-21 en zwanger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:59

Persoonlijk denk ik dat het meer karakterafhankelijk is dan leeftijds afhankelijk. Soms zie je 30jarigen waarbij je denkt wat er ooit van terecht moet komen en 19 jarigen die het allemaal prima op orde hebben.
Kwa stabiliteit weet je het toch niet. Je kan allebei alles prima op orde hebben en plots baan verliezen, scheiden, verongelukken, noem maar op. Dan is het ideaalbeeld ook niet meee goed .
En wanneer een kind liefde, een veilig thuis en warm bed heeft is het tevreden. Het zijn de ouders die de ogen bij anderen uit willen steken door 4 sporten, de duurste kleding en de beste schoolresultaten willen.

Kwa zwangerschap weet je het niet, ik was(ongepland,dwars door de pil) zwanger op mijn 23ste dat floot ik door, op mijn 26 gepland was het werkelijk lichamelijk een hel en nu op mijn 32ste (weer een verrassing) moet ik smiddags echt slapen om het te trekken. Abortus word erg licht over gedacht soms. Als je voor de keuze staat is het geestelijk erg zwaar. Deze keer riep alles nee nee nee geen 3de op dit moment, ik ga voor overtijdsbehandeling, maar jeetje dat is zwaar. Alleen de afwegingen al.
Bij ons is nummer 3 nu dus ook zeer welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:00

_love12_ schreef:
Zo dacht ik er ook altijd over, als ik iemand erover hoorde was mijn antwoord altijd: Ach dan laat je het toch weghalen?
Nu ben ik zelf 17 (over 3 weken 18) en 14 weken zwanger, vanaf het moment dat wij het wisten beide geen moment getwijfeld en besloten er voor te gaan. Het was bij ons totaal niet gepland maar waarschijnlijk is het 'fout' gegaan op het moment dat ik van pil wisselde (dokter had gezegd dat hij gewoon goed beschermde ondanks de wissel dusja..)
Ondanks dat we beide zo jong zijn (ik nu 17, hij 19) weten we heel goed wat ons te wachten staat en ook dat het niet altijd makkelijk zal zijn, maar waar een wil is is een weg!

Maar het kan toch heel goed zijn dat er mensen zijn die daar anders over denken? Ik weet wel zeker dat ik een abortus zou laten plegen, want ik weet dat ik een kindje op dit moment echt 0 te bieden heb. Geen afgeronde opleiding, geen baan, woon in een studentenhuis en zou dan dus terug naar mijn ouders moeten... Dat vind ik gewoon geen geldige basis voor een kind.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:02

SophievdV schreef:
Dat ik mijn kind veel dingen ontzeg? Hoe kom je daarbij?

Waarom heeft hier de meeste de neiging om gelijk persoonlijk te maken. Ik heb het over mensen die weten dat ze totaal niet kunnen trekken financieel en jij begint dat hormonen niet makkelijk maken. Waarop ik simpel zeg dat ik niet snap dat je hormonen boven kennis stelt. Simpel combi van 2 en nergens iets van jou erbij

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:04

czarina schreef:
Persoonlijk denk ik dat het meer karakterafhankelijk is dan leeftijds afhankelijk. Soms zie je 30jarigen waarbij je denkt wat er ooit van terecht moet komen en 19 jarigen die het allemaal prima op orde hebben.
Kwa stabiliteit weet je het toch niet. Je kan allebei alles prima op orde hebben en plots baan verliezen, scheiden, verongelukken, noem maar op. Dan is het ideaalbeeld ook niet meee goed .
En wanneer een kind liefde, een veilig thuis en warm bed heeft is het tevreden. Het zijn de ouders die de ogen bij anderen uit willen steken door 4 sporten, de duurste kleding en de beste schoolresultaten willen.

Kwa zwangerschap weet je het niet, ik was(ongepland,dwars door de pil) zwanger op mijn 23ste dat floot ik door, op mijn 26 gepland was het werkelijk lichamelijk een hel en nu op mijn 32ste (weer een verrassing) moet ik smiddags echt slapen om het te trekken. Abortus word erg licht over gedacht soms. Als je voor de keuze staat is het geestelijk erg zwaar. Deze keer riep alles nee nee nee geen 3de op dit moment, ik ga voor overtijdsbehandeling, maar jeetje dat is zwaar. Alleen de afwegingen al.

Sorry maar dt vind ik altijd zo'n gezwets. Ongeveer je eerste levensbehoefte in dat rijtje ontbreekt, namelijk 'een volle maag'. Verder kan je nog zo lief zijn voor je kinderen maar als ze nooit eens mee kunnen op schoolreisje of nooit eens speelgoed hebben wat ze graag willen dan blijft dat ook niet lang leuk voor ze. Om maar te zwijgen over pesterijen etc.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:05

Emmaa_ schreef:
_love12_ schreef:
Zo dacht ik er ook altijd over, als ik iemand erover hoorde was mijn antwoord altijd: Ach dan laat je het toch weghalen?
Nu ben ik zelf 17 (over 3 weken 18) en 14 weken zwanger, vanaf het moment dat wij het wisten beide geen moment getwijfeld en besloten er voor te gaan. Het was bij ons totaal niet gepland maar waarschijnlijk is het 'fout' gegaan op het moment dat ik van pil wisselde (dokter had gezegd dat hij gewoon goed beschermde ondanks de wissel dusja..)
Ondanks dat we beide zo jong zijn (ik nu 17, hij 19) weten we heel goed wat ons te wachten staat en ook dat het niet altijd makkelijk zal zijn, maar waar een wil is is een weg!

Maar het kan toch heel goed zijn dat er mensen zijn die daar anders over denken? Ik weet wel zeker dat ik een abortus zou laten plegen, want ik weet dat ik een kindje op dit moment echt 0 te bieden heb. Geen afgeronde opleiding, geen baan, woon in een studentenhuis en zou dan dus terug naar mijn ouders moeten... Dat vind ik gewoon geen geldige basis voor een kind.

Is ook zeker zo, maar vind het altijd zo simpel om te zeggen dat 'je dan maar abortus moet laten doen', als je zelf nooit in deze situatie hebt gezeten kan je het niet op zo'n manier zeggen denk ik.. (want ja, die opmerking heb ik ook al gekregen..)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:07

Magrathea schreef:
czarina schreef:

Sorry maar dt vind ik altijd zo'n gezwets. Ongeveer je eerste levensbehoefte in dat rijtje ontbreekt, namelijk 'een volle maag'. Verder kan je nog zo lief zijn voor je kinderen maar als ze nooit eens mee kunnen op schoolreisje of nooit eens speelgoed hebben wat ze graag willen dan blijft dat ook niet lang leuk voor ze. Om maar te zwijgen over pesterijen etc.

Tegenwoordig zijn er genoeg instanties waar je zelfs voeding en luiers van kan krijgen als je het even niet red.. tuurlijk moet je daarvoor je trots even inslikken maar hey, die instanties zijn er om je te helpen toch? En hoezo zouden er gelijk pesterijen aan vast zitten?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:08

Gianti schreef:
SophievdV schreef:

Ik snap wel dat je dit zo beredeneert, maar pas als je voor de keuze staat weet je echt hoe het voelt om die keuze te moeten maken. Denk niet dat je de eerste zou zijn die toch nog van gedachten verandert :) Die hormonen doen wat met je ;) Al wil ik absoluut niet beweren dat je van gedachten zou veranderen. Punt is: je weet het niet.

Het is dus heel gemakkelijk om te roepen "Ik zou... doen", maar feitelijk weet je het pas echt als je zelf in die situatie zit.

Als ik zelf nu zwanger zou raken zou mijn ratio ook zeggen dat ik een abortus moet plegen. Maar ik weer wel zeker dat mijn gevoel daar veel moeite mee zou hebben :o

Ik kan met mijn kop er niet bij dat je je gevoel achterna gaat en weer dat je kind heel veel dingen daardoor moet gaan ontzeggen (schoolreisjes bijv) of bedelen ervoor.

Gianti schreef:
SophievdV schreef:

Waarom heeft hier de meeste de neiging om gelijk persoonlijk te maken. Ik heb het over mensen die weten dat ze totaal niet kunnen trekken financieel en jij begint dat hormonen niet makkelijk maken. Waarop ik simpel zeg dat ik niet snap dat je hormonen boven kennis stelt. Simpel combi van 2 en nergens iets van jou erbij

Heel simpel: ik vertel een stukje over mijn persoonlijke situatie en jij vraagt je daarom af waarom ik mijn gevoel weer achterna zou gaan om vervolgens mijn kinderen veel zou moeten ontzeggen. Dus..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:11

Als jij nooit mee kan naar iets dan wordt je een buitenstaander. Want jij mist ook de pleziertjes, inside jokes etc. Dan wordt je ook veel sneller buitengesloten en gepest.

Ik snap ook niet dat je kind neemt met in het achterhoofd "kan toch bij instantie terecht". Ik vind die instanties voor mensen die onverwacht zoveel slechter hebben gekregen en niet die vooraf al weten en willen weten nog doen

@sophiev: ik reageer op jou dat jij erover hebt dat hormonen niet makkelijker maken, ik ga echt niet terug lezen of jij ergens hebt gezegd hoe je der financieel bij stond etc. Ik praat over je, algemene zin, niet over dat jij JOUW gevoel

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:13

Gianti schreef:
Als jij nooit mee kan naar iets dan wordt je een buitenstaander. Want jij mist ook de pleziertjes, inside jokes etc. Dan wordt je ook veel sneller buitengesloten en gepest.

Ik snap ook niet dat je kind neemt met in het achterhoofd "kan toch bij instantie terecht". Ik vind die instanties voor mensen die onverwacht zoveel slechter hebben gekregen en niet die vooraf al weten en willen weten nog doen

@sophiev: ik reageer op jou dat jij erover hebt dat hormonen niet makkelijker maken, ik ga echt niet terug lezen of jij ergens hebt gezegd hoe je der financieel bij stond etc

Haha dat vind ik wel een beetje erg overdreven gezegd. Denk je dat er mensen een kind zullen nemen met het idee 'kan toch bij instantie terecht'. Nee. Maar dannog zijn ze er wel voor als het nodig zou zijn.
en er valt genoeg te regelen voor schoolreisjes en datsoort dingen, zoals ik al eerder zei: waar een wil is is een weg, het is maar net wat je zelf wilt he..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:13

Gianti: och nou sorry, ik wist niet dat ik op je tenen ging staan :) Blijkbaar loop je er vaker tegen aan, wat ik niet gek vind.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:17

Magrathea schreef:
czarina schreef:

Sorry dat ik de volle maag vergeten ben. Lijkt me nogal logisch dat die ook in het rijtje had moeten staan. Ik ken toevallig ook mensen die zeer hoog opgeleid zijn en hun kind alles kunnen bieden wat het wenst en dat ventje word keihard gepest .
Dus daar heeft het niks mee te maken.
Schoolreisjes kunnen kinderen gewoon aan mee doen omdat het dan door de gemeente betaald word.
En met slim inkopen kan je meer dan genoeg leuk speelgoed vinden op marktplaats voor weinig geld.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:18

_love12_ schreef:
Gianti schreef:

@sophiev: ik reageer op jou dat jij erover hebt dat hormonen niet makkelijker maken, ik ga echt niet terug lezen of jij ergens hebt gezegd hoe je der financieel bij stond etc

Haha dat vind ik wel een beetje erg overdreven gezegd. Denk je dat er mensen een kind zullen nemen met het idee 'kan toch bij instantie terecht'. Nee. Maar dannog zijn ze er wel voor als het nodig zou zijn.
en er valt genoeg te regelen voor schoolreisjes en datsoort dingen, zoals ik al eerder zei: waar een wil is is een weg, het is maar net wat je zelf wilt he..

En toch zijn er nog steeds kinderen die door financiële redenen van kleins af aan niet mee kunnen.. ik denk niet dat mensen dat letterlijk denken, maar wel veelste makkelijk over nadenken over de impact en kosten. Als ik alleen al even kijk naar de zielige bedel berichtjes die ik op fb tegen zie komen :( en dan zijn vooral erg jonge stellen. Ik begrijp zeker dat in veel gevallen je veel sneller in de fase bent dat je financieel kan trekken als ik die studeer, keur dus echt niet algemeen gezien jonge ouders af :P

@sophiev vind gewoon erg jammer dat bepaalde onderwerpen je teksten 10x na moeten lezen om de angst dat iemand het persoonlijk opvat. Vind de laatste regel wat je zegt gewoon flauw en dat is pas het persoonlijk maken
Laatst bijgewerkt door Gianti op 25-04-16 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:20

Gianti schreef:
SophievdV schreef:

Amen! _/-\o_

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:22

Gianti schreef:
_love12_ schreef:

En toch zijn er nog steeds kinderen die door financiële redenen van kleins af aan niet mee kunnen.. ik denk niet dat mensen dat letterlijk denken, maar wel veelste makkelijk over nadenken over de impact en kosten. Als ik alleen al even kijk naar de zielige bedel berichtjes die ik op fb tegen zie komen :(

@sophiev vind gewoon erg jammer dat bepaalde onderwerpen je teksten 10x na moeten lezen om de angst dat iemand het persoonlijk opvat. Vind de laatste regel wat je zegt gewoon flauw

Dan weten die mensen waarschijnlijk niet waar ze recht op hebben aangezien veel gemeentes een potje hebben voor zulk soort dingen en anders is er wel wat te regelen met de scholen. En ja die bedelberichtjes heb je tegenwoordig zelfs van mensen die niks tekort komen, tenslotte bestaan er niet voor niks dingen als marktplaats en Facebook verkoop/weggeefgroepen, dus een tekort aan speelgoed zal er niet zo snel zijn (en ook bij de kringloop zijn hele mooie dingen te vinden!)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:22

Gianti: Je schrijft met "je dit en je dat". Als je daar nou van maakt: "ik snap niet dat iemand steeds zijn gevoel achterna gaat en zo zijn kind achterstelt". Dan maak je algemeen. Maar goed.. in deze discussie heb ik helemaal geen zin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:25

Dat je het met allerlei geschraap ook wel kan redden maakt het natuurlijk nog niet een situatie die je na zou willen / moeten streven :)

Ik vind het veel gehoorde "een kind heeft alleen maar liefde nodig" ook een ontzettend naïeve uitspraak.
Uiteraard wel goed bedoeld en ja het is het aller belangrijkste dat een kind voelt dat er van hem / haar gehouden wordt, maar om op een fijne manier gelijkwaardig in de maatschappij mee te draaien moet je toch wel wat meer te bieden hebben dan alleen een liefdevolle nachtzoen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:52

pmarena schreef:
Dat je het met allerlei geschraap ook wel kan redden maakt het natuurlijk nog niet een situatie die je na zou willen / moeten streven :)

Ik vind het veel gehoorde "een kind heeft alleen maar liefde nodig" ook een ontzettend naïeve uitspraak.
Uiteraard wel goed bedoeld en ja het is het aller belangrijkste dat een kind voelt dat er van hem / haar gehouden wordt, maar om op een fijne manier gelijkwaardig in de maatschappij mee te draaien moet je toch wel wat meer te bieden hebben dan alleen een liefdevolle nachtzoen...

Dank voor deze uitleg wat exact is wat ik probeerde te omschrijven _/-\o_

Tuurlijk zijn er allerlei potjes voor vanalles en nog wat. Maar op het moment dat je per ongeluk zwanger raakt, in een absoluut onwenselijke situatie zit voor een kind om op te groeien (met bovenstaande standaard meegenomen) je echt toch wel eens even flink moet gaan nadenken of 'maar mijn hormonen zorgen ervoor dat ik dit kind wil houden' wel een goed argument is om moeder te worden. Ik vraag me dan toch af of zo iemand wel eens denkt of het kind in kwestie later terug kan kijken en het niet erg vind dat er soms geen eten was, nooit wat kon, nooit iets nieuws kreeg maar altijd tweedehandsjes etc etc en dat het dan nog steeds prima is?
Overigens is het natuurlijk geen of-of situatie. Je hoort wel eens "ja wij hebben het niet breed maar onze kinderen krijgen wel onvoorwaardelijke liefde", tja, alsof ze dat bij ouders die 2x per jaar op vakantie kunnen niet krijgen :=

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:04

Magrathea schreef:
pmarena schreef:

Dank voor deze uitleg wat exact is wat ik probeerde te omschrijven _/-\o_

Tuurlijk zijn er allerlei potjes voor vanalles en nog wat. Maar op het moment dat je per ongeluk zwanger raakt, in een absoluut onwenselijke situatie zit voor een kind om op te groeien (met bovenstaande standaard meegenomen) je echt toch wel eens even flink moet gaan nadenken of 'maar mijn hormonen zorgen ervoor dat ik dit kind wil houden' wel een goed argument is om moeder te worden. Ik vraag me dan toch af of zo iemand wel eens denkt of het kind in kwestie later terug kan kijken en het niet erg vind dat er soms geen eten was, nooit wat kon, nooit iets nieuws kreeg maar altijd tweedehandsjes etc etc en dat het dan nog steeds prima is?
Overigens is het natuurlijk geen of-of situatie. Je hoort wel eens "ja wij hebben het niet breed maar onze kinderen krijgen wel onvoorwaardelijke liefde", tja, alsof ze dat bij ouders die 2x per jaar op vakantie kunnen niet krijgen :=

Is ook zeker zo, maar het ging mij er meer om dat sommige mensen doen alsof het onmogelijk is.. En bij mij is de situatie nou ook weer niet zo erg dat er geen eten zal zijn enzo, maar ik kan m'n kind geen 2x per jaar een vakantie aanbieden om het maar zo te zeggen.

czarina

Re: -21 en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:14

Een kind hoeft ook echt geen 2x per jaar op vakantie.
Een dagje strand en een ijsje vinden ze net zo leuk.
Ik begrijp jullie punt prima en natuurlijk is het voor iedereen het meest ideale om een ton te verdienen op jaarbasis, maar grootste gros moet het met flink minder doen, en zij redden het net zo goed.
Het is net waar je eigen prioriteiten liggen.
ik blijf er bij dat een kindje in een tweedehands ikea bedje net zo lekker slaapt als in een nieuwe van een dure designwinkel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:19

Nou de dooddoener vind ik dan nog altijd

Kinderen hoeven niet veel te kosten, maar hebben liefde nodig.
Ammehoela....... Met liefde komt het kind nergens.

Kosten veel geld, en als je weinig te besteden hebt moet je heel creatief zijn.
Maar bedelen hoeft niet in Nederland, prioriteiten stellen, geen geld geen Z8 bv

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:23

Ik heb een moeder die het van het absolute minimum heeft moeten doen en ben niks tekort gekomen. Kreeg overigens niks tweedehands. Mijn broer ook niet. Inderdaad net waar je prioriteiten liggen. Wij hadden een caravan. Was toen ook 5000 gulden per jaar. Beide duren sporten: paardrijden en ijshockey.

Heb onwijs veel respect voor haar. Zelf zou ik niet kunnen wat zij wel kon. Maar betekend wel keihard werken, schoonmaak baantjes naast je huishouden en je kinderen. Zij werkte overigens ook nog 's avonds in de horeca dus ze sliep soms maar 2 uurtjes max. En vaak 7 dagen per week werken jaren lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:52

Zó dan, jullie gaan hard. :')

Inmiddels alle reacties gelezen, dank hiervoor. Hou de discussies wel gezellig!

-
De reden dat ik vrij jong moeder wil worden is vanwege een aantal redenen. Zelf ben ik nu net een aantal maanden 19, mijn moeder wordt 53 en mijn vader wordt 64. Mijn vader is vrij oud, ik ben zijn tweede kind. Hij heeft nog een zoon uit een ander huwelijk namelijk. Halfbroer is eind 30 volgens mij en heeft zelf al een zoon.

Mijn vader gaat heel erg achteruit met zijn gezondheid, sinds mijn 16e verjaardag in 2013 gaan we met elke stap vooruit er 2 achteruit. Hoe groot is de kans dat mijn vader mijn kind(eren) gaat zien? Niet heel groot nee. Ik wil zo graag dat hij alles van me mee gaat maken, van de geboorte van de eerste tot het weggeven op mijn bruiloft. Maar in mijn achterhoofd hou ik dat ik me daar niet te erg aan moet vastklampen.

Mijn broer en zijn gezin wonen al bijna 10 jaar in Canada. Mijn broer en onze vader hebben heel lang geen contact gehad, mijn vader heeft dus nooit écht opa kunnen zijn.

Ondanks mijn oude oudertjes ben ik NOOIT iets tekort gekomen. We deden altijd alles en had alles wat mijn hartje begeerde. Maar nu merk ik vooral met mijn vader dat hoe ouder hij wordt, hoe minder hij kan. Gaat nooit meer mee ergens naar toe etc. Lang verhaal, doet er nu niet toe.

Ik wil graag dat mijn kinderen zien wat voor een geweldige vader ik heb en hoe leuk hun opa zal zijn.

Naast het feit dat ik dus zelf jong ben en oude ouders heb én het feit dat ik wil dat mijn ouders mijn kinderen meemaken, wil ik zelf gewoon ook een jonge moeder zijn. :D Dat heb ik altijd al gewild, zolang ik mijn studie heb afgerond en het kindje iets kan bieden.

--

Mocht het blijken dat ik nu op dit moment zwanger zou zijn (klopt af) dan weet ik niet wat ik zou doen. Denk dat ik het niet over mijn hart krijg om het weg te laten halen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:07

Love12, ik vind jou enorm naief en ik hoop dat jij goed geholpen en begeleid wordt als je kind er is.
Uitgaan van een gemeente en instanties die altijd maar voor je klaar staan en scholen met wie je wel iets kan regelen gaat je nog hard tegenvallen.
Als dat je uitgangspunt in dit (nieuwe) leven is....

Ontopic: pfff voor je 21e een kind. Ik ben nu 30+ en heb nog nooit een seconde een kinderwens gehad, voor mij is het onbegrijpelijk dat mensen ze al willen op zo'n jonge leeftijd.
Als ik naar mezelf kijk op die leeftijd zie ik iemand die volop aan het reizen was en die zelfs nog een studie moest beginnen omdat genieten van het leven voorop stond (enn staat!!!). :D

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:12

Ik raakte op mijn 20ste zwanger(en nee dat was zeker niet gepland gewoon Door pil heen) en werd op me 21ste moeder(word 8 juni 22)
vriend en ik woonden al samen en ik was klaar met mijn opleiding verzorgende IG we werkten dus ook beide!
Nu hebben we een dochter van 9 maand en ons eerste koophuis(ong 10 weken naar een enorm heftige bevalling gekocht hihi)
ik zou echt niet meer zonder ons meid kunnen vind het heerlijk om jong moeder te zijn!