Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:46

Citaat:
Voorwaarden bijstand

U heeft recht op bijstand als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee.
U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand

Daarnaast kan TS vrijstelling krijgen van sollicitatie:
Citaat:
Wanneer kunt u ontheffing krijgen van de sollicitatieplicht?

U moet de gemeente zelf om de ontheffing vragen. Om deze te kunnen krijgen, moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

U bent alleenstaande ouder.
Uw jongste kind is jonger dan 5 jaar.
U hebt de volledige zorg voor dit kind.
De periode dat u niet naar werk hoeft te zoeken, is maximaal vijf jaar.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-06-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Re: Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:48

Wat gek, ik weet toch zeker dat het veranderd was.

Maar alleen maar mooi voor TS dan...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:49

Nog even wat bijgezet..
Ze kan vrijstelling krijgen van de sollicitatieplicht de eerste 5 jaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:53

Lindy is dat niet in situaties waarbij de tienermoeder nog thuis woont? Dan is jouw verhaal van toepassing, maar dat geld voor iedereen die nog thuis woont. Dan krijg je niks. En vroeger in het begin van de bijstand kon je als thuiswoner ook bijstand krijgen :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:58

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:00

Ik had dit in mijn hoofd:http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/2336
Citaat:
U bent tussen de 18 en 27 jaar

Volgen van onderwijs

Als u tussen de 18 en 27 jaar bent gelden speciale regels voor u. U heeft dan namelijk geen recht op bijstand als u nog onderwijs kunt volgen, waarvoor recht op studiefinanciering bestaat. U heeft ook geen recht op bijstand als u onderwijs kunt volgen waarvoor u geen recht op studiefinanciering kunt hebben, maar dat onderwijs niet volgt Zie_wet. Een voorbeeld hiervan is het voortgezet onderwijs of de beroepsbegeleidende leerweg (BBL-opleiding).

Geen onderwijs

Als u tussen de 18 en 27 jaar bent en geen onderwijs kunt volgen, dan kunt u recht op bijstand hebben. U kunt recht hebben op bijstand voor een alleenstaande, alleenstaande ouder of gehuwden, afhankelijk van uw leefsituatie.

Dit laatste zou dan opgaan voor TS, als moeten ze dan wel beslissen dat TS inderdaad niet in staat is onderwijs te volgen, en ik vraag me af of dat gaat gebeuren.

EDIT: Belangrijk is dus dat je geen Bijstand krijgt als je onderwijs kunt volgen. Niet alleen als je het daadwerkelijk volgt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:03

Mijn advies, als je mijn dochter was, zou zijn om indien enigszins mogelijk thuis te blijven wonen of anders in de buurt te blijven, te informeren bij je gemeente naar bijzondere bijstand en kindgebonden budget, in september al een zo hoog mogelijke studie aan te pakken die straks geld op de rekening brengt, geen kraamverlof, bij je school te informeren naar de financiële potjes voor studentes als jij,je vriend te laten solliciteren bij bedrijven die er bekend om staan starters intern op te leiden en door te laten groeien. Blijf officieel ook alleenstaand moeder, financieel levert dat een hoop op en je vriend kan alsnog bijdragen. Zet zoveel mogelijk geld ook opzij, heb je al een spaarrekening van formaat, ga een deel beleggen in aandelen of vastgoed want je gaat het over een jaar of tien, twintig hard nodig hebben. Leuk is nu geen prioriteit, er moet geld en zekerheid komen. Zegt single mom met drie kinderen en met twee lopende studies!

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:38

Tss, Ik kon bijzondere bijstand voor de babyuitzet aanvragen. Dat is een mooi bedrag! Ook voor jou zeker het uitzoeken waard!

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:03

@Gentlegiant

Klopt, het ging toen inderdaad niet goed, maar het even uit elkaar zijn heeft ons beide goed na laten denken. Hij kookt nu elke avond (gaat op internet opzoek naar een recept en doet ook zelf de boodschappen daarvoor), de keuken is nu zijn terrein, daar mag ik echt niet komen als hij aan het koken is, nooit gedacht dat dat zo zou zijn gezien hoe hij daar eerst in was haha

De omgeving waar mijn vriend eerst woonde heeft naar mijn idee heel negatief gewerkt op hem (hij woonde op een kamertje van 12m2, buren met aggressieproblemen en elke week was daar wel weer politie in het pand) waardoor hij zichzelf op ging sluiten, hij is nu echt een heel ander mens.

Gister heeft hij voor het eerst een echo gezien, deze had hij nog niet gezien (wel foto's maar niet 'live'), op het moment dat het echo apparaat mijn buik op ging was ie opeens heel stil, toen ik na 5 min naar m keek zag ik hem snel tranen weg vegen, heb hem nog nooit zo gezien, was echt even een smelt momentje.

Over de spullen: We hebben de complete uitzet al (staat bij mijn oma op zolder, komt binnenkort allemaal deze kant op). Mijn zus is 1,5 jaar geleden mama geworden en had gelukkig alles bewaard dus heb veel van haar gekregen en heb ook van familie heel veel gekregen (van luiers tot aan een kinderwagen) dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken gelukkig (en kleertjes hebben we ook heeeel veel voor beide geslachten).

Zoals ik al in een eerdere post zei is er ook al een oplossing voor als het echt niet zou lukken, maar zoals het er nu naar uitziet moet het wel lukken met de hulp die we krijgen

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:31

Het komt goed lieve ts,

Ik schrok van je eerste post maar na je andere berichten en de acties die je hebt ondernomen geloof ik best dat het de juiste richting opgaat.

Bereid jullie goed voor op het ouderschap vooral in het begin kan dit erg pittig zijn :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:32

Dat klinkt in elk geval een heel stuk positiever als toen fijn om te horen

Verder heb ik niet echt tips probeer al je centen te sparen nu en denk 10x na over een uitgave
Succes met alles meid

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:41

Gentlegiant schreef:
Dat klinkt in elk geval een heel stuk positiever als toen fijn om te horen

Verder heb ik niet echt tips probeer al je centen te sparen nu en denk 10x na over een uitgave
Succes met alles meid

Doen we ook zeker!
Alles wat ik niet nodig heb zet ik op een spaarrekening zodat we altijd wat achter de hand hebben.