het leed dat studiekeuze heet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:44

JulieP schreef:
Iemand van België toevallig ervaring met 1 van deze studies?
Twijfel tussen rechte, politieke wetenschappen/politicologie en economische wetenschappen!
Zou in Gent of Leuven studeren, nog zo'n stuikelblok...

Ik zelf niet maar vrienden van mij wel.
Wat wil je weten? Ik studeer zelf in Gent :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 14:06

GrumpyCat schreef:
SophieFT schreef:
Klinkt erg goed! Ik heb vorige week dus een dag meegelopen bij rechten dus zag inderdaad wel dat het een beetje een bouwval was maar dat maakt niet uit! Zit je ook in Utrecht op kamers? :)

Volgend jaar zal het gebouw er al wel een stuk beter uit zien! Nu is het vooral lastig, omdat de bibliotheek nog niet klaar is en er regelmatig geluidoverlast is ivm de bouw. Ik zelf zit niet op kamers (woon samen in Amersfoort, dus lekker dichtbij), maar een aantal klasgenoten van mij zitten wel op kamers in Utrecht. :)

En nog een vraagje: hoeveel dagen school heb je per week?

GrumpyCat

Re: het leed dat studiekeuze heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:28

Meestal heb ik 15-20 contacturen per week. Vorige periode waren die uren verspreid over 4 dagen en deze periode over 3 à 4 dagen per week. Het is per periode verschillend, omdat je vakken ook veranderen.

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:33

Hebben jullie al een studiekeuze gemaakt?
Ik vind het nog steeds heeel moeilijk..
In december heb ik een meeloopdag International Business gevolgd, maar dat vond ik niet heel interessant..
Een week later heb ik een meeloopdag bedrijfskunde gevolgd. Dit was interessanter, maar ik ben er nog niet van overtuigd. Ook spookt nog steeds het idee om een jaar extra te doen (om natuurkunde, scheikunde, bio te halen) en daarna diergeneeskunde te gaan proberen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:50

sannehelena schreef:
Hebben jullie al een studiekeuze gemaakt?
Ik vind het nog steeds heeel moeilijk..
In december heb ik een meeloopdag International Business gevolgd, maar dat vond ik niet heel interessant..
Een week later heb ik een meeloopdag bedrijfskunde gevolgd. Dit was interessanter, maar ik ben er nog niet van overtuigd. Ook spookt nog steeds het idee om een jaar extra te doen (om natuurkunde, scheikunde, bio te halen) en daarna diergeneeskunde te gaan proberen.

Nope, nog niet helemaal :P Ik zit te twijfelen tussen Diermanagement, Toegepaste Gerontologie en Verpleegkunde. Allemaal wat anders dus, haha.

Jammer dat International Business niet zo leuk was. Maar dan weet je in ieder geval dat je dat niet wil. Gelukkig was Bedrijfskunde beter, maar als je er niet helemaal zeker van bent zou ik het niet doen. En dat laatste is ook een optie natuurlijk :P Ik wens je nog veel succes en sterkte bij het kiezen van een studie :')

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 16:41

Ik vind het ook nog heel lastig... Zoveel dat ik leuk vind.
Maar denk dat ik voor social work ga, dat is heel breed en ook iets wat ik echt leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:20

Ik ga een jaar werken :')
Nog een jaar tussen de 16 jarige die nog van niks weten..(no offence, ik begon ook zo)
Maar als medior is dat gewoon niet zo chill..

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:25

@Nienke Dat zijn inderdaad ook verschillende dingen! Ik vind het wel fijn dat ik International Business van mijn lijstje kan strepen, dat maakt de keuze ietsje makkelijker.

@SophieFT Social work klinkt ook interessant!

@bobje26 dat lijkt me ook wel lekker, een jaar ertussenuit. Ik zou ook wel graag een tussenjaar willen nemen, maar het lijkt me zo moeilijk om me er daarna toe te zetten om weer naar school te gaan.. :')

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:34

Ik meld me ook, zit nu in havo 5. Heb me voor twee studies ingeschreven maar weet nog niet hoe ik ga kiezen. ik zit te twijfelen tussen CMD aan de HAN in arnhem of IEMES aan Fontys in tilburg. Beide studies zijn niet mn eerste keus maar we kunnen niet alles hebben :') .

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:56

sannehelena schreef:
@Nienke Dat zijn inderdaad ook verschillende dingen! Ik vind het wel fijn dat ik International Business van mijn lijstje kan strepen, dat maakt de keuze ietsje makkelijker.

@SophieFT Social work klinkt ook interessant!

@bobje26 dat lijkt me ook wel lekker, een jaar ertussenuit. Ik zou ook wel graag een tussenjaar willen nemen, maar het lijkt me zo moeilijk om me er daarna toe te zetten om weer naar school te gaan.. :')

ik heb nu een tussenjaar na mijn vwo en ben echt heel erg blij dat ik het wel gedaan heb. Op dit moment heb ik er ook weinig moeite mee dat ik in september weer zal gaan studeren en dat geldt eigenlijk voor iedereen die ik ken. Mijn beste vriendin riep al vanaf zo'n beetje de derde dat ze na haar diploma vijf tussenjaren zou nemen :') en zelfs die heeft toch wel zin om weer te starten in september, hoe ze ook geniet van haar vrije jaar :)

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:06

Tussenjaren zijn best overschat en dat zegt er eentje die nu in haar derde zit, oeps!
Als ik eerder had geweten wat ik wilde studeren was ik na nr 1 al gestopt. September kan nu niet snel genoeg komen!

Als je een tussenjaar wilt nemen voor de lol raad ik je dit echt af. Echter als je niet weet wat je wilt doen qua studie etc is het juist een goed moment om je grenzen te verleggen en je te ontwikkelen op persoonlijk gebied wat uiteindelijk hopelijk bijdraagt in je studiekeuze :p
Althans zo heb ik het ervaren.

Edit: spelfouten, het is mij te laat joh
Laatst bijgewerkt door Eefjahh op 31-01-17 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:13

Ik denk ook wel dat je toch een soort doel moet hebben wat je wil bereiken in dat tussenjaar en eventueel hoe je dat gaat doen. Feit is namelijk dat je niet een jaar lang thuis kan zitten en alleen kan doen wat je leuk vindt.

Mijn tussenjaar kwam eigenlijk vrij onverwacht en hoewel ik er echt heel blij mee ben, vind ik één echt meer dan voldoende.

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:34

Ik zou inderdaad wel bij een tussenjaar aanraden, om ook echt concrete plannen te hebben en dat je iets aan je persoonlijke ontwikkeling doet als je bijvoorbeeld nog niet klaar bent voor het studeren. Maar ook als je nog niet weet wat je wil gaan studeren, want dan kan het zeker helpen! Ik zelf ben nu ook bezig met een tussenjaar, maar doe dat op een school en ben bijna alleen maar bezig met persoonlijke ontwikkeling, door middel van opdrachten en ook gewoon colleges. Dus ik zit wel nog in het schoolritme.
Dat hoeft natuurlijk niet, maar het is in ieder geval aan te raden om een jaar wel iets te gaan doen en niet niets, want anders is het wel echt een weggegooid jaar, naar mijn idee ;)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:46

Ha dat ik dit topic nu pas vind.. ook ik ben binnen een paar maanden klaar met mijn mbo4 opleiding sociaal maatschappelijk djenstverlening. En ik twijfel enorm tussen social work of verpleegkundige. Social work trekt me iets meer, maar de banen zijn om te janken. Verpleegkundige is nog wel aardig werk in, al zal dat in de richting die ik op wil (ggz) ook wel tegenvallen.

Over twee weken ga ik in ieder geval proefdraaien op een paardenbedrijf waar ik altijd supergraag wilde werken, als ik daar aangenomen wordt ga ik een tussenjaar nemen en anders toch de knoop doorhakken voor een studie.

Als ik een tussenjaar neem wil ik wel ook vrijwilligers werk oid gaan doen en mijn cv uitbreiden. En heel goed nadenken welke studie het beste bij me past.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:54

Hier ook iemand die straks moet gaan kiezen tussen vervolgstudie of geen studie meer. Ik ben over een halfjaar (als alles goed gaat) gediplomeerd als verpleegkundige niveau 4. Twijfel of ik HBO niveau 5 nog er achter aan wil doen..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:14

Klarinda schreef:
Hier ook iemand die straks moet gaan kiezen tussen vervolgstudie of geen studie meer. Ik ben over een halfjaar (als alles goed gaat) gediplomeerd als verpleegkundige niveau 4. Twijfel of ik HBO niveau 5 nog er achter aan wil doen..

Verpleegkunde niveau 5 is/wordt volgens mij niveau 6 :) Associate Degree wordt niveau 5. Maar er verandert niks aan de opleiding hoor :P Dus wees niet bang, haha.

Ik weet wel dat er steeds meer HBO-Verpleegkundigen worden gevraagd ipv MBO :)

http://www.nlqf.nl/nlqf-niveaus

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:36

Ik meld mij hier weer ff :D (volgens mij had ik al eens eerder gereageerd)

Ik heb besloten dat ik na mijn opleiding mbo grafische vormgeving een hele andere kant op wil. Volgende maand ga ik kijken bij de volgende opleidingen: Social Work, Biologische en Medische Research, Medische Diagnostiek en Voeding en Diëtetiek. Zijn hier mensen die 1 van deze opleidingen doen en er iets over willen vertellen? :D Mag ook per pb.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:16

Ik ben bijna klaar met mijn MBO 4 Paardenhouderij maar dan??????

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:29

Mijn keuze staat vast: Social work op het Windesheim!
Dat past toch het best bij mij, en er komen ook steeds meer banen in :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:23

SophieFT schreef:

Haha ik vind het altijd leuk om jouw berichtjes te lezen! In bijna elk berichtje ben je zeker van je keuze, maar het is steeds iets anders :P

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 14:59

nienke555 schreef:
SophieFT schreef:

Haha ik vind het altijd leuk om jouw berichtjes te lezen! In bijna elk berichtje ben je zeker van je keuze, maar het is steeds iets anders :P

Klopt, dat zeggen vriendinnen ook :') maar denk dat het hier wel bij blijft. Heb 1 maart intake!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:10

kel106 schreef:
Ik ben bijna klaar met mijn MBO 4 Paardenhouderij maar dan??????

Misschien is dan Hippische Bedrijfskunde bij Aeres Hogeschool iets voor jou?

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:59

Ook ik heb hulp nodig bij het kiezen van een studie. Eind april en klaar met de mbo niveau 4 opleiding Sport, Recreatie en Toerisme. 4 jaren verspild aan deze opleiding, zeer weinig geleerd en het gevoel dat ik "niks" met dit diploma kan. Ik wil dus doorstuderen op HBO, maar welke opleiding?

Nu had ik een ontzettend gave opleiding gevonden, MBRT (medisch beeldvormende en radiotherapeutische technieken) alleen kan ik me voor komend jaar niet meer inschrijven. Dus een andere opleiding kiezen of een tussenjaar? Maar met een tussenjaar heb ik geen studiefinanciering meer (geloof ik) en ben ik uit het ritme van naar school gaan.

Maar welke opleiding wil ik dan? :?