Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
woofie schreef:LaCiega schreef:Hoi bokkers,
Aangezien ik het deze vakantie zelf weer tweemaal heb meegemaakt wil ik toch om advies vragen voor een eventuele volgende keer.
Op een vlucht van 11 uur heb ik zowel op de heen als de terugreis een wat volle persoon naast me gehad. Tijdens de heenvlucht kon de armleuning niet normaal omlaag en kon ik geen gebruik maken van de entertainment box aangezien mijn koptelefoon niet in de aux kon omdat de been van de man naast me helaas ervoor hing. Zoals jullie je kunnen voorstellen, ik zat totaal niet prettig. Ik heb ook niet kunnen slapen omdat er gewoonweg geen ruimte voor me was en dat terwijl ik nooit veel ruimte inneem met mijn <160 cm en <50 kilo.
Op de terugweg was er een soortgelijke situatie aan de gang waafdoor ik wederom niet kon slapen of fatsoenlijk kon zitten.
Helaas durfde ik niet te vragen of er misschien iets mogelijk was zodat het voor zowel mijn medepassagier als mij fijn reizen zou zijn. Ik kan me voorstellen dat het heel genant en onplezierig is om op het overgewiht te wijzen, maar na deze twee lange vluchten heb ik voor mezelf besloten om uit te zoeken of er voor de volgende keer toch iets mogelijk is zodat ook ik gebruik kan amaken van de stoel waar ik voor betaald heb.
Is het ok om de stewardessen om hulp te vragen hierover, of moet je de reis eigenlijk maar enduren? Is dit überhaupt wel op te lossen?
Ik heb het nu vooral over een oplossing voor de passagier die naast een wat gezettere persoon zit, , niet over of vollere mensen wel mee mogen vliegen of niet of dat ze twee stoelen moeten betalen.
Alvast bedankt.
En wat is er eigenlijk mis met vragen aan die man die op de heen vlucht naast je zat of ie zijn been iets aan de kant kan doen zodat jij je koptelefoon kan aansluiten? Wat is dat toch tegenwoordig...je kan toch gewoon met elkaar communiceren? ik lees hier alleen maar dat je naar de crew moet stappen.
Ga eens in gesprek met degene die naast je zit, misschien is het wel een heel gezellig en aardig persoon.
snuffie123 schreef:Maar bij een stoel hoort ook beenruimte, daar betaal je ook voor. Dus het gaat twee kanten op en daarom vind ik ook dat je een compromis moet sluiten.
Het is bij mij nog nooit gebeurd dat ik hier ruzie o.i.d. over heb gekregen (gelukkig maar). Maar schrik wel van de egoïstische, voor mij asociale reacties hier voor mensen. "Mijn comfort gaat voor"
vevina schreef:snuffie123 schreef:Maar bij een stoel hoort ook beenruimte, daar betaal je ook voor. Dus het gaat twee kanten op en daarom vind ik ook dat je een compromis moet sluiten.
Het is bij mij nog nooit gebeurd dat ik hier ruzie o.i.d. over heb gekregen (gelukkig maar). Maar schrik wel van de egoïstische, voor mij asociale reacties hier voor mensen. "Mijn comfort gaat voor"
Bij het boeken is als het goed is jou al bekend wat de maten zijn van de beenruimte + is jou bekend dat de stoel naar achteren mag. Bevalt dit jou niet zoek je een andere manier van reizen, of desnoods een andere bestemming. Mensen met overgewicht vind ik een ander verhaal, aangezien hun deels op jouw betaalde stoel zitten.
Danique schreef:ImkeTarek schreef:Ik vlieg volgende week van nieuw zeeland naar engeland. Als ik mijn stoel niet naar achter kan klappen krijg ik onwijs last van m'n rug op zo'n lange vlucht (en daarnaast kan ik echt niet slapen rechtop).
Op chartervluchtjes binnen Europa (ja, dat noem ik vluchtJES tegenwoordig) zal ik mn stoel rechtop laten, maar op lange vluchten zet ik m'n eigen comfort lekker asociaal voor op het comfort van de persoon die achter mij zit.. betaal hier tenslotte meer dan genoeg geld voor!
Wat betreft de ruimte met dikke mensen naast me, hier ben ik ook altijd bang voor!
Makkelijk praten, er gewoon wat van zeggen tegen de cabincrew.. Maar ik zou hier denk ik ook wel iets moeite mee hebben, al is t wel t beste dat te doen denk ik!
Maar dat die lange persoon achter jou de rest van zijn vakantie blauwe knieen heeft, en net zo veel heeft betaald maakt niet uit? Jammer.
Danique schreef:Ik zie hier heel veel opties om 'gewoon' extra te betalen maar als je tickets 400 euro per stuk zijn en je wilt er een 3e stoel bij dan ben je echt super duur uit. Als ik op vakantie ga heb ik daar echt geen (extra) geld voor.
Jennyj01 schreef:Danique schreef:Ik zie hier heel veel opties om 'gewoon' extra te betalen maar als je tickets 400 euro per stuk zijn en je wilt er een 3e stoel bij dan ben je echt super duur uit. Als ik op vakantie ga heb ik daar echt geen (extra) geld voor.
Dan is het dus schikken naar de situatie of op een andere manier op vakantie. Zelf vind ik het vreselijk wanneer mensen zo dicht op me zitten. En ben dus nog nooit op Bali geweest. Enkel en alleen omdat ik een business class nog niet kan betalen.
vevina schreef:snuffie123 schreef:
Bij het boeken is als het goed is jou al bekend wat de maten zijn van de beenruimte + is jou bekend dat de stoel naar achteren mag. Bevalt dit jou niet zoek je een andere manier van reizen, of desnoods een andere bestemming. Mensen met overgewicht vind ik een ander verhaal, aangezien hun deels op jouw betaalde stoel zitten.
mirriezz schreef:Maar mensen die heel lang zijn: je weet toch dat het krap is?
Iemand die klein is gaat toch ook niet eisen dat langere mensen hen helpen in de supermarkt, omdat de schappen zo hoog zijn?
Vragen staat vrij, dat zeker. En dan is je medemens misschien welwillend om je te helpen.
De nuance mist ondertussen een beetje in dit topic. Ik lees van een aantal lange mensen dat ze eisen van hun medemens dat die zich aanpast aan hun lengte. Gelukkig zijn er ook die gewoon vragen en dan ook genoegen nemen met een negatieve reactie.
Wat betreft het probleem van ts: lastig, zeker als het vliegtuig vol is. Afhankelijk van de duur van de vlucht, zou ik toch even naar de steward/stewardess lopen. Wie weet is er nog wel ergens een lege stoel, of mag je op een van hun plekken zitten (geen idee alleen of je daar muziek kan luisteren). Misschien is het wat kwetsend voor degene naast je, maar als je het op een vriendelijke manier doet, denk ik dat die persoon het ook wel begrijpt.