Fysiotherapeut mee uit vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet ik doen?

- Nu mee uit vragen en van fysio wisselen
76 (15%)
- Na de laatste behandeling mee uit vragen
247 (50%)
- Niet mee uit vragen
162 (33%)

Totaal aantal stemmen: 485

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:56

Je kan hem toch gewoon vragen hoe het zit. Lijkt me een prima opening. Zo van: als patiënten je mee uit willen vragen hoe zit dat in jullie branche? Is daar een gedragscode voor?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:59

Dan is hij dus veroordeeld voor verkrachting en niet omdat hij een relatie met een patiënt had. Maar dan nog vind ik het wel sterk aangezien je daar wel echt bewijs voor moet hebben. Je komt in NL niet zomaar in de bak :n

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:04

verootjoo schreef:
Dan is hij dus veroordeeld voor verkrachting en niet omdat hij een relatie met een patiënt had. Maar dan nog vind ik het wel sterk aangezien je daar wel echt bewijs voor moet hebben. Je komt in NL niet zomaar in de bak :n

Ja precies wat ik dacht. Lijkt me een totaal andere situatie die hier weinig mee te maken heeft...

Evelien4

Re: Fysiotherapeut mee uit vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:12

heeft hij toevallig geen tinder??
ik heb (tijd geleden hoor) een match met een leuke kerel en hij bleek ook nog fysio te zijn. Ik met een gekke bek, oh ik heb daar en daar nog last van, kan jij dat niet is fixen? toen is het balletje gaan rollen maar uiteindelijk vond ik hem toch meer geschikt als fysio :D :')

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 13:17

Ik heb geen tinder :+
Maar dat kan ik wel aanmaken natuurlijk. Hij woont in een andere (grote) stad, hoe werkt het dan?
Ik las net wel hier iets over 1 km bij zijn werkplek? Dat was IrisW volgens mij.

En heb je nu je tindermatch als fysio? :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:33

Als je voor dit soort gevallen als dit een topic op Bokt aan maakt voor hulp en advies, denk ik niet dat Tinder echt iets is voor jou :+ En dan druk ik mij - over vleeskeuring Tinder - nog heel erg zachtjes uit..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:02

Ik snap wat je bedoelt, dat is inderdaad niet echt iets voor mij. Waarschijnlijk ook de reden dat ik het nog niet heb. Heb weleens via internet gedate, maar ik ben nu eigenlijk ook niet zo actief op zoek.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:14

Eilish schreef:
Ik heb geen tinder :+
Maar dat kan ik wel aanmaken natuurlijk. Hij woont in een andere (grote) stad, hoe werkt het dan?
Ik las net wel hier iets over 1 km bij zijn werkplek? Dat was IrisW volgens mij.

En heb je nu je tindermatch als fysio? :P

Uuh ja dat was het ja. weliswaar heeft hij mij wel van de pijn in m'n rug afgeholpen maar het was geen liefde verder hahaa. geen eerste date gehad maar meteen een 1e behandeling voor m'n rugpijn :Y) :o :D

Nu ook via tinder de liefde van m'n leven tegen gekomen, geen fysio gelukkig!

@ Sammie, Klopt tinder is inderdaad eerste instantie een vleeskeuring :Y)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:18

Aha! De aantrekkingskracht zit 'm in de spieren. Er zijn wel meer gespierde jongens op de markt hoor TS. Maak je het jezelf ook meteen een stuk gemakkelijker.

Ik heb mijn fysio zelfs moeten betasten omdat ik bepaalde kleine spieren verkeerd gebruik en hij liet mij dit voelen. Maar die spieren.. nahh niet interessant. Doe mij maar een man in pak :~ :')

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:40

Selka schreef:
Aha! De aantrekkingskracht zit 'm in de spieren. Er zijn wel meer gespierde jongens op de markt hoor TS. Maak je het jezelf ook meteen een stuk gemakkelijker.

Ik heb mijn fysio zelfs moeten betasten omdat ik bepaalde kleine spieren verkeerd gebruik en hij liet mij dit voelen. Maar die spieren.. nahh niet interessant. Doe mij maar een man in pak :~ :')

Niet alleen de spieren hoor :o
Ja dat is waar. Ik ga ook proberen om niet teveel waarde te hechten aan mijn gevoelens voor hem. Het is een (nogal oppervlakkige) crush :+ Hoewel ik hem wel steeds iets beter leer kennen, maar dat is ook gewoon gezellig/vriendschappelijk.

Ik hou mijn ogen open ondertussen, mannen in pak zijn ook niet verkeerd :D

Maar actief op zoek zijn heb ik nu geen behoefte aan. Ook mede door mijn gezondheidsproblemen die weer terug zijn.

Wat dat betreft komt het ook wel goed uit om te wachten tot na de laatste behandeling.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:08

Julia schreef:
dierfysio schreef:
Dat dus. Het mag gewoon niet. Geen onzin, heeft niks met bureaucratie of durven te maken. Wél met beroepsethiek en een eed die je als fysio afgelegd hebt. Het kan je heel eenvoudig je baan kosten, óók jaren later nog. Ik kan me werkelijk niet voorstellen waarom iemand dat risico zou lopen voor een date...

Hoe komen jullie hier toch bij? Dat is gewoon echt niet waar, tenzij je tijdens werktijd kinderen hebt liggen maken op de behandeltafel. Other than that kunnen mensen prima een relatie van wat voor aard dan ook met een klant/patiënt krijgen. Ook al is het vriendschappelijk, je kan er een leuk contact aan overhouden en dat is helemaal niet strafbaar, gelukkig.

Even uit mijn eigen beroepscode:

- onthoudt zich van elke vorm van misbruik van de positie die men heeft als deskundige
in relatie tot de cliënt;
- benadert de cliënt respectvol en laat informaliteit die niet noodzakelijk is achterwege,
dit is ook van toepassing bij contact via internet of social media;
- respecteert het recht van de cliënt op keuze van therapeut en zorgt dat aan dit
recht, binnen de mogelijkheden van de instelling, gevolg wordt gegeven. In het
geval van vrije vestiging verwijst de therapeut naar een collega binnen of
buiten de betreffende praktijk;
- onthoudt zich bij de uitoefening van het beroep van handelingen en uitspraken welke
gelegen zijn buiten het terrein van de eigen deskundigheid en/of bekwaamheid;
- treedt zodanig op dat bij de cliënt geen twijfel kan rijzen omtrent de persoon of
deskundigheid van collega’s, andere behandelaars of verwijzers;
- attendeert collega’s op onzorgvuldig of onprofessioneel gedrag en benoemt het
gewenste gedrag;

dit is niet de beroepscode van een fysiotherapeut, maar van een ergotherapeut. Hier heb je je dus aan te houden.
het woord 'richtlijn' betekend niet dat je je er niet aan hoeft te houden als jou dat niet uitkomt. Als er een richtlijn is, moet je die volgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:11

En waar precies lees je dan dat je geen relatie mag met iemand die je patiënt is geweest?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:14

geweest of nog steeds patiënt is is het toverwoord :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:23

verootjoo schreef:
En waar precies lees je dan dat je geen relatie mag met iemand die je patiënt is geweest?

In de Fysiopraxis heeft een artikel gestaan dat er sprake moet zijn van een afkoelingsperiode van 12 maanden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:28

Sammie schreef:
geweest of nog steeds patiënt is is het toverwoord :)

Maar het hele topic gaat er toch ook om dat ze het sowieso na de laatste behandeling wil doen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:31

Nee, volgens mij niet persé? Dat is wel geopperd door diversen, maar er is ook vraag/opmerkingen over dat het nu wel/na behandeling of nooit mag. Dus daar zit idd wel verschil in, er lopen een aantal dingen door elkaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:31

Petpa schreef:
verootjoo schreef:

In de Fysiopraxis heeft een artikel gestaan dat er sprake moet zijn van een afkoelingsperiode van 12 maanden.

Om een echte relatie aan te gaan. Niet om alleen een drankje te doen... Anders zou je niemand die je kent mogen behandelen en dat wordt hier in het dorp toch lastig :+

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:34

Hebben we het nou over een relatie of over een drankje? ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:37

Je moet eerst het een dan en dan het ander toch :D

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:39

Petpa schreef:
verootjoo schreef:

12 maanden na de behandeling duurt mij wel te lang om af te wachten of het iets kan worden.

En ik heb inderdaad besloten om het niet tijdens de behandeling te vragen. Maar het is niet erg als de discussie nog doorgaat hoor. Ik weet nog niet zeker of ik het na de behandeling wel zal vragen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:45

Ik heb geen flauw idee wat de wetten betreft.
Maar ik vind het gewoon vaag, als ik het zo lees.
Als ik om vastzittende nekspieren naar een fysio moet en ik word verliefd op hem en het gevoel is wederzijds. Dan zijn het toch twee volwassen personen die zelf kunnen beslissen dat ze een relatie willen. Ik heb mijn vriend ontmoet in de snackbar waar ik werkte, ben ik blij dat die regels daar niet gelden omdat het een klant is. Als degene nou psychisch iets had en daardoor, dingen zou moeten doen die degene eigenlijk zelf niet wil of daar niet zelf over kan beoordelen, vind ik het een ander verhaal.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:03

Ik weet dat bij verpleegkundigen je nooit een relatie mag beginnen met een patiënt die je ontmoet hebt tijdens je werkzaamheden. Dus kom je een patiënt 2 jaar later in de kroeg tegen, mag dit alsnog niet. Ook mag je geen patiënten toevoegen op facebook bijvoorbeeld. Ik verwacht eigenlijk dat het bij fysiotherpeuten ongeveer hetzelfde zal zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:07

Wemkelover: ik snap zeker dat het voor veel mensen geen enkel probleem is om in zo'n geval als gelijkwaardige volwassenen te bepalen wat wel en wat niet aanvaardbaar is. Het punt is dat je niet zomaar kunt weten wie de mensen zijn die dat niet kunnen, terwijl dat wel de mensen zijn die je moet beschermen.
Een fysiopraktijk moet een veilige omgeving zijn, voor iedereen. Ook voor mensen met negatieve ervaringen op gebied van lichamelijk contact, ook voor mensen met psychische kwetsbaarheden... en ze hoeven die zaken niet op voorhand te delen voor het geval de fysio moet bepalen of die een 'move' wil maken. Echt heel erg jammer voor de mensen waarbij er wel degelijk een klik is, EN waarbij de machtsbalans behoorlijk gelijkwaardig is... maar noodzakelijk om de mensen te beschermen die fysio nodig hebben maar niet in die positie zitten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:30

Ik zou denk ik na de laatste behandeling een tijdje rust nemen en dan via Facebook contact leggen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:39

Annenas schreef:
Ik weet dat bij verpleegkundigen je nooit een relatie mag beginnen met een patiënt die je ontmoet hebt tijdens je werkzaamheden. Dus kom je een patiënt 2 jaar later in de kroeg tegen, mag dit alsnog niet. Ook mag je geen patiënten toevoegen op facebook bijvoorbeeld. Ik verwacht eigenlijk dat het bij fysiotherpeuten ongeveer hetzelfde zal zijn.

Op vorige pagina heeft iemand al de regels gequote waarin precies staat wat een fysio wel en niet mag. En een fysio mag het dus gewoon wel. Waarom hebben we het eigenlijk nog over wat de regels misschien zijn als dit eigenlijk al duidelijk is?

Heb je trouwens een bron voor jouw bewering? Het lijkt me heel erg sterk dat een verpleegster die een keer wat bloed bij iemand prikt daar jaren later nog steeds niet een relatie mee mag hebben. Dan zou ze een enorme database moeten bijhouden van mensen waar ze ooit een keer als verpleegster mee te maken heeft gehad. Zodra iemand haar in een kroeg een biertje aanbiedt zou ze moeten zeggen: "Wacht even, ik kijk eerst of je niet in mijn database van behandelde patiënten voorkomt."