Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:51

Amyyy schreef:
Wij betalen gewoon altijd wat je zelf gegeten en gedronken hebben. Een iemand betaald, maken een foto van het bonnetje en maakt het geld dan over. De jongens bij ons zitten graag aan het speciaal bier a €11 en dan kom ik aan met 1 colatje, ja daag! Ik kan die paar euro gewoon niet missen en daarom vind iedereen het ook goed om voor zichzelf te betalen.

Mooie oplossing, zo heb je nooit scheve gezichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:52

Ik was er ook niet zo moeilijk mee. Gewoon het bedrag door het aantal mensen delen. van te voren toch vaak overleg of we voor 3 gangen gaan, of 2 bijvoorbeeld. Niet dat er eentje 3 gangen neemt, en de rest niets of iets. Iemand die niet alle gerechten neemt, betaald wat minder, nooit problemen mee gehad.

Maar sinds kort ben ik dus zo'n 'zeikerd' die alles tot 'laatste cent' wil uitrekenen. Dit omdat ik niet ruim zit. Ik wil best mee uit eten, voor de gezelligheid.

Laatst uit eten geweest en dat was idd zo'n 'mooi' voorbeeld. Ik heb geen voorgerecht of toetje genomen, enkel en hoofdgerecht (goedkoopste) en 1 drankje. Omdat ik gewoon even geen cent te makken had, maar niet wilde afzeggen omdat het zo gezellig is. Tja, dan ga ik niet mee doen met het gehele bedrag door zn allen delen. Ik had voor veel klein losgeld gezorgd, zodat ik mijn (ongeveer) deel kon betalen met wat fooi er bij.

Helaas viel dit inderdaad niet bij iedereen in goede aarde. Enorm jammer, omdat ze allemaal dondersgoed weten dat ik in die periode elk dubbeltje moest omdraaien. Een volgende keer zal ik dan ook geen ja meer zeggen op het idee 'zullen we gezellig uit eten gaan'. Super jammer, maar ik heb geen zin in geld gezeik.

Sakura789

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:55

Meestal gewoon delen door het aantal mensen die meegegeten/meegedronken hebben.

We hebben met elkaar een sort van afspraak dat wie de duurdere gerechten/drankjes heeft, de fooi geeft.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:00

Als ik met vriendinnen uit eten ga doen we altijd rekening plus fooi gedeeld door het aantal mensen. Wij zitten ook altijd wel redelijk op 1 lijn qua hoeveelheid eten en drank dus dat scheelt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:11

Conclusie is dus dat het verschilt per persoon en situatie! Ik als vegetarisch etende, uitwonende student die het vaak houdt bij 1 of 2 cassis gaat niet meebetalen aan de biefstuk van iemand die werkt haha. Terwijl als je allemaal een beetje hetzelfde eet en verdiend het een heel ander verhaal is. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:12

Meestal splitten tenzij het een traktatie is. Is niet zo moeilijk. Je besteld, kijkt op de kaart wat het kost en telt daar je drank bij op die je verbruikt hebt. Dat bedrag leg je op tafel en als iedereen dat zo doet, dan is er helemaal geen gedoe.
Een fles wijn wil ik hoe dan ook niet aan mee betalen. Ik drink nl. geen alcohol.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:18

@ Ingrid: in zulke gevallen betaal ik liever voor de ander dan dat we gaan rekenen. Dan heb jij toch een fijne avond gehad, geen pijn in de portemonnee & volgende keer leg jij een euro extra in omdat ik wel wijn dronk en jij niet ;) jouw vrienden moeten zich mi schamen.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:25

Als we met een man of 4/5 gaan pilsen, rustig aan een tafeltje, dan betalen we gewoon apart.

Zijn we met de hele groep uiteten, gooien we het op 1 hoop (doet er 1tje pinnen) en delen door het aantal mensen. Mochten er mensen een paar biertjes extra hebben gedronken, leggen die dat bedrag extra bij.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:28

Hier gewoon eerlijk door midden :j
Mocht het zo zijn dat een ander echt veel minder/ meer heeft dan geeft die gene gewoon meer/minder en past de rest zich aan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:30

Tancreda4, dat vind ik echt jammer om te lezen! Als je met mij/ons was meegegaan hadden we gewoon voor jou betaald. Je bent toch niet voor niets vrienden?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:37

Ik heb overigens ook het principe dat ik geen fooi geef of het moet iets uitmuntends zijn.. toen ik bijvoorbeeld een nieuw glas cola kreeg omdat ik mijn half volle per ongeluk had omgestoten.. dan geef ik graag fooi.. maar bij een gewoon diner wat niet speciaal of bijzonder is, geef ik geen fooi omdat ik vind dat ze daarvoor betaald worden..
andere mensen in het gezelschap geven soms wel (veel) fooi.. dus dan is de totaal rekening met 4 personen zeg 80 euro.. maken ze er 100 euro van.. en delen ze het door 4.. dat betekend dus dat ik dan toch 'gedwongen' wordt om fooi te geven.. dat vind ik soms ook wel vervelend..
nu is dit voorbeeld wat extreem.. als t om een paar centen gaat geef ik er ook niets om.. maar als het echt om hele euro's gaat baal ik daar wel van.. gewoon omdat het tegen mn principes in is.. dat zou voor mij dus ook een reden kunnen zijn dat ik het liever ieder voor zich wil betalen ipv splitsen..

overigens wil ik hier geen wel/geen fooi discussie van maken.. daar is een ander topic voor.. maar dat kan voor mij persoonlijk wel een reden zijn..

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:38

Ik heb een hekel aan centenneukers en die heb ik dus ook niet in mijn vriendenkring.

Als ik goed in de was zit betaal ik, en heb ik minder dan betalen mijn vrienden, soms sta ik achter, en soms sta ik voor. Zolang het in evenwicht is, is dat prima.

Op het moment dat ik moet gaan rekenen omdat iemand bang is een paar euro in zn achteruit gezet te worden is het voor mij gelijk de laatste keer dat ik iemand "aan tafel" wil hebben, gewoon echt geen zin in.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:40

Wij delen de rekening vrijwel altijd gewoon door het aantal mensen. Heb geen zin in gehannes met apart uitrekenen en op die manier betaalt de één de ene keer meer en de ander de andere keer. Op de lange termijn trekt dat vanzelf weer recht :)

Moet zeggen dat we dit eigenlijk vooral zo doen omdat iedereen er zo in staat, maar als ik met iemand ben die de rekening graag gesplit wil hebben dan is dat voor mij ook prima. Wie ben ik om voor iemand anders te bepalen hoe zijn/haar financiën geregeld worden? Kan me bij het voorbeeld van Tancreda4 heel goed voorstellen dat dat vervelend is en om dat dan meteen 'centenneuken' te noemen vind ik onnodig onvriendelijk.
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 06-10-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:41

Bij ons pint er meestal eentje het volledige bedrag (inclusief fooi) en dan maakt iedereen het bedrag / het aantal personen over. Heb nog nooit precies per drankje/maaltijd uitgerekend wie wat moest betalen volgens mij.

Met mijn vriend betalen we gewoon om de beurt, we gaan toch vaak zat.

Hoewel ik het onhandig vind, snap ik wel dat mensen die op de centjes moeten letten graag wel alleen hun eigen deel betalen. Geen probleem.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:44

Ik betaal liever wat ik zelf heb gegeten en gedronken want ik let eigenlijk altijd wel op de prijs (student). Afgelopen zomervakantie met 4 vriendinnen elke avond uit eten geweest. Ze hoefden niet op hun geld te letten dus bestelden alles wat ze wilden, ik daarentegen niet en gelukkig deden ze daar niet moeilijk over :)

In Nederland vaak met indd foto van de bon en daarna overmaken naar degene. Omstebeurt betalen vind ik juist geen fijne methode, de ene vriendin is elke week op terras te vinden en drinkt veel en de ander nooit en drinkt weinig, kan zo tientallen euro's verschillen :+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:45

ik denk dat het uiteindelijk ook ligt aan het gezelschap wat je doet.. als je met een aantal mensen gaat die ongeveer hetzelfde verdienen en dezelfde verwachtingen hebben is dat anders dan als je met een meer gemengd gezelschap gaat.. tenminste ik merk dat dat voor mij verschillend is in wat ik doe..
En ik denk dat er zelfs nog verschil kan zitten tussen en gezelschap dat geregeld samen gaat eten (want dan lossen de verschillen zich idd wel redelijk op) of een gezelschap dat zelden samen gaat eten (en waar de verhoudingen sneller scheef komen te liggen)..

en voor een gezelschap met kinderen ligt het ook weer anders denk ik.. de een heeft er 3 mee de ander maar 2.. bij de een eten de kinderen als volwassenen terwijl de ander vooral kindermenus zijn..

dus uiteindelijk denk ik dat het gezelschap ook bepalend is :j iig in mijn geval

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:49

Hier is het afhankelijk van de situatie, vriendengroep en soort restaurant.

We gaan met een vaste groep vaak iets gaan uiteten, vaak kiezen we dan iets uit dat het bv 35 euro per persoon is incl drank, dan is het erg simpel.

Andere resto's zijn dan eerder een aperitief, hoofdgerecht met water of fris, en een speciale koffie of dessert, dan wordt het ook gewoon gedeeld door het aantal personen.

we gaan echter ook vaak naar een canadeze pizzeria waar je pizza in alle maten kunt bestellen met alle verschillende soorten beleg. Ik zelf eet dan een baby met drie of vier toppings aan 11-12 euro, en een andere persoon neemt een large met 6 toppings aan bijna 30 euro, Er zit ook geen regelmaat in van mannen tov vrouwen (anders compenseert het per koppel wel wat, maar hier is dit niet echt het geval). Dus dan leggen we vaak de prijs per pizza in en delen dan de rest van de drankjes per aantal personen.
(scheelt toch gauw 10 euro anders dat wij meer moeten inleggen, dat vind ik behoorlijk veel geld).

Nu is het ook zo dat wij zelden gaan uiteten, misschien 4 keer per jaar ofzo, grotendeels omdat het allemaal zo duur is. (een wodka redbull aan 8.5 euro!? voor 8.5 euro eet ik een dagschotel ... !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:53

Ik vind het wel grappig om te lezen dat sommigen altijd splitten, en ze de mensen die precies hun eigen deel willen betalen niet een tweede keer meenemen uit eten ;)

Kom je een hartstikke leuk mens tegen.. Ga je uit eten en die persoon wil graag eigen deel betalen ivm zijn/haar financiën. Dan ga je toch niet zeuren tegen dat hartstikke leuke mens :=

Ik ga weleens met twee vriendinnen uit eten. Vaak splitten we, maar omdat ik de enigste alcoholdrinker ben voel ik me wel s wat, tja.. Hoe noem je het?, een lichte versie van schuldig?.

Dus als we eens ergens in de stad een ijsje ofzo halen, betaal ik dat wel. Probleem opgelost!

Met vakanties leggen we alle drie 20 euro in de pot. 1tje beheert dat en daarmee betalen we boodschappen, uitjes etc. Want we aant eind overhebben delen we weer onder die drie personen.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:02

Selka schreef:
Wij hebben een ongeschreven regel dat als er een bepaald stel meegaat dat minder te besteden heeft zij een vast bedrag betalen en wij de rest verdelen. Ook met andere activiteiten dan uit eten gaan. De rest vindt het namelijk wel leuk om een goed glas wijn te drinken.

Maar wij passen ook altijd de locatie aan. Gaan we met A en B eten dan pakken we een luxer restaurant dan met C en D. Zo voorkom je gedoe :)

Precies en als zij dan ook een biefstuk en 2 wijn willen, lekker doen! Als het in de toekomst een keer andersom is, weet ik zeker dat zij dat ook voor ons zullen doen, en zo niet, dan is het ook ok.
En ik/wij houden idd ook rekening met het gezelschap. Ga ik met mijn studentenzusje lunchen, dan eten we een heerlijk broodje, gaan we met eveneens wekende vrienden die ook van lekker eten houden, kiezen we iets duurders. Hebben we zelf echt veel duurdere dingen gekozen/veel meer gedronken dan de rest van het gezelschap, leggen we meer op tafel. Wil iemand alleen zijn/haar deel betalen, ook goed. Als het maar een gezellige middag/avond is, daar gaat het om uiteindelijk. Lekker kletsen en ontspannen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:04

danzzz schreef:
Ik heb een hekel aan centenneukers en die heb ik dus ook niet in mijn vriendenkring.

Als ik goed in de was zit betaal ik, en heb ik minder dan betalen mijn vrienden, soms sta ik achter, en soms sta ik voor. Zolang het in evenwicht is, is dat prima.

Op het moment dat ik moet gaan rekenen omdat iemand bang is een paar euro in zn achteruit gezet te worden is het voor mij gelijk de laatste keer dat ik iemand "aan tafel" wil hebben, gewoon echt geen zin in.

Ik vermoed dat hier vanaf mijn kant het gevoel wederzijds zou zijn, als ik door iemand gedwongen wordt om een smak meer neer te leggen omdat ze met mij anders niet meer aan tafel zouden willen (en ze dus blijkbaar geen begrip kunnen opbrengen dat niet iedereen zo welgesteld is dat die 5 euro op het eind van de maand niet uitmaakt.) dan zou dat van mijn kant ook de laatste keer zijn :D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:07

Meestal betaalt een persoon (of koppel) de rekening en geeft iedereen naderhand zijn deel aan diegene. Hoeft het personeel niet te moeilijken en wij hoeven ter plekke ook niet al het kleingeld op tafel te smijten. Gewoon het bonnetje mee vragen en op het gemakje thuis bekijken.
Maar bij ons zit er vaak wel verschil per persoon (wel/geen dessert, extra bijgerecht, meer drankjes..) en we zitten meestal niet ruim in ons geld :o

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:32

Ligt echt aan het gezelschap en of we allemaal ongeveer hetzelfde gegeten en gedronken hebben. Ik heb een keer meegemaakt in mijn studententijd dat we met een groepje gingen eten. Een deel van mijn tafelgenoten gingen uitgebreid aan de speciaal bieren en namen een voor-, hoofd- en nagerecht. Ikzelf had alleen één cola op en een hoofdgerecht omdat ik op dat moment gewoon niet meer kon missen. Er zat meer dan 30 euro verschil tussen wat ik op had en wat een aantal tafelgenoten op hadden. Toen we moesten afrekenen vonden precies de tafelgenoten die zo uitgebreid getafeld hadden dat de rekening door het aantal personen gedeeld moest worden. Waren ze beledigd toen ik en een andere tafelgenoot aangaven het daar niet mee eens te zijn. Moet zeggen dat dit wel een uitzonderingssituatie was. Meestal eet en drinkt iedereen ongeveer hetzelfde en wordt de rekening gewoon gedeeld door het aantal personen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:42

Ik moest net aan dit topic denken, was lunchen met een collega. Nou is een lunch vaak niet direct zo duur, en we hadden ook wel vergelijkbaar gegeten/gedronken. Dus toen ik voorstelde om de rekening te delen was het 'Nee hoor!' 'Oke, wil je ieder apart afrekenen dan?' 'Nee, ik trakteer!'

Ja, zo kan het ook :D Wel afgesproken dat ík dan de volgende keer trakteer :))

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:45

Ik snap nooit zo goed hoe dit een probleem is eigenlijk _O-
Bij splitten voor wat je gegeten hebt betaal je nooit meer dan je gegeten hebt (1 en 1 is 2 idee :'))
Persoonlijk ligt mijn voorkeur bij het gemak van gewoon door het aantal personen delen, maar waarom zou ik moeilijk doen als iemand anders dat niet graag doet? Het kost me niks extra verder..

Oftewel: ik laat de rest van de groep beslissen en volg dan braaf haha. Op het moment dat ik niet kan passen pin ik voor de groep of vul ik aan als iedereen heeft ingelegd waarbij ik meestal ook de fooi betaal.
Ik kan nooit zo moeilijk doen over geld eigenlijk. Vind het allemaal wel prima.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:57

horsies5 schreef:
Ik heb overigens ook het principe dat ik geen fooi geef of het moet iets uitmuntends zijn.. toen ik bijvoorbeeld een nieuw glas cola kreeg omdat ik mijn half volle per ongeluk had omgestoten.. dan geef ik graag fooi.. maar bij een gewoon diner wat niet speciaal of bijzonder is, geef ik geen fooi omdat ik vind dat ze daarvoor betaald worden..
andere mensen in het gezelschap geven soms wel (veel) fooi.. dus dan is de totaal rekening met 4 personen zeg 80 euro.. maken ze er 100 euro van.. en delen ze het door 4.. dat betekend dus dat ik dan toch 'gedwongen' wordt om fooi te geven.. dat vind ik soms ook wel vervelend..
nu is dit voorbeeld wat extreem.. als t om een paar centen gaat geef ik er ook niets om.. maar als het echt om hele euro's gaat baal ik daar wel van.. gewoon omdat het tegen mn principes in is.. dat zou voor mij dus ook een reden kunnen zijn dat ik het liever ieder voor zich wil betalen ipv splitsen..

overigens wil ik hier geen wel/geen fooi discussie van maken.. daar is een ander topic voor.. maar dat kan voor mij persoonlijk wel een reden zijn..

Bij ons word dat vaak gewoon afgerond. Als je uitkomt op 28 nogwat pp betaald iedereen 30 bv :)