Leven tussen twee werelden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:19

GamblersCup schreef:
Envoler schreef:
Dat controleren heeft hij wel gedaan, zoek vrienden app op de iPhone (hier hebben we elkaar niet meer op omdat het hem erg beinvloedde mij steeds te controleren) en bellen als hij zag dat ik niet thuis was. Controleren van telefoon elke dag en meerdere malen en ook social media, hij kon op mijn accounts ik tevens ook op die van hem.
Ik heb geen social media meer omdat het toch wel spanning bracht en hij gewoon geen andere mannen in mijn leven wil zien. Oke ik heb 1 goede vriend overgehouden maar die is homo en daar ben ik wel veel mee.

Hij kijkt nog wel mee op mijn telefoon als ik een bericht krijg. Mag want heb niks te verbergen.
Verder wil hij wel op de hoogte zijn waar ik ben en met wie en dit van te voren vertellen en niet achteraf en dat is ook met wie ik bijv op de app praat.

Wilde dit eigenlijk niet delen omdat ik weet welke reacties dit opwekt. Nogmaals twijfel ik niet aan zijn liefde en oprechtheid.. Ik kan niet geloven dat hij mij misschien belazerd. Altijd bij mij en ziet zelf zijn vrienden en familie amper om bij mij te zijn

Nogmaals... eng. Heel eng.

Ik heb ooit eens zo'n vriendje gehad. Een ongelovige blonde Hollander trouwens, maar net zo bezitterig en jaloers. Die relatie liep niet leuk af...

Blijf ten alle tijden jezelf, TS. Natuurlijk moet je rekening met elkaar houden, maar dat gaat meer om dingen als je sokken in de wasmand gooien en het dopje op de tandpasta draaien. Wat ik hier boven lees is geen gezonde relatie.

Wat zou jouw reactie zijn wanneer je beste vriendin je zoiets zo vertellen? Of stel je voor dat je een dochter hebt en die verteld dit over haar vriend?

maximuss

Re: Leven tussen twee werelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:27

Wat een giga oogkleppen heb jij op... Dit zit gewoon hartstikke fout en dat heeft idd niets met zijn geloof te maken, dit ligt aan hem... Maak dat je wegkomt ts...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:31

Envoler schreef:
Dat controleren heeft hij wel gedaan, zoek vrienden app op de iPhone (hier hebben we elkaar niet meer op omdat het hem erg beinvloedde mij steeds te controleren) en bellen als hij zag dat ik niet thuis was. Controleren van telefoon elke dag en meerdere malen en ook social media, hij kon op mijn accounts ik tevens ook op die van hem.
Ik heb geen social media meer omdat het toch wel spanning bracht en hij gewoon geen andere mannen in mijn leven wil zien. Oke ik heb 1 goede vriend overgehouden maar die is homo en daar ben ik wel veel mee.

Hij kijkt nog wel mee op mijn telefoon als ik een bericht krijg. Mag want heb niks te verbergen.
Verder wil hij wel op de hoogte zijn waar ik ben en met wie en dit van te voren vertellen en niet achteraf en dat is ook met wie ik bijv op de app praat.

Wilde dit eigenlijk niet delen omdat ik weet welke reacties dit opwekt. Nogmaals twijfel ik niet aan zijn liefde en oprechtheid.. Ik kan niet geloven dat hij mij misschien belazerd. Altijd bij mij en ziet zelf zijn vrienden en familie amper om bij mij te zijn

Ik zeg stoppen met deze relatie...dit is toch niet gezond!!.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 06:12

Envoler schreef:
Ik ga dit morgen beter schetsen want dit is niet zoals ik het bedoelde. Woordkeuze niet zo handig.

Nu lijkt het allemaal veel erger dan het is. Sorry!

Tja TS dat je je best doet om de relatie te laten werken snap ik. Maar je kan ook te hard je best doen. Dan krijgt die jongen niet eens de kans om zich aan te passen aan jou. Of wordt geprikkeld om het te doen. Ik krijg de indruk dat je de gulden middenweg een beetje gemist hebt. En dat is jammer want daardoor mis je het beste van beide.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 06:28

Envoler; dit soort dingen zijn NIET goed te praten dit is werkelijk waar niet gezond! Je gaat door het stof voor hem, wordt wakker alsjeblieft!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 06:51

Envoler schreef:
Vertrouwen is er absoluut wel, maar soms wil hij zekerheid, omdat ik in het begin wel eens terugval had om oude contacten te spreken. Daar is nu geen sprake meer van

:=
Natuurlijk is daar geen sprake meer van, je spreekt niet meer af met je vrienden en vriendinnen en hebt geen social media meer, probleem opgelost voor hem. Maar jij vindt het dus normaal om je vrienden gewoon te laten vallen?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 06:55

Je topic begon open en met een oprechte vraag over een "gezonde" relatie. Helaas zie ik er niks meer van terug. Controleren is echt een doodsteek. Wantrouwen wordt intrinsiek opgewekt en is vaak een weerspiegeling van iemands eigen gedrag. Iedereen handelt namelijk naar eigen referentiekader/gedachte.

Het klinkts als het oude verhaal van obsessieve controlerende partner. Dis als je gedragingen dicteert en met wie je af mag spreken. Vandaar dat hij ook altijd bij je is. Controle en geen ruimte voor de buiten wereld.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:20

Ik zit hier totaal verbijsterd mee te lezen....... en ondanks dat ik op mijn handen wil gaan zitten, lukt dit niet omdat ik een dochter van jou leeftijd heb.

Jij vindt het normaal dat je niet meer je eigen ding mag doen met vriendinnen/of uit mag gaan "omdat dat bij andere mannen ook wel zo is"?
Jij zou anders ook moslim geworden zijn?
In de Koran staat dat vrouwen niet onderdrukt of minder zijn, maar wat is de praktijk?
Hij is bang je voor te stellen aan de familie, alles moet stiekem maar daar heb je begrip voor?
Jullie "leven" met elkaar terwijl dat in zijn geloof niet toegestaan is, waarom houdt hij zich niet aan zijn geloof dan? Ben JIJ dat respect dan niet waard?
Denk je al aan kinderen? Wat als die ook niet geaccepteerd worden of zelfs achter een grens verdwijnen waar jij geen toegang meer hebt?

Ik geloof zeker dat gemengde relaties kunnen werken, maar dit is totaal niet gelijkwaardig en respectvol naar jou toe. Je bent zijn bijslaap en hij schaamt zich er voor. Een echte vent zou met je pronken! Hij zou gewoon het risico nemen je voor te stellen en de gevolgen als een vent dragen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:30

Islam of niet ... mijn nekharen staan inmiddels steil overeind.
Nee dit is geen gezonde relatie, dat jij al die dingen accepteert en spreekt over bijvoorbeeld een terugval ??? Zegt al meer dan genoeg. Meid het waren je vrienden die ook om jou geven en je spreekt over een terugval als je weer eens contact had?????
Hallohooooooo *toeter* !!!
Heb het niet over verkeerde woordkeuze want niks gaat dat goed praten.
Volg alles vanaf gisteren avond en ik wou niet reageren maar aub kijk toch uit... :(:)
Straks ga je er aan onderdoor en dan zijn je ouders niet zo blij meer

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:10

Ts, waarom is hij verliefd op je geworden? Je cultuur, je opvoeding, je vrienden, ervaringen (goede en slechte) hebben je gemaakt tot wie jij bent. Nu ben je dat allemaal stuk voor stuk aan het uitwissen om hem steeds maar tegemoet te komen. Hij beperkt je en dat zou een relatie nóóit mogen doen. Hij heeft liever niet dit, hij vindt het niet fijn dat ik dat...

Ik ken ook zo'n verhaal van bij een vriendin. Alles ging goed, meid had zo enorm veel moeite gedaan om te bewijzen dat het niet om een schijnhuwelijk ging. En toen kwam er een kind, verblijfsvergunning in the pocket en hup, gescheiden na 3 maanden huwelijk.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:15

Envoler schreef:
[...]
Dit was de begin fase waar ik over sprak.
Hij werd verliefd op een meisje met jongensvrienden en dat kent hij niet en voelde als bedreiging. Maar zo ken ik een hele hoop mannen die dit niet willen bij hun vriendin.
Vertrouwen is er absoluut wel, maar soms wil hij zekerheid, omdat ik in het begin wel eens terugval had om oude contacten te spreken. Daar is nu geen sprake meer van

TS, je bent alleen maar aan het goedpraten en verdedigen, daaruit maak ik op dat je best weet dat dit allemaal onacceptabel is. Sorry hoor, maar het is gewoon belachelijk gedrag. En ik geef geen donder om zijn achtergrond of geloof, ook van een Nederlandse advocaat of Braziliaanse boer zou ik dit niet accepteren. Nooit.
Ik hoop dat je tot inkeer komt v.w.b. deze relatie en ik wens je veel sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:25

Even een voorbeeldje van wél een gezonde relatie:

-mijn vriend heeft zelf geen social media maar houdt mij echt niet tegen om het wel te hebben
-ik ga regelmatig uit met vrienden van mijn vriend, zonder dat mijn vriend erbij is
-als ik mijn beste vriendin wil zien dan ga ik naar haar in plaats van hem als ik weinig tijd heb.
-ik ben soms zelfs bij zijn ouders als hij er niet eens is.

Laten we dat nu even vergelijken met jou:

-je mag (mag zegt al genoeg; je doet het niet uit vrije wil of bent inmiddels zo gehersenspoeld dat hij jouw zijn wereldbeeld heeft opgelegd) niet meer met vrienden afspreken
-je mag geen social media meer
-je spreekt zelfs over een terugval alsof vrienden hebben iets slechts is. Zie je hoe erg hij jou gehersenspoeld heeft?
-hij wil je niet aan zijn ouders voorstellen omdat hii bang is dat ze je vanwege geloofsovertuigingen (want ja, ze willen dat hij gewoon met een moslima trouwt) afkeuren, maar heeft wel gewoon seks en alles met je ook al "mag" dat niet en weet hij dat zijn ouders je daardoor alleen maar meer afkeuren.

Hij is bezig met je volkomen te isoleren. Heb je je ouders dit verteld? Lieve meid, open toch je ogen! Ergens is voor jou een hele lieve jongen die je gewoon vrijlaat in je doen en laten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:26

Sjonge... Het verhaal wordt alleen maar erger.

Dit is echt niet normaal... Misschien in Irak wel maar de vraag is of jij zo wil leven.

Ik vraag ne overigens af of er niet ergens anders al een huwelijkskandidaat in t vat zit. Over het algemeen trouwen ze daar niet met op wie ze verliefd zijn geworden maar ligt hun huwelijk met de geboorte al vast.
Misschien ben je wel gewoon een lekker tussendoortje omdat het kan. Hier in Nederland zijn alle meiden toch lekker makkelijk beschikbaar?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:36

Liefde maakt blind.
Dat spreekwoord bestaat niet voor niets blijkt wel weer.

Er is totaal geen gelijkheid in deze relatie.
Of dat door zijn geloof komt durf ik niet te zeggen.
Maar als hij net zoveel van jou zou houden als jij van hem was je al lang voorgesteld bij hem thuis.

Weet je zeker dat jij wel de enige bent?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:42

TS ik vraag me af of je eerder in je leven relaties hebt gehad? Of is dit je eerste relatie?
Ik heb het idee dat je geen idee hebt wat het hebben van een 'normale' relatie inhoudt namelijk.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:48

Hoi TS ik heb alleen jouw posts gelezen, niet het hele topic, dus misschien is het al gezegd, misschien niet. Op mij komt dit over als een zeer zeer zeer ongezonde relatie.
Je zegt dat het je Eigen keuzes zijn, maar wat ik me dan afvraag, als je deze jongeman niet had leren kennen, was je je dan ook gaan verdiepen in de Islam?

Ook ik heb eens een vriend gehad waar ik niet aan de familie ben voorgesteld, dat liep uiteindelijk ook op niets uit, maar wilde ik toen ook niet zien.

En heel eerlijk??? Als hij ECHT blij is met je, als hij ECHT met jou verder wil, dan wil hij het van de daken schreeuwen, ongeacht de moeilijkheden, dus dan wil hij het ook aan zijn ouders laten weten.

Mijn huidige partner introduceerde mij binnen een maand bij zijn hele familie, ondanks dat daar de meningen van de familie helaas ook niet altijd even positief zijn, en hij daar dus echt ontzettend tegenop zag.

Uiteraard moet je je Eigen gevoel volgen, maar ik krijg een beetje het idee dat je juist nu verder van je Eigen ik verwijdert bent dan ooit, en dat je eigenlijk geen idee meer hebt wie je zelf bent.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:01

bruintje123 schreef:
Liefde maakt blind.
Ik ben bang dat dit een treffende korte samenvatting is.

TS, bij mij gaan ook alarmbellen af bij eigenlijk al jouw berichten. Je roept te hard dat alles jouw eigen keuze is, jouw familie je in alles steunt en hij echt niet van jou verwacht dat jij zijn geloof aan neemt. Terwijl ik toch vooral lees dat hij als persoon jou al behoorlijk heeft veranderd en hij het voor elkaar heeft dat er niets/weinig over is van jouw eigen (sociale) leven. Is dit hoe jij oud wil worden, beperkt in je doen en laten en zonder eigen sociale leven?

Voor mij klinkt het of jij dit alles doet om hem maar niet kwijt te raken. Maar als dit niet wederzijds is gaat dit toch gebeuren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:05

Envoler schreef:

Ik wilde niet reageren maar TS er zijn ontzettend veel vrijgezellen in Nederland, waarom kies je voor een man die jouw leven steeds meer beïnvloedt en beperkt? Want pardon, jij mag niet meer met vrienden op stap? Wie is hij om dat te willen?

Sorry ik ben even heel bruut, maar:
- Na een jaar het nog niet willen vertellen aan zijn ouders;
- Jouw dingen willen verbieden;
- Bekeren naar de Moslim;
- Hij die niet wil investeren.

Meid, dumpen en een eerlijke man zoeken anders gaat dit jou en jouw familie veel pijn doen.

Dan praat ik ook uit ervaringen van vrienden. Een ervan heeft zelfs letterlijk ondergedoken moeten zitten...

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:16

Envoler schreef:
Maar dat doe je eenmaal. Je houd rekening met elkaar

juist!!!

hate to burst youre bubble, maar voorlopig ben jij de enige die rekening houd met elkaar.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:19

Liefde maakt blind....

Kan jij je verhaal eens lezen en doen alsof iemand anders dit verhaal geschreven heeft en dat zei om raad vraagt wat ze moet doen?

Sorry maar als je vriend zo bezitterig is, je geen vrijheid gunt dan krijg je het op ten duur erg benauwd ben ik bang... je zal je na zo veel jaren echt niet meer de persoon voelen die je altijd heb gevoelt...
Tuurlijk verliefd zijn is leuk, maar wil jij na 10 jaar zo opgesloten zitten en geen vrijheid hebben?
Iedereen heeft toch behoefte om eens de deur uit te gaan met vrienden, een dagje shoppen of een drankje doen .....

Open je ogen dit is geen gezonde relatie.
Een gezonde relatie is geven en nemen...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:36

Ik denk ook dat je echt niet gelukkig wordt van een dergelijke relatie.. Wie ben je zelf en wie wil je zijn. Was je gelukkig toen je nog met je vrienden afsprak en lekker je leven leefde zoals jij dat wilde?

Kijk een onzekerheidje kan altijd, maar ik heb niet het idee dat dat hier het geval is. Het cultuurverschil is gewoon groot en hoe modern je vriend ook is, hij heeft wel veel normen en waarden meegekregen van zijn ouders. Ook wat betreft de rechten van een vrouw. Wordt jij daar gelukkig van? Een leven alleen met hem en zonder andere contacten. Isolement en misschien op den duur ook wel geen contact meer met je familie?

Ik vind het ook wel alarmerend dat hij zo bezitterig en controlerend is. Ik zou echt voor mezelf kiezen, wil hij daarin mee dan is het echt de vent die bij je hoort. Probeert hij je nog verder te beperken? Heel hard wegwezen..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:38

Resistance schreef:
Envoler schreef:
In het begin vond ik het allemaal wat overdreven en dacht ik dat het jaloezie was. Vond het soms lastig omdat ik veel goede vrienden had die ik nu niet meer zie en spreek. Nu ben ik een tijd verder en vind het prima en snap het ook. Ik zie hem ook niet graag met andere vrouwen.

Je zegt het hier zelf maar je praat het goed omdat je het niet aan jezelf durft toe te geven... Je hebt vrienden opgegeven om met iemand te zijn. Als iemand echt van je houdt zal diegene nooit van je vragen om het contact met mensen te verbreken.

Precies dit. Ongeacht wat zijn geloof of cultuur is (al denk ik in dit geval wel dat het er mee te maken heeft), het is niet normaal dat een jongen zijn vriendin zo controleert en probeert haar te isoleren. Word wakker! Geef je vrienden en vrijheid niet op, dat is hij niet waard.
En ik kan je vertellen dat dit alleen maar erger gaat worden. Luister naar anderen en neem de benen nu het nog kan.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 09:40

Ik haak even in op een aantal berichten:

Ik ga absoluut wel leuke dingen doen met vriendinnen.
Zo lag ik gisteren nog op het strand met mijn beste vriendin. Savonds ben ik ook vaak bij een zeer goede vriend te vinden (hij is homo en heeft ook goed contact met mijn vriend). Shoppen met vriendinnen en terras pakken oid dat doe ik allemaal gewoon. er zijn gewoon bepaalde afspraken die wij met elkaar hebben en dat is: stappen alleen samen, geld voor hem net zo.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat er een hele grote reden is dat hij mij wil beschermen voor een hele hoop dingen.
Ik dacht in het begin ook dat dit obsessief gedrag was en daarom had ik het wel moeilijk dat ik bepaalde dingen niet meer deed omdat hij dat niet fijn vond (nogmaals!) hij heeft mij nooit iets verboden of tegengehouden oid, enkel zijn mening gegeven wat hij er van vond.

Ik zou zo graag alles open en bloot op tafel gooien maar ik ken helaas teveel bokkers. Dat maakt het lastig want dan waren de reacties heel anders geweest.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:42

Want jou afschermen van sociale media is nodig omdat...? En zodoende kun je alle dingen die je niet meer mag invullen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:42

Ik had ook zo'n jongen die zn familie niet durfde te vertellen dat we samen waren. Toen werd ik ongepland zwanger (wat voor mij het mooiste cadeau ooit was), maar 'mocht' het van hem aan niemand vertellen, omdat zijn familie nog niet eens wist dat we samen waren...
Achteraf was hij ook niet blij met de kleine, dus toen werd een hoop duidelijk. Hij wilde dat ik de combitest deed zodat ik het nog weg kon laten halen als er kans was op een afwijking, want, en ondanks dat hij dat niet met die woorden zei, was hij de kleine liever kwijt dan rijk. Ik mocht van hem ook bepaalde dingen niet meer doen, moest naar hem komen of ik dat nou kon of niet. Allemaal in zn eigen belang. Ik heb daar nooit aan toe gegeven gelukkig, wat ook voor ruzie zorgde natuurlijk. Uiteindelijk heb ik het volgehouden tot na de geboorte van de kleine, omdat ik hoopte dat de kleine toch iets voor em zou betekenen. Maja, toen hij kraamweken had en ik alles deed, heb ik toch maar een goed gesprek met em aangeknoopt, waarop ie vertrokken is en nooit meer is teruggekomen.

Wat ik wil zeggen is dat zodra er 'je mag niet' of 'je moet dit of dat' in je relatie speelt, het einde zoek is. Ook als je niet voorgesteld wordt aan de familie en ze zelfs niks van je weten, betekend dat imo toch echt dat je of niet goed genoeg bent om voor te gaan of hij niet zeker van je is of het hem niet waard is voor je te vechten.
Daarnaast is controleren echt not done, hij vertrouwt je dus voor geen meter. Een partner bepaald niet of je vrienden mag hebben en met wie je om mag gaan.
Heeft hij wel vrouwelijke vrienden?

Van wat jij hier schrijft, lijkt het alsof zijn cultuur er steeds meer in sluipt. En ja, in zijn cultuur zijn bepaalde dingen heel normaal, terwijl ze in onze cultuur echt not done zijn. Maar dat betekent niet dat jij alles maar normaal moet vinden en je moet schikken, ook al vind je dat het je eigen keuze is. Een relatie is geven en nemen, maar jij bent de enige die geeft en hij neemt alleen. Heeft hij zich überhaupt in jou verdiept? In wat jij belangrijk en fijn vindt? Wat jouw levens normen en waarden zijn? Waarom jij bepaalde dingen doet zoals je ze doet? Nee, dat maak ik uit jouw verhaal niet op. Jij bent alleen maar bezig om het hem naar de zin te maken. En dan kan hij nog tegen je zeggen dat dat voor hem niet hoeft, maar zeggen wil niet zeggen dat hij het ook meent, want je doet t toch wel, dus wat heeft hij te verliezen...
Maar lief doen en met jou over straat durven (wtf) zijn GEEN opofferingen!! Bij een relatie komt toch echt wel meer kijken dan dat...

Ik zou toch echt het gesprek met hem aangaan en hem vertellen over de dingen die jij graag wilt en doet. En ik zou hem toch echt voor het blok gaan zetten wbt zijn familie. Dat is voor jou belangrijk. Praten, praten, praten en ook vragen hoe hij de dingen ziet. Dan kun jij ook kijken of dat de toekomst is die jij voor ogen hebt of dat jullie er samen uitkomen (of niet natuurlijk).

Ik krijg namelijk door de dingen die jij schrijft steeds meer het idee dat jij gewoon een lekker hapje voor tussendoor bent, ipv iemand waarmee hij zijn leven wil delen...