Leven met een verslaafde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:08

danzzz schreef:
Daarnaast is bijna iedereen wel ergens aan verslaafd. Kijk maar eens kritisch om je heen. Eten, spullen kopen, sex, internet, gamen, sporten allemaal dingen waar mensen aan verslaafd kunnen zijn om het dagelijkse leven even on hold te zetten. Verslaving zit niet in de middelen, het zit in het gedrag. Iedereen die wel eens met zijn laatste geld toch dat jurke kocht en dacht ik zie wel hoe ik morgen eet, is een koopverslaafde, iedereen die toch die zak chips naar binnen werkt terwijl ze net teleurgesteld van de weegschaal afstapte is eetverslaafd. Als je kritisch om je heen kijkt heeft iedereen wel een soort van verslaving. Alleen de meeste verslavingen zijn minder destructief voor de omgeving, en maatschappelijk meer geaccepteerd.

Voor DSM IV ben je pas "verslaafd" indien je gedrag/gebruik schadelijk is voor jezelf of je omgeving en je niet meer functioneert er door maar desondanks blijft terug gaan naar dat gedrag/middel. :) "wel eens een een jurkje kopen dat je eigenlijk niet had moeten kopen" is geen koopverslaving maar een ondoordachte beslissing.
Destructief zijn voor jezelf, je omgeving of de maatschappij is eigenlijk wel een beetje een "eis" alvorens men kan spreken van een verslaving.

danzzz

Re: Leven met een verslaafde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:19

Klopt helemaal. Met die kanttekening dat als het een keer gebeurd er niks aan de hand is, maar als je elke maand meer maand hebt dan inkomen en je blijft dat jurkje kopen dan wordt het destructief en val je onder de categorie verslaafden, terwijl je sec gezien dat gedrag dus eigenlijk al veel eerder had, maar het nog niet destructief genoeg was.

Het is lastige materie omdat iedereen zich wel ergens in herkent, maar het liever niet weet. En het is ook echt geen probleem zolang het geen destructieve vormen aanneemt. Maar jezelf ervan bewust worden dat hele kleine simpele dingen ook eigenlijk gewoon verslavend zijn kan niet zoveel kwaad en trekt het woord verslaafde uit die "oooo eng en gevaarlijk" hoek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:17

Iemand die effectief "verslaafd" is vind ik wel degelijk in de "oei eng en gevaalijk" hoek thuis horen in die zin dat die persoon beschermd moet worden tegen zichzelf. Te lichtzinnig er over heen gaan is niet goed voor die persoon en ook niet voor diens omgeving. :) Dus voor mij blijft die daar nog even mooi zitten zonder daarbij verder te veroordelen in die zin;: een verslaafde blijft een mens van vlees en bloed met gevoelens. Het is niet ineens een monster ook al vertoont hij of zij gedrag dat wellicht monsterlijk is. Dat komt ergens van. Maar onderschatten lijkt me geen goed ide. :)

Ik blijf vanaf nu weer rustig mee lezen. Ik hoop oprecht dat het gaat goed komen TS. :) Ik heb wel enige ervaring met samen leven met een verslaafde dus indien je graag je hart wil luchten mag je me ook wel PB'en als je daar behoefte aan hebt. :) Ik had op dat moment weinig andere keuze dan "er mee leven". :) En je loopt dan tegen heel veel dingen aan die je niet tegen veel mensen kan zeggen omdat ze je voor gek verklaren. :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:37

ik ben het zeker met je eens!

Ook dat het moeilijk communiceren is met mensen die slechts zijdelings dingen ooit opgevangen hebben of hun wijsheid mbt verslavingen bij Dr Phil of de margriet vandaan hebben. Als je het niet zelf meegemaakt hebt, of geleefd hebt dan is het zoooo makkelijk praten. De "ik zou" is zo makkelijk gezegd, maar als je er zelf instaat en je ziet het verdriet en en de machteloosheid in de persoon waar je zo veel van houd en diezelfde persoon naait je keer op keer weer voor die drugs, die manipuleert jouw hele leven, en je WEET het, om vervolgens weer al dat verdriet en die machteloosheid te zien.. Ga er maar aanstaan! ga het maar doen. Het is hel en terug en dan nog drie keer.

Het leven met een verslaafde is het ergste dat iemand zichzelf aan kan doen, maar weglopen en de deur achter je dichttrekken is zo mogelijk nog moeilijker vooral omdat wij mensen geneigd zijn om de persoon te willen redden en we het als een persoonlijk falen zien dat dit niet lukt.

Ik heb zeer te doen met ts, gewoon omdat ik het verhaal ken, been there done that op beide vlakken, zelf een verslaafde en lang samengewoond met verslaafden (weet ik nu) Ik weet wat er nu gaat komen, en dat gaat heel, heel moeilijk worden. Of ze nou bij hem blijft of bij hem weggaat, daar zit geen verschil in behalve dat als ze weggaat dit ooit een keer stopt, die pijn ooit een keer stopt en als ze blijft dit altijd zal blijven en die pijn altijd blijft.

Het leven is soms zo oneerlijk

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:02

Bij verslaafden is er 1 ding wat je erg goed kunt leren, grenzen aangeven en je er aan houden.

Ga die grens zetten en je er aan houden, je gevoel kun je bv hier kwijt en er zijn veel mensen die je kunnen helpen. Ook eens gaan kijken bij groep mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, partners die verslaafd zijn.

Succes!!!!

En ja, je hebt gelijk en ongelijk danzzzz
Ik weet wat het is om te leven met een verslaafde.....maar ook dat je soms de deur dicht moet doen om jezelf te beschermen.
Dat diegene pas wat gaat doen, als hij er aan toe is, maar zo lang die gepamperd wordt, doet ie niks.
Je kunt als partner of kind banketstaaf als brugman, het heeft geen zin.

Stap 1: je staat machteloos tegen de drugs, de alcohol
Compleet, volslagen machteloos, niks wat je doet of zegt heeft enig effect.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:20

safina schreef:
Bruin is straattaal voor heroïne. Coke noemt men ook wel "wit".
Als hij coke gerookt heeft zal het crack geweest zijn. Gewone (snuif)coke kan je eigenlijk niet goed roken.

Ben blij voor je dat hij er vanaf is!

Snuifcoke is prima te roken je moet het alleen schoonkoken met ammoniak of baking soda. Dan krijg je basecoke of crack. Als je het zelf schoonkookt is de kwaliteit veel beter.

Het verschil tussen basecoke en crack is dat basecoke schoongemaakt wordt met ammoniak en crack met baking soda. Met baking soda heeft schijnbaar weer met de verhouding te of basecoke of crack wordt.

Helaas heb ik alle kanten gezien. Ben zelf verslaafd geweest, werk nu in de verslavingszorg als ervaringsdeskundige en heb een relatie gehad met een verslaafde toen ik al clean was.

Het leven met een verslaafde vond ik misschien nog pijnlijker dan zelf verslaafd zijn. Ik leef met je mee TS
Laatst bijgewerkt door thembi op 11-09-16 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:21

Hoe lang is zo'n opname eigenlijk zo gemiddeld?
Is er dan daarna een plan waar hij dan in eerste instantie gaat wonen?

Ik weet natuurlijk jullie financiele situatie niet, maar zou hij ergens een kleine goedkope studio kunnen betrekken tot hij bewezen heeft dat hij echt zijn leven weer op de rit heeft (of niet)?

schaduwhero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 09:06

We zijn een paar weken verder, en sinds een week is mijn vriend opgenomen. Eindelijk maar toch.

Ik heb hem weggebracht naar de kliniek, het was moeilijker dan ik dacht om hem daar achter te laten. Hij was de dagen voor vertrek al nerveus. Toen ik hem bracht zat hij er verloren bij, hij zei ook zich vernederd te voelen.

Hij moest de eerste dagen wennen daar, Maar voelde zich al gauw op zijn gemak. Tussen mensen zitten die weten wat hij doormaakt doet hem goed.
De methadon is in een week afgebouwd, vanaf vandaag zit hij op nul. Ik verwacht dat hij zich vanaf morgen ziek zal gaan voelen.
Hij zit in elk geval de eerste paar weken op de Intensive Care. Als alle drugs en methadon uit zijn lichaam is wordt hij overgeplaatst naar Medium Care. Dan begint ook de intensieve therapie.

Ik ben in het weekend op bezoek geweest met de kinderen. Hij heeft gewoon zijn telefoon bij zich, dus we kunnen dagelijks appen en bellen.

Voor de kinderen is het lastig. Ik heb ze verteld dat papa een beetje ziek is, dat grote mensen soms ziek worden in hun hoofd. Hij moet een tijdje in een soort ziekenhuis logeren om beter te worden.
De kinderen vragen veel over hem en na het bezoek waren ze verdrietig dat papa niet mee naar huis kon.
Ik heb hun leerkrachten en opvangleidsters verteld wat er aan de hand is, en gevraagd of ze de kinderen een beetje in de gaten houden.

Met mijzelf gaat het goed. De eerste dagen waren vreemd leeg. Daarna heb ik het hele huis schoongemaakt, dat voelde een beetje of de boel werd ontgift. Nu ben ik overdag wat oude meubels aan het opknappen. Echt ontspannen lukt nog niet, maar ik voel wel meer rust. Doordat ik me niet meer hoef af te vragen waar mijn vriend is, wat hij doet, of hij heeft gebruikt etc.

Ik ben benieuwd hoe de komende weken gaan worden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:07

Heftig hoor, maar onwijs goed dat je hem hebt weggebracht.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:11

Wat goed TS, fijn dat hij nu hulp krijgt. Veel sterkte!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:17

Goede stappen... sterkte :(:)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:19

Sterkte meid!
Hopelijk gaan het nu vooral stapjes vooruit
worden voor jullie!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:00

TS, heb je ook hulp voor jezelf? Je hebt zelf ook het nodige mee gemaakt natuurlijk.

schaduwhero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 11:19

Cayenne, op dit moment niet. Als de opname goed verloopt, krijgen we aan het eind samen therapie. Ik heb wel heel veel steun van mijn familie en vriendinnen. Ik denk ee nog over na of ik zelf ook naar een psycholoog wil.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:07

Wat heftig allemaal. Ik wil je veel sterkte wensen en ik hoop zo dat het gaat lukken!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:13

Wat een heftig verhaal, sterkte, hoop voor je dat het een goed einde gaat hebben.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:11

Top meis, rust lekker uit, je hebt het verdient

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:30

Je doet het zo goed!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:17

hee, gaat het een beetje met je?

schaduwhero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 22:58

Hoi...

Nou, eerlijk gezegd niet echt.

Mijn vriend heeft drie weken in de kliniek gezeten. Hij deed het erg goed, na de detox kwam het besef en de emoties.
Na drie weken voelde hij zich sterk genoeg om het thuis te proberen. De kliniek vond dat ook vertrouwd.
(Zijn hoofdbehandelaar trouwens niet.)
Bij het vervolggesprek was hij zo vol van zichzelf dat hij eigenlijk alle deuren dichtschopte. Hij wilde niet langer intern, af en toe een dagje leek hem wel wat. Tja, zo werkt het niet. Dus de samenwerking en behandeling is toen door de kliniem stopgezet. Zijn hoofdbehandelaar zei nog: 'ik geef je twee weken.'

En inderdaad...na twee weken een terugval. Voor mij was de maat toen vol. We gaan uit elkaar.
Volgende week vertrekt hij naar zijn thuisland. We zijn beide erg verdrietig om hoe het is gelopen.
Maar ik kon niet verder zo, ik moet de kinderen en mezelf beschermen.

Deze dagen zijn we bezig met spullen uitzoeken en dingen regelen. Heel confronterend, elk object in huis heeft een herinnering aan een moment samen. We zijn bijna 9 jaar samen geweest.

De kinderen nemen het nieuws goed op. Ze weten dat papa in zijn thuisland gaat wonen en ze hem niet zo vaak meer zien.
Ikzelf heb echt een dubbel gevoel. Ik hou nog steeds van hem, zie mijn toekomstdromen uiteenvallen. Maar ik weet ook dat dit de enige juiste keus is.

Niet de uitkomst van het topic waarop ik gehoopt had.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:11

K*t k*t k*t, maar de enige juiste beslissing. Blij voor je dat je toch op je strepen bent blijven staan. Niet blij voor je vriend, nee... :( Laten we onszelf maar gelukkig prijzen dat we nooit aan die rommel begonnen zijn.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:21

Wat erg, ik vind het heel sterk dat je voor jezelf hebt gekozen want zolang hij er niet voor kiest om te veranderen blijf je in een cirkel. Wat zal het nu zwaar zijn voor jou, veel sterkte!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:51

Jeetje ts. ... Heel veel sterkte. ...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:14

Wat een moeilijke, maar dappere beslissing. Veel sterkte voor jou en je dierbaren.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:16

Jeetje ts. Wat heftig. Had het al verwacht, maar zo gehoopt dat jullie hier wel samen uit kwamen. Wil je wel een compliment geven. Je komt over als een sterke vrouw. Goede keuze gemaakt voor de kinderen ook. Heel veel sterkte gewenst.