Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:15

Tja...

Dit is Leslie, de persoon waar ik al drie jaar en of we dat levenslang volhouden is nog maar de vraag, maar momenteel heb ik met deze persoon een tevreden seksuele, innige en vriendschappelijke relatie....

bekt toch iets minder lekker dan..

"Dit is mijn vriend(in) Leslie.'

En dan laat ik alle stiekeme en openbare gefronste wenkbrouwen, rollende ogen en bepaalde handbewegingen rond oren of bij het voorhoofd bij die eerste zin gemakshalve maar even achterwege..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:23

Je kan natuurlijk heel moeilijk gaan doen over bezittelijk voornaamwoorden maar hoe zou je het dan willen omschrijven (zodat het duidelijk blijft). Ik vind het eerdere een rare gedachtengang dat 'mijn vrouw' zou impliceren dat die vrouw dan ineens niets anders meer is dan van mij... zo werkt het misschien met een tafel, maar gelukkig kunnen de meesten onder ons zelf ook wel bedenken dat dat met personen anders zit.
En als je dat niet kunt, dan heeft dat meer met jou te maken dan met het bezittelijk voornaamwoord.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:44

Jeetje ik heb hier nog nooit over nagedacht.

Na het trouwen heb ik mijn eigen naam aangehouden. Alleen heb ik nu in het paspoort laten opnemen e.v. [zijn achternaam]. Ik grap altijd dat e.v. staat voor eigendom van :Y) Dit heb ik met name gedaan omdat we nog wel eens richting het midden oosten reizen, nu mogen we in ieder geval bij elkaar in de hotelkamer slapen :+ Al zorgt dit nog steeds voor veel verwarring en heb ik altijd een kopie van de huwelijksakte bij me (alleen die zorgt ook voor verwarring soms, omdat we in het buitenland getrouwd zijn). Hier hebben we van geleerd, dus er gaat altijd een kopietje mee dat Den Haag ons huwelijk erkend.

Ik blijf hem ook mijn vriend noemen en mijn ring draag ik ook willekeurig. Tuurlijk blijft hij zichzelf, maar ik noem mijn vader ook mijn vader in plaats van 'de verwerkker van de persoon die nu voor je staat'. :') Iedereen is van zichzelf en wij kiezen ervoor om ons leven met elkaar te delen. We laten elkaar zoveel mogelijk vrij en dat gaat uitstekend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:41

Fenrir schreef:
Je kan natuurlijk heel moeilijk gaan doen over bezittelijk voornaamwoorden

en achternamen ;)

Er zit een valkuil in bezittelijke voornaamwoorden. Doe daar mee wat je wil of niet.

Duidelijker dan de sprongen naar conclusie op basis van aannames wordt het voor derden toch nooit.
Neem het verschil tussen 'een vriend(in)' of 'mijn vriend(in)'. Bij het eerste wordt doorgaans gelijk een niet intieme relatie aangenomen en bij het tweede exclusiviteit. Al met al is wat anderen denken imo gewoon te vermoeiend om je druk over te maken. Waarom zouden ze de exacte status en invullingen meoeten weten?! Waarom moet dat duidelijk zijn??!! Voor de nauwere kring is dat zonder het juiste kaartje erbij toch wel helder.

Een VIP waar ik een jaar een scharrel mee had stelde me bij officiele gelegenheden als haar lijfwacht voor. Op zo'n manier dat niemand wist of ze serieus was of niet. Heerlijk :j

En met achternaam van grut is het niet anders. Wat/hoe het door derden uitgelegd/opgevat wordt is toch volstrekt diffuus. Bijvoorbeeld als een vrouw door volstrekt normale wettelijk opgelegde omstandigheden een set van drie turven met drie verschillende achternamen heeft is ze voor de overgrote meerderheid van de buitenwacht gelijk een prutmuts.
Het is dat we hier in Spanje ons bij een ander systeem aangepast hebben en zo beider namen konden invullen, anders was het de achternaam van de moeder die hem uitgepoept heeft geworden. Een helderheid welke ook niet met de relatiestatus van de samenlevingsvorm waar ze in leeft verandert. Wat de familie/buitenwacht denkt? Tsk... hun zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:01

Heb niet heel het topic doorgelezen, maar een tip die ik kan geven...

als je nu al het gevoel hebt dat je echt JOUW naam wil geven, moet je dat zeker doen. Want straks als de hormonen na de bevalling opspelen, kan je het jezelf nog wel eens heel hard beklagen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:07

Ja, hey die is leuk... En die vader dan :+ Als die dat gevoel ook heeft :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:10

Tsja HC, nu praat je er alsnog omheen. Wat zou volgens jou dan een goede vervanger zijn voor het bezittelijk voornaamwoord? En dan bedoel ik dus iets korts en bondigs, en geen grapje zoals lijfwacht.

Een achternaam is imo niet te vergelijken met een bezittelijk voornaamwoord. Ik ben mijn naam en mijn naam is van mij. Ik heb niet jouw naam en niet de van de buurvrouw. Als iemand over mij zegt 'mijn vriendin' dan is dat slechts een aanduiding van onze relatie, dat definieert niet mij als persoon en maakt mij al helemaal geen eigendom (bizarre conclusie). Zit toch een groot verschil in dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:16

Ooit al een bevalling meegemaakt Sammie? ;) kinderen krijgen de naam van de man omdat het zo hoort. Terwijl een vrouw alles geeft voor de baby. Kan best zijn dat een man met zo'n gevoel kampt, ik vind dat een vrouw er meer recht op heeft, omdat het kind uit haar lichaam komt. En dat is echt niet mals, net zoals de gevolgen nadien voor je eigen lijf. Ik vind het de wereld op zijn kop.

Wij hebben gekozen voor de naam van mijn vriend omdat dat mooier bij haar voornaam paste, en ook, moest ze zijn muzikaliteit hebben geërfd en hier iets mee doen, is het leuk om als 'dochter van' erkend te worden. Geen gangbare reden maar toch :) daarnaast wilde ik hem ook net zoveel betrekken.

Maar zonder dat alles had ik mijn eigen naam gegeven denk ik. Soort van trots.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:20

Ach in elk land doen ze het weer anders. Hier is het doorgaans de achternaam van de vader, in Spanje/Portugal allebei de namen en op IJsland krijg je de voornaam van je vader met daarachter son als je een jongen bent en dóttir als je een meisje bent (waardoor een gezin bestaande uit moeder, vader, zoon en dochter dus 4 verschillende achternamen heeft. Dat is pas verwarrend op vakantie).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:21

Robin_S schreef:
Ooit al een bevalling meegemaakt Sammie? ;)
Ah die dooddoener hebben we nog niet gehad in dit topic! :+ Dat gaat je geen bal aan en het heeft er niks mee te maken ook.

Jij zegt
Robin_S schreef:
als je nu al het gevoel hebt dat je echt JOUW naam wil geven, moet je dat zeker doen.

dan volgt mijn opmerking dus

Sammie schreef:
Ja, hey die is leuk... En die vader dan :+ Als die dat gevoel ook heeft :+

Dan doe ik dan nog met een grapje, maar dan komt de dooddoener van de eeuw weer voorbij zeilen. Erg jammer. Vrouwen hebben bij jou automatisch meer zeggenschap over namen, kinderen etc. enkel om dat ze het uit hebben gepoept? En wie heeft dat kind er ingestopt dan? Of gradeert die automatisch maar tot simpele zaad- en geldschieter. Brr.. Over ouderwets gespreken zeg! Die tijd dat vaders op zondag het vlees snijdt hebben we toch ook wel gehad.

Volgens mij kies je dat soort dingen in overleg. Samen dus. Tenzij je alleen bent :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-08-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:23

Mazida schreef:
Probleem is dus dat mijn vriend niet wil dat een baby mijn achternaam krijgt. In onze vrienden, familie- en kenniskring krijgen kinderen de naam van de man. Hij staat er op dat een baby zijn achternaam krijgt, omdat 'het zo hoort'. Ik vind dus van niet. Ik heb ook voorgesteld als hij geen bruiloft wil dan bijvoorbeeld op een maandag of dinsdag gratis te trouwen, maar dat ziet hij ook niet zitten. Ik vind dat ik nog behoorlijk meegaand ben geweest, maar dat een eventuele kleine dan gewoon mijn achternaam meekrijgt :o

Als je niet getrouwd bent, moet jij toestemming geven en een handtekening zetten om jullie kind de achternaam van je vriend te laten geven.

Wij zijn niet getrouwd en de kinderen dragen mijn achternaam. Vriendlief was daar niet blij mee ( zachtjes uitgedrukt) dat ik niet mijn handtekening wilde zetten zodat ze zijn achternaam zouden krijgen. De omgeving gniffelde luid toen ik als eerste een meisje kreeg. De belangrijkste reden dat ik graag wilde dat de kinderen ( nu 3) mijn achternaam kregen is het feit dat mijn achternaam op uitsterven staat. Ik ben trots op mijn achternaam en om eerlijk te wezen vind ik het flauwekul dat het kind ''standaard'' de naam van de vader krijgt.

Eerlijk is eerlijk: ik heb mijn zin in hierin doorgedrukt.
Laatst bijgewerkt door Nanda op 05-08-16 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:25

Is dat niet iets dat van de voren besproken is tussen jullie?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:25

Nanda schreef:
Mazida schreef:
Probleem is dus dat mijn vriend niet wil dat een baby mijn achternaam krijgt. In onze vrienden, familie- en kenniskring krijgen kinderen de naam van de man. Hij staat er op dat een baby zijn achternaam krijgt, omdat 'het zo hoort'. Ik vind dus van niet. Ik heb ook voorgesteld als hij geen bruiloft wil dan bijvoorbeeld op een maandag of dinsdag gratis te trouwen, maar dat ziet hij ook niet zitten. Ik vind dat ik nog behoorlijk meegaand ben geweest, maar dat een eventuele kleine dan gewoon mijn achternaam meekrijgt :o

Als je niet getrouwd bent, moet jij toestemming geven en een handtekening zetten om jullie kind de achternaam van je vriend te laten geven.

Wij zijn niet getrouwd en de kinderen dragen mijn achternaam. Vriendlief was daar niet blij mee ( zachtjes uitgedrukt) dat ik niet mijn handtekening wilde zetten zodat ze zijn achternaam zouden krijgen. De omgeving gniffelde luid toen ik als eerste een meisje kreeg. De belangrijkste reden dat ik graag wilde dat de kinderen ( nu 3) mijn achternaam kregen is het feit dat mijn achternaam op uitsterven staat. Ik ben trots op mijn achternaam en om eerlijk te wezen vind ik het flauwekul dat het kind ''standaard'' de naam van de vader krijgt.

Nou ik mag toch hopen dat je het daar toch wel eerst even over hebt gehad met je vriend.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:27

Natuurlijk hebben we het hier over gehad. Maar als je het niet met elkaar eens bent, houdt het wel een keer op.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:29

Zo ben ik even blij dat ik jouw vriend niet ben := Als je het daar al niet eens over eens kunt worden vraag ik me af of het wel verstandig is aan kinderen te beginnen, maar goed... Als ik TS was zou ik ook nog eens flink achter m'n oren krabben en bedenken of ik mijn vriend zo'n naaistreek zou flikken of een andere oplossing kan/wil vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:31

Erm.. Ik denk dat jij heel erg in je handjes mag knijpen dat die gozer nog bij je is (als ie nog bij je is).. Ik had je vermoedelijk echt een rotschop gegeven. Dit zijn zulke cruciale beslissingen waarin je er samen uit MOET komen, hetzij met een compromie of noem het maar op, maar ff je zin doordrukken.. nee.. sorry.. Ik vind het erg oncharmant. En dat druk ik dan nog erg zachtjes uit.

En dan gaat het mij er niet om dat hij persé de naamdoorgever moet zijn, maar dat meer dat jij je kop dwars heb gezet onder het mom van we zijn het niet eens op dit punt ik drijf mijn zin door en zet lekker mijn handtekening niet :evaw: Dat soort dingen doe je niet in een relatie wat mij betreft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:36

Inderdaad, het gaat hier niet over het vernoemen van een cavia. Als je beiden duidelijk veel waarde hecht aan de naam vind ik het ronduit egoïstisch om op zo'n manier je voordeel door te drukken. Dat je al op het idee komt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:36

Fenrir schreef:
Tsja HC, nu praat je er alsnog omheen. Wat zou volgens jou dan een goede vervanger zijn voor het bezittelijk voornaamwoord? En dan bedoel ik dus iets korts en bondigs, en geen grapje zoals lijfwacht.

Gewoon de naam :)*

De relatiestatus is voor intieme kring toch al helder en daar buiten gaat het niemand wat aan. Net als de achternaam en het waardoor/waarom van je grut.

@Nanda; ik begrijp wat je schrijft. Een compromis/overeenstemming IS niet altijd mogelijk.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:38

Fenrir, Natuurlijk vond ik het heel vervelend dat we het op dit punt niet met elkaar eens konden worden.... maar goed een keer moet de knoop doorgehakt worden... Als het andersom was geweest had Vriendlief dezelfde beslissing genomen. Sometimes you win, Sometime You lose..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:38

Dat gaat natuurlijk niet in elke situatie op HC, dat is leuk met bekenden, maar als mensen mijn vriend (ja mijn vriend ;) ) niet kennen dan hebben ze toch geen flauw idee over wie ik het heb en wie ik bedoel als ik zijn naam noem. En ja ik wil weldegelijk dat buiten intieme kring in sommige gevallen mensen snappen waar ik het over heb (dus een zekere relatie).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 05-08-16 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:39

We zijn al bijna 21 jaar samen :D .

Sammie: Welk Compromis is er in deze mogelijk?
Laatst bijgewerkt door Nanda op 05-08-16 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:40

Wees daar maar blij mee dan..

Nanda schreef:
Als het andersom was geweest had Vriendlief dezelfde beslissing genomen

Even zo dom en egocentrisch.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:46

Jemig zeg, dat ik dit topic nog volg. Voornamelijk omdat er steeds bizardere redenen worden gegeven om haar zin door te drukken, want dat is waar het hier over gaat.

Sinds wanneer maakt iedereen zich hier zo druk om dan? Kunnen we niet gewoon terug naar trouwen->zijn naam+kinderen->zijn naam?

Vind het sowieso lariekoek dat een vrouw meer rechten hoort te hebben omdat het kind uit haar komt. Zo zijn er zat kinderen bij goede vaders vandaan geplukt om bij slechte moeders te leven...

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:48

Sammy,

Een relatie is geven en nemen...

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik hier ''genomen'' heb.. Maar ik kan je dit verzekeren..

Ik heb ook heel veel gegeven in de afgelopen 21 jaar ;) Ook in zaken waar ik het niet mee eens was ( en die er wezenlijk toe doen). En Andersom geldt dat ook.

Niet in alles is een compromis mogelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:53

Fenrir schreef:
Dat gaat natuurlijk niet in elke situatie op HC, dat is leuk met bekenden, maar als mensen mijn vriend (ja mijn vriend ;) ) niet kennen dan hebben ze toch geen flauw idee over wie ik het heb en wie ik bedoel als ik zijn naam noem. En ja ik wil weldegelijk dat buiten intieme kring in sommige gevallen mensen snappen waar ik het over heb (dus een zekere relatie).

Ik ben erg neutraal.
Als ze de persoon niet bij naam kennen zeg ik 'een vriendin'.
Dan is er nog een tussengroep die wel de persoon bij naam kent maar niet de relatiestatus. Daarbij gewoon de naam.
Buiten de intieme kring waarbinnen het toch al helder is kan ik er niet mee zitten als het niet helder is, als ze hun eigen invulling maken; doen ze toch.

Wederom net als bij achternamen van grut.
Je ziet in de meest recente reacties hoe subjectief het ligt en hoe er dus op basis van de eigen vooroordelen aannames gemaakt en conclusies gertokken worden. Je doet het toch nooit 'goed'.