Prive en Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:04

Als ik heel eerlijk ben kan ik me er niet zo druk om maken.
Als je alles echt prive wil houden moet je binnen blijven met de luiken dicht en alle technologie en contact met de buitenwereld bannen.
Anders heb je altijd kans dat iemand je ziet, of god forbid per ongeluk een foto van je maakt.

Ik probeer gewoon niets te doen waar ik niet achter sta, dan maakt het ook niet uit of het ergens verschijnt of iemand me ziet.

Deze ontwikkeling gaat gewoon door tot je eigenlijk geen privacy meer hebt, dat klopt. Maar ik denk niet dat ik dat zo super erg vind eigenlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 13:05

karuna schreef:
Gister op tv iets gezien waar ik pas echt naar van wordt, chip inbrengen zodat je alles met de chip kan doen. Jezelf controleren, dingen openmaken, betalen weten waar iedereen is. En ern melding krijgen als een gechipt persoon je passeert. Daar krijg ik echt de kriebels van.

In dit kader:
Er zijn legio producten (zoals autos) die soms al af fabriek met dergelijk techniek voorbereid geleverd worden. De chip is er dan al, slechts niet geactiveerd (wat dan op afstand plaatsvindt) tot jij die dienst betaalt.

Er is verregaande ontwikkeling van ingeweven 'chip'technlogie. Het bedrijf 'Sarah' is al door de prototype fase voor deze techniek in haar kleren. Dit onder het oogmmerk van betere beveiliging tegen diefstal.
Het betreft GPS locatie technologie welke de klant kan overnemen. En derden zoals de overheid dus ook.
Er zullen best hele volkstammen te overtuigen te zijn dat dit veilig is. Overtuig genoeg van de goedgelovige massa en het wordt democratisch besloten dat het verplicht is.
Op die manier is iedereen controleerbaar zonder schending van de integriteit van het lichaam door injectie.
Ben je tegen, dan heb je vast iets te verbergen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:11

Huertecilla schreef:
Picasso schreef:
Maar waarom dan zelf niet consequent zijn en die trend doorvoeren in eigen leven

Ook jij springt naar conclusie.

Hoezo is privacy binair wel/niet alles/niets?
Waar maak je uit op dat dit niet besproken is?

We zijn selectief in wat we waar plaatsen en inderdaad na afstemming. Dat selectief is verder per persoon anders omdat we drie verschillende personen in een andere leeftjd, met andere sociale raakvlakken zijn.
Selectief, genuanceerd, gedifferenytieerd en helemaal consequent in lijn met het onderwerp.

Omdat derden hier blijkbaar niet mee weten om te gaan, hebben we wat dat betreft een NIETS-beleid mbt de privacy in niet openbare omgeving. In openbare omgeving zijn we zelf oplettend.

Als ik (ik heb totaal de behoefte niet (bij wie dan ook)) verkeerd zou willen, zou ik de foto van jouw zoon kunnen misbruiken voor reclamedoeleinden of wat dan ook... Heeft hij zeggenschap gehad in het feit dat hij en public op internet staat? Maak ik nu uit jouw antwoord op dat hij het niet erg vindt dat hij op Bokt staat? Hoe oud is hij en hoeveel gevolgen van het plaatsen van zo'n foto kan hij al overzien, aan zo'n actie?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 13:13

Azmay schreef:
Deze ontwikkeling gaat gewoon door tot je eigenlijk geen privacy meer hebt, dat klopt. Maar ik denk niet dat ik dat zo super erg vind eigenlijk.

Omdat je er niet over DOORdenkt?

Het leidt uiteindelijk tot populatiecontrole op absolute schaal.

Hier aan de costas en bij de grote steden staat er al een bewaakt hek om reservaten voor rijken.
Dit gaat uitbreiden naar grotere zones. Bij Puerto Banus is dat al langer zo.
Toegang/beheer via gps chip is de onthutsend nabije toekomst in de westerse wereld.

Maar goed, dat is een verwante maar andere ontwikkeling.
Deze draad gaat over het respecteren van de privacy van anderen bij jouw gebruik van 'sociale' media.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:15

Huertecilla schreef:
Azmay schreef:

Omdat je er niet over DOORdenkt?

Het leidt uiteindelijk tot populatiecontrole op absolute schaal.

Hier aan de costas en bij de grote steden staat er al een bewaakt hek om reservaten voor rijken.
Dit gaat uitbreiden naar grotere zones. Bij Puerto Banus is dat al langer zo.
Toegang/beheer via gps chip is de onthutsend nabije toekomst in de westerse wereld.

Maar goed, dat is een verwante maar andere ontwikkeling.
Deze draad gaat over het respecteren van de privacy van anderen bij jouw gebruik van 'sociale' media.

Ow maar ik denk er wel over door, maar ik ben wat dat betreft geen doemdenker :+
Ze zullen me zeker in de gaten gaan houden, maar ach zo boeiend ben ik niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 13:16

Picasso schreef:
Als ik (ik heb totaal de behoefte niet (bij wie dan ook)) verkeerd zou willen, zou ik de foto van jouw zoon kunnen misbruiken voor reclamedoeleinden of wat dan ook... Heeft hij zeggenschap gehad in het feit dat hij en public op internet staat? Maak ik nu uit jouw antwoord op dat hij het niet erg vindt dat hij op Bokt staat? Hoe oud is hij en hoeveel gevolgen van het plaatsen van zo'n foto kan hij al overzien, aan zo'n actie?

Omdat hij dat niet kon overzien hebben wij daarover de beslissing genomen*.
Ja, daar zou iemand misbruik van kunnen maken.
Dat misbruik zouden we dan juridisch aanpakken indien we daarvan op de hoogte zouden zijn.
Nee, dat kan je niet terugdraaien.
Dat is een overwogen risico.

* Hij is inmiddels 8 jaar ouder en het is inderdaad een mooi moment om te vragen wat hij zelf vindt.

p.s. hij zei 'nee'.

Azmay schreef:

Het punt is dat jij dat niet bepaalt.
Laatst bijgewerkt door Murthul op 16-06-16 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:18

Huertecilla schreef:
Azmay schreef:

Het punt is dat jij dat niet bepaald.

Ik ben geen controlfreak :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:20

Huertecilla schreef:
Picasso schreef:

Omdat hij dat niet kon overzien hebben wij daarover de beslissing genomen*.
Ja, daar zou iemand misbruik van kunnen maken.
Dat misbruik zouden we dan juridisch aanpakken indien we daarvan op de hoogte zouden zijn.
Nee, dat kan je niet terugdraaien.
Dat is een overwogen risico.

* Hij is inmiddels 8 jaar ouder en het is inderdaad een mooi moment om te vragen wat hij zelf vindt.

Duidelijk. Maar destijds niet goed doordacht. En dank je wel: ik ben ook weer even na gaan denken over social media en de gevolgen van de vanzelfsprekendheid van mijn naïeve gedachtengang wb de goedheid van anderen.... En dat meen ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 13:27

Picasso schreef:
En dank je wel: ik ben ook weer even na gaan denken over social media en de gevolgen en vanzelfsprekendheid van mijn naïeve gedachtengang wb de goedheid van anderen.... En dat meen ik.

Dank je.

Je kan hier op deze simpele draad op Bokt al lezen dat jouw privacy zelfs door goedbedoeld onbenul al geheel niet gerespecteerd wordt door derden.

Ik had eerlijk gezegd ook niet op mijn netvlies HOE erg het al is. Dat het voorbij geen respect is, maar het als verdacht/eng wordt gezien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:28

Mijn autos zijn dusdanig oud dat er geen gekke chips inzitten, en het hele gedoe van bv vingerafdruk in paspoort, ik heb geen keus maar wil niet dat dat wordt vastgelegd. Big brother is watching you van george orwell en een film waarvan ik de naam kwijt ben waar dmv een dergelijke chip mensen op afstand gecontroleerd, gestuurd en desnoods gedood.

In het kader van de schijnveiligheid. Dat je daardoor criminelen beter kunt afweren, alleen is schijnveiligheid want de crimineel weet het te omzeilen en wij als burger zijn de pineut. Net als de nl alert en de waarschuwingen zo. Mijn telefoon kan het niet aan maar de overheid gaat ervan uit van wel. Waarom zou je bij bv erge brand de sirene aanzetten die ervoor is. Nee per mobiel terwijl dat er als eerste uitligt bij een ramp.

Ik wil zo min mogelijk getraceert en herkenbaar door het leven. Ik heb niks te verbergen maar wil niet onder permanente controle van de overheid staan.

Facebook haalt fotos van internet als het ze niet zint. Dat betekend dat ze alles bekijken wat er neergezet wordt. Google die zich overal inwurmt en promoot als hip, ik lees dan weten we tenminste nog meer van je :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:30

Huertecilla schreef:
Picasso schreef:
En dank je wel: ik ben ook weer even na gaan denken over social media en de gevolgen en vanzelfsprekendheid van mijn naïeve gedachtengang wb de goedheid van anderen.... En dat meen ik.

Dank je.

Je kan hier op deze simpele draad op Bokt al lezen dat jouw privacy zelfs door goedbedoeld onbenul al geheel niet gerespecteerd wordt door derden.

Ik had eerlijk gezegd ook niet op mijn netvlies HOE erg het al is. Dat het voorbij geen respect is, maar het als verdacht/eng wordt gezien.

Ik schrik daar dus ook een beetje van. Je waant je soms redelijk veilig binnen social media, geheel ten onrechte. Ga mijn eigen foto-gedrag ook weer kritisch onder de loep nemen. Wat gedaan is, is gedaan, maar voor in de toekomst wel een dingetje om serieus over na te denken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:32

Waarom negeer je die vraag van Jannepauli dan Huertecilla? Is volgens mij een hele plausibele vraag, zeker in dit topic.

Mijn dochter wordt woest als ik fotos van haar op internet zet...ik mocht zelfs niet op fb zetten dat ze jarig was...dan doe ik dat dus niet.

Ik vraag vaak wel ff op ik iets op fb mag zetten, maar ik weet vd meeste van mijn vrienden ook wel of ze het erg vinden of niet..

wat ik veel storender vind is het te pas en te onpas berichten delen van mensen die in de ogen van die persoon iets fout gedaan hebben...laatst filmpje van een hondenbegeleider van Martin Gaus hondenschool ofzo...dat filmpje is al gemaakt met de opzet het op internet te gooien...verhaal erbij half uur in de auto, mevrouw gaat boodschappen doen...kijk hier komt ze terug...geen hond te zien, geen geblaf te horen en een ding bovenop het busje wat heel goed airco zou kunnen zijn...en daarbij als het je dan zo dwars zit dan spreek je die persoon ff aan en als het al zo link was dan had ie de hond er al wel uit neem ik aan. Zo zijn er veel meer voorbeelden waar mensen (soms aangetoond onterecht) negatief op internet gepleurd worden....dat mogen ze van mij ook gaan bestraffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:33

IHN, even teruglezen: HC heeft daar antwoord opgegeven.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:35

Picasso schreef:
IHN, even teruglezen: HC heeft daar antwoord opgegeven.

ja, ik zag het...op de een of andere reden krijg ik deze reacties nu pas te zien :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:38

Huertecilla schreef:
Sellyxx schreef:
Waarom heel je leven privé houden?

Waarom niet?

Het punt is dat het waarom geheel irrelevant is.
Je hebt de privacy van een ander te respecteren. Punt.

Waarom bespreek je dan hier deze kwestie en niet met je vriendin? Als je haar privacy zo respecteert?

Weet jij dat te achterhalen is aan de hand van jou internet gegevens waar je vandaan internet dus waar je woont? En door te reageren op een groot forum als dit begeef je dus zelf op glad ijs als je pricvacy zo belangrijk voor je is. Er zijn mensen die aan de hand van een e mail adres en een ip nummer precies weten te achterhalen waar je woont.

Als je echt zo op je privacy gesteld was en iemand zou dan een foto delen van jou terwijl jij er zelf alles aan doet om als anoniem door het leven te gaan dan kan ik me indenken dat je dat iemand kwalijk neemt. Maar je vind de gemakken van het internet kennelijk zelf ook wel prettig dan weet je dat je niet meer anoniem bent.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 16-06-16 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 13:39

IHN schreef:
Zo zijn er veel meer voorbeelden waar mensen (soms aangetoond onterecht) negatief op internet gepleurd worden....dat mogen ze van mij ook gaan bestraffen...

Denk daar eens over na:

Wanneer jij met 'illegaal' vuurwerk speelt, met je auto over een lege rotonde drift, een wheely met je brommer maakt, wat voor 'overtreding' ook op youtube plaats, stuurt de overheid je fluks een rekening.

Wanneer er modder naar een ander gegooid wordt op youtube, wat OOK een overtreding is, moet je daar zelf aangifte van doen.

waxmeltsenzo schreef:
Waarom bespreek je dan hier deze kwestie en niet met je vriendin?

Oh, maar die (let op; niet 'mijn') vriendinnen weten dat.
Verder denken die er hetzelfde over. Imo logischerwijze want anders waren het geen vriendinnen :)*
Laatst bijgewerkt door Murthul op 16-06-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:43

Huertecilla schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Waarom bespreek je dan hier deze kwestie en niet met je vriendin?

Oh, maar die (let op; niet 'mijn') vriendinnen weten dat.
Verder denken die er hetzelfde over. Imo logischerwijze want anders waren het geen vriendinnen :)*

Nou kennelijk is er eentje die toch een foto deelt. Aan de schandpaal moet ze.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 13:51

waxmeltsenzo schreef:
Weet jij dat te achterhalen is aan de hand van jou internet gegevens waar je vandaan internet dus waar je woont?

Ja. In mijn geval is dat een server op een berg.
Niet mijn adres ;)
Daarbij HEB ik niet eens een 'adres'.
Als ik een pakket verwacht wat mogelijk niet via de locale koerier komt, dan laat ik dat naar een garagebedrijf naast de benzinepomp in het dorp sturen.

Verder heb je een goed punt.
Het toont aan dat je HEEL bewust dient te zijn.
Het is juist een grote waarschuwing en geen onderbouwing voor geen recht op privacy hebben.

Nu we toch op deze toer zijn: Elke camera aan een computer welke aan het net hangt is extern te hacken.
Ook die voor je toeter op/in je scherm.

waxmeltsenzo schreef:
Nou kennelijk is er eentje die toch een foto deelt.

:? :?
Laatst bijgewerkt door Murthul op 16-06-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:12

Huertecilla schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Nou kennelijk is er eentje die toch een foto deelt.

:? :?

Anders had je de vraag niet gesteld lijkt mij?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:14

Denk dat dit is aan de hand van een ander topic. Daarin gaat het over ex die status en toenaam meld op facebook enz,

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:18

karuna schreef:
Denk dat dit is aan de hand van een ander topic. Daarin gaat het over ex die status en toenaam meld op facebook enz,

O dat had ik niet gelezen. Maar dat vind ik wel iets anders. Als een ex mijn naam e.d misbruikt en adresgegevens vermeld. Dan als je in een relatie bent en je partner deelt een foto.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:19

Ging in dit geval dat de een op die manier achter relatie van ex komt. Ga ervan uit dat HC daarom dit topic heeft geopend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 14:22

waxmeltsenzo schreef:
karuna schreef:

O dat had ik niet gelezen. Maar dat vind ik wel iets anders. Als een ex mijn naam e.d misbruikt en adresgegevens vermeld. Dan als je in een relatie bent en je partner deelt een foto.

Waarom?
Wat is daar anders aan?
Het fundamentele hetzelfde is dat je niets prive plaats van een herkenbaar ander zonder diens explicite toestemming.

Mag jouw partner zomaar elke foto van jou openbaar maken? Indien niet waar ligt de grens? Heb je dat uitgesproken met hem/haar?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:22

karuna schreef:
Ging in dit geval dat de een op die manier achter relatie van ex komt. Ga ervan uit dat HC daarom dit topic heeft geopend.

O, ik kan me wel voorstellen als iemand net een relatie komt en dat is vervelend geweest en iemand leert kennen die ook de ex kent. Dat de nieuwe relatie iig zorgvuldig is nog het delen. Dat is dus een andere situatie ;) Maar persoonlijk zou ik dat bespreken met haar of in mijn geval met hem en als dat dan toch gedeeld wordt dus bewust delen in de wetenschap wat er aan de hand is geweest zou ik dat niet leuk vinden sterker nog dat zou wel eens bepalend kunnen zijn of ik die persoon dan nog in mijn leven wil. Dat heeft niet alleen meer met privacy te maken maar ook met respect.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:26

Huertecilla schreef:
karuna schreef:

Waarom?
Wat is daar anders aan?
Het fundamentele hetzelfde is dat je niets prive plaats van een herkenbaar ander zonder diens explicite toestemming.

Mag jouw partner zomaar elke foto van jou openbaar maken? Indien niet waar ligt de grens? Heb je dat uitgesproken met hem/haar?

Ja mijn vriend mag van mij foto's openbaar maken zonder dat eerst met mij te overleggen. Er mag echter niet zomaar een foto van mij gemaakt worden ;)
Maar er zijn wel grenzen naakt foto's bijvoorbeeld niet dat ik die heb maar dat kan niet en dat zou ik ook niet pikken.
Ik ben meer zo van je mag alles van me weten behalve mijn pincode. Ik doe niks wat niet mag, doe niks geks alhoewel ik ben zelf al gek.
Maar wij hebben geen kinderen en daar zou ik wel boos over kunnen worden als iemand een foto van mijn kind zomaar zou delen.
Of er was laatst iemand die aangaf ergens te werken in zijn profiel, dat bedrijf ken ik goed en die persoon heeft daar nooit gewerkt die misbruikte de naam van het bedrijf om te solliciteren ;) dat moet niet gaan gebeuren hé dan worden we boos ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 16-06-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt