afbeelding

Afbeelding

Aan de kleur is overigens niks veranderd, lijkt zo op de foto.