Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:20

Mijn moeder werkte voor een paar jaar terug bij een benzinepomp die ook 's nachts open was. Ze heeft toen een keer 50 euro fooi gekregen van een klant, waarbij ze vroeg of hij het heel zeker wist (man was niet dronken oid) en ja, hij wist het heel zeker. Dus mijn moeder had het alvast in de pot gedaan. Helaas kwam de beste man een uur later terug, omdat hij zich toch vergist had. Beeeetje jammer, maar gezien het bedrag heeft mijn moeder het wel weer terug gegeven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:25

Leuk topic.
Ik ga niet vaak uit eten en als ik het wel doe, zit ik altijd te hannessen met fooi.
Wat is zo'n beetje gebruikelijk en wat kan echt niet.
Nou fijn te lezen dat er eigenlijk geen regels zijn en de meesten net als ik nu meestal doe, afronden op een heel bedrag. En inderdaad bij 19,70 zal ik naast 20 euro er nog wel wat bij leggen afhankelijk van wat ik heb.
En ja, toch al diverse malen meegemaakt dat serveersters/obers duidelijk laten merken dat het te weinig is en ja dan begin ik dus ook te twijfelen ...
En als ik de rekening ga pinnen en ook nauwelijk tot geen kleingeld heb, wordt het helemaal lastig.
50 cent fooi ga ik niet geven, dan liever niets. Wil dan toch minimaal 2 euro muntstuk geven.
En af laten ronden bij het pinnen doe ik nooit, want dat geld komt vast niet bij degene die je tafel bedient.
Oh ja en als ik tijdens de maaltijd 5 verschillenden aan tafel heb gehad (die neemt op, die serveert drankje, die komt met de maaltijd, die ruimt af, enz.) dan ga ik de rekening pinnen zeg maar :)

Marije_jiplover

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:32

Ik geef fooi als ik mijn avond uit eten het waard vond om fooi te geven.
Goed eten en fijne bediening krijgen fooi.
Ik reken dat niet uit naar exact 10% overigens.

Maar bij matige kwaliteit eten of bediening reken ik gewoon het bedrag af wat er op de rekening staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:42

Sastaic schreef:
Ik geef soms fooi, afhankelijk van hoe het eten en de bediening was. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met de pin ook minder snel fooi geef als wanneer ik contant betaal. Verder merk ik dat wanneer ik met vriendinnen eet dat anderen op de cent nauwkeurig betalen waardoor ik mezelf ook bezwaard voel om fooi te geven. Maar eigenlijk voel ik mij dan best onbeschoft.

Dit is toch eigenlijk de omgekeerde wereld, jij zou je verre van onbeschoft moeten voelen!

Mijn vriend en ik geven eigenlijk altijd fooi, soms een beetje, soms iets meer. Ook vaak bij boodschappen
(het gaat dan om hoogstens 50 cent gaat) hoewel het jammer is als het in de zak van de eigenaar van de winkel belandt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:44

Caira schreef:
Brr dit zijn de ergste mensen om te bedienen, knip je ook met je vingers? Sommige mensen verstaan de kunst om te vergeten dat er in dat bedieningpakje een levend mens zit...

Nee hoor, waarom zou ik? Ik steek hoogstens een hand op als ze in onze richting kijken om aan te geven dat we nog wat willen bestellen of we spreken ze aan als ze voorbij komen.
Ik denk overigens dat het best wel mee valt, hoe verschrikkelijk ik ben om te bedienen. ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:55

xxCYNNxx schreef:
Onzin; deel 2 zit ook bij je functieomschrijving en wordt dus gewoon door je baas van je verwacht dat je op die wijze de klanten helpt.

Trust me, ik kan jouw avond stuk minder plezierig maken en toch alles volgens mijn functie omschrijving doen :+

Mensen willen bij uit eten gaan een beleving. En het is niet alleen een lach van de bediening die het creëert, mensen willen persoonlijk geholpen worden, verwend worden. je denkt zelfs na hoe je een bord neerlegt, hoe lang geleden het is dat iemand eten besteld heeft, wat iemand drinkt etc. 90% zal niet eens bewust opgemerkt worden, maar maakt net wel het verschil

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:56

En dan gaat er een klacht naar je baas en dan is jouw avond waarschijnlijk ook wat minder leuk.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:00

xTitanic schreef:
In België heb ik nog nooit geweten dat wij ergens fooi hebben gegeven, in amerika daarentegen ben je verplicht :+ 10% of meer. Daar doe ik het dus wel, maar hier nooit..

Wij hebben een keer ruzie staan maken in een restaurant in Amerika omdat er inderdaad standaard fooi op de rekening gezet wordt, maar de service was zo slecht dat wij dat weigerden om te betalen, vonden ze niet tof.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:04

Gianti schreef:
xxCYNNxx schreef:
Onzin; deel 2 zit ook bij je functieomschrijving en wordt dus gewoon door je baas van je verwacht dat je op die wijze de klanten helpt.

Mensen willen bij uit eten gaan een beleving. En het is niet alleen een lach van de bediening die het creëert, mensen willen persoonlijk geholpen worden, verwend worden. je denkt zelfs na hoe je een bord neerlegt, hoe lang geleden het is dat iemand eten besteld heeft, wat iemand drinkt etc. 90% zal niet eens bewust opgemerkt worden, maar maakt net wel het verschil

Maar dat is toch overal?

Ook op kantoor bij het binnen halen van een klant. Je denkt na over hoe je deze persoon aanspreekt, met zijn voornaam of juist formeel. Je zorgt dat hij niet in de wacht hoeft te staan, maar direct geholpen wordt, dat er iemand klaar staat om zijn vragen te beantwoorden etc.

Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt, zowel op het terras en achter de bar bij een kroeg als bij een chique restaurant maar kan nu niet zeggen dat ik mensen meer het hof maak in de horeca dan op kantoor. In elke branche wil de klant / gast goed en vriendelijk behandeld worden.

Vriendelijk zijn, zorgen dat je gasten niet te lang op eten / drinken zitten te wachten, vriendelijk glimlachen en adviseren van gerechten / drankjes is gewoon je functie omschrijving.

Zou wat zijn zeg, als het personeel bij ons op kantoor de klanten alleen vriendelijk te woord staan en bereid zijn om hun taakomschrijving correct te voltooien als er een bonus volgt na elk telefoongesprek.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:11

TerraHowrse schreef:
Hier in het Noorden nog nóóit iemand fooi zien geven, ook niet in luxere restaurants.

Ik woon in t noorden en geef bijna altijd fooi. Heb nooit contant geld op zak, dus pin altijd wat extra.
Als het echt goed was; rond de 10% en anders iets minder. Rond ik het een beetje af maar wel minimaal een (paar) euro.
Als blijk van waardering voor het werk. Ik vind het zelf ook leuk om, op wat voor manier dan ook, waardering voor m'n werk te krijgen. En doe dat ook bij de mensen die voor mij werken. Dat motiveert en houdt de sfeer prettig(er dan wanneer je maar 'gewoon doet wat je gezegd wordt' enz. ;) )
Ik vind t nogal banketstaaf om een dubbeltje te geven, wanneer ik goed heb gegeten en aardig bediend ben enz, op een bedrag van 70,- ofzo.
Maar als t niet goed was, krijgen ze geen fooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:33

Smudge schreef:
Gianti schreef:

Maar dat is toch overal?

Ook op kantoor bij het binnen halen van een klant. Je denkt na over hoe je deze persoon aanspreekt, met zijn voornaam of juist formeel. Je zorgt dat hij niet in de wacht hoeft te staan, maar direct geholpen wordt, dat er iemand klaar staat om zijn vragen te beantwoorden etc.

Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt, zowel op het terras en achter de bar bij een kroeg als bij een chique restaurant maar kan nu niet zeggen dat ik mensen meer het hof maak in de horeca dan op kantoor. In elke branche wil de klant / gast goed en vriendelijk behandeld worden.

Vriendelijk zijn, zorgen dat je gasten niet te lang op eten / drinken zitten te wachten, vriendelijk glimlachen en adviseren van gerechten / drankjes is gewoon je functie omschrijving.

Zou wat zijn zeg, als het personeel bij ons op kantoor de klanten alleen vriendelijk te woord staan en bereid zijn om hun taakomschrijving correct te voltooien als er een bonus volgt na elk telefoongesprek.

Ik heb hier een apart topic over gemaakt omdat ik dit een interessante stelling vind, en dit topic niet wil bevuilen met off-topic reacties!
[LZP] Het behandelen van klant en personeel

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:47

Ayasha schreef:
En dan gaat er een klacht naar je baas en dan is jouw avond waarschijnlijk ook wat minder leuk.

Haha denk je dan echt dat de bediening dan op zijn donder krijgt? Neuh dat scharen we onder het kopje lastige klant, ws te weinig sex gehad :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:53

Nou wij waren een keer bij een restaurant aan het eten en het personeel zei niks als er klanten weggingen. Die hebben toch allemaal wel flink op dr lazer gekregen dat ze netjes gedag moesten zeggen als er mensen naar buiten liepen.
Vervolgens zeiden ze allemaal netjes tot ziens als er iemand wegging.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:54

Caira schreef:
Ayasha schreef:

Haha denk je dan echt dat de bediening dan op zijn donder krijgt? Neuh dat scharen we onder het kopje lastige klant, ws te weinig sex gehad :D

Hoe langer ik hier mee lees hoe meer uberhaupt iets gaan uit geven aan dergelijk volk me gaat tegen staan.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:55

Caira schreef:
Ayasha schreef:

Dan heb je een makkelijke baas.
Bij de horeca gelegenheden waar ik heb gewerkt kreeg je een waarschuwing als een klant een klacht over je had en bij 3 waarschuwen vloog je er uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:56

Ik vind dat je fooi moet geven. En 3 euro vind ik eigenlijk ook wel weinig als je voor laten we zeggen ruim 50 euro uit eten bent geweest. Natuurlijk geef ik wel alleen fooi als de service goed is.

Waarom moet je nou fooi geven? Omdat de meeste bedienden maar weinig verdienen, en fooi wordt gewoon in een pot gedaan en dan onderverdeeld wat dus ook niet zo veel is. Het is gewoon een extraatje :)

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:04

Pichu schreef:
Ik vind dat je fooi moet geven. En 3 euro vind ik eigenlijk ook wel weinig als je voor laten we zeggen ruim 50 euro uit eten bent geweest. Natuurlijk geef ik wel alleen fooi als de service goed is.

Waarom moet je nou fooi geven? Omdat de meeste bedienden maar weinig verdienen, en fooi wordt gewoon in een pot gedaan en dan onderverdeeld wat dus ook niet zo veel is. Het is gewoon een extraatje :)

Ze verdienen gewoon het minimumloon.

Als we iedereen die het minimumloon verdient extra fooi moeten gaan geven dan denk ik dat de gemiddelde consument zelf geen geld meer over heeft aan het einde van de maand.
De meerderheid van de werknemers in Nederland verdient slechts minimumloon.

Je zou je ook kunnen afvragen waarom zou iemand die zelf ook het minimumloon verdient fooi moeten geven omdat hij/zij minimumloon verdient.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:05

Pichu schreef:

Moet geven???

Grapjas :+

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:06

Dimple schreef:
Geven we die mutsen in die spuuglelijke pakjes in het vliegtuig ook een fooi?

Nee toch? Dat is ook raar, zijn ook gewoon serveersters ook al denken ze zelf van niet. :')

Pardon....
Service in de vorm van eten en drinken is ondergeschikt aan de vliegveiligheid.
Wel duidelijk dat je werkelijk geen idee hebt wat er bij een vlucht komt kijken.

Neemt niet weg dat er geen fooi gegeven wordt. Vroeger (voor de prijsvechters) gebeurde het wel eens trouwens.

Verder: Ik geef in principe altijd fooi tenzij het echt slechte service is. Soms rond ik af (bij kleine bestelling) anders minimaal 10%

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:09

Gianti schreef:
In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.

daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.
in mijn ogen doe je je werk naar het beste van je kunnen in ieder beroep.
waarom zou je dan voor extra geld een stapje harder doen,
of beter gezegd, waarom zou je dat niet doen voor je loon?

In mijn ogen hoor je sowieso alles voor de klant te willen betekenen als je wat voor beroep dan hebt waarin je klant contact hebt.. als je net een stapje harder kunt/gaat lopen omdat je een fooi krijgt, dan zit je in mijn ogen in een verkeerd beroep.. dan zou je beter een sales functie kunnen doen waar je prestatieloon krijgt.

klantvriendelijkheid, klantgerichtheid en klanttevredenheid zijn onderdeel van je kerncompetenties (waar je ook op beoordeeld en voor betaald krijgt) als je met klanten werkt.

of dat nu op een callcenter is, achter een toonbank, in de zorg, of in de horeca..

horeca is echter naast de eeuwige glimlach mentaal en lichamelijk een slopend beroep, meer zelfs nog dan de zorg. Dat zie je over het algemeen als klant, want men loopt letterlijk de benen uit het lijf om het je naar de zin te maken als het een fijne tent is (ook al krijgen ze daar 'gewoon loon', lees minimum loon voor).. en als waardering voor het feit dat je een leuke avond hebt, krijg je een beetje extra soms.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-09-16 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:10

Caira schreef:
Ayasha schreef:

jazeker! Als dat niet bij jou het geval is dan heb je een makkelijke baas hoor. (En ik zou ook niet graag naar dat restaurant/bar teruggaan trouwens).
Vriendelijk zijn hoort gewoon bij de functie als je werkt in de horeca. Anders zullen de klanten niet meer terugkomen.

Ik geef wel fooi (alleen als ik goed/vriendelijk wordt geholpen. Maar opzich is het natuurlijk best raar.
Ik heb lange tijd in de zorg gewerkt en daar mocht je echt geen fooi aannemen. Daar kom je ook moeilijke situaties en onvriendelijke mensen mee etc. Waarom dan inderdaad wel in de horeca?

Maatvoer ik vind het leuk om te geven als iemand zijn best doet en dus geef ik ook vaak fooi. Ook in een hotel laat ik een fooi achter trouwens. Toiletjuffrouw en kassière krijgt vaak ook nog wat fooi.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:11

elenaMM77 schreef:
Gianti schreef:
In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.

daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.
in mijn ogen doe je je werk naar het beste van je kunnen in ieder beroep.
waarom zou je dan voor extra geld een stapje harder doen,
of beter gezegd, waarom zou je dat niet doen voor je loon?

In mijn ogen hoor je sowieso alles voor de klant te willen betekenen als je wat voor beroep dan hebt waarin je klant contact hebt.. als je net een stapje harder kunt/gaat lopen omdat je een fooi krijgt, dan zit je in mijn ogen in een verkeerd beroep.. dan zou je beter een sales functie kunnen doen waar je prestatieloon krijgt.

klantvriendelijkheid, klantgerichtheid en klanttevredenheid zijn onderdeel van je kerncompetenties (waar je ook op beoordeeld en voor betaald krijgt) als je met klanten werkt.

Dit. _/-\o_

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:14

lol, voor je te enthousiast wordt, ik ben wel iemand die fooien betaald en het wel 'normaal' vind dat er kleine fooien gegeven worden smudge :P

ben het vooral niet eens met dat ze niet voor klantvriendelijkheid betaald worden door hun baas..
zou betekenen dat ze met een chaga gezicht hun baan zouden mogen uitvoeren voor het zelfde loon (denk dat ze heel snel vliegles krijgen)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:16

Ayasha schreef:
Caira schreef:

Hoe langer ik hier mee lees hoe meer uberhaupt iets gaan uit geven aan dergelijk volk me gaat tegen staan.

Nou inderdaad zeg := wat ontzettend denigrerend om zo over een gast te praten... Een beetje horeca eigenaar neemt zo'n klacht toch wel serieus mag ik hopen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:17

Caira schreef:
Ayasha schreef:

Ayasha schreef:

Ik val hier ook van de ene verbazing in de andere.
Ik geloof dat ik blij ben dat ik het type van Caira niet tref in de horeca gelegenheden waar ik heen ga.
Wat een minachting voor degenen die überhaupt voor jouw salaris zorgen!
Zonder klanten geen draaiende horecagelegenheid!

Fooi geef ik best. Maar niet standaard omdat het zo hoort. En als het horecapersoneel het niet verdient, krijgen ze dat ook echt wel te horen en ben ik daarna klant-af.
Zeker als ik dan hier lees dat de klant dan de boosdoener is!
Je mag jezelf wel eens een grote spiegel voorhouden zeg, bah wat een zelfingenomenheid...