Zijn mensen ook dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn we dieren?

ja
500 (92%)
nee
40 (7%)
hè? wist ik niet?
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 541

IsabelHx

Re: Zijn mensen ook dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:49

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:52

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:56

Mensen zijn dieren...
Kuddedieren, zoogdieren, landdieren, aapachtige.
Ja, we zijn de dominante soort en ver ontwikkeld, maar dat maakt niet dat we geen dieren zijn. Ook andere diersoorten kunnen zich in de spiegel herkennen (bijvoorbeeld chimpansees, dolfijnen, kraaien). Genoeg andere slimme dieren die ook voorwerpen gebruiken, uitvindingen doen en samen jagen. Zoals een speciale jachttechniek van de zoetwaterdolfijn, die roze, zal ik eens opzoeken.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:04

Ik voel me van binnen meer een dier dan een mens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:13

Dat kan fijn zijn voor je partner. .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:14

Sammie schreef:
Dat kan fijn zijn voor je partner. .

:') _O- _/-\o_

Afen, ik snap ook niet zo goed hoe je een mens niet als dier kan zien terwijl we prima kunnen leven met een varkenshart etc O:)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:33

Probleem is dat je met gelovigen eigenlijk nooit echt kunt discussiëren, er komt altijd wel een regeltje uit dat boek waar je niets tegen kunt zeggen. Dat er bergen bewijs zijn en dat je het zelfs met je ogen soms onder de microscoop kunt zien blijft de evolutietheorie voor hen niet bestaand. In dat boek staat toch ook dat de aarde maar 6000j oud is, dus de dinosaurussen hebben dan eigenlijk ook nooit bestaan

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:43

Evolutietheorie kan niet bewezen worden, alleen ontkracht. Dat wil niet zeggen dat het 'slechts een theorie' is, maar dat dit momenteel als meest aannemelijk gezien wordt. En hoe meer bewijs er voor gevonden wordt hoe aannemelijker de theorie is. En er is al ontzettend veel bewijs voor gevonden. 'Survival of the fittest' wil niet zeggen dat de sterkste overleeft, maar degene die het best past (in de omgeving dus).

Ik heb wel nog een vraag voor de gelovigen hier die niet in de evolutietheorie geloven. Wetenschappelijk bewijs heeft aangetoond dat de aarde heel ruw geschat zo'n 4,6 miljard jaar oud is. Er zijn mensen die met het hele Bijbelverhaal hebben uitgerekend hoe oud de aarde volgens de Bijbel is. Dat zat daar zo extreem ver van af, en er is letterlijk wetenschappelijk bewijs gevonden dat dat aantal van de Bijbel niet klopt. Hoe kijken jullie daar tegen aan dan? Geloven jullie dat de 7 dagen die God nodig had om alles te scheppen niet letterlijk 7 dagen waren maar 7 veel langere perioden? Of dat er nog iets aan vooraf ging? Iets wat je gelooft kan je niet wetenschappelijk ontkrachten denk ik, maar iets concreets als de ouderdom van de aarde wel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:44

inochiyo schreef:
Probleem is dat je met gelovigen eigenlijk nooit echt kunt discussiëren, er komt altijd wel een regeltje uit dat boek waar je niets tegen kunt zeggen. Dat er bergen bewijs zijn en dat je het zelfs met je ogen soms onder de microscoop kunt zien blijft de evolutietheorie voor hen niet bestaand. In dat boek staat toch ook dat de aarde maar 6000j oud is, dus de dinosaurussen hebben dan eigenlijk ook nooit bestaan

Ik zie ook geen T-rex voor me op de boot die de 600-jarige Noach (dat staat er echt) bouwde. Zijn gewoon vergeten :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:55

inochiyo schreef:

Ik vind je opmerking wat hard eigenlijk, maar ik herken het wel.
Ik had vroeger een goede vriendin die streng christelijk opgevoed was en met wie ik dit soort discussies had. Ik had in die tijd een reis naar Australië gemaakt waar rotstekeningen van Aboriginals van duizenden jaren oud te zien zijn, maar dat werd door haar tegen gesproken. Ook dinosauriërs zouden niet hebben bestaan. Op de vraag hoe het kon dat er dan zo veel restanten, zelfs hele skeletten, werden gevonden, antwoordde zij dat de huidige mens deze dieren had verzonnen en nagemaakt en zodoende bewijs had gecreëerd.
Creatief antwoord moet ik toegeven, ik heb me nooit in haar kunnen verplaatsen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:56

CastaMickey schreef:
Evolutietheorie kan niet bewezen worden, alleen ontkracht. Dat wil niet zeggen dat het 'slechts een theorie' is, maar dat dit momenteel als meest aannemelijk gezien wordt. En hoe meer bewijs er voor gevonden wordt hoe aannemelijker de theorie is. En er is al ontzettend veel bewijs voor gevonden. 'Survival of the fittest' wil niet zeggen dat de sterkste overleeft, maar degene die het best past (in de omgeving dus).

Maar als er bewijs gevonden wordt dan bewijs je de theorie toch?
Zelfs in ons eigen lichaam kun je sporen van evolutie zien. Kijk maar naar de verschillende stadia van de embryo's, eerst groeien ze een staart en daarna krimpt deze weer. mensen hebben spieren rond de oren zitten die nutteloos zijn (maar onze voorouders hadden wel beweeglijke oren om te weten van waar het geluid komt) ook de huidskleur van de mensen is evolutie. Hoe heter de plaats hoe donkerder de huid

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:58

Mensen vergeten ook dat een theorie in de wetenschap iets anders is dan in het dagelijks leven. De evolutie is gewoon grotendeels bewezen en zwaartekracht is ook een theorie.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:06

Ik ben gelovig opgevoed maar ben niet meer gelovig. Ik kan er heel veel over vertellen, maar ik zal me beperken tot het scheppingsverhaal/evolutietheorie.
Toen ik klein was, nam ik het scheppingsverhaal aan zonder er verder bij na te denken. Pas toen ik wat ouder was en hoorde over de evolutietheorie/daarover leerde op school, ging ik me meer verdiepen in de wetenschap en liet het geloof steeds meer los. Ik ben dus aanhanger van de evolutietheorie die zegt dat de mens een diersoort is.
Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om me voor te stellen het scheppingsverhaal aan te nemen, gezien de wetenschap zo anders beweert over het ontstaan van de aarde, dieren etc. Wat ik bijvoorbeeld vreemd vind is dat god eerst donker en licht heeft geschapen, en daarna pas de zon. En het feit dat de aarde dan ouder moet zijn dan de zon, maar de wetenschap heeft aangetoond dat de zon er toch echt eerder was. Zoals eerder aangegeven kan ik hier nog lang over doorpraten, maar de vraag in de OP heb ik nu wel beantwoord denk ik :)
Laatst bijgewerkt door xnaomivdh op 23-03-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:23

inochiyo schreef:

Nee hoor, dat staat niet in dat boek, dat de aarde maar 6000jaar oud is. Kan dus best veel ouder zijn. Bovendien kan het best dat er dino's hebben bestaan. Voordat de aarde onder water kwam was het leefklimaat anders waardoor organismen langer konden leven. Reptielen groeien door totdat ze dood gaan, en dino's zijn ook reptielen, dus ik geloof best dat er uit de kluiten gewassen reptielen/dino's rondliepen :j (en ja, er is bewijs dat de aarde onder water gestaan heeft, wat dus mogelijk de zondvloed geweest zou kunnen zijn)

En de evolutietheorie en de scheppingsverhaal zouden best hand in hand kunnen gaan. Wie zegt dat God klaar was met de schepping en dat de aarde voor altijd zo zou blijven. Misschien heeft God alles wel zo geschapen dat er dus aanpassing mogelijk is tussen soorten en deze dus evolueren naar de omstandigheden. De Bijbel en wetenschap beschrijven het allebei van de andere kant; de Bijbel schrijft vooral het waarom en de wetenschap verklaart het hoe. Ik zelf kan daarom beiden niet ontkennen, maar beiden sluiten elkaar ook zeker niet uit! Het is voor mij als gelovige ook niet heel belangrijk hoe alles precies ontstaan is, maar Gods bedoeling ermee is van belang, en dat is precies wat in de Bijbel beschreven staat en niet in de wetenschap. Je kunt deze beiden als gelovige m.i. ook zeker niet los zien van elkaar. Dus domweg zeggen dat dino's niet bestonden, of dat de evolutietheorie niet waar is, is nogal kort door de bocht :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:26

Alle levende wezens hebben een ziel,dat is de Goddelijke levensvonk.Als ze die niet hadden zouden ze niet leven,en dat is ook wat mensen niet zelf kunnen geven,maar helaas wel nemen.Dus, dieren en mensen zijn allemaal schepselen.Misschien zijn er op andere planeten in het heelal nog wel hele andere levensvormen, dus je zou het beste alle levende wezens op onze planeet gewoon aardbewoners kunnen noemen,waar hele leuke tussen zitten en hele vervelende,of ze nu dier of mens genoemd worden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:26

verootjoo schreef:
Aangezien ik me niet zou willen scharen onder bacteriën, schimmels of planten zijn wij dieren ja :+ meer keus heb je niet :')

Nou ja, van sommige mensen vraag ik me wel af of het geen één (hersen)cellige organismen zijn..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:40

inochiyo schreef:
CastaMickey schreef:

Maar als er bewijs gevonden wordt dan bewijs je de theorie toch?
Zelfs in ons eigen lichaam kun je sporen van evolutie zien. Kijk maar naar de verschillende stadia van de embryo's, eerst groeien ze een staart en daarna krimpt deze weer. mensen hebben spieren rond de oren zitten die nutteloos zijn (maar onze voorouders hadden wel beweeglijke oren om te weten van waar het geluid komt) ook de huidskleur van de mensen is evolutie. Hoe heter de plaats hoe donkerder de huid

Dat zijn bewijzen voor de evolutie THEORIE, maar dat maakt het nog geen waarheid.
Net zoals dat het onredelijk is om te zeggen dat je niet kunt discussiëren met gelovigen, want ook hun 'theorie' kan niet bewezen of ontkracht worden. Voor hun is het net zo goed onmogelijk discussiëren als alle evolutie aanhangers niet open staan voor andere opties.
En in die discussie is het gewoon onmogelijk om je gelijk te halen, want als het gaat om de evolutie/schepping kan er niks met zekerheid worden bewezen, en dat maakt het vaak een beetje een lastige discussie omdat niet iedereen het ermee eens kan zijn dat andere mensen niet hetzelfde hoeven te denken en dat er uiteindelijk geen echt antwoord komt.

Gewoon lekker geloven wat je zelf wilt geloven, en proberen open te staan voor de andere gedachtengangen als je zo graag erover wilt discussiëren.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:48

@verootjoo
Dat staat er idd mss niet letterlijk in, maar als je het gaat uitrekenen wel. Door een simpele zoektocht op internet vond ik dat zo goed als alle websites rond de 6000 zitten. Er is idd wel bewijs voor overstromingen, maar niet voor een wereldwijde overstroming waarbij alles op aarde sterft buiten diegene die op de boot van noch zaten.

@ilse123
Wordt een theorie dan niet bewezen als er bewijs is? Met "aanhangers" van de evolutietheorie kun je juist wel discussie voeren, want die komen met bewijzen. Ik heb nog nooit een gelovige met bewijs gezien voor het scheppingsverhaal. De Bijbel is geschreven door mensen, wat maakt dat boek geloofwaardiger dan pakweg de harry Potter boekenreeks?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:52

Ik ben gelovig, maar ik denk wel dat we wetenschappelijk gewoon onder dieren vallen. Wel geloof ik dat God ons apart heeft geschapen en dat wij niet hetzelfde doel hebben als dieren. Maar voor de wetenschap snap ik dat we onder de categorie dieren vallen. Vind het trouwens wel een beetje ongepast om te zeggen dat je met gelovigen niet kunt discuseieren....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:55

EskeGirl schreef:
inochiyo schreef:

Ik zie ook geen T-rex voor me op de boot die de 600-jarige Noach (dat staat er echt) bouwde. Zijn gewoon vergeten :(:)

Die waren toen al uitgestorven.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:55

Ik heb hier altijd eeuwige discussies over thuis. Mn ma vindt dat mensen geen dieren zijn omdat dieren nergens over na kunnen denken en alles doen vanuit instinct. Mensen kunnen dat wel en kunnen volgens haar dus niet voortkomen uit apen want dat zijn dieren. Dieren en mensen zijn apart van elkaar geschapen.... Ik ben echt allergisch voor deze discussie en nu ik al aan die 'in mijn ogen onzin' die mn ma praat denk word ik al chagrijnig :')

En ja, ik vind een mens ook een diersoort.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:57

Quote:(en ja, er is bewijs dat de aarde onder water gestaan heeft, wat dus mogelijk de zondvloed geweest zou kunnen zijn).

Klopt idd,maar dat was een Tsunami,geen zondvloed.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:05

gohya schreef:
Quote:(en ja, er is bewijs dat de aarde onder water gestaan heeft, wat dus mogelijk de zondvloed geweest zou kunnen zijn).

Klopt idd,maar dat was een Tsunami,geen zondvloed.

Een zondvloed kan best een tsunami zijn toch? Ik heb geen idee hoe een zondvloed eruit ziet? :Y)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:16

CastaMickey schreef:

Ik heb wel nog een vraag voor de gelovigen hier die niet in de evolutietheorie geloven. Wetenschappelijk bewijs heeft aangetoond dat de aarde heel ruw geschat zo'n 4,6 miljard jaar oud is. Er zijn mensen die met het hele Bijbelverhaal hebben uitgerekend hoe oud de aarde volgens de Bijbel is. Dat zat daar zo extreem ver van af, en er is letterlijk wetenschappelijk bewijs gevonden dat dat aantal van de Bijbel niet klopt. Hoe kijken jullie daar tegen aan dan? Geloven jullie dat de 7 dagen die God nodig had om alles te scheppen niet letterlijk 7 dagen waren maar 7 veel langere perioden? Of dat er nog iets aan vooraf ging? Iets wat je gelooft kan je niet wetenschappelijk ontkrachten denk ik, maar iets concreets als de ouderdom van de aarde wel.

Ik denk ook dat die 7 scheppingsdagen eerder 7 tijdperken waren. De Bijbel moet je niet echt letterlijk nemen aangezien die komt uit een cultuur waar men veeleer in symbolen en vergelijkingen sprak.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:08

anjali schreef:
EskeGirl schreef:
[quote="inochiyo

Die waren toen al uitgestorven.[/quote]
Ik heb bijna heel Genesis gelezen. Geen dino gezien. Wel mannen die 600-900 jaar werden en op hoge leeftijd nog kinderen verwekten. Toen vond god opeens dat mensen niet zo lang mochten leven omdat ze veel kennis hadden, dus mochte we maar 120 worden.
Ik ben wel giganten tegen gekomen, na wat onderzoek bleken dit nephilim, ofwel kinderen van gevallen engelen en mensendochters.

Ik vind wat ik tot nu toe gelezen heb van het OT eerder een slecht science-fiction boek. Mijn familie is grotendeels christelijk en naar christelijke basisschool gegaan, zit nu op christelijke middelbare school . Ik heb dus bijbelkennis, en vind het nogal ongeloofwaardig.
God zegt dat vrouwen onderdanig zijn aan mannen, je gestenigd moet worden als je zijn naam misbruikt.

Nogmaals: theorie in de wetenschap is anders dan in het dagelijks leven! Zwaartekracht is ook een theorie en toch zweven we niet rond.