Tweetalig opvoeden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IJsco_Love

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 10:11

Verootje: de tweeling is geboren met 36 weken.

Maak me geen zorgen gelukkig, ze zullen wel gaan praten wanneer ze er klaar voor zijn. Maar ben nieuwsgierig wanneer ongeveer :P

CB vond dat het tweeling is + tweetalig genoeg om mij te laten geloven dat ik blij mag zijn als ze kunnen praten als ze gaan naar brugklas _O- dus die zijn er ook rustig onder gelukkig.
Dada, tata, baba etc doen ze ook nog niet :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:22

Eerlijk, ik heb niet alles gelezen, dus weet ook niet of dit al besproken is.

Hoe doen Nederlandse ouders dat die in het buitenland wonen? Merken jullie dan een achterstand in de taal van het land waar jullie wonen als jullie Nederlands blijven praten? Of hebben jullie ervoor gekozen om toch de "nieuwe" taal te spreken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:38

Je kunt niets zeggen over leeftijd.
Ons buurmeisje is 3 talig en was enorm vroeg in volledige zinnen.
Onze dochter begon al met 10 maanden woorden te zeggen maar 2 maanden later stopte ze ermee en pas 6 maanden later weer verder gegaan.
Je moet gewoon niet willen vergelijken.

Daffie, ook daar kun je niet zoveel over zeggen. De buurvrouw is hier al 50 jaar en spreekt heel slecht Duits. Hun kinderen zijn gewoon 2 talig en kleinkind 3 talig.
Onze dochter mixed de talen zoals het haar het beste uitkomt, andere kinderen switchen ook echt. Het is enorm individueel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:44

Toen ons zoontje naar school ging (2,5j) zei hij enkel 'mama'.nog geen enkel ander woord.
Nu wordt hij bijna 5, en is hij al heel goed 2-talig.
Beide talen zijn verre van perfect,en hij praat ook altijd alles door elkaar,maar ik ben zeker dat alles gewoon goed komt.
Onze jongste is net 2, en zij zegt al een woordje of 20, maar ook totaal geen zinnen of meerdere woorden na elkaar.
Komt allemaal goed.
Het ene kind is er vlugger mee dan het andere.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:21

daffie1986 schreef:

Hoe doen Nederlandse ouders dat die in het buitenland wonen? Merken jullie dan een achterstand in de taal van het land waar jullie wonen als jullie Nederlands blijven praten? Of hebben jullie ervoor gekozen om toch de "nieuwe" taal te spreken?

Wij spreken gewoon Nederlands thuis. Ik vind dat je je eigen taal niet moet vergeten. Het heeft naar mijn idee geen invloed op hun Duits spreken, dat doen ze net zo makkelijk als Nederlands.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:22

Bedenk ook dat tweelingen sowieso later zijn met praten. Ze hebben vaak eerst een eigen taaltje waarmee ze onderling communiceren.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:36

Mijn zoontje is nu bijna 21 maanden en het praten begint nu bij hem. Mama en oma zegt hij al een tijdje en Jessy rijden (Jessy is het paard) maar nu pas begint hij echt oog voor taal te krijgen. Hij begint wel gelijk met 2 woorden, dus daar is ie dan wel weer snel mee. Ik heb met hem ook heel veel gebarentaal gesproken vanaf de geboorte, dus ik begrijp hem ook altijd. Is niet erg voordelig als je graag wil dat ze gaan praten :P . Maar maak je geen zorgen, het komt vanzelf in hun eigen tempo :)

Op je openingsvraag: mijn kind wordt ook tweetalig opgevoed, maar in een andere situatie dan de jouwe. Wij wonen in Duitsland en ben zelf Nederlands. Thuis wordt er dus Nederlands gesproken, maar buren en buurtkinderen spreken natuurlijk Duits. Op school moet ie dat straks natuurlijk ook spreken. Ik wil het verschil ook zo houden, thuis spreken we Nederlands, op school en met Duitse vriendjes Duits. Als hij uiteindelijk ook de grote school komt, wil ik ook Nederlands als keuzevak (een aantal scholen hebben dat hier), waardoor hij ook correct Nederlands leert schrijven.
Ik zou als je de mogelijkheid hebt je kind 2talig op te voeden, die kans ook zeker benutten. Ze hebben er alleen maar voordeel van en op jonge leeftijd gaat het nog zo gemakkelijk. En in jouw geval zou ik dus de vader Nederlands met ze laten spreken en jij Engels. Maar ik snap dat je het een gedoe vindt, mijn situatie is dan toch net iets simpeler.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:39

daffie1986 schreef:

Mijn tante en oom wonen in duitsland ze praten gewoon nederlands de kinderen die gaan spelen etc met school kinderen praten dus gewoon duits en zijn twee talig de oudste leert zelfs al wat engels die is 9.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:55

daffie1986 schreef:

of je moet de 'nieuwe' taal ook perfect spreken,of je spreekt gewoon je eigen taal.

je mag gewoon geen taal spreken met je kinderen die niet correct is.

tuurlijk gaan ze dan niet even vlug perfect 2 talen spreken ipv een andere kind die maar 1 taal spreekt,maar beide talen komen gewoon in orde.

wij spreken thuis gewoon nederlands en altijd nederland.
op school is alles frans.
nu spreekt ons zoontje tegen ons vaak zinnen met franse woorden in.(bv 'mama,jij moet mij attrapé)
en ook tegen zijn zus buldert hij vaak dingen in het frans(bv als zus niet wil delen,roept hij altijd luidkeels 'on partagé')

maar in andere situaties hoor ik hem al perfect switchen tussen beide talen.
zo waren we in een restaurant hier niet ver vandaan.
zijn neefjes waren mee en toevallig was er ook meisje van zijn klas.
zijn neefje liep voor hem,meisje van de klas achter hem.
zegt hij iets in het nl tegen zijn neefje,draait zich om en zegt in het frans iets tegen zijn klasgenootje.

prachtig toch? hij is nog geen 5 en sprak dus geen woord frans toen hij naar school ging.

beide talen zijn totaal niet perfect,hij was ook extreem laat met spreken,maar ik heb er alle vertrouwen in dat alles gewoon goed komt.

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:06

Onze kindjes worden ook tweetalig opgevoed, ik soreek Nederlands met ze, mijn man Arabisch.
Ik en mijn man spreken onderling Frans.
De oudste is nu 6 jaar en spreekt de 2 talen goed en daarbovenop verstaat hij zo goed als alles wat we in het Frans zeggen en spreekt hij het ook al een aardig woordje!
We kunnen dus niets meer zeggen in die taal dat hij niet mag horen want hij begrijpt het allemaal *D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:01

daffie1986 schreef:

Ons Frans is bij lange na niet goed genoeg om onze kinderen in het Frans op te voeden al spreek ik in Frans gezelschap wel Frans tegen onze dochter. Verder thuis dus gewoon Nederlands en na de zomer gaat ze een ochtend of twee per week naar de crèche om zo de Franse taal vast op te pikken en ze dus geen al te grote achterstand oploopt voordat ze naar school gaat over 2 jaar.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 17:16

tengeltje11 schreef:

of je moet de 'nieuwe' taal ook perfect spreken,of je spreekt gewoon je eigen taal.

je mag gewoon geen taal spreken met je kinderen die niet correct is.
.[/quote]

Dit is precies waarom ik geen Nederlands spreek met mijn kinderen :Y) Schrijven vind ik niet heel moeilijk want ik kan lang nadenken over de zin. Maar spreken zeg ik veel vaker dingen fout en mijn uitspraak is heel slecht, je hoort altijd waar ik ben vandaan :Y)

Wat leuk dat je zoontje zo makkelijk wisselent. Onze oudste twee doen dat ook. Dochterlief heeft wel het irritante gedrag ontwikkeld om als ze het niet met Nederlanders eens is of wil luisteren te doen of ze niet verstaat :Y) invaljuffen zijn favorite doelwit, maar ook andere mensen...zo moest ze eens naar de dokter met gebroken arm maar ze was bang voor de pijn....Dus deed ze alsof ze er niks van begreep dat ze arm moest laten zien en zo...helaas voor haar sprak de dokter ook Engels (zij ook) 8)7

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:24

Wij praten thuis grotendeels Nederlands. Bij de gastouder en v.a. 2 a 3 jaar op de Kita wordt grotendeels Duits gesproken (door de begeleiders in ieder geval, maar er zijn ook nederlandse kinderen bij) Daarnaast hebben wij ook een aantal Duitse Luister cd’s en leesboeken. Maar mijn duits is best goed, dus ik praat soms ook duits tegen ze als de gelegenheid daar een beetje om vraagt.

Mijn kinderen hebben alle drie een “gewone” taal ontwikkeling (gehad). Mijn middelste was wat later met het duidelijk maken wat hij wilde, maar dat komt wel vaker voor bij jongens. Mijn jongste (2,5) spreekt eigenlijk al best goed.

Hoewel mijn oudste 2 (6 en 4) soms nog wat woordjes mixen, spreken ze toch echt al grotendeels “duits” of “nederlands”.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:06

Ik spreek nederlands met de kinderen, mijn man luxemburgs. Merk wel, dat ze (vooral de oudste) er steeds meer luxemburgse woorden door gooit.
Ze spreekt ook duits ( leren ze op school).
In gezelschap spreek ik ook duits/luxemburgs. En mijn man spreekt inmiddels erg goed nederlands ;-)

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 07:15

Getup schreef:
Ik spreek nederlands met de kinderen, mijn man luxemburgs. Merk wel, dat ze (vooral de oudste) er steeds meer luxemburgse woorden door gooit.
In gezelschap spreek ik ook duits/luxemburgs. En mijn man spreekt inmiddels erg goed nederlands ;-)

Mijn oudste doen ook Nederlandse woorden erbij, bij gespreks over school vooral, omdat ze dan het Engelse woord daarvoor niet kennen. Ik corrigeer dat meestal niet, komt zelf goed denk ik. Wat doet jij?
Ik doe zelf ook nog wel Engelse woorden gebruiken in Nederlands, omdat ik weet niet alle woorden. Dat zullen kinderen misschien ook hebben . Ik heb vooral als ik moe ben dat Nederlands slechter gaat maar dat verschil zie ik niet bij mijn oudste kinderen. Misschien want zij leerden Nederlands al heel jong.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:32

Ik verbeter het vaak wel,maar ga ze niet onderbreken ofzo. Soms heb ik het niet eens door, omdat ik het woord wel begrijp.
maar komt wel goed. Vind t alleen wel een raar idee, dat ze misschien nooit correct nederlands gaan schrjven haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:36

Ach correct nederlands schrijven kunnen veel nederlanders ook niet :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:40

klopt :D
maar als ik met n in Luxemburg geboren kennis app o.i.d, dan valt dat gewoon op. Die spreekt prima nederlands, maar schrijven...nee.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:54

IJsco_Love schreef:
Getup schreef:

Mijn oudste doen ook Nederlandse woorden erbij, bij gespreks over school vooral, omdat ze dan het Engelse woord daarvoor niet kennen. Ik corrigeer dat meestal niet, komt zelf goed denk ik. Wat doet jij?
Ik doe zelf ook nog wel Engelse woorden gebruiken in Nederlands, omdat ik weet niet alle woorden. Dat zullen kinderen misschien ook hebben . Ik heb vooral als ik moe ben dat Nederlands slechter gaat maar dat verschil zie ik niet bij mijn oudste kinderen. Misschien want zij leerden Nederlands al heel jong.

Je hoeft het niet te corrigeren, maar je kan het doelwoord wel in het Engels toevoegen door de uiting van je kind te herhalen en daarin terloops de goede vorm aan te bieden.

Als je te vaak fouten verbetert, kan je kind zijn verhaal niet meer te vertellen, en dat is niet goed voor zijn motivatie. Wat wel goed is om expliciet te verbeteren (maar dat geldt evengoed voor eentalig opgevoede kinderen):

-Fouten die het kind heel vaak maakt.
-Fouten waardoor andere mensen niet goed kunnen begrijpen want het kind bedoelt.
-Fouten waarmee je kind misschien wordt uitgelachen.

Op http://kindentaal.kindenlogopedie.nl/meertaligheid en op www.meertalig.nl staat trouwens veel en correcte informatie over meertalig opvoeden :).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:59

Ik corrigeer alleen als daar een mogelijkheid voor is (dus als de zin/verhaal al afgelopen is) Ik probeer wel zo min mogelijk talen door elkaar heen te gooien. Dus of duits, of nederlands.

Maar momenteel zijn het vooral de vervoegingen en tijdsvormen in beide talen die ik "hoef" te corrigeren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:29

Ik herhaal vaak een stukje van het verhaal "oh.. dus je hebt .... gedaan/gezien, dat was zeker wel leuk/spannend (etc)" en dan dus het correcte woord gebruiken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:50

Ja zo corrigeer ik het ook vaak. Maar soms zeg ik ook gewoon het correcte woord. Dan verbeteren ze zich namelijk ook gelijk. Maar dat doe ik lang niet altijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:01

Vrienden van ons zijn Zweeds/Nederlands, drie kinderen tweetalig opgevoed. Achterstand?? De oudste is net afgestudeerd als arts in Nederland en gaat nu naar Zweden om daar een poos te werken. En de jongste twee zijn kunstenaar en leraar Nederlands. Kinderen zijn zo flexibel dat consequent tweetalig opvoeden geen enkel nadeel heeft in hun ogen.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 18:30

Jes schreef:
Ik herhaal vaak een stukje van het verhaal "oh.. dus je hebt .... gedaan/gezien, dat was zeker wel leuk/spannend (etc)" en dan dus het correcte woord gebruiken.

Ja dit doe ik ook wel :j

Plien: bedankt voor de website tips.

Ik doe zelf nu weer cursus Nederlands voor vergevorderden anderstaligen en daar is een echtpaar dat ook Spaans spreekt tegen de kinderen bij andere mensen.
Dus als vriendje komt spelen Spaans blijven praten tegen eigen kind, maar Nederlands tegen vriendje.

Hoe doen jullie dat? Ik weet je moet spreken consequent één taal maar als er kinderen komen spelen praat ik ook Nederlands tegen mijn kinderen...vind het zo sneu als vriendje het niet verstaan...Als visite volwassen is ik praat Nederlands tegen visite en Engels tegen de kinderen omdat volwassenen het vaak wel verstaan. Behalve wanneer ik weet dat volwassene geen Engels kan dan zou ik misschien Nederlands doen maar die mensen ken ik nog niet....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:37

Ik praat in gezelschap (behalve Nederlands gezelschap) Frans tegen mijn kinderen, vind ik wel zo netjes.