Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:29

O, dat egoistische zit ik totaal niet mee als ik ga vliegen. Ik hinder niemand bewust, zet mijn muziek of film niet te hard en vraag het bijv altijd eventjes of degene achter mij het oke vind dat ik mijn stoel een beetje naar beneden doe. Maar verder zit je in een vliegtuig vol vreemden die je daarna nooit meer tegenkomt, dan vind ik mijn eigen comfort echt belangrijker :)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:31

Nooit last van gehad, benieuwd hoe het in januari gaat. Dan vlieg ik naar Tokyo, 11 uur ruim non stopet een 777 van klm.
Kortere vluchten ook altijd goed gegaan, geen klachten. Ja hooguit dat we in november 2014 al in London waren voordat ik mijn koffie op Had:-)

beatje

Re: Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:44

Eén xanax nemen voor je vertrekt en je hebt 5 uur lang nergens geen last van :D

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:50

woofie schreef:
LaCiega schreef:
Hoi bokkers,

Aangezien ik het deze vakantie zelf weer tweemaal heb meegemaakt wil ik toch om advies vragen voor een eventuele volgende keer.
Op een vlucht van 11 uur heb ik zowel op de heen als de terugreis een wat volle persoon naast me gehad. Tijdens de heenvlucht kon de armleuning niet normaal omlaag en kon ik geen gebruik maken van de entertainment box aangezien mijn koptelefoon niet in de aux kon omdat de been van de man naast me helaas ervoor hing. Zoals jullie je kunnen voorstellen, ik zat totaal niet prettig. Ik heb ook niet kunnen slapen omdat er gewoonweg geen ruimte voor me was en dat terwijl ik nooit veel ruimte inneem met mijn <160 cm en <50 kilo.
Op de terugweg was er een soortgelijke situatie aan de gang waafdoor ik wederom niet kon slapen of fatsoenlijk kon zitten.
Helaas durfde ik niet te vragen of er misschien iets mogelijk was zodat het voor zowel mijn medepassagier als mij fijn reizen zou zijn. Ik kan me voorstellen dat het heel genant en onplezierig is om op het overgewiht te wijzen, maar na deze twee lange vluchten heb ik voor mezelf besloten om uit te zoeken of er voor de volgende keer toch iets mogelijk is zodat ook ik gebruik kan amaken van de stoel waar ik voor betaald heb.

Is het ok om de stewardessen om hulp te vragen hierover, of moet je de reis eigenlijk maar enduren? Is dit überhaupt wel op te lossen?
Ik heb het nu vooral over een oplossing voor de passagier die naast een wat gezettere persoon zit, , niet over of vollere mensen wel mee mogen vliegen of niet of dat ze twee stoelen moeten betalen.

Alvast bedankt.

En wat is er eigenlijk mis met vragen aan die man die op de heen vlucht naast je zat of ie zijn been iets aan de kant kan doen zodat jij je koptelefoon kan aansluiten? Wat is dat toch tegenwoordig...je kan toch gewoon met elkaar communiceren? ik lees hier alleen maar dat je naar de crew moet stappen.
Ga eens in gesprek met degene die naast je zit, misschien is het wel een heel gezellig en aardig persoon.

Het was ook een aardig persoon. Zijn been kon allen niet aan de kant omdat zijn andere been en zijn postuur hem dat belemmerden. Dan kan ik hem moeilijk vragen zijn been opzij te doen. :)
Ik kan prima communiceren, mensen kwetsen heb ik alleen wat moeite mee en in deze situatie ben ik bang dat je hoe dan ook die persoon kwetst die zich toch al ongemakkelijk zal voelen. Die heeft zelf ook in de gaten hoeveel ruimte hij inneemt.

Bedankt allemaal voor de reacties! Had niet verwacht dat er zoveel gereageerd zou worden :0.
Dan moet ik volgende keer dus inderdaad naar de steward(es) stappen in deze situatie...

Helaas zitten deze vluchten altijd helemaal vol. Er is letterlijk geen enkele stoel vrij. Ik heb een keer in de 15 jaar dat ik me het reizen kan herinneren gehad dat het vliegtuig half leeg was. Voor de rest was hij altijd helemaal vol.
In zo'n situatie kan er dus niks aan gedaan worden?

:p dit bericht klinkt wel erg negatief zie ik nu... sorry daarvoor! Ik waardeer alle reacties enorm en vind het vreselijk voor de mensen die ook geen fijne ervaringen hebben gehad tijdens een vlucht.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:51

snuffie123 schreef:
Maar bij een stoel hoort ook beenruimte, daar betaal je ook voor. Dus het gaat twee kanten op en daarom vind ik ook dat je een compromis moet sluiten.

Het is bij mij nog nooit gebeurd dat ik hier ruzie o.i.d. over heb gekregen (gelukkig maar). Maar schrik wel van de egoïstische, voor mij asociale reacties hier voor mensen. "Mijn comfort gaat voor" :oo

Bij het boeken is als het goed is jou al bekend wat de maten zijn van de beenruimte + is jou bekend dat de stoel naar achteren mag. Bevalt dit jou niet zoek je een andere manier van reizen, of desnoods een andere bestemming. Mensen met overgewicht vind ik een ander verhaal, aangezien hun deels op jouw betaalde stoel zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:07

vevina schreef:
snuffie123 schreef:
Maar bij een stoel hoort ook beenruimte, daar betaal je ook voor. Dus het gaat twee kanten op en daarom vind ik ook dat je een compromis moet sluiten.

Het is bij mij nog nooit gebeurd dat ik hier ruzie o.i.d. over heb gekregen (gelukkig maar). Maar schrik wel van de egoïstische, voor mij asociale reacties hier voor mensen. "Mijn comfort gaat voor" :oo

Bij het boeken is als het goed is jou al bekend wat de maten zijn van de beenruimte + is jou bekend dat de stoel naar achteren mag. Bevalt dit jou niet zoek je een andere manier van reizen, of desnoods een andere bestemming. Mensen met overgewicht vind ik een ander verhaal, aangezien hun deels op jouw betaalde stoel zitten.

"Hoi doodziek familielid, is het een probleem
als jij even verhuist naar een ander land zodat ik een andere bestemming uit kan kiezen?" :')

Was het maar zo makkelijk soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:11

Ik ben maar 1,69 en boek altijd een stoel met extra beenruimte wanneer we met een airliner vliegen.
Van dikke mensen heb ik nooit last gehad. Mijn man is nogal groot en grof, maar dat zit juist lekker zacht tijdens de vlucht. Armleuning omhoog en tegenaan hangen :P
Nou doe je dat natuurlijk niet bij een vreemde :')
Op korte vluchtjes gelukkig geen last van dit soort gezeik, dan vliegen we zelf. Dat is net als in een auto zitten met een middenconsole.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:46

Danique schreef:
ImkeTarek schreef:
Ik vlieg volgende week van nieuw zeeland naar engeland. Als ik mijn stoel niet naar achter kan klappen krijg ik onwijs last van m'n rug op zo'n lange vlucht (en daarnaast kan ik echt niet slapen rechtop).
Op chartervluchtjes binnen Europa (ja, dat noem ik vluchtJES tegenwoordig :+ ) zal ik mn stoel rechtop laten, maar op lange vluchten zet ik m'n eigen comfort lekker asociaal voor op het comfort van de persoon die achter mij zit.. betaal hier tenslotte meer dan genoeg geld voor!

Wat betreft de ruimte met dikke mensen naast me, hier ben ik ook altijd bang voor!
Makkelijk praten, er gewoon wat van zeggen tegen de cabincrew.. Maar ik zou hier denk ik ook wel iets moeite mee hebben, al is t wel t beste dat te doen denk ik!

Maar dat die lange persoon achter jou de rest van zijn vakantie blauwe knieen heeft, en net zo veel heeft betaald maakt niet uit? Jammer.

Heb een ruim 14 uur durende vlucht gepland volgende week.. Mijn rug trekt dat lange rechtop zitten niet, daarbij vlieg ik in de nacht, dus wil ik ook graag slapen.
Ja, dan ga ik écht voor mijn eigen comfort!

Andersom.. Moet ik dan 14 uur een pijnlijke rug hebben en niet kunnen slapen, door jouw lange benen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:10

Dit is eigenlijk het ergste. Mensen die van hun probleem jou probleem maken. Of ze nou dik, lang of krakkemikkig zijn.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:22

Ik snap dat het vervelend Is, maar het hoeft geen probleem te zijn. Zelf ben ik ook heel lang, en mijn vriend ook. Dus dan boeken we extra beenruimte + een extra lege stoel. Dan heb je gewoon de hele rij voor jezelf :D

Heb trouwens ook wel eens naast iemand gezeten die heel breed was, maar die deed erg zijn best om niet in de weg te zitten, al kon ze haar eigen gordol niet meer dicht krijgen. Maar met een beetje schuiven en overleggen Is dat ook helemaal goed gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:59

Ik zie hier heel veel opties om 'gewoon' extra te betalen maar als je tickets 400 euro per stuk zijn en je wilt er een 3e stoel bij dan ben je echt super duur uit. Als ik op vakantie ga heb ik daar echt geen (extra) geld voor.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:01

Sterker nog, je hebt weinig te klagen wanneer de persoon voor je zijn stoel naar achter zet. Dit is hoe een vliegtuig geconfigureerd is, net als inflight entertainmentsystemen (of het ontbreken ervan), tafeltjes. Wanneer het er in zit, mag je het gebruiken. Je hebt pas recht van klagen wanneer je het niet kunt gebruiken.

Ik heb het lange mensen probleem voorgelegd aan een goede vriend die als cabine personeel werkt bij de KLM. Wanneer er een conflict ontstaat tussen een lang persoon en een persoon die daardoor wordt verzocht zijn stoel niet te kantelen, trek je als lang persoon aan het kortste einde bij het meerendeel van de crew. Dan had je namelijk een stoel moeten boeken met meer beenruimte of twee stoelen. Wil of kun je dit niet, dan moet je ook niet klagen.

Dikke mensen wordt het zelfs verplicht omdat ze anders hun medereiziger de geboden mogelijkheden ontzeggen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:39

gelukkig heb ik niet veel van zulke ervaringen met vliegen.
Ik ben regelmatig naar Amerika geweest en maar 1 keer last gehad van een medepassagier en dat was in de eerste klas (of all places). de man naast mij heeft gewoon 10 uren lang naar mijn decolleté gekeken. ik zat op t laatst te zweten met mijn dekentje tot aan mijn nek en hij maar kwijlen, brrrr :x

ik heb wel zelf een overlast veroorzaakt, toen ik mijn overstap moest halen in new york en in iets van 30 gr (met kleding aan voor iets van 15 gr) het hele vliegveld moest overrennen om vervolgens in een klein vliegtuigje te zitten stinken. ik ben zo gauw het kon naar de wc gegaan, kleding gestript en deo opgedaan (je mag wel een kleine deo meehebben in een zakje), maar vond het wel sneu voor mijn beide buurvrouwen.. :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:52

Danique schreef:
Ik zie hier heel veel opties om 'gewoon' extra te betalen maar als je tickets 400 euro per stuk zijn en je wilt er een 3e stoel bij dan ben je echt super duur uit. Als ik op vakantie ga heb ik daar echt geen (extra) geld voor.

Dan is het dus schikken naar de situatie of op een andere manier op vakantie. Zelf vind ik het vreselijk wanneer mensen zo dicht op me zitten. En ben dus nog nooit op Bali geweest. Enkel en alleen omdat ik een business class nog niet kan betalen.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:08

Jennyj01 schreef:
Danique schreef:

Dan is het dus schikken naar de situatie of op een andere manier op vakantie. Zelf vind ik het vreselijk wanneer mensen zo dicht op me zitten. En ben dus nog nooit op Bali geweest. Enkel en alleen omdat ik een business class nog niet kan betalen.

Pfoee nou die vliegreis is ook zeker niet comfortabel. Ik kom zaterdag net terug uit Bali, en het was prachtig. Maar my god, we zaten als sardientjes in een blik! Vloog met Garuda Inodonesia, hele goede vliegtuigmaatschappij, maar de stoelen hebben echt te weinig ruimte! (en dan ben ik nog ' maar ' 1.76m lang)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:21

Maar mensen die heel lang zijn: je weet toch dat het krap is?
Iemand die klein is gaat toch ook niet eisen dat langere mensen hen helpen in de supermarkt, omdat de schappen zo hoog zijn?

Vragen staat vrij, dat zeker. En dan is je medemens misschien welwillend om je te helpen.

De nuance mist ondertussen een beetje in dit topic. Ik lees van een aantal lange mensen dat ze eisen van hun medemens dat die zich aanpast aan hun lengte. Gelukkig zijn er ook die gewoon vragen en dan ook genoegen nemen met een negatieve reactie.

Wat betreft het probleem van ts: lastig, zeker als het vliegtuig vol is. Afhankelijk van de duur van de vlucht, zou ik toch even naar de steward/stewardess lopen. Wie weet is er nog wel ergens een lege stoel, of mag je op een van hun plekken zitten (geen idee alleen of je daar muziek kan luisteren). Misschien is het wat kwetsend voor degene naast je, maar als je het op een vriendelijke manier doet, denk ik dat die persoon het ook wel begrijpt.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:21

vevina schreef:
snuffie123 schreef:

"Hoi doodziek familielid, is het een probleem
als jij even verhuist naar een ander land zodat ik een andere bestemming uit kan kiezen?" :')

Was het maar zo makkelijk soms.[/quote]

'Gelukkig' maar dat als je onderweg bent naar een doodziek familie lid dat het enigste belangrijke is om er te komen, niet of je je benen nu wel of niet kunt strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:33

mirriezz schreef:
Maar mensen die heel lang zijn: je weet toch dat het krap is?
Iemand die klein is gaat toch ook niet eisen dat langere mensen hen helpen in de supermarkt, omdat de schappen zo hoog zijn?

Vragen staat vrij, dat zeker. En dan is je medemens misschien welwillend om je te helpen.

De nuance mist ondertussen een beetje in dit topic. Ik lees van een aantal lange mensen dat ze eisen van hun medemens dat die zich aanpast aan hun lengte. Gelukkig zijn er ook die gewoon vragen en dan ook genoegen nemen met een negatieve reactie.

Wat betreft het probleem van ts: lastig, zeker als het vliegtuig vol is. Afhankelijk van de duur van de vlucht, zou ik toch even naar de steward/stewardess lopen. Wie weet is er nog wel ergens een lege stoel, of mag je op een van hun plekken zitten (geen idee alleen of je daar muziek kan luisteren). Misschien is het wat kwetsend voor degene naast je, maar als je het op een vriendelijke manier doet, denk ik dat die persoon het ook wel begrijpt.

Ik weet niet of je hiermee op mij doelt, maar ik heb altijd gezegd dat het bij vragen blijft bij mij, op een vriendelijke toon. Net zoals ik bij elk supermarktbezoekje minstens 1 keer gevraagd word om iets uit het bovenste schap te pakken omdat het toevallig naar achter geschoven staat. Ik ben echt geen boeman die stennis gaat schoppen als ik mijn benen even niet kwijt kan, maar het is wel mijn recht om het vriendelijk te vragen en te hopen dat mijn medemens een heel klein beetje begrip kan opbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:11

Precies wat Emmaa_ zegt, inderdaad. Ik ben ook niet te beroerd om een ander te helpen en als ik degene achter mij kan helpen/zijn reis iets comfortabeler kan maken door niet lukraak mijn stoel naar achter te gooien dan zou ik dat ook graag doen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:46

Emmaa_, ik probeer inderdaad aan te geven dat ik jouw positie begrijp. Als je het vriendelijk vraagt etc...

Ik doelde meer op de mensen die de nuance kwijt zijn en aangeven boos te worden van mensen die hun stoel naar achter klappen. Dat kan nou eenmaal in een vliegtuig, dat weet je voor je erin stapt. Dat iemand net als jij vriendelijk vraagt of het niet kan, of evt anders, prima. zou ik ook graag aan meewerken. Als mensen boos worden dan niet meer...

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:16

Ik besef mij door dit topic pas dat ik ook misschien wel als asociaal gezien wordt.
Heb nog nooit gevraagd of gekeken of mijn stoel achterover kon.
Bij korte vluchten laat ik hem gewoon rechtop staan en bij lange vluchten doe ik hem tijdens het eten gewoon omhoog en pas nadat alles opgehaald is weer naar beneden.
Ik heb mijzelf ook nog nooit gestoord aan iemand anders die zijn stoel wel of niet naar voren of naar achteren doet en daardoor mij ook nooit gerealiseerd dat dat voor anderen blijkbaar een grote irritatie kan zijn.

Ik houd niet van drukte en veel mensen om mij heen. Maar ik kies er bewust voor om te vliegen en dus die drukte op te zoeken. Ik ga dan ook niet zeuren over mensen die steeds heen en weer lopen, tegen mij aanstoten etc. Tuurlijk stoort het mij maar daar hebben anderen geen boodschap aan.
Verander gewoon je instelling als je het vliegtuig in stapt. Accepteer dat het anders gaat dan jij zou willen. Daardoor heb je een hoop minder irritatie.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:33

Nou ik kan me wel voorstellen dat het aanpassen ook z'n grenzen heeft. Dat je een soort gecombineerde ademhaling aan moet houden (jij ademt in - hij/zij ademt uit, gevolgd door de variant) omdat je anders tegen het eetwagentje wordt platgedrukt.
Ik heb ooit naast een over de stoel uitpuilend iemand gezeten. Het zat lekker zacht 'en een klein beetje schuin'. Ik heb mijn dekentje over me heengetrokken en dacht: "Dit duurt maar 6 uur." :D
Ik vind het vervelender als ik naast iemand zit die enorm stinkt.
Maar als ik ergens mee zit, zou ik naar een steward toe gaan. Bij sommige vluchten hebben ze helemaal achterin reserve stoelen, ook voor de crew, die gebruikt kunnen worden en vaak leeg blijven.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:04

Uiteraard heeft dat zijn grenzen, ik doel hiermee niet op TS haar probleem want dat zou ik gewoon bespreken met de crew. Ik doelde vooral op kleine irritaties.