maximuss schreef:@ IHN: depressie is meestal een uiting van een onderliggend (psychisch) probleem en daardoor niet vaak de directe oorzaak van zelfmoord.
En ja, voor hulpverleners is het idd hoppa next, iets anders kun je je nl niet permitteren tijdens een dienst. Stoer, totaal niet, wel noodzakelijk en af en toe is de crash heel dichtbij maar daar hebben wij dan onze eigen copingmechanismen voor. En ja, de spoken in je hoofd blijven altijd bij je, ik kan me elk dood gezicht nog herinneren en de stad is gevuld met spoken en geesten. Dat moet je gewoon aanvaarden.
Verder praten de meeste hier met heel veel emotie over dit onderwerp omdat ze er in een andere setting mee te maken gehad hebben.
Als wij ter plaatse komen bij een gelukte poging dan hebben wij na de vaststelling idd alleen nog oog voor de nabestaanden en dan gaat het professionele medeleven ook gewoon naar de nabestaanden, hoe zij ook reageren. En ja, als je soms hoort in welke (materiële) put/ miserie ze hun nabestaanden achterlaten, dan flitst er het één en ander door je hoofd. Dat heeft niks te maken met initiële boosheid na het verlies maar alles met het objectieve sommetje van eigendom en schulden.
En uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert, er zijn nu eenmaal mensen die het leven niet aankunnen (ergens kun je dan weer beginnen over Nature/ nurture) en die gewoon een gigantische doodswens hebben. Die zelfs met alle mogelijke hulp niet geholpen kunnen worden en ja, dan zou het beter zijn om een mooi gereguleerde oplossing te kunnen bieden.
kijk. zo begrijp ik je beter. En ben het idd met je eens wb van gereguleerde oplossing.
Depressie is overigens wel degelijk een op zichzelf staande ziekte...zijn hier in dl hele klinieken speciaal voor opgericht. Bij mijn ma was dit overigens niet zo (veel meer ad hand), maar het kan ook gewoon op zichzelf staan en dan zelfs met verschillende oorzaken (winterdepressie door gebrek aan daglicht, depressie door omgevingsfactoren (bij deze vorm spelen idd vaak meer zaken) maar ook gebrek aan bepaalde stoffen waardoor er een chemische disbalans ontstaat.
Ik ken iemand die dat heeft. Met meds...perfect. Liet ze ze staan ging het binnen no time fout. Puur door een rottig stofje.