Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sastaic schreef:Ik geef soms fooi, afhankelijk van hoe het eten en de bediening was. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met de pin ook minder snel fooi geef als wanneer ik contant betaal. Verder merk ik dat wanneer ik met vriendinnen eet dat anderen op de cent nauwkeurig betalen waardoor ik mezelf ook bezwaard voel om fooi te geven. Maar eigenlijk voel ik mij dan best onbeschoft.
Caira schreef:Brr dit zijn de ergste mensen om te bedienen, knip je ook met je vingers? Sommige mensen verstaan de kunst om te vergeten dat er in dat bedieningpakje een levend mens zit...
xxCYNNxx schreef:Onzin; deel 2 zit ook bij je functieomschrijving en wordt dus gewoon door je baas van je verwacht dat je op die wijze de klanten helpt.

xTitanic schreef:In België heb ik nog nooit geweten dat wij ergens fooi hebben gegeven, in amerika daarentegen ben je verplicht10% of meer. Daar doe ik het dus wel, maar hier nooit..

Gianti schreef:xxCYNNxx schreef:Onzin; deel 2 zit ook bij je functieomschrijving en wordt dus gewoon door je baas van je verwacht dat je op die wijze de klanten helpt.
Mensen willen bij uit eten gaan een beleving. En het is niet alleen een lach van de bediening die het creëert, mensen willen persoonlijk geholpen worden, verwend worden. je denkt zelfs na hoe je een bord neerlegt, hoe lang geleden het is dat iemand eten besteld heeft, wat iemand drinkt etc. 90% zal niet eens bewust opgemerkt worden, maar maakt net wel het verschil
TerraHowrse schreef:Hier in het Noorden nog nóóit iemand fooi zien geven, ook niet in luxere restaurants.
)Smudge schreef:Gianti schreef:
Mensen willen bij uit eten gaan een beleving. En het is niet alleen een lach van de bediening die het creëert, mensen willen persoonlijk geholpen worden, verwend worden. je denkt zelfs na hoe je een bord neerlegt, hoe lang geleden het is dat iemand eten besteld heeft, wat iemand drinkt etc. 90% zal niet eens bewust opgemerkt worden, maar maakt net wel het verschil
Maar dat is toch overal?
Ook op kantoor bij het binnen halen van een klant. Je denkt na over hoe je deze persoon aanspreekt, met zijn voornaam of juist formeel. Je zorgt dat hij niet in de wacht hoeft te staan, maar direct geholpen wordt, dat er iemand klaar staat om zijn vragen te beantwoorden etc.
Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt, zowel op het terras en achter de bar bij een kroeg als bij een chique restaurant maar kan nu niet zeggen dat ik mensen meer het hof maak in de horeca dan op kantoor. In elke branche wil de klant / gast goed en vriendelijk behandeld worden.
Vriendelijk zijn, zorgen dat je gasten niet te lang op eten / drinken zitten te wachten, vriendelijk glimlachen en adviseren van gerechten / drankjes is gewoon je functie omschrijving.
Zou wat zijn zeg, als het personeel bij ons op kantoor de klanten alleen vriendelijk te woord staan en bereid zijn om hun taakomschrijving correct te voltooien als er een bonus volgt na elk telefoongesprek.
Caira schreef:Ayasha schreef:En dan gaat er een klacht naar je baas en dan is jouw avond waarschijnlijk ook wat minder leuk.
Haha denk je dan echt dat de bediening dan op zijn donder krijgt? Neuh dat scharen we onder het kopje lastige klant, ws te weinig sex gehad

Caira schreef:Ayasha schreef:En dan gaat er een klacht naar je baas en dan is jouw avond waarschijnlijk ook wat minder leuk.
Haha denk je dan echt dat de bediening dan op zijn donder krijgt? Neuh dat scharen we onder het kopje lastige klant, ws te weinig sex gehad

Pichu schreef:Ik vind dat je fooi moet geven. En 3 euro vind ik eigenlijk ook wel weinig als je voor laten we zeggen ruim 50 euro uit eten bent geweest. Natuurlijk geef ik wel alleen fooi als de service goed is.
Waarom moet je nou fooi geven? Omdat de meeste bedienden maar weinig verdienen, en fooi wordt gewoon in een pot gedaan en dan onderverdeeld wat dus ook niet zo veel is. Het is gewoon een extraatje
Pichu schreef:Ik vind dat je fooi moet geven. En 3 euro vind ik eigenlijk ook wel weinig als je voor laten we zeggen ruim 50 euro uit eten bent geweest. Natuurlijk geef ik wel alleen fooi als de service goed is.
Waarom moet je nou fooi geven? Omdat de meeste bedienden maar weinig verdienen, en fooi wordt gewoon in een pot gedaan en dan onderverdeeld wat dus ook niet zo veel is. Het is gewoon een extraatje
Dimple schreef:Geven we die mutsen in die spuuglelijke pakjes in het vliegtuig ook een fooi?
Nee toch? Dat is ook raar, zijn ook gewoon serveersters ook al denken ze zelf van niet.
Gianti schreef:In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.

elenaMM77 schreef:Gianti schreef:In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.
daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.
in mijn ogen doe je je werk naar het beste van je kunnen in ieder beroep.
waarom zou je dan voor extra geld een stapje harder doen,
of beter gezegd, waarom zou je dat niet doen voor je loon?
In mijn ogen hoor je sowieso alles voor de klant te willen betekenen als je wat voor beroep dan hebt waarin je klant contact hebt.. als je net een stapje harder kunt/gaat lopen omdat je een fooi krijgt, dan zit je in mijn ogen in een verkeerd beroep.. dan zou je beter een sales functie kunnen doen waar je prestatieloon krijgt.
klantvriendelijkheid, klantgerichtheid en klanttevredenheid zijn onderdeel van je kerncompetenties (waar je ook op beoordeeld en voor betaald krijgt) als je met klanten werkt.

Ayasha schreef:Caira schreef:Haha denk je dan echt dat de bediening dan op zijn donder krijgt? Neuh dat scharen we onder het kopje lastige klant, ws te weinig sex gehad
Hoe langer ik hier mee lees hoe meer uberhaupt iets gaan uit geven aan dergelijk volk me gaat tegen staan.
wat ontzettend denigrerend om zo over een gast te praten... Een beetje horeca eigenaar neemt zo'n klacht toch wel serieus mag ik hopen... Caira schreef:Ayasha schreef:En dan gaat er een klacht naar je baas en dan is jouw avond waarschijnlijk ook wat minder leuk.
Ayasha schreef:Hoe langer ik hier mee lees hoe meer uberhaupt iets gaan uit geven aan dergelijk volk me gaat tegen staan.