Simpele Tips voor een Groener Leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:07

Dat geeft inderdaad een goede bewustwording alleirbag. Met zonnepanelen (die hebben we sinds kort) wordt dat nóg leuker ;)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:16

Chubby schreef:
Dat geeft inderdaad een goede bewustwording alleirbag. Met zonnepanelen (die hebben we sinds kort) wordt dat nóg leuker ;)

Dat is helaas een investering die ik nog niet kan doen. Heb momenteel een huur-hoekwoning. Wel met een grote lap vruchtbare grond, maar dus geen zonnepanelen, al wil ik wel eens bij de woningbouw informeren of en zo ja hoe dat kan.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:17

Wij hebben hier een prepaid meter voor gas en electra. Per week zijn we 10GBP kwijt aan stroom, en nu in de zomer 2,5 pond aan gas per week. In de winter is dit natuurlijk wel hoger met de verwarming aan. We hopen deze winter met 10-12 pond per week aan gas uit te komen, iets wat met 9 personen wel een uitdaging is.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:19

Vjestagirl schreef:
Het is niet zo dat intelligente mensen ook intelligente kinderen krijgen, net zo min als dat domme mensen perse domme kinderen krijgen. Wél is het zo dat er in een gezin met intelligente ouders vaak meer nadruk is op onderwijs en leren, waardoor kinderen meer gestimuleerd worden en meer kansen krijgen. Dat maakt dan weer wel een heel groot verschil.

Dit is een hele oude discussie over nature versus nurture. Toch lijkt het erop dat intelligente mensen een veel grotere kans hebben om intelligente kinderen te krijgen: http://www.volkskrant.nl/archief/iq-in- ... d~a620703/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:30

Ik heb niet alles doorgelezen maar inderdaad,veel is al genoemd. Wat ik nog kan bedenken:
-Veel tweedehands spullen kopen, en dingen die je zelf niet meer hoeft verkopen
- Zonnepanelen
- Een emmer onder de douche zetten zodat als je gaat douchen en het water warm moet worden het koude water niet wegspoelt, maar opgevangen word. En dat kan je dan weer gebruiken om de planten water te geven, de wc door te spoelen ect.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:03

alleirbag schreef:
Voor de mensen die groen schoonmaken; wat gebruiken jullie voor soort soda? Je hebt baking soda, soda kristallen, fijne soda. Iets met bomen en het bos niet meer zien.
Alvast bedankt!

Ik gebruik baking soda met azijn, citroenzuurpoeder en borax om mee schoon te maken. Je kan ook schoonmaakmiddel maken van zeepnoten. Verkoop ze ook allemaal in m'n webshop die ik hiervoor noemde :P

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 10:18

Bliksem schreef:
alleirbag schreef:
Voor de mensen die groen schoonmaken; wat gebruiken jullie voor soort soda? Je hebt baking soda, soda kristallen, fijne soda. Iets met bomen en het bos niet meer zien.
Alvast bedankt!

Ik gebruik baking soda met azijn, citroenzuurpoeder en borax om mee schoon te maken. Je kan ook schoonmaakmiddel maken van zeepnoten. Verkoop ze ook allemaal in m'n webshop die ik hiervoor noemde :P

En als je nou bijvoorbeeld als allesreiniger wilt gebruiken, wat ik voorheen voor vrijwel alles gebruikte, wat maak je dan voor middeltje? Van allebei een koffiekopje? Zoiets? Kun je een idee geven?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:20

Als alles reiniger gebruik ik ook wel eens gewoon citroensap met water gemengd in een spray fles. Citroenzuurpoeder en borax zijn wat heftiger geschut, gebruik ik voor de badkamer/toilet. Van wasnoten kan je wel een allesreiniger maken, dan moet je wat wasnoten kort koken in water. Recepten zijn wel op internet/YouTube te vinden.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:24

Het recept voor wasnoten extract:
1. Voeg 150 gram wasnoten toe aan 1 liter water in een pan
2. Breng het water aan de kook
3. Laat 5-10 minuten pruttelen en blijf voortdurend goed roeren
4. Zet het vuur uit en laat het mengsel 10 minuten staan met de deksel op pan
5. Zeef het water door een fijne theezeef/koffiefilterzeef/panty en giet het extract in een fles
7. Laat het extract afkoelen en schrijf de datum op de fles

Het extract is ongeveer een maand te gebruiken (zal op den duur gaan schimmelen). Vergeet niet goed te schudden voor gebruik!

http://smekkies.nl/blog/natuurlijk-wassen

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 14:44

Ik zoek eigenlijk een recept voor een soort allesreiniger met baking soda. Ik wil hier een lege spuitflacon voor gebruiken, zodat ik altijd bij de hand op. Kan dat?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:37

Super interessant! Die tip over water opvangen in de douche, ik weet niet meer welke Bokker dat was, maar +:)+ Ik zocht nog een manier om mijn bescheiden moestuin water te kunnen geven. Regenwater kan ik niet opvangen, dus dit is een slim alternatief.

Verder scheid ik bij afval enkel glas-papier-rest. Ik wil graag plastic en bioafval (eten en fruitresten) ook apart houden, maar ik moet me er nog in verdiepen waar ik dat dan kwijt zou kunnen in mijn stad. Voorlopig gebeurt dat dus nog niet.

Verder vind ik water besparen door kort douchen logisch, hebben wij zuinige apparaten in huis en eten we weinig vlees. Ik houd een eigen moestuintje bij, maar dat stelt weinig voor. Ik heb er namelijk maar een overdekt balkonnetje van 3m2 voor. Oh ja, we hebben een nee/nee sticker op de brievenbus en wassen met Seepje. Misschien niet duurzaam, wel milieuvriendelijk. Droger wordt alleen gebruikt voor beddengoed, ivm kattenharen en weinig ruimte in ons appartement om zoiets groots te laten drogen zonder dat het vochtig wordt in huis. We eten een beetje met het seizoen mee, maar kan echt nog veel beter :o

We hebben een ruim huurappartement, maar amper (geen) buitenruimte. Dat beperkt je groene mogelijkheden ook flink, heb ik het idee als ik alle tips zo lees.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:11

estja schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben in het wassen met zeepnoten? Ik heb werkelijk geen idee wat ik me erbij moet voorstellen. Wordt het goed schoon? Ruikt je was fris?

Ik heb het een tijd gedaan! Je was ruikt eigenlijk naar niks.
Wel had ik het idee dat mijn shirts sneller gingen stinken. Voor niet zulke vieze was is het ideaal!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:29

amber15 schreef:
estja schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben in het wassen met zeepnoten? Ik heb werkelijk geen idee wat ik me erbij moet voorstellen. Wordt het goed schoon? Ruikt je was fris?

Ik heb het een tijd gedaan! Je was ruikt eigenlijk naar niks.
Wel had ik het idee dat mijn shirts sneller gingen stinken. Voor niet zulke vieze was is het ideaal!
zeepnoten zijn geurneutraal dus dat klopt. Ik voeg elke was 10 druppels etherische oliën toe, daar ruikt mijn was dan lekker naar :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:34

Ik heb die wasnoten geprobeerd, maar eerlijk is eerlijk, mijn was werd niet schoon. Nu bestaat onze was voornamelijk uit vieze baby en kinderkleding, en daar zitten behoorlijk hardnekkige vlekken in.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 21:03

Niemand die wast met zelfgemaakt wasmiddel geraspte zeep, water en azijn en bij de witte was soda?

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:30

alleirbag schreef:
Niemand die wast met zelfgemaakt wasmiddel geraspte zeep, water en azijn en bij de witte was soda?

Klinkt fris en interessant, ik was nu met wasnoten en ben niet zo tevreden... ik krijg echte vieze overalls van mijn man niet schoon... heb je een "recept"?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:54

Ik heb bij de natuurwinkel een verantwoorde vlekken verwijderaar gekocht.

Hardnekkige chocolade vlekken gaan er sneller uit met groene zeep.
(Uurtje tevoren een paar druppels inwrijven en daarna meewassen met de rest.)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:02

Ik lees al even mee maar meld me nu ook. :)

alleirbag schreef:

Ja, heb ik een tijdje gedaan. Of tenminste, zoiets. Was vooral heel goedkoop en gedoe vond ik. Gedoe met maken en in gebruik toch niet zo fijn als standaard wasmiddel. Standaard wasmiddel vind ik fijner ruiken. Ben uiteindelijk maar terug naar standaard gegaan, gebruik gewoon weinig per wasbeurt.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:53

yenopi schreef:
alleirbag schreef:

Klinkt fris en interessant, ik was nu met wasnoten en ben niet zo tevreden... ik krijg echte vieze overalls van mijn man niet schoon... heb je een "recept"?

http://www.hetkanwel.net/2015/07/06/rec ... tgoedkoop/
Recept wasmiddel

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:57

Dank je wel ! Ik ga het proberen !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:43

Voor de knutselaars en doe het zelvers: gisteren stond er iets grappigs in de krant.
De oude naam voor kroos luidt: "waterlinzen" - en het eiwitpercentage kan oplopen tot 45%.
"Daar zit muziek in!"

Het bedrijf 'abc kroos' is bezig met de voorbereiding van productie op grote schaal - maar wie wil kan nu al zelf aan de slag.
Er is een boekje, te bestellen via hun site, over hoe je zelf (svp beginnen op een veilige plaats!) kroos/ waterlinzen kunt oogsten en opkweken. Inclusief recepten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:55

Leuk topic! Wij proberen ook zuinig te zijn waar mogelijk. Die groentezakjes van de plus ga ik naar kijken (we hergebruikten nu de reguliere plastic zakjes tot ze van ellende uit elkaar vielen). :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:03

Ik heb net mn eerste was gedraaid met wasnoten, en ik vind ze nu al ideaal! Geen gepruts meer met poeder afmeten, geen aggressieve chemicaliën meer... en mn was is heerlijk fris, zelfs zonder parfum. Ik ben blij :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:38

Heeft iemand trouwens ervaring met het zelf meenemen van een koffiebeker als je koffie gaat halen bij bv. de Kiosk op het station? Van de Starbucks weet ik dat ze dat juist aanmoedigen, maar van andere coffee to go zaken kan ik het eigenlijk niet vinden...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:43

Ja, is geen probleem is mijn ervaring. :)