"Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:59

antje_vip schreef:
Oh, ik wist niet dat zij alleen in het noorden zaten :+

Is wel ideaal als je in het noorden wilt wonen :)

Mijn ouders vinden het niet erg, hebben mij liever thuis dan op mij zelf en steken mij nog geld toe voor het paard ook :))

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:00

Ik ben 24 en werk al 6jaar en woon ook nog thuis.
Ik zou wel graag alleen gaan wonen maar enkel als ik een huis met plaats voor mijn paard erbij kan kopen, voor mij heeft het geen meerwaarde om te huren als ik uit huis zou gaan.
Nu kan ik lekker nog wat sparen

Kukkie

Re: "Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:18

Ouders zijn watjes... de mijne ook. Al heb ik nooit een paard van ze gekregen.
Volgens mij begint het bij de ouders. Als zij hun kind het gevoel geven dat ze hem of haar iets verschuldigd zijn, gaat dat kind er ook van uit dat pap en of mam nu eenmaal altijd voor ze zullen zorgen. En met een paard geven en aan huis stallen haal je je als ouder nu eenmaal wat op de hals. Als iedereen daar vrede mee heeft, zie ik het probleem niet.

Maar... als ik van zoveelentwintigers hoor dat ze bij pap en mam blijven wonen tot ze ook een huisje met stalling kunnen betalen, dan hebben ouders wel gefaald in het bijbrengen van een realistisch wereldbeeld. 95 % van ons zal dat nooit kunnen betalen. Helemaal niet alleen, maar ook niet met partner.
Is dat wel zo, dan heb je echt mazzel of er heel hard voor gestudeerd.

In mijn ogen zijn ouders ons niets verschuldigd. Geen paard en geen onderdak na ons 21e. Alles wat daar wel bovenop komt is heel luxe en fijn. En in sommige gevallen een beetje dom van die ouders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:26

Nu doe je alsof paarden houden heel duur en een luxe is, dat valt gelukkig wel mee. Er is veel woningnood dus voor veel twintigers is het niet eens mogelijk om uit huis te gaan. Ik vind je bericht wat hard en fantasierijk.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:27

Mijn moeder is mij kost en inwoon verschuldigd tot mijn 18e, daarna niks meer... Ze ondersteunt me ook echt niet financieel, ieders halve kosten, vind ik ook niet meer dan normaal... Zou het niet anders willen.
Dat we nog steeds zo goed overeenkomen en graag samenzijn, beschouw ik als een zegen :).

Ohja qua werk weet ik wat het is om alleen te wonen hoor. Mijn moeder heeft máánden in de kliniek gelegen met kanker. Kosten bleven hetzelfde, maar ik deed toen heel het huishouden natuurlijk (ook toen ze thuiskwam).
Vond de eenzaamheid maar niks. Elke dag thuis komen in een eenzaam huis... Ookal had ik huisdieren, dat verlichtte de eenzaamheid toch niet helemaal. Nee, alleen wonen is echt niks voor mij.
En dat heeft echt níks te maken met mijn paard. Zonder paard zou het nét hetzelfde zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:18

Kukkie schreef:
Ouders zijn watjes... de mijne ook. Al heb ik nooit een paard van ze gekregen.
Volgens mij begint het bij de ouders. Als zij hun kind het gevoel geven dat ze hem of haar iets verschuldigd zijn, gaat dat kind er ook van uit dat pap en of mam nu eenmaal altijd voor ze zullen zorgen. En met een paard geven en aan huis stallen haal je je als ouder nu eenmaal wat op de hals. Als iedereen daar vrede mee heeft, zie ik het probleem niet.

Maar... als ik van zoveelentwintigers hoor dat ze bij pap en mam blijven wonen tot ze ook een huisje met stalling kunnen betalen, dan hebben ouders wel gefaald in het bijbrengen van een realistisch wereldbeeld. 95 % van ons zal dat nooit kunnen betalen. Helemaal niet alleen, maar ook niet met partner.
Is dat wel zo, dan heb je echt mazzel of er heel hard voor gestudeerd.

In mijn ogen zijn ouders ons niets verschuldigd. Geen paard en geen onderdak na ons 21e. Alles wat daar wel bovenop komt is heel luxe en fijn. En in sommige gevallen een beetje dom van die ouders.

Al mijn paarden die ik heb lopen zijn zelf betaald, net zoals het onderhoud. Ik betaal voor mijn dak boven mijn hoofd. Iets wat zeer goed is voor mijn vader, want met de scheiding heeft hij het niet breed.

Bij het OCMW is mij gezegd dat ik alleen wonen enkel kan betalen als ik ook mijn motor weg doe. Zonder motor geen werk en nog minder centjes. Kortom, met mijn loon is het niet haalbaar. Is trouwens een item dat meer en meer in het nieuws komt. Minder en minder twingtigers kunnen alleen wonen betalen en diegene die het wel doen bouwen vaak schulden op. Iets dat ik in mijn directe omgeving ook zie.

Ik blijf niet thuis tot ik huis met stalling kan betalen. Ik blijf thuis tot ik uberhaupt iets kan betalen zonder ook mijn enigste vervoer de deur uit te moeten doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:09

Killed schreef:
Ik ben 24 en werk al 6jaar en woon ook nog thuis.
Ik zou wel graag alleen gaan wonen maar enkel als ik een huis met plaats voor mijn paard erbij kan kopen, voor mij heeft het geen meerwaarde om te huren als ik uit huis zou gaan.
Nu kan ik lekker nog wat sparen

Maar is dat ook realistisch? De meeste starters beginnen gewoon in een klein huisje dat bol staat van de compromissen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:38

Als ik moest wachten op geld voor huisje met wei en stal, moet ik wachten op de erfenis vrees ik :+

'Enige' dat wij wilden was een huis waar wij de komende 30 jaar nog in konden wonen en een gezin in konden stichten. Omdat het toch een beste investering is en praktisch al ons spaargeld er ook in ging. En om dat te bereiken was thuis wonen wel nodig. En ouders die het gelukkig alleen maar prachtig vonden dat wij thuis woonden haha

Ik zie nu wel bij mijn neef hoe hij vast zit huis, hij mag niet uit huis van zijn ouders (zware emotionele chantage ook, als je moeder elke dag zegt hoe diep ongelukkig ze wordt als hij weg gaat). Dat is echt heel naar. Een volwassen vent, mag niet volwassen worden. Wordt met alles ontmoedigd, eten wordt opgeschept en de huishoudster maakt alles schoon. Dat doet mij zeer, t is een hele zachtaardige jongen die zich vanaf kind al niet durfde af te zetten tegen zijn ouders (en zelfs niet tegen vrienden, want hij vond echt alles best). Zijn vrienden en klankbord, hebben een eigen leven en gezin. Dus ook die ziet hij niet meer.
Als zijn ouders morgen dood neervallen, kan hij zich niet redden. Dat is toch vreselijk? Je hebt als ouder de verplichting om je (gezonde en goed ontwikkelde) kind te helpen zich voor te bereiden om een zelfstandig leven. Want je hebt niet het eeuwig leven...
Ik heb nu met mijn man afgesproken dat wij proberen hem te helpen. Ik zie hem langzaam steeds ongelukkiger worden en zich afzonderen.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:02

Ik heb niet alles gelezen maar wil toch even reageren.. Ik ben 26 jaar, heb nu 6 jaar mijn eigen paard en woon nog thuis. Ik werk fulltime maar het is voor mij niet te betalen om op mezelf te gaan. Dit omdat ik graag verder wil in de sport en daar veel in investeer. Hij staat op een stal die wat verder weg ligt maar hij wordt daar perfect verzorgd en in de gaten gehouden als er iets is. Dus rij ik graag dat stukje verder. Ik ben de hele dag aan het werk, kom thuis dan heeft mijn moedertje het eten klaar <3 en ga ik weer weg naar stal. Ben me hele avond kwijt, kom thuis ga douchen en naar bed. Is een druk leven maar ik zou mijn paard absoluut niet willen missen. Moet er niet aan denken om hem te verkopen.

Ik heb geen relatie, dus ja zolang dat er niet is woon ik thuis.

Ik kan me wel vinden in wat sommige zeggen het alleen zijn. Ik ben daar heel slecht in. Paar dagen alleen thuis prima, maar daarna wordt ik eenzaam en mis ik de aanspraak en gezelligheid thuis. Ik kan het prima vinden met me ouders en zij hoeven me ook niet weg te hebben. Maar ik hoop toch dat ik niet eeuwig thuis blijf wonen hahaha := maar daar heb ik niet echt wat over te zeggen denk ik :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 11:29

Pebbs schreef:

Maar ik hoop toch dat ik niet eeuwig thuis blijf wonen hahaha := maar daar heb ik niet echt wat over te zeggen denk ik :D

En als je niet met iemand gaat samenwonen in de toekomst? Wil je dan bij je ouders blijven wonen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:43

Hier thuis speelt trouwens nog iets mee. Mijn ouders Hebben een eigen bedrijf aan huis. Het is de bedoeling dat ik dat op Den duur over ga nemen en daarom werk ik naast mijn fulltime baan ook een gedeelte in het bedrijf en zie ik zoveel mogelijk processen.

Voor mij is dat ook gewoon makkelijker als ik thuis woon.
ik ga werken voor mijn baas, kom thuis en doe het paard en kom dan thuis en kijk met mijn moeder naar b.v. naar de administratie. Of ik neem de telefoon aan als ik avond dienst heb etc etc etc.

Als ik elders zou wonen dan zou ik weinig tijd over houden door het heen en weer reizen. Elke minuut die ik kan investeren is er toch weer een.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:57

Doubtless schreef:
Pebbs schreef:

Maar ik hoop toch dat ik niet eeuwig thuis blijf wonen hahaha := maar daar heb ik niet echt wat over te zeggen denk ik :D

En als je niet met iemand gaat samenwonen in de toekomst? Wil je dan bij je ouders blijven wonen?

Dat zal wel moeten als ik geen huis kan betalen he... Natuurlijk is het niet ideaal en wil ik ook wel me eigen plek maar zonder geld wordt het wat lastig ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:05

Ik denk toch ook dat een groot deel van de thuiswonende werkende 20'ers echt wel op zichzelf willen wonen, maar het gewoon niet gaat:
- Sociale huurwoning komen ze als ze werken 9/10x niet in aanmerking voor (tenzij je vrij weinig verdiend, wat logisch is gezien het niet voor niets sociale huurwoning is.
- Kom je niet in aamerking voor Soc. huurwoning, kom je ook 9/10 niet in aanmerking voor een huurtoeslag/zorgtoeslag, waardor particuliere huur ernstig hoog is.
- Hypotheek krijgen zonder vast contract is toch nog lastig als mensen een studieschuld hebben of geen vast contract

ik denk dat er veel mensen tussen wal en schip hangen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:06

En je vergeet: de inkomenstoets om particulier te mogen huren is vaak zo hoog, dat je dan zoveel verdient dat je net zo goed kan kopen....

Wij kregen wel een hypotheek maar konden niet particulier huren :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:07

Die was ik inderdaad vergeten. vaak 3 of 4x de huur ofzo :+

En vergeet voor een eigen huis niet de soms belachelijke VVE bijdragen..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:25

lieveli schreef:
Nu doe je alsof paarden houden heel duur en een luxe is, dat valt gelukkig wel mee. Er is veel woningnood dus voor veel twintigers is het niet eens mogelijk om uit huis te gaan. Ik vind je bericht wat hard en fantasierijk.

Niet dan? Ik vind het luxe en duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:24

Celiien schreef:
Ik denk toch ook dat een groot deel van de thuiswonende werkende 20'ers echt wel op zichzelf willen wonen, maar het gewoon niet gaat:
- Sociale huurwoning komen ze als ze werken 9/10x niet in aanmerking voor (tenzij je vrij weinig verdiend, wat logisch is gezien het niet voor niets sociale huurwoning is.
- Kom je niet in aamerking voor Soc. huurwoning, kom je ook 9/10 niet in aanmerking voor een huurtoeslag/zorgtoeslag, waardor particuliere huur ernstig hoog is.
- Hypotheek krijgen zonder vast contract is toch nog lastig als mensen een studieschuld hebben of geen vast contract

ik denk dat er veel mensen tussen wal en schip hangen..

Ik kom in aanmerking voor sociaal te huren :j Ondanks dat ik een laag maar toch nog redelijk loon heb (genoeg mensen die minder verdienen) Alleen is de wachtlijst om dit moment wel 7 jaar. En dan mag er niemand tussen komen. Dus met een beetje geluk kom in binnen 40 jaar in aanmerking :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:28

Ja, en dan heb je inderdaad ook nog eens die wachtlijst. ik kom nu ook (nog) in aanmerking voor sociaal huren, ben 1x uitgenodigd geweest maar ik kreeg zo'n benauwd, eng gevoel daar dat ik het heb afgewezen. Toen was ik <23 dus dan kon je aan die speciale <23 jongerenwoningen meeloten. Nu niet meer en heeft iederen urgentie :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:43

lieveli schreef:

nou.. op zich spoel je wel een paar 100 euro per maand door de plee voor iets wat niet bepaald noodzakelijk is om te leven. Er zijn mensen die dat niet eens te besteden hebben voor hun dagelijkse boodschappen.
Ik vind paarden houden zeker wel een luxe, een basisbehoefte is het sowieso niet.

Ik heb dan ook de keuze gemaakt het paard te verkopen toen ik uit huis ging. Beide had misschien net gekund, maar ik vond flink sparen voor m'n toekomst ook erg belangrijk.
Maar als je ruim in je geld zit of je hebt het er voor over is het wel te doen :j Ik vond leuke vakanties en een groter huis belangrijker :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:53

Ik ga deze zomer.
En ik zal er voor zorgen, dat ik zo kan leven dat ik mn paard houden kan.
Tevens is ze in deel lease, dus dat scheelt alweer.

Weg doe ik haar zeker niet.
Dan maar geen vakantie, veel leuke dingen doen. En mode maal ik ook niet om.
Als ik al 50 euro per jaar uit geef aan kleding, verdien ik een high five. Want ik kom niet aan dat bedrag.
Met creativiteit kom ik maar op 65 euro per maand aan boodschappen.

Momenteel ben ik vooral aan het kijken naar leegstandsverkoop huur.
Waarom?
Omdat ze graag de vaste lasten er af willen hebben. Kost niet zoveel en in overleg met financiele adviseurs kun je op basis van een huurcontract ook gewoon huursubsidie krijgen.

Jap, ik zal misschien moeten verhuizen af en toe.
Maar daar zit ik niet mee.

Hier in de buurt staan al 300 woningen te koop, waarvan sowieso 20 leeg.

Ik sta daarnaast ook nog super goedkoop, en ze komt buiten, krijgt eten. En dat is alles wat ik nodig ben.
Mijn leaser geeft haar beweging op verschillende aspecten.
Nee, ik heb geen binnenbak.
Geen wasplaats.
Rijd geen wedstrijden (wel in bezit van een eigen trailer).
En dat vind ik ook helemaal niet belangrijk.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:43

verootjoo schreef:
lieveli schreef:

nou.. op zich spoel je wel een paar 100 euro per maand door de plee voor iets wat niet bepaald noodzakelijk is om te leven. Er zijn mensen die dat niet eens te besteden hebben voor hun dagelijkse boodschappen.
Ik vind paarden houden zeker wel een luxe, een basisbehoefte is het sowieso niet.

Ik heb dan ook de keuze gemaakt het paard te verkopen toen ik uit huis ging. Beide had misschien net gekund, maar ik vond flink sparen voor m'n toekomst ook erg belangrijk.
Maar als je ruim in je geld zit of je hebt het er voor over is het wel te doen :j Ik vond leuke vakanties en een groter huis belangrijker :')

Zelfs zonder paard kan ik alleen wonen niet betalen...
Ik heb de keuze: alleen wonen en geen nagel om aan mijn gat te krabben (idem voor moeder) of samenwonen en dan kunnen we béiden comfortabel leven. Dan is mijn keuze heel snel gemaakt ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:54

Maar Xles, waarom niet?

Jullie staan daar beiden achter... toch?
Als ouder, als kind.
Nou, dan is het toch goed?

Ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Ik ga écht niet meer terug naar mijn ouders.
Maar dat heeft andere redenen :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:41

De zorg voor mijn paard valt volledig onder mijn verantwoordelijkheid, dus in die zin ben ik volledig onafhankelijk. Verder betaal ik al mijn rekeningen en kleding, auto, alles zelf en kan dus gaan en staan waar ik wil.. maar daar moet ik voor werken.
Ik studeer nog, dus ja, ik woon thuis.. meer gemak, omdat ik een uurtje (met de bus), halfuurtje (met de auto) van school woon.. mijn werk is bij mijn ouderlijk huis plus ik kan dat gewoon niet betalen. dan moet ik gaan lenen en ik vind het belangrijk voor mijn toekomst om zonder studieschuld te beginnen.
Plus, mijn paard draagt bij aan een goede kwaliteit van leven voor mij, en dus voor mij als persoon.
Het maakt me blij, gelukkig en ik blijf lekker bezig.
Overigens is mijn paard niet heel duur.

Daarnaast woon ik deels bij mijn vriend, waar ik dus tussen heen en weer rij:P kost ook nogal wat benzine. Maar dat is allemaal deel van mijn leven op het moment. Als ik over een aantal maanden een goede bana heb, met een lekker loon, dan gaan we zeker iets zoeken voor ons samen.
Ik ben dus best wel onafhankelijk, heb een auto, betaal alles zelf en regel alles zelf. Maar ik woon nu dus nog bij mijn moeder en vriend in, omdat die huizen gewoon op hun naam staan en er dus niks van mij is. Omdat ik die kosten nog niet heb, kan ik mijn paard makkelijk onderhouden.
Zodra ik werk heb, kunnen vriendlief en ik opzoek naar iets groters voor onszelf.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:10

Vind ik ook maralyn :). We leven samen omdat het ons beide beter uitkomt (financieel en niet alleen zitten) maar vooral omdat we het leuk vinden. Heeft voor mij ook niks met mijn paard te maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:55

xLes schreef:
Mijn moeder is mij kost en inwoon verschuldigd tot mijn 18e, daarna niks meer... Ze ondersteunt me ook echt niet financieel, ieders halve kosten, vind ik ook niet meer dan normaal... Zou het niet anders willen.
Dat we nog steeds zo goed overeenkomen en graag samenzijn, beschouw ik als een zegen :).

Ohja qua werk weet ik wat het is om alleen te wonen hoor. Mijn moeder heeft máánden in de kliniek gelegen met kanker. Kosten bleven hetzelfde, maar ik deed toen heel het huishouden natuurlijk (ook toen ze thuiskwam).
Vond de eenzaamheid maar niks. Elke dag thuis komen in een eenzaam huis... Ookal had ik huisdieren, dat verlichtte de eenzaamheid toch niet helemaal. Nee, alleen wonen is echt niks voor mij.
En dat heeft echt níks te maken met mijn paard. Zonder paard zou het nét hetzelfde zijn...

Niet om vervelend te doen, maar ik ga er vanuit dat jouw moeder helaas niet het eeuwige leven heeft.
Wanneer zij -hopelijk pas over heeeel lang natuurlijk ;) ) er niet meer is, hoe pak je de eenzaamheid dan aan?