Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:59

Suzanne F. schreef:
Vjestagirl schreef:
Gefeliciteerd. Hoe is dit relevant voor de vraag van de ts?

Ze vraagt een mening hierover van werkende en thuiswonende bokkers. Ikzelf heb ook jaren bij mijn moeder gewoond zonder bijdrage te betalen en dit zal ik bij mijn eigen dochter ook absoluut niet doen.
Mijn mening is dus dat ik het niet vind kunnen om dit aan je eigen kinderen te vragen.

Ah oké, daar had ik dan overheen gelezen (of het anders geïnterpreteerd) sorry.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:05

Bij ons thuis is het vrij normaal dat je kostgeld betaald als je zelf al inkomen hebt (een vast inkomen dan he). Verder is het bij ons zo dat je kan eten wat de pot schaft, op de tijden die pap en mam zeggen. En ben je er niet regel je het maar zelf. En dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Voor 250 per maand heb je nog niet eens een kamer, laat staan eten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:10

ikkebenhier schreef:
Ik vertrek meestal s morgens om 6 of 7u om te gaan werken. Zodra ik gedaan heb met werken, werk ik bij als zelfstandige in bijberoep en dat kan gemakkelijk tot 21-22u s avonds zijn.
En ik werk 6 dagen op 7 en vaak de 7de dag nog mijn bijberoep.
Hier heb ik natuurlijk zelf voor gekozen, maar als je iets uit de grond wil stampen, is het heel hard werken en de eerste maanden of het eerste jaar brengt het geen cent op.

Ik heb er juist voor gekozen om thuis te blijven wonen net omdat ik geen tijd en geld over heb om alleen te gaan wonen en zelf het huishouden te doen.
Boodschappen doen, leuk. Maar om 21 of 22u s avonds is er helaas niet veel meer open. Vaak doe ik snel tijdens de middag een tussenstop bij de supermarkt, maar voor wat kleine dingen (want voordat ik bij de koelkast geraak, ben ik uren verder).

En ik verwacht helemaal geen volle koelkast, maar het zou leuk zijn dat als ik s avonds laat thuis kom, niet toevallig net mijn portie avond eten opgegeten is. Dan eet ik wel een boterham, geen probleem. Om tot de conclusie te komen dat mijn zus al het brood op heeft gedaan of klaar gemaakt om de volgende dag mee te nemen

Behalve dat gedoe met je zus (wat ronduit belachelijk is) is het denk ik voor jou ook belangrijk om je te bedenken dat de enige reden waarom je die veredelde hobby (want een zaak waarmee je niks verdient is gewoon hobby/vrijwilligerswerk) kunt uitvoeren, is juist omdat je thuis woont.

Het is dus kiezen of delen.

benangelique

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:12

bij een fulltime aanstelling vind ik het betalen van kostgeld niet meer dan redelijk. ouders worden omwille van JOUW inkomen gekort op van alles en nog wat, waardoor hun lasten stijgen zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Om die balans wat recht te trekken vind ik het betalen van kostgeld een hele normale gang van zaken.

TS, hoe ging het er aan toe toen je nog geen kostgeld betaalde? greep je dan ook geregeld mis?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:14

Ik betaal net een beetje minder aan de vaste omkosten mee.
Maar ik ga ook vaak genoeg even naar de winkel om voor het avondeten te zorgen.
Of als het hondenvoer op is dab kijken we wie aan de beurt is om te halen(3 honden waarvan 1 van mij)

Als ik zou willen dat er altijd eten in huis is dan moet ik toch echt meer betalen denk ik.

Boodschappen zijn echt niet goedkoop

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:45

Ongeacht hoeveel je maandelijks betaald en of je zelf boodschappen doet of niet; het lijkt mij niet meer dan normaal dat er op ieder willekeurig moment van de dag eten in huis is voor alle inwonenden. Of doen je ouders zo karig boodschappen dat alles altijd maar op is?
Het lijkt mij dat jij mag verwachten dat er altijd iets te eten is. Vreemd trouwens dat anderen alles opmaken, daar mist echt een stukje 'rekening houden met elkaar' dan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:50

Ik betaal 100 euro in mijn huurhuis voor gas water en licht alleen. Dus die kosten kloppen dan niet helemaal. Als je de rest ook helemaal zelf betaald ben ik van mening dat er makkelijk eten bij kan horen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:56

Ik heb tot mijn 25e thuis gewoond en nooit een euro betaald.

Mijn ouders hadden daar overigens ook geen behoefte aan en hebben er nooit om gevraagd. Af en toe een bos bloemen en thats it.

Alles op de weegschaal leggen zorgt alleen voor frustraties bij alle partijen.

Zelf zou ik het bij eigen kinderen dan ook nooit durven vragen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:24

Goof schreef:
Ongeacht hoeveel je maandelijks betaald en of je zelf boodschappen doet of niet; het lijkt mij niet meer dan normaal dat er op ieder willekeurig moment van de dag eten in huis is voor alle inwonenden. Of doen je ouders zo karig boodschappen dat alles altijd maar op is?
Het lijkt mij dat jij mag verwachten dat er altijd iets te eten is. Vreemd trouwens dat anderen alles opmaken, daar mist echt een stukje 'rekening houden met elkaar' dan.

_/-\o_

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:35

benangelique schreef:
ouders worden omwille van JOUW inkomen gekort op van alles en nog wat, waardoor hun lasten stijgen zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Om die balans wat recht te trekken vind ik het betalen van kostgeld een hele normale gang van zaken.

TS, hoe ging het er aan toe toen je nog geen kostgeld betaalde? greep je dan ook geregeld mis?

Bovenstaande is geen "regel". In sommige situaties heeft het invloed maar ook net zo vaak niet.
Heb tijdelijk bij mijn opa en oma gewoond. Die werden ook niet gekort. Mijn ouders trouwens ook niet.

G/L/W gaat misschien wat omhoog en de boodschappen maar dat zijn geen grote bedragen en die kosten zijn voor mijn ouders niet ineens (extra) gestegen omdat ik nu fulltime werk.

Onderste vraag vind ik dan wel weer interessant.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:50

Ik geef maandelijks mijn maaltijdcheques af aan mijn moeder, zij gaat er dan mee naar de winkel, verder betaal ik eens om de zoveel tijd een rekening van het water of de electriciteit. Geen vast bedrag dus buiten de maaltijdcheques, ik schiet gewoon bij waar zij te kort komt. En eigen lasten betaal natuurlijk zelf. Voor mijn broer geldt dezelfde regeling. Mijn vriend moet voorlopig thuis niets afgeven, maar daar is de afspraak 'we krijgen dit ooit wel eens terug'.

Thuis worden duidelijk afspraken gemaakt wie wanneer mee eet en wordt er verwacht dat je wat in huis meehelpt :j

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:28

Vjestagirl schreef:
Mag ik vragen wat volgens jou dan wel een oplossing is? Je eigen eten kopen kan niet, met ze praten kan niet, een eigen koelkast hebben kan niet...

Ik wou vooral weten of andere bokkers ook kostgeld betalen en evt hoeveel.
En hoe dat dan gaat met boodschappen enzo.
Ik had niet echt verwacht dat iemand met een geniale oplossing ging komen, maar tips zijn altijd welkom.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:31

Suzanne F. schreef:
Vjestagirl schreef:
Gefeliciteerd. Hoe is dit relevant voor de vraag van de ts?

Ze vraagt een mening hierover van werkende en thuiswonende bokkers. Ikzelf heb ook jaren bij mijn moeder gewoond zonder bijdrage te betalen en dit zal ik bij mijn eigen dochter ook absoluut niet doen.
Mijn mening is dus dat ik het niet vind kunnen om dit aan je eigen kinderen te vragen.

Dit dus. Ik wou weten hoe het er in andere huishoudens aan toe gaat.
Mijn beste vriendin moet 200 euro betalen, daar staat het eten s avonds ook gewoon aan tafel voor haar bij, worden er ook inkopen en alles gedaan.

En een goede vriend van mij woont ook nog thuis, moet niks betalen (doet ook wel regelmatig boodschappen enzo) en de was en plas wordt ook gedaan.

Daarom wist ik niet goed wat ik hierover nu moet denken.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:33

Wendy schreef:
ikkebenhier schreef:
Ik vertrek meestal s morgens om 6 of 7u om te gaan werken. Zodra ik gedaan heb met werken, werk ik bij als zelfstandige in bijberoep en dat kan gemakkelijk tot 21-22u s avonds zijn.
Hier heb ik natuurlijk zelf voor gekozen, maar als je iets uit de grond wil stampen, is het heel hard werken en de eerste maanden of het eerste jaar brengt het geen cent op.

Ik heb er juist voor gekozen om thuis te blijven wonen net omdat ik geen tijd en geld over heb om alleen te gaan wonen en zelf het huishouden te doen.
Boodschappen doen, leuk. Maar om 21 of 22u s avonds is er helaas niet veel meer open. Vaak doe ik snel tijdens de middag een tussenstop bij de supermarkt, maar voor wat kleine dingen (want voordat ik bij de koelkast geraak, ben ik uren verder).

En ik verwacht helemaal geen volle koelkast, maar het zou leuk zijn dat als ik s avonds laat thuis kom, niet toevallig net mijn portie avond eten opgegeten is. Dan eet ik wel een boterham, geen probleem. Om tot de conclusie te komen dat mijn zus al het brood op heeft gedaan of klaar gemaakt om de volgende dag mee te nemen

Behalve dat gedoe met je zus (wat ronduit belachelijk is) is het denk ik voor jou ook belangrijk om je te bedenken dat de enige reden waarom je die veredelde hobby (want een zaak waarmee je niks verdient is gewoon hobby/vrijwilligerswerk) kunt uitvoeren, is juist omdat je thuis woont.

Het is dus kiezen of delen.

Een zaak waar ik nog geen winst mee draai. Als je veel kosten moet doen (materiaal, aankoop auto, ...), moet je er best wel een tijd voor werken (zeker in bijberoep) voor je uit de kosten bent.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:34

benangelique schreef:
bij een fulltime aanstelling vind ik het betalen van kostgeld niet meer dan redelijk. ouders worden omwille van JOUW inkomen gekort op van alles en nog wat, waardoor hun lasten stijgen zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Om die balans wat recht te trekken vind ik het betalen van kostgeld een hele normale gang van zaken.

Dan was ik vaak op tijd thuis voor het eten. De situatie met mijn zus is altijd zo geweest, dus dat maakt geen verschil.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:35

Ik heb ooit wel kostgeld betaald, geen fulltime baan maar volgens mij was dat 150 euro. Werden gewoon inkopen gedaan, eten klaargemaakt enzovoorts. Ik moest wel helpen in huis, maar dat moest ik daarvoor ook. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:36

Goof schreef:

Mee eens!

En hoe het in andere huishoudens eraan toe gaat: bij ons hoeven ik en mijn 2 zussen niks bij te betalen. Die gingen op 20 en 23 jarige leeftijd het huis uit. Ik ben nu 18 en ben erg dankbaar dat ik geen kostgeld hoef te betalen, als je kijkt wat de minimum uurlonen van de jeugd zijn heb ik het ook wel hard nodig om te sparen voor mijn eigen huisje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:37

Toen ik nog thuis woonde, tot mijn 25e ongeveer, hoefde ik ook niks te betalen. Ik kocht wel regelmatig mijn eigen eten, en betaalde ook vaak de benzine voor mijn moeders auto.
Tegenwoordig huur ik een deel van het nieuwe huis van mijn ouders, samen met mijn vriend. 300 euro excl gas/electra en dan hebben we wel een eigen keuken/badkamer/woonkamer etc. en paard achter het huis.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:38

Goof schreef:

Er wordt meerdere keren per week boodschappen gedaan (eerder kleinere hoeveelheden) in plaats van sommigen die 1 keer per week inkopen gaan doen voor de hele week.
'rekening houden met elkaar' is hier inderdaad een probleem... zeker bij mijn zus

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:43

Nou ik vind het raar, sorry kan er niks aan doen.

Ik heb vroeger ook gewoon kostgeld moeten betalen toen ik nog thuis woonde en vond dat niet meer dan normaal omdat ik een full time baan had.
Maar er was wel altijd eten in huis ondanks mijn ouders het niet breed hadden, en zo hoort het ook.

Nu ik zelf ouder ben denk ik daar nog steeds zo over. Later moeten mijn kinderen dat ook gaan betalen als ze een full time baan hebben en nog thuis wonen.
Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze het dan maar uit te laten zoeken met eten, en dat ze daar zelf maar voor moeten zorgen.
Wel verwacht ik dat ze rekening houden met het doorgeven of ze wel of niet mee-eten.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:47

ikkebenhier schreef:
*knip*

Sorry hoor, maar je reactie is een beetje kort door de bocht.

Als je blijkbaar geen gesprek erover wilt aangaan...
Zou je het natuurlijk ook terug kunnen doen :+ Laat haar maar de volgende dag met honger de dag beginnen, zonder ontbijtje en lunchpakketje ;)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:49

xFioon schreef:
ikkebenhier schreef:
*knip*

Sorry hoor, maar je reactie is een beetje kort door de bocht.

Als je blijkbaar geen gesprek erover wilt aangaan...
Zou je het natuurlijk ook terug kunnen doen :+ Laat haar maar de volgende dag met honger de dag beginnen, zonder ontbijtje en lunchpakketje ;)

Ik sta niet in voor de gevolgen... }>
Dan zorg ik wel dat ik zeker niet thuis ben haha

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:05

Suzanne F. schreef:
Ik zal nooit maar dan ook nooit kostgeld of een bijdrage vragen aan mijn dochter. Ze mag net zolang bij mij blijven wonen als ze wil en ik eet liever een boterham minder dan dat ik een bijdrage vraag aan mijn dochter. Ik ga er vanuit dat als ze werkt en een goede baan heeft dat ik haar tegen die tijd zoveel normen en waarden heb bijgebracht dat ze uit zichzelf weleens boodschappen zal doen of een keer naar de slager/bakker zal gaan en wat meebrengt. Verder wil ik liever dat ze haar geld opspaart om een huisje te kunnen kopen later.

Helemaal mee eens iklaat haar maar lekker genieten

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:17

lisem94 schreef:
Niet alles gelezen maar ts volgens mij ben je gewoon toe aan een eigen plekje. Op dit punt is er gewoon teveel wat niet voor jou werkt even ongeacht of dat terecht is of niet. En zover ik heb gelezen is erover in gesprek gaan niet echt mogelijk of heeft het niet de gewenste uitkomst. En weer geldt of dit nou terecht is of niet het werkt niet voor jou.

Ik vind het echt bizar hoe "normaal" het blijkbaar is (hier) om je ouders te betalen als je "volwassenen" bent. Én dat als je dit niet hoeft te doen of het is máár €100/200 en verder niks dat je het luxe hebt :wow:.

Mijn ouders zien me al aankomen met een bijdrage := nou echt niet.

Mijn ouders willen het ook niet hebben idd

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:33

Ik vind, als moeder van twee volwassen dochters, 250 euro best veel En sowieso vind ik wel dat daar ook eten bij hoort. Ze is een eigen kind en geen huurder!