Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:35

Ilse_123 schreef:
senna21 schreef:
Wat ik denk: daar is weer een malloot die de verkeersregels niet kent. ..
Weet jij hoeveel afstand je moet houden van je voorligger?!
Bumperkleven is levensgevaarlijk!
Op een weg wordt de maximale
snelheid aangegeven.

K denk dat je me verkeerd begrijpt, ik heb zelf ook een hekel aan bumperklevers. En als iemand te langzaam rijdt zegt dat niet dat ik dan ga bumperkleven.
Over de maximale snelheid: als de maximale snelheid 80 is, vind ik het wel fijn dat er 80 wordt gereden, en niet 75. Maar veel mensen vertrouwen blindelings op hun eigen kilometerteller, en die kan nog wel eens onnauwkeurig zijn, en dus bv 80 aangeven terwijl je eigenlijk maar 75 rijdt, en als je nou altijd last hebt van bumperklevers zou dat zomaar het geval kunnen zijn, al wil ik daarmee bumperkleven niet goedkeuren.

Maar het is niet verplicht om dan 80 t gaan rijden :)* dus je bent dan niet fout, en bumperklevers wel. En die 5km langzamer zullen heus het hele verschil niet gaan maken :')

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:50

Sorry dat ik het zeg, maar mensen zijn ook gewoon ronduit asociaal op de weg.

Ik rijdt een Peugeot 106 uit '94.
Een oudje dus, maar kan wel optrekken als de malle en haalt ook gewoon 140 met gemak en lawaai.
Maar ik houd mij gewoon aan de snelheid die wordt aangegeven.
En dan nog omdat ik een kleine oude auto rijd, halen ze mij in.
Proberen ze mij op te jagen en dat soort rare fratsen.
En hoe meer ze mij opjagen hoe meer ik op de snelheid ga letten.

Ik rijd ook voornamelijk op 80 wegen en houd mij daar aan de snelheid.
Dat zijn meestal wegen waar wild over kan steken en waar veel bochten zitten, alsnog halen ze dan in.
En dan vaak met gevaar voor mijn en hun leven.
Want dat doen ze dan graag op de stukken met doorgetrokken streep en als er net een auto aankomt.
Laatst kwam ik nog een auto tegemoet die mijn weghelft overging om over de doorgetrokken streep te gaan.
Ging net goed.
Ik weiger dan te remmen.

Maar goed, heel lang deed ik dan ook af en toe op de rem trappen of extra langzaam bepaalde stukken doorrijden.
Maar mijn vriend vindt dat ik niet moet ruzie maken

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:58

charmaine90 schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar mensen zijn ook gewoon ronduit asociaal op de weg.

Ik rijd ook voornamelijk op 80 wegen en houd mij daar aan de snelheid.
Dat zijn meestal wegen waar wild over kan steken en waar veel bochten zitten, alsnog halen ze dan in.
En dan vaak met gevaar voor mijn en hun leven.
Want dat doen ze dan graag op de stukken met doorgetrokken streep en als er net een auto aankomt.
Laatst kwam ik nog een auto tegemoet die mijn weghelft overging om over de doorgetrokken streep te gaan.
Ging net goed.
Ik weiger dan te remmen.

Maar goed, heel lang deed ik dan ook af en toe op de rem trappen of extra langzaam bepaalde stukken doorrijden.
Maar mijn vriend vindt dat ik niet moet ruzie maken

Mag ik vragen waarom je weigerde te remmen? De tegenligger mag dan wel fout zitten maar als hij op jou was geklapt dan had je wel dood kunnen zijn

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:02

Vroeger was ik ook zo'n persoon die het niet snel genoeg kon gaan :o Maar tegenwoordig houdt ik me redelijk aan de snelheid, km-tje of 10 harder dan toegestaan ;) Heb een toyota starlet van 1995, dus optrekken e.d. gaat ook niet zo snel als met nieuwe auto's.
Ik laat me echter niet opjagen. En als iemand echt gaat bumperkleven, kijk ik eens een paar keer demonstratief in de spiegel >;) helpt dat nog niet, laat ik het gas los. De meesten snappen de hint dan wel.
Mijn tip is dan ook, probeer je er niet te veel van aan te trekken en laat je niet gek maken!

charmaine90

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:07

Waarom ik weigerde te remmen... Tja niet slim. Maar op dat moment was er nog niks aan de hand. En gaf hij toch een dot gas bij. Als ik wel op de rem was gegaan had ik de mensen achter mij nog meer in gevaar gebracht, en ik ga niet stilstaan voor een debiel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:28

Anoniem schreef:
Andersom gaat dat net zo makkelijk hoor.
Ik reed vandaag op een 80 weg waar me een landbouwvoertuig tegemoet kwam die werd ingehaald door een langzaamrijder. Deze bleef er zo lang naast hangen dat ik al snel in de gaten kreeg dat ik erdoor in de problemen zou komen en uit voorzorg remde ik toen maar af want ik laat het er niet op aan komen dat het mis gaat. Had ik niet geremd dan had de slome inhaalster het niet gehaald met haar 3 kindjes in de auto.
En ik reed nog wel netjes 80 omdat ik op spotify aan het zoeken was en mijn aandacht moest verdelen, dus ze kon mij ook niet fout ingeschat hebben doordat ik te hard zou hebben gereden ofzo.
Ik rij tegenwoordig niet voor niets met een camera die al mijn ritten registreert. De dikke bak heeft het niet altijd gedaan.

Registreert die camera dan ook dat jij op spotify aan get zoeken bent en dus je aandacht 'moet' verdelen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:48

Ik heb er eigenlijk juist niet zoveel last van. Ik heb niet een mega kleine auto (Citroën C3), maar wel een trage. Zeker omdat het me giga veel benzine scheelt als ik gewoon rustig optrek en zo.

Op de snelweg rijdt ik nooit harder dan 105 ongeveer. Scheelt me liters benzine. Alle andere mensen kunnen me gestolen worden. Ze zoeken het maar uit.

Gevaarlijke afsnijdt manoeuvres ed. heb ik eigenlijk ook nooit last van. Misschien trek ik het me gewoon niet zo aan. Duwers en bumper klevers wel. Is het twee baans dan motiveer ik ze extra om me gewoon in te halen door wat langzamer te rijden. Is er maar 1 baan dan tik ik op mijn rem. Reageren ze niet, tik ik nog eens op mijn rem. Reageren ze nog niet, ga ik langzamer rijden. Tot ze van mijn kont af zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:58

Ayasha schreef:
[naam] schreef:
Andersom gaat dat net zo makkelijk hoor.
Ik reed vandaag op een 80 weg waar me een landbouwvoertuig tegemoet kwam die werd ingehaald door een langzaamrijder. Deze bleef er zo lang naast hangen dat ik al snel in de gaten kreeg dat ik erdoor in de problemen zou komen en uit voorzorg remde ik toen maar af want ik laat het er niet op aan komen dat het mis gaat. Had ik niet geremd dan had de slome inhaalster het niet gehaald met haar 3 kindjes in de auto.
En ik reed nog wel netjes 80 omdat ik op spotify aan het zoeken was en mijn aandacht moest verdelen, dus ze kon mij ook niet fout ingeschat hebben doordat ik te hard zou hebben gereden ofzo.
Ik rij tegenwoordig niet voor niets met een camera die al mijn ritten registreert. De dikke bak heeft het niet altijd gedaan.

Registreert die camera dan ook dat jij op spotify aan get zoeken bent en dus je aandacht 'moet' verdelen?

Ik vlieg ook, je moest eens weten hoe je daarbij soms je aandacht moet verdelen over je besturing, schermen, meters en apps. Daar is autorijden met spotify niets bij hoor :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:03

Dat maakt wettelijk geen jota uit. Bovendien is vliegen niet te vergelijken met autorijden.
Daar zijn je schermen en meters nodig voor je locatie en die van anderen enz. Dat is nog iets heel anders dan spotify in je auto.

Edit; op moest in zijn :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:05

nee, inderdaad. Het is niet omdat jij vind dat je je aandacht goed kan verdelen, dat het wettelijk mag.

Ik rij met een renault modus, een 1000tje, dus veel vermogen heb ik niet. Als ik op de snelweg 125 rij, gaat dat wel maar t is er niet voor gemaakt laat ik zeggen.
Heb daar allemaal wel niet zo last van, ik rij overal mijn snelheid.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:10

Hier ook een peugeotje 206 1.1 maar moet zeggen, dat ik best redelijk mee kom met t verkeer.

Mensen die met hun mobiel in t verkeer bezig zijn, mogen ze van mij keihard bekeuren.
Helemaal als je kids in de auto heb, dan hoor jij niet bezig te zijn met spotify etc doe dat lekker wanneer je thuis bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:15

Ayasha schreef:
Dat maakt wettelijk geen jota uit. Bovendien is vliegen niet te vergelijken met autorijden.
Daar zijn je schermen en meters nodig voor je locatie en die van anderen enz. Dat is nog iets heel anders dan spotify in je auto.

Edit; op moest in zijn :')

Fout, bij sportvliegen moet je zelf uitkijken en word je niet gewaarschuwd wanneer en waar een ander vliegtuig ergens vandaan komt. En omdat je met hoogtes te maken hebt kunnen ze dus op ieder moment overal vandaan komen. Het is aan jou om dat op tijd te zien. Probeer op een zonnige dag maar eens een zweefvlieger aan te zien komen terwijl je zelf met 270 km/u cruising speed door de lucht jaagt.
Wat dat betreft is autorijden maar een lachertje.
En gelukkig maar dat ik beter kon multitasken dan die mevrouw kon inhalen.

Wat is trouwens het verschil tussen je playlist opzoeken op spotify en een cd in je oude autoradio drukken en liedje nummer 4 opzoeken?
Mijn auto werkt met andere media, dat is het enige verschil.
Dus jullie gebruiken allemaal tijdens het autorijden je ouderwetse autoradio nooit ? :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:17

Zij had de kids niet in de auto maar alsnog heb ik ook een bloedhekel bezig zijn op die mobiel in de auto.

Repelsteel; ook sportvliegers hebben hoogtemeters enz bij mijn weten. Je moet ook met zo'n ding gewoon kunnen navigeren. :+ Jouw kijken op de meters enz is zoals rijden met een GPS. Niet zoals rijden met spotify. Bovendien is het luchtruim ook ietsje groter dan de gemiddelde weg dus al die snelheden zijn in verhouding en zoals ik al zei: niet te vergelijken. Jij hebt niks op je mobiel te zoeken in de auto.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-04-16 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:18

Maar dan nog mag het wettelijk niet, hoe goed je ook kan vliegen (heeft er in feite niets mee te maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:22

Ayasha schreef:
Zij had de kids niet in de auto maar alsnog heb ik ook een bloedhekel bezig zijn op die mobiel in de auto.

[naam]; ook sportvliegers hebben hoogtemeters enz bij mijn weten. Je moet ook met zo'n ding gewoon kunnen navigeren. :+ Jouw kijken op de meters enz is zoals rijden met een GPS. Niet zoals rijden met spotify. Bovendien is het luchtruim ook ietsje groter dan de gemiddelde weg dus al die snelheden zijn in verhouding en zoals ik al zei: niet te vergelijken. Jij hebt niks op je mobiel te zoeken in de auto.

Het heeft geen zin om jou dingen over vliegen uit te leggen want dat begrip je toch zo even niet. Het is inderdaad niet te vergelijken, het gaat zoveel verder. Maar ik zal nog even herhalen wat ik net had had toegevoegd...

Wat is trouwens het verschil tussen je playlist opzoeken op spotify en een cd in je oude autoradio drukken en liedje nummer 4 opzoeken?
Mijn auto werkt met andere media, dat is het enige verschil.
Dus jullie gebruiken allemaal tijdens het autorijden je ouderwetse autoradio nooit ? :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:25

Mijn radio staat aan in de auto, altijd op dezelfde post, dus kom ik daar niet aan. Als ik al een cd wil opzetten, zal ik dat doen als ik stilsta, niet als ik aan het rijden ben, vind dat levensgevaarlijk.

Hoeveel accidenten gebeuren er niet omdat ze bezig waren met gps, cd's, andere dingen al rijdend?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:28

Try me zou ik zeggen, met een hele familie die in het vliegwezen zit zou het nog wel eens kunnen meevallen. :+

Ik heb een USB stick standaard er in steken met mijn eigen muziek Enfin, de muziek is niet door mij gemaakt maar dus de muziek die ik leuk vind. _O- Ik zoek geen nummers, alle nummers die er op staan hoor ik graag dus da's niet nodig, als ik die al zou zoeken dan kan dat via stuur bediening zonder dat ik mijn ogen van de weg moet halen. Dus nee, ik zit nooit wat te zoeken op mijn GSM of te prullen aan mijn radio/GPS, dat soort dingen doe ik voor ik vertrek of bij een eventuele tussenstop.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:32

Of je nu kan multitasken in de lucht of niet, multitasken in de auto is een slecht idee. Navigatie, radio, bellen ik doe het voor ik ga rijden. Probeer kerel ook zover te krijgen, want ondanks dat het wel kan, mis je echt een heleboel. Hoe vaak ik op een centimeter niet geraakt ben met de motor door een bestelbusje in de file die druk bellend over de middenstreep komt zetten... Het is dat ik rekening hou met overstekend wild. Heb een oogje op witte bestelbusjes en grijze audi's....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:37

Ayasha schreef:
Try me zou ik zeggen, met een hele familie die in het vliegwezen zit zou het nog wel eens kunnen meevallen. :+

Ik heb een USB stick standaard er in steken met mijn eigen muziek en ik zoek geen nummers, als ik die al zou zoeken dan kan dat via stuur bediening zonder dat ik mijn ogen van de weg moet halen. Dus nee, ik zit nooit wat te zoeken op mijn GSM of te prullen aan mijn radio/GPS, dat soort dingen doe ik voor ik vertrek of bij een eventuele tussenstop.

Dan hebben ze je blijkbaar bar weinig er over uitgelegd. Misschien een leuk gespreksonderwerp tijdens de volgende verjaardag.

Het lijkt wel of ik hier de statische types die ik vaak zie rijden die stijf achter het stuur voor zich uit starend monotoon hun weg vervolgen zichzelf zie profileren.
Ik heb toch echt niet voor niets een totaal legale bluetooth telefoon handsfreeaansluiting in mijn auto zitten. Gelukkig mag ik alle apparatuur in mijn auto ook gewoon tijdens het rijden legaal gebruiken. Ben ook blij dat ik niet zo onzeker en star ben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:41

Super dat je zo'n waardeoordeel kan stellen over mensen die enkel doen wat het veiligst is, goed bezig +:)+

Verantwoordelijkheid is iets anders dan star en onzeker. Ik zou graag hebben dat andere weggebruikers, mijzelf en mijn zoontje veilig van punt A naar punt B kunnen gaan.
De kans dat je door prutsen aan dingen in de auto, waardoor je je volle aandacht niet bij de weg hebt, is vele male groter dan als je de volle aandacht hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:45

Lieve Repelsteel; wb deel 1; dat valt heel goed mee. ;) Ik weet goed zat hoe zo'n vliegtuigje (en ook een zweefvlieger) er vanbinnen uit ziet. Niet dat het topic daar over gaat maargoed. Ontopic; jij mag ook niet aan die telefoon zitten als ie in die houder zit, jij mag nl evemin een GPS bedienen terwijl je aan het rijden bent. Ik ben verder helemaal niet onzeker en star maar wel verantwoordelijk. Maar het ergert me enorm dat ik regelmatig moet voorkomen dat die "multi-taskers" mijn auto, mij en zichzelf verwonden omdat multi-tasken ze toch minder goed af gaat dan zij denken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:50

Anoniem schreef:
Ayasha schreef:

Repelsteel; ook sportvliegers hebben hoogtemeters enz bij mijn weten. Je moet ook met zo'n ding gewoon kunnen navigeren. :+ Jouw kijken op de meters enz is zoals rijden met een GPS. Niet zoals rijden met spotify. Bovendien is het luchtruim ook ietsje groter dan de gemiddelde weg dus al die snelheden zijn in verhouding en zoals ik al zei: niet te vergelijken. Jij hebt niks op je mobiel te zoeken in de auto.

Het heeft geen zin om jou dingen over vliegen uit te leggen want dat begrip je toch zo even niet. Het is inderdaad niet te vergelijken, het gaat zoveel verder. Maar ik zal nog even herhalen wat ik net had had toegevoegd...

Hoogmoed komt voor de val...

:roll:

Anoniem

Op mijn nieuwe auto die na de zomer wordt afgeleverd zit autopiloot, wat zullen jullie flippen als je achter in het jaar steeds meer mensen voorbij ziet rijden terwijl ze hun nagels zitten te vijlen :+
Die mevrouw die ik er gisteren uit moest remmen zat, met haar kindjes achterin, straks naar de weg te kijken en nergens aan te kloten.
Ik vraag me af hoeveel mensen hier ook foute inschattingen maken tijdens normale situaties omdat ze erg onzeker rijden en misschien zelfs wel daardoor onbewuste bewegingen maken met hun auto's waarop anderen dan weer reageren door snel in te halen omdat ze daar liever niet achter blijven hangen.

xMazzel

Ik rijd in een twingo, dagelijks op de A1 en heb echt nergens last van...
Heb er nu een die iets sneller optrekt, merk wel dat ik makkelijker meekom als ik wil inhalen.
Maar, met mijn vorige twingo zorgde ik als ik ging inhalen dat ik eerst afstand nam van de vrachtwagen voor me, en dan als ik eenmaal 120 reed die snelheid blijven rijden, en ik rij geen 130 op de teller omdat mijn beide twingo's vrij nauw lopen (2km verschil) dus rijd ik 124. En ondervind nooit problemen....

Belangrijkste is denk ik dat je je niet laat opjutten maar wel defensief blijft rijden, tijdens de rijlessen wordt niet voor niets aangeleerd altijd netjes mee te rijden met het verkeer.
Zo voorkom je voor jezelf en voor anderen veel ongelukken.

Als jij denkt dat je misschien snel invoegt, kan jij voor een ander ontzettend vervelend zijn omdat die bij wijze van spreken 124 op de cruisecontrol rijd, jij zorgt er dan weer voor dat iemand moet remmen.

Zolang je zelf altijd netjes en defensief blijft rijden is je niks kwalijk te nemen! :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:55

Anoniem schreef:
Op mijn nieuwe auto die na de zomer wordt afgeleverd zit autopiloot, wat zullen jullie flippen als je achter in het jaar steeds meer mensen voorbij ziet rijden terwijl ze hun nagels zitten te vijlen :+
Die mevrouw die ik er gisteren uit moest remmen zat, met haar kindjes achterin, straks naar de weg te kijken en nergens aan te kloten.
Ik vraag me af hoeveel mensen hier ook foute inschattingen maken tijdens normale situaties omdat ze erg onzeker rijden en misschien zelfs wel daardoor onbewuste bewegingen maken met hun auto's waarop anderen dan weer reageren door snel in te halen omdat ze daar liever niet achter blijven hangen.

Ik zal blij zijn als er meer van dat soort auto's rond gaan rijden, alweer wat types die denken het allemaal wel te kunnen die niet zelf rijden. Dat ze strak op de weg keek betekent niet dat ze aan het opletten was. Dat is even fout. Maar als jij op spotify zit, ben je al zeker niet 100% aan het opletten.
Je gaat er nu ook meteen van uit dat mensen die met hun aandacht bij het verkeer zijn onzeker rijden?
Het wordt mooier en mooier. _O-
Liever iemand die zijn aandacht er bij houdt omdat ie weet dat het verkeer gevaarlijk is en je met twee bent om eventuele ongelukken te voorkomen (ook als de ander een fout maakt kan jij proberen de schade te voorkomen of te minimaliseren. Fouten maken is menselijk.) dan iemand die hoogmoedig denkt zoveel beter te rijden en te multitasken en die met een half oog op de baan aan het zoeken is naar dat ene liedje. Dat er al veel van die types blij mogen zijn dat ze iemand tegen kwamen die aan het opletten was en hun een hoop geld uit liet sparen.
Hoe vaak ik hier mijn wagen al per total had kunnen rijden dat ik in mijn recht was omdat iemand zat te bellen of te sms'en of te wat dan ook'en... Dat is niet meer op één hand te tellen. Heel gek dat ik dat vaker voor heb met mensen die multi-tasken dan met mensen die effectief aan het opletten zijn als ik jouw verhaal hier lees.