Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:19

Wij kijken per keer waar we het het hardste nodig hebben. Vorige keer hadden we net enorm veel pampers ingeslagen in een aanbieding. Andere keer zijn er net nieuwe schoenen nodig ofzo.
En deze keer ging een deel op de spaarrekening en een deel op de grote hoop.

En alles voor elkaar hebben is idd erg betrekkelijk. Hier ook door plotselinge ernstige ziekte van mij al onze mooie toekomstplannen naar de haaien. Tsja...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:24

In Duitsland is het sowieso zo beter geregeld wbt de kinderen. Je hebt naast het Kindergeld ook recht op 3 of 4 jaar 'vrij'. Zowel vader als moeder. Hier lever je dan wel een deel van je salaris op in (ik geloof dat je 70% overhoudt), maar zo kun je als moeder wel alle tijd nemen voor je kind en jezelf. Na die jaren is de werkgever verplicht je terug te nemen.

czarina

Re: Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:57

Will65 die huurwoningen moeten er dan wel zijn. Wij moesten kopen, de wachtijd was bij huur ruim 7jaar voordat je uberhaupt kon gaan reageren op woningen. En daarnaast betalen wij voor onze koopwoning even veel als wanneer we zouden huren, alleen zitten we met onderhoud natuurlijk. Maar daar tegenover word de woning wel ooit van ons en dat is bij huur nooit.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:49

czarina schreef:
Will65 die huurwoningen moeten er dan wel zijn. Wij moesten kopen, de wachtijd was bij huur ruim 7jaar voordat je uberhaupt kon gaan reageren op woningen. En daarnaast betalen wij voor onze koopwoning even veel als wanneer we zouden huren, alleen zitten we met onderhoud natuurlijk. Maar daar tegenover word de woning wel ooit van ons en dat is bij huur nooit.

Ik woon vrije sector :o Dus geen wachtlijsten.

En kopen van huis beter dan huren?
Dat is een persoonlijke afweging.

Wij hebben zo onze redenen daar anders over te denken.
Toen ik ziek werd (10 jaar niet meer kunnen werken) was ik blij dat ik geen koopwoning meer had.
Wat een rust op dat gebied.
En ik hoef ook geen huis te bezitten. Waarom? om het later weer te moeten opeten aan vermogen belasting? Of mijn kinderen na te laten? Nee dus. Ik help ze naar zelfstandigheid toe en van daaruit maken ze hun eigen beslissingen over de toekomst.

Ik wil nog wel even wat recht zetten.
Ik veroordeel niemand. Als je van kinderbijslag naar kinderbijslag leeft kan ik alleen maar
denken, wat hebben wij het goed.
Zelf vond ik het krijgen van kinderen mijn eigen verantwoording en het laatste wat ik wil is afhankelijk zijn van de overheid als het gaat om wat ik ze kan bieden.
Ze zijn nu 16 en 18. Hebben alles wat ze nodig hebben en daar hebben wij voor gewerkt, afgezien en keuzes voor moeten maken. En nee dat is niet altijd even makkelijk geweest.

Kinderbijslag kan misschien als de kinderen klein zijn voldoende zijn voor kleding en zo maar geloof me vanaf het moment dat ze naar voortgezet onderwijs gaan is het een druppel op de hete plaat.

Ik ben nog steeds van mening dat als je aan kinderen begint en je mag ze ontvangen dat je rekening dient te houden met de kosten die zij met zich mee brengen en je daar dus op voorbereiden.
Zo ben ik er in gegaan. Ik was dan ook 32 toen ik mijn eerste kindje in mijn armen mocht sluiten.

Ookal weet je niet wat je toekomst brengt een ding is zeker.
Kinderen kosten geld. Veel geld.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:38

Ja maar niemand leeft toch van kinderbijslag naar kinderbijslag. Er word alleen gezegd dat het een lekker extraatje is. Zonder redden we ons ook wel. Maar daarom is het nog wel fijn en welkom.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:56

LadyMadonna schreef:
Mensen die 8500 verdienen werken niet per definitie harder dan mensen die netto 2000 verdienen.
Toeslagen zijn in mijn ogen een hulpmiddel om rond te komen. Als je 8500 verdient heb je ook geen recht op huur- of zorgtoeslag. Daarnaast zijn kinderen over het algemeen een keuze.
Als je 8500 netto hebt, hoef je niet perse een duurdere lifestyle te hebben. Heb je dat wel, is dat ook weer een keuze.
Een alleenstaande bijstands moeder mag van mij kinderbijslag krijgen, geen probleem, maar iemand die 8500 netto heeft, nee, ik vind dat niet nodig.

ik lees al even mee snap deze redenatie wel maar.....

stel he (een voorbeeld) hoe denk je erover als ik het omkeer...want die gevallen zijn er ook meer dan genoeg...
ik ben soort van te belazerd om te werken dus werk maar een paar uurtjes per maand en verdien dus geen drol maar ik krijg wel van alle toeslagen die er zijn de volle mep en belastingen worden in mindering gebracht en soms zelfs kwijt gescholden.
om eerlijk te zijn gun ik het die mensen die hard werken en 8500€ verdienen dan meer als degene die ik hier boven heb beschreven.
want die krijgen ook al kindgebonden budget en geloof van horen zeggen dat deze ook niet mis is??
helaas is het niet na te trekken wie waarom dat bedrag verdient dus dan vind ik in dit geval 1 rechte lijn wel oke.

ik hoor niet thuis in beide gevallen jammer genoeg ook niet die van 8500€ maar ik hoef ook geen droog brood te eten maar ik ben wel blij met het extraatje kinderbijslag.

en op de vraag wat doe je ermee...
tja naar de kids meestal voor kleding maar vaak genoeg ook voor luiers ect en soms voor hun spaarrekening.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:39

Wemkelover ik las dat bij iemand kinderbijslag geen extraatje was maar bittere noodzaak. Vandaar :)

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:59

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:07

wemkelover schreef:
Ja maar niemand leeft toch van kinderbijslag naar kinderbijslag. Er word alleen gezegd dat het een lekker extraatje is. Zonder redden we ons ook wel. Maar daarom is het nog wel fijn en welkom.

Dit is niet helemaal waar.
Ik bedoel zonder kinderbijslag kunnen we echt wel eten kopen enzo maar ik zou nooit nieuwe kleding kunnen kopen geen nieuwe schoenen of een x een patatje bij de patatzaak weg halen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:43

wemkelover schreef:

Ik denk dat er best veel mensen zijn die het geld nodig hebben, maar ik hoop de meerderheid niet.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:53

Er zijn er zat die het geld hard nodig hebben, en die hebben daar niet allemaal voor gekozen.
Idd wat iemand zei dan liever naar iemand die veel verdient dan iemand die te lui is om te werken. En alle toeslagen toegeschoven krijgen. We zien het in onze omgeving ook wel. Kunnen alles doen, behalve werken en zeggen zelf er ook bij dat ze wel gek zouden zijn omdat ze zo even veel geld binnen harken. En dan denken wij ook wel gadverdikkemes..

Will65 vrije sector word en werd hier nauwelijks aangebodrn of voor hogere bedragen dan een koopwoning. Dus ook een keuze. Maar zo hebben wij er ook bewust voor gekozen om de hypotheek op 1 naam te hebben en jiet aan de top van dat kunnen. En zo ken ik velen. Als wr deze hypo niet meer op zouden kunnen brengen zou dat met huur ook niet gaan.
Maar iedereen kan gelukkig eigen keuzes maken en dat doen we allemaal naar beste kunnen

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:46

Ik ben een alleenstaande moeder en hier in Canada begint het er al mee dat je een jaar (50 weken) zwangerschapsverlof krijgt. Met ongeveer 60-70% van je normale inkomen. Daarnaast krijg ik bijna $500 aan KB per maand. Leven is hier ook duurder als in europa dus ook hard nodig. Ik zelf kan hier van rondkomen omdat ik bv geef en wasbare luiers gebruik. Ik krijg geen geen geld van haar vader en moet het dus allemaal zelf doen.
Alles wat ik overhou gaat naar een spaarekening en als ik $2000 per jaar spaar word daar door de overheid $500 bijgelegd.

Voor mij was mijn dochter in eerste instantie geen keuze.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:52

czarina ik zou je kunnen vertellen wat dit gezin gedaan heeft en waarom om zorg te kunnen dragen voor de kinderen maar dan ga ik enorm of topic.
Ook kan ik uitleggen waarom wij liever de huur niet meer zouden kunnen opbrengen dan de hypo.
Doe ik niet want ik hoef geen gelijk te hebben.

Waar het op neer komt is dat je je niet hoeft te verantwoorden naar mij waarom jij een andere gedachten heb bij uitgifte kinderbijslag als ik.
Mogen toch verschillen van mening?
Als ik met mijn uitspraken, waarbij ik echt alleen maar mijn mening geef, jou op een of andere wijze heb gekwetst dan spijt me dat oprecht.

Ik spreek echt alleen voor mijzelf als ik zeg mijn kinderen mijn zorg mijn kosten.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:00

Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt willl65.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:43

Ik wist niet eens dat de kinderbijslag in Duitsland meer is en dat het wordt gestimuleerd om als moeder niet te gaan werken, dat zouden ze in Nederland ook moeten doen.
Bij ons was het niet een extraatje, ik moest er al mijn kleding van kopen.