Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:06

fokfanaat schreef:
Aan de andere kant, vraag ik me af, als je kippen in je tuin hebt en de buren hebben stankoverlast kunnen ze daar ook niets mee?

Deze is leuk. Wij hebben kippen in de tuin, rijtjes huis + mijn vader rookt sigaar.

Ik vind de sigaar meer stinken dan de kippen. Sigaar is echt heel goor maarja wat doe je eraan. De kippen ruik je bijna niet. We hebben het wel eens rond gevraagd maar je hoort ze eerder dat ze het getokkel leuk vinden dan over de stank.

Ts, ik denk dat je je eigen erover heen moet zetten... ik moet ook accepteren dat mijn pa sigaren rookt en in de winter zelfs in huis... Ik zet me er ook overheen en zoek een plek op waar je het niet ruikt. Dat is in mijn kamer. Kan dus niet geloven dat jij er ook last van hebt als zij in hun eigen huis roken.

Iloscorp

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:14

TS, ik heb niet alles gelezen. Ik begrijp je frustratie, ik zou het ook heel vervelend vinden!

Ik weet niet of het idee al is opgenoemd, maar misschien kan je van die luchtverfrissers in je huis hangen (van die dingen die je in het stopcontact stopt). Misschien dat die de stank wat wegnemen.....

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:15

1 optie..... verhuizen ben je er vanaf...
zal dan wel even na gaan of je toekomstige buren niet roken anders heb je weer het zelfde liedje... ben je voor niks verhuist

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:22

De tip van de ventilator lijkt me nog het meest geschikt: gewoon de lucht naar buiten blazen.
Verder kun je er niet zoveel aan doen. Je mag in je eigen huis en tuin nog steeds roken.

Hier ook rokende buren, en ja, soms ruiken we dat behoorlijk. Maar het is ook zo weer weg.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:33

Ik verbaas me echt over de hoeveelheid mensen die beweren dat TS zich zou aanstellen!
Ik snap TS heel erg goed. Tuurlijk is naast elkaar leven een kwestie van geven en nemen. Maar ik vind bv geluidsoverlast in een andere categorie vallen dan rook in je tuin van de buren. Dat laatste is namelijk gewoon ongezond.
Ik heb gelukkig maar 1 buurvrouw die rookt en gelukkig rookt die ook niet heel veel. Maar ik irriteer me er wel aan. En dat mag. Net als de buurvrouw zich aan mijn kippen mag storen. Ik ben alleen bang TS, dat er niet veel aan te doen is. Je kunt misschien de schutting verhogen tot maximale hoogte, zodat de rook wellicht wat meer overwaait?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:34

Coentjuh schreef:
(en wat fijn dat roken in restaurants verboden is, maar met zomers zoals deze wil je toch wel graag buiten zitten als je uit eten gaat, beetje jammer dat je eten naar sigarettenrook smaakt, kunnen ze daar ook niet iets op verzinnen)

Ja hoor; niet rokers verplichten binnen te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:36

De meeste rokers zijn echt de beroerdste mensen niet hoor.. Ik rook zelf en als ik zie dat iemand naast me op een terras zit te eten en de wind staat die richting uit dan rook ik even niet. Als mijn buren klagen over geuren dan zorg ik wel even voor een oplossing. Maar er zijn ook mensen die werkelijk overal een probleem van kunnen maken (en nee, dan heb ik het niet eens per se over TS) en dan houdt het op een gegeven moment ook op. Ik heb het recht om te roken in mijn eigen tuin, en ik kan tot op een zekere hoogte rekening houden met mijn buren maar dat stopt op het moment dat zij van mij gaan eisen dat ik niet meer rook, of alleen op bepaalde tijdstippen, of dat ik in de voortuin ga staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:00

Anoniem van achter een scherm oordelen of een beetje flauw reageren, is zooo makkelijk. Als mensen begrip voor elkaar willen, zou ik zeggen; begin bij jezelf.

Overlast begint als dingen TE zijn. Teveel lawaai, Te vaak lawaai, Teveel rook, Te vaak rook etc

Iedereen snapt dat kinderen even spelen en lawaai maken. Iedereen weet dat mensen weleens een feestje hebben. En ook bij mooi weer weet je dat er overal bbq's aan gaan.

Dan doe je een keer je ramen dicht en is het klaar. Gebeurt het elke dag, de hele dag, wordt het gewoon lastiger en irritant.

Het moet echt over en weer gaan om de sfeer onderling goed te houden.
Wij hadden buren die zeurden over dingen, maar zelf heel veel overlast veroorzaakten. Dan gaat het compleet mis.

In een normale situatie accepteer je dingen van elkaar. Maar zodra er iemand begint te zeuren, is het snel over.

Als vb; Het is normaal dat je een keer een feestje hebt en het rumoeriger blijft tot laat. We hebben in de buurt weleens een luidruchtig feestje en komen zelf ook weleens op een verjaardag waar veel gekletst wordt, gelachen, muziek wat harder staat etc. Dan komen er geen buren klagen als dat een keertje is en je ze bijv van tevoren even verteld dat je een feestje hebt.

Onze zoon zat 1x in de tuin met een klein muziekboxje aan met vrienden en om precies 22:15 aanbelde. Zij zelf hadden een klein kind dat altijd lawaai maakt. Welliswaar vroeger, maar ook in de weekenden om 8uur 's ochtends voor ons huis, ook als je na je werk even ontspannen wil zitten. Of toen hij nachten niet doorsliep en lach te krijsen.
2 huizen verder werd zo vaak een feestje gegeven.
Een andere keer zat hij binnen met vrienden voetbal te kijken en werd de volgende dag aangesproken dat het stiller moet voortaan.
Dat is 2x geluidsoverlast in 4 jaar.

Wij hebben echt op onze tenen gelopen en vooral ik was bang voor elk geluidje teveel te maken. Maar zoals hier beschreven wordt is dat wel omgekeerde wereld. Als mensen het normaal van elkaar vinden dat je in een woonwijk woont en iedereen weleens wat heeft, gaat dit over en weer.

Wij zelf zoeken een vrijstaand huis, maar dat wil niet zeggen dat je geen overlast gaat krijgen. Zijn wel andere zaken dan die overlast geven, maar je bent nooit helemaal alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:03

Leven en laten leven

Mijn buurman paft ook , en ja ook in huus. Al de deur openstaat bij hem komt er een walm uit , ja het stinkt maar is zijn huis nog altijd. Maat snap je volkomen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:06

Je kan er niets aan doen, hun eigen terrein en t is niet strafbaar maar ik herken het heel erg goed. Meeroken is net zo schadelijk als roken en ik kan er heel slecht tegen als ik rook van een ander inadem. Hoesten en kokhalzen.

Ik geloof dus niet dat je overdrijft hoor ik vind het zelf dus ook echt heel vies en ronduit goor. En als je zo een aversie tegen een geur hebt ben je echt niet blij.

Geurkaasje en luchtverfrissers in je eigen huis. Veel van die citroen buiten kaarsen neerzetten maar veel meer denk ik niet dat je er aan kan doen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:52

Het lijkt idd. overdreven,ik bedoel,de rook stijgt omhoog de lucht in,mits het niet waait.Maar ik weet dat er idd. mensen zijn die een sterk reukvermogen hebben en álles 10 keer sterker ruiken dan anderen.En ja,dan kan je er best last van hebben.Ik als roker houd wel rekening met andere mensen,zo sta ik nooit pal naast iemand te roken en als ik rook de richting in zie gaan van anderen,ga ik ergens staan waar de rook niet hun richting in gaat. Zij blij, ik blij.
Maar niet roken in mijn tuin,dat zou me ook te ver gaan.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:03

Of jij hebt een hele goede neus, of je overdrijft.
Kan met er totaal niks van voorstellen. Ik rook zelf niet, mijn vriend wel en die mag ook gewoon bij mij thuis binnen roken, hij rookt niet veel en valt de stank erg mee.
Ik heb ook nog nooit eerder gehoord dat iemand last van rokende buren heeft.
Als ze nou de hele dag door jointjes rookten had ik het me voor kunnen stellen.
Vervelend probleem maar je kan er niks tegen doen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:10

Ik woon in een flatje, mijn vriend rookte altijd op het balkon maar reken maar dat ik dat kon ruiken binnen. Lucht kwam gewoon via het sleutelgat naar binnen. De deur en de ramen bij het balkon bleven ook altijd potdicht om zoveel mogelijk rook buiten te houden.

De slaapkamer is alleen een ander verhaal, daar staat het raam altijd open anders kan ik echt niet slapen. Mijn buurvrouw zit elke ochtend om 7uur te roken op haar balkon (1 verdieping lager en 2 appartementen verder dus niet eens een directe buur). Ik word sindsdien dus elke dag wakker in de rook. Mijn vriend vindt het ook verschrikkelijk vies ondanks dat hij een roker was.

Het is echt super vervelend maar het is haar balkon dus volgens mij mag zij daar gewoon roken. Het alternatief is dat ze binnen gaat roken maar ze heeft een kindje en ik word liever in de rooklucht wakker dan met de wetenschap dat ze binnen bij haar kind zit te paffen eerlijk gezegd.

Dus hoe vervelend het ook is...ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Ramen dichthouden, was binnen te drogen hangen en hopen dat je buren een beetje handig gaan staan met de wind.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:17

Vermoed dat je de 'oplossing' bij jezelf moet zoeken....in de vorm van anti rook stekkers of ventilator iets in die richting.

De buren roken nu eenmaal en hoe vervelend ook dat zal zo blijven ( of ze moeten het licht zien en besluiten te stoppen).

Denk dat ik een dikke ventilator bij m'n tuindeur zou zetten i.c.m. een geur neutralisator.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:31

Ik kan het goed begrijpen. Vind het ook zo ontzettend vies. Hadden 3 dagen bezoek. Hier in huis word niet gerookt dus moesten ze buiten. Ons hele huis stonk er ondanks dat naar. Kan ik echt over mijn nek van gaan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:35

Ragdollcat schreef:
Als er iemand buiten rookt is de geur vrij snel weg.

En ja, sorry ik vind dat je zeurt/ overdrijft.

Zelf rook ik niet, maar die geur.....die is vrij snel weg..........

Mijn vriend en de buren roken ook buiten....echt daar heb je geen last van hoor en ik kan heel goed ruiken. Het is ze ook gunnen en geven en nemen...........

Ja vind ik ook.
Je hebt 250000000000000000 meter lucht, en dan gaat het net elke keer bij je naar binnen.
Misschien hebben de buren ook wel ergens last van jullie.
Het is geven en nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:39

Ik snap je helemaal TS, lijkt mij ook echt vervelend. Als iemand rookt, ook al is het buiten, ruik je dat nog zo lang. Als het dan ook nog drie mensen afwisselend zijn zit je helemaal lang in de rooklucht. Maar ja, je kan je buren inderdaad moeilijk verbieden in hun tuin te roken. Je kan natuurlijk altijd vragen of ze voor ipv achter willen gaan staan, of binnen roken ipv buiten, maar uiteindelijk ligt dat ben hun.

Ik zou daarom kijken of je je slaapkamers frisser kan houden met een luchtzuiverapparaat en/of ventilator, zodat je raam dicht kan blijven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:47

Denk dat het allemaal ook afhangt hoe gevoelig je bent aan reuk. Sommige zijn hypergevoelig en tel daarbij nog een laag tolerantieniveau bij.

Mijn vriend rookt ook, niet binnen. In de zomer en lente op het terras en ik riek eerlijk waar niets van de sigarettenrook binnen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:47

vrouwke schreef:
Ragdollcat schreef:
Als er iemand buiten rookt is de geur vrij snel weg.

En ja, sorry ik vind dat je zeurt/ overdrijft.

Zelf rook ik niet, maar die geur.....die is vrij snel weg..........

Mijn vriend en de buren roken ook buiten....echt daar heb je geen last van hoor en ik kan heel goed ruiken. Het is ze ook gunnen en geven en nemen...........

Ja vind ik ook.
Je hebt 250000000000000000 meter lucht, en dan gaat het net elke keer bij je naar binnen.
Misschien hebben de buren ook wel ergens last van jullie.
Het is geven en nemen.

Maar heb je zelf al in zo'n situatie gezeten? Want zo'n reactie doet mij denken van niet.
Ik veronderstel dat TS niet klaagt over eens een keertje (ik denk zowieso, dat wanneer je er al een topic over start, het wss wel hoog zit)

Ik zit ook met rokers samen, tijdens eten of op feest of waar dan ook en ik garandeer je, nooit heb ik dat voorgehad, dan wat ik in mijn appartement ervaren heb.

Toen kreeg ik ook van iedereen de vraag of ik gestart was met roken. Ik was toen ook in behandeling voor mijn longen en ook daar kreeg ik de melding dat ik beter kon stoppen met roken :') :roll: (Ik rook niet :? |o

Mss heeft het ook te maken met het type van sigaretten ofzo (of beter te tabak).
Denk ook niet dat TS per se anti-roken is, of dat de bedoeling van dit topic is.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:51

Dit topic is echt hilarisch. Wat een belachelijke dingen worden er gezegd, verondersteld en beweerd. Zwaar leven.

Deze roker wil jullie bedanken voor het vermaak, ik heb er echt om moeten lachen :')

Sorry TS, ik heb geen tips maar ik heb het idee dat er meer speelt dan alleen dit. Succes!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:02

eenitraM schreef:
Dit topic is echt hilarisch. Wat een belachelijke dingen worden er gezegd, verondersteld en beweerd. Zwaar leven.

Deze roker wil jullie bedanken voor het vermaak, ik heb er echt om moeten lachen :')

Sorry TS, ik heb geen tips maar ik heb het idee dat er meer speelt dan alleen dit. Succes!

Welke belachelijke dingen worden er verontsteld, geschreven en beweerd, EenitraM? Blijkbaar vind jij het nogal hilarisch en ik hou wel van een beetje lachen, dus enlighten us! :)*

Ik kon in ieder geval de rooklucht in de kleding van mijn collega uitstekend ruiken, al was ze dik een kwartier daarvoor buiten wezen roken. Als ik bij mijn vader vandaan komt, die stevig rookt, kunnen alle kleren in de was. Zo ontzettend vies, maar je ruikt dat zelf echt niet als je er altijd in zit. Toen ik als kind opgroeide in het huis van 2 rokende ouders, heb ik het nooit zelf geroken. Man, wat zal ik gestonken hebben... :') Maar nu ik zelf in een, gelukkig, rookvrij huishouden leef, merk je pas hoe ongelooflijk penetrant die lucht is. Brrr.

Ik dacht zelf dat er een plantje was die nicotinelucht redelijk kon neutraliseren, maar helaas, google kon me niet verder helpen, TS, dus het zal wel een spinsel van mijn verbeelding zijn. Ik moest wel even aan je denken vandaag toen ik mijn was buiten ophing en blij was dat ik die vanavond fris weer van de lijn kan halen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:19

Voor iedereen die last heeft van nare geurtjes raad ik https://shopvoorgezondheid.nl/steba-lr-5-luchtreiniger zo iets aan. Als onze buren koken ruikt het echt naar rotte vis :r

Sinds dat we zo'n ding hebben geen nare geurtjes meer in huis! Echt wil niet meer zonder kan ik je vertellen. Het is ook super fijn want ik merk dat er veel minder stof op de meubels komt etc.

Ik vind het netjes dat ze al in de achtertuin gaan staan. Maar ook ik ben bang dat je er echt helemaal niks aan kan doen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:23

Hoeveel rook er je huis in komt, ligt ook aan bijvoorbeeld de ligging van je tuin, hoe groot deze is, het weer etc.
Wij wonen aan een strook bos en zitten vrij ingesloten. De tuinen hebben hier allemaal 2 meter hoge schutting. Maar als de buren met een vuurkorf spelen, zie je heel goed waar de rook blijft hangen.
Dat is met roken net zo.

Van onze buurvrouw hebben we ook echt achterin een lucht van een oude natte asbak. Ik vermoed als ik ze zo meemaak, dat er niet veel opgeruimd wordt.

Buiten alles om snap ik echt niet dat mensen niet mogen zeuren over rook, maar wel andere luchtjes. Ik zie al dat ik mn honden de hele dag laat plassen en poepen in de tuin. Onze grond, dus wij bepalen. Dat gaat ook echt enorm stinken. Dan mag het opeens niet, want je dieren mogen geen overlast geven?

Het is maar net hoe het mensen zelf uitkomt, hoe ze reageren. Dus zo sociaal zijn de meesten hier dan ook niet. Je moet het een maar accepteren, maar wil voor een ander geen begrip opbrengen. Onbegrijpelijk. Hoewel...............

Al die geurkaarsjes zijn ook niet geweldig. En dat is symptoom bestrijding. Wat je wil is frisse lucht. Dan zou ik eerder naar een echte luchtreiniger kijken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:27

Wat asociaal om het "overdreven" te noemen. Je kunt helemaal niet weten hoe iemand het ervaart. Vooral de rokers, maar daarvan had ik ook niet anders verwacht.
Ik begrijp het helemaal, ik word ook kotsmisselijk van mijn rokende buren. Zit je in de woonkamer, zitten ze in de achtertuin te roken en je kunt geen deur of raam meer open doen, wat een stank. Het komt zelfs door het kattenluikje binnen. Smerig.
Zit ik in mijn kantoor te werken aan de voorkant van het huis, staan ze voor te roken, kan ik mijn raam dicht doen. Wat een stank, wat zijn rokers toch smerig! En dat hebben ze zelf niet in de gaten. Of het interesseert ze geen moer dat ze stinken.
In dit geval ben ik natuurlijk de vervelende ex-roker. En ik zal er niks van zeggen bij die stinklui, want het is hun huis, hun tuin. Weinig aan te doen, moeten ze zelf weten. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen last van hebt. Zó smerig...

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:39

GamblersCup schreef:
Wat asociaal om het "overdreven" te noemen. Je kunt helemaal niet weten hoe iemand het ervaart. Vooral de rokers, maar daarvan had ik ook niet anders verwacht.
Ik begrijp het helemaal, ik word ook kotsmisselijk van mijn rokende buren. Zit je in de woonkamer, zitten ze in de achtertuin te roken en je kunt geen deur of raam meer open doen, wat een stank. Het komt zelfs door het kattenluikje binnen. Smerig.
Zit ik in mijn kantoor te werken aan de voorkant van het huis, staan ze voor te roken, kan ik mijn raam dicht doen. Wat een stank, wat zijn rokers toch smerig! En dat hebben ze zelf niet in de gaten. Of het interesseert ze geen moer dat ze stinken.
In dit geval ben ik natuurlijk de vervelende ex-roker. En ik zal er niks van zeggen bij die stinklui, want het is hun huis, hun tuin. Weinig aan te doen, moeten ze zelf weten. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen last van hebt. Zó smerig...

Gelukkig is dit totaal geen asociale, generaliserende of beledigende reactie aan de rokers oftewel stinklui.