ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 04:34

Ik ben het helemaal met je eens dat zowel ruiters als wielrenners evenveel rechten als plichten hebben op de openbare weg en ze zich dus ook met wederzijds respect moeten gedragen. A
Als ik dit onderstaande lees:

Mignonne schreef:
Het is vooral geven en nemen, tuurlijk zijn er altijd weer erge varianten maar die hebben de ruiters ook. Want midden op de weg gaan staan, Nee not Don. Wanneer ik mijn remmen gebruik en dit dus aan de hele groep moet door geven gaat daar even tijd en wat geschreeuw over heen. Willen we niet vallen met zijn allen moet iedereen dus rustig afremmen Ja en dan ben je zo bij jou. Het lijkt allemaal erg simpel maar dat is het in praktijk niet. Je krijgt erg snel een ketting botsing en ik denk dat jullie paarden dat nog minder leuk vinden.

dan geef je echter zelf al meteen het grote probleem aan van ploegen wielrenners op de grote weg: jullie hebben een verschrikkelijk lange remweg. Hoge snelheid in een grote ploeg die dicht op elkaar rijdt = lange remweg. Wat jullie echter niet hebben is een bebehorend vergroot anticipatievermogen. Het resultaat is dat een ploeg met 30 km/u op een andere weggebruiker afrijdt en zodra die weggebruiker ook maar iets doet wat de koprijder niet aan zag kopen (remmen, een linker richtingaanwijzer aandoen, de berm uitstappen of wat dan ook), vervolgens iedereen op dat stukje weg in gevaar wordt gebracht omdat jullie weggedrag vergelijkbaar is met dat van een auto zonder remmen. Niet omdat dat kwade opzet of onwil is van jullie kant, maar stomweg omdat dat de combinatie is van de natuurkundige krachten die inwerken op een wielerploeg en de biologische beperking van de wielrenners zelf.

Een auto rijdt ook zo hard, maar compenseert dat door bijbehorend goede remmen. Een vrachtwachten idem dito, plus dat de chauffeur hoger zit zodat hij veel eerder een probleem aan ziet komen en dus eerder kan remmen. Wielrenners - vooral in een ploeg - hebben geen overzicht en geen remmen, en dat is gewoon een dodelijke combinatie. Zelfs bij de beste ploegen met de beleefdste renners gaat het om die reden regelmatig verschrikkelijk fout.
In het mildste geval schieten er dan ineens tien wielrenners tussen 2 paarden door die maar 1 meter van elkaar vandaan lopen. Hier in het topic wordt dan gemord over hoe asociaal dat wel niet is - dat is niet asociaal, die wielrenner kan met die snelheid, opgesloten in zo'n groep met zulke banketstaaf remmetjes stomweg niet anders. Dat is wat ze zo gevaarlijk maakt, niet het niet willen, maar het niet kunnen.

Ik ben geen tegenstander van wielrenners op de weg, maar als iemand zegt dat wielrenners geen probleem zijn op de weg omdat in een ploeg nou eenmaal alleen de eerste ziet wat eraan komt en deze persoon ook niet mag reageren (remmen) op normale veranderingen voor hem omdat hij anders de rest van de ploeg in gevaar brengt, en dat dat er nou eenmaal bij hoort...
Dat zijn nou precies de twee belangrijkste redenen waarom wielrenners door heel veel mensen als een gevaar op de weg worden gezien. Niet omdat ze asociaal zijn of schreeuwen of schelden, maar omdat natuurkundige en biologische wetten ervoor zorgen dat een wielerploeg niet kan wat iedere andere weggebruiker moet kunnen: anticiperen - zowel op het eigen rijgedrag als dat van de ander - en op tijd reageren.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:22

Goede post, xyzutu2 :).

Zelf heb ik bijna alleen maar vervelende ervaringen met groepen wielrenners. En ik rijd niet eens buiten.

Toppunt was toen ik met mijn hond wandelde en een groep wielrenners mij gewoon afsneed. Terwijl ik netjes aan de juiste kant van de weg liep met mijn hond naast me(geen stoepen) en er ruimte genoeg was om met ruimte om mij heen te fietsen.

En dit is geen unicum, helaas. Het wielerseizoen begint weer, dus er gaat flink overlast van komen ben ik bang. Net als vorig jaar (ik ben niet de enige die klaagt, als ik de stamkroeg in kom gaat t flink los :o ).

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:32

Ik rij regelmatig in de bos en daar rijden heel vaak stiekem motercrossers. Mijn paard is er aan gewend en ik gebaar altijd dat ze mij gewoon lekker voorbij mogen crossen, echter doen ze altijd heel rustig aan. :roll:
Ze hebben heel veel begrip voor dat er paarden kunnen zijn die er bang voor zijn, mijn paard is dan eerder bang voor de vele wielrenners die we tegenkomen, als ze zich niet goed wijken hebben ze een trap voor hun neus. :\ Niet zo blij mee dat paardlief dit doet, maar daarom gaan ik met een goede vriend mee met een crossmoter. :+ Daar kunnen die knakworsten zich dan wel voor wijken. _-:( Paard vindt het heerlijk om met wat watten en een oornetje met hem mee te crossen! :wow: <3
Ps. Ik doe hem die watten in zijn oren omdat ik zeker wil voorkomen dat zijn oren beschadig raken, zonder watten mogen de moteren ook gewoon langs crossen van paard!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:52

Voor alle wielrenners hier die reageren. Ik snap een ding niet, waarom kunnen jullie niet gewoon even snelheid minderen, stoppen, aan de kant gaan of wat ook? Waarom moeten jullie lange stukken hard fietsen? Wat maakt dat jullie als enige sporters dit niet kunnen. Een van de dingen in de verkeerswetgeving is pas je snelheid aan aan de omstandigheden.

Zelfs chauffeurs van ambulances, brandweerautos of welk voorrangsvoertuig dan ook met zwaailicht en sirene leren pas je snelheid aan. Ook zij remmen regelmatig terwijl het bij hun letterlijk op leven en dood is.

Het zou ook wat zijn als een endurance ruiter of een autocoureur niet remmen en vol gas blijven gaan want ja zij moeten trainen. Dus iedereen aan de kant zij komen eraan. Inderdaad zoals gezegd net een auto zonder remmen die op een rood stoplicht aankomt. De reden waarom renpaarden of dravers of auto en motorcoureurs trainen op een afgesloten baan is juist vanwege deze gedachte. Dan kun je veilig hard trainen onder gelijkgestemden zonder risicos op onwetende medeweggebruikers.

Of boksers die maar in de rondte slaan buiten op straat met mede boksers want ja hee zij moeten trainen. Dus dan maar openbaar. Dat anderen daar van van streek raken jammer dan. Daarom doen die dat in een gesloten omgeving.

Of een wat toepasselijker voorbeeld, een springruiter, dressuuramazone en westernruiter en menner rijden samen in een bak. Allemaal zijn ze alleen met zichzelf en hun eigen discipline bezig. De anderen moeten maar aan de kant gaan. Hoe lang zou dit goed gaan denk je zonder ongelukken? En wat zou de reactie zijn als iemand een topic opent met deze openingszin? Ik rijd met jonge paard zonder stuur en rem in de bak en als hij er vandoor schiet kan ik hem niet stoppen. Maar mijn mederuiters gaan niet voor me aan de kant.vinden jullie dat ook niet erg asociaal van ze. Ze kunnen toch weten dat ik niet kan remmen of sturen?

Vraag zou je met een dergelijke combinatie in een bak willen rijden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:53

karuna schreef:
Voor alle wielrenners hier die reageren. Ik snap een ding niet, waarom kunnen jullie niet gewoon even snelheid minderen, stoppen, aan de kant gaan of wat ook? Waarom moeten jullie lange stukken hard fietsen?

Wat denk je dat de sport inhoudt? Ooit eens de Tour op tv bekeken? :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:58

Niet alleen op tv heel vaak bij de start finish en in parijs geweest ook. :+ Ik ben een wielrenfan in hart en nieren. En juist de profs zijn wel sociaal in hun training.

Peter Winnen kende ik destijds erg goed, die kwam over de vloer bij ons mijn vader gaf hem prive engelse les. Omdat zijn ploegleider vond dat hij toch echt engels moest leren praten ivm interviews }>

En hier ben ik Robert Geesink vaak tegengekomen. Hij heeft zelfs heel vaak achter mijn canta gehangen als een soort duurtraining. :D netjes strak 45 km per uur rijden. Eerste keer netjes in overleg en daarna kwam ik hem vaker tegen, ik van stal naar huis, hij na een lange training ook naar huis. Fietspad de brug over met een wielrenner op je nek. :+ zijn been breuk heb ik net niet zien gebeuren ook. Hij nam altijd een vast doorsteekje een naar drempeltje het centrum in. En dat ging fout terwijl ik daar met mijn scootmobiel voorbij kwam zeilen. Ambulance was net ter plaatse en ik zag hem erin gedragen worden. Fiets was goed stuk. -O-

Maar dit soort cowboy groepen zijn geen wedstrijd rijders. Dat zijn doorgeslagen hobbiesten die spelen dat ze Lance Armstrong zijn, :')

En autoracers moeten ook hard, of renpaarden, of enduranceruiters. Zij passen zich ook aan of rijden op een gesloten baan. En alle wannabe autoracers op de openbare weg raken hun rijbewijs kwijt of krijgen een dikke bekeuring. Wannabe renpaarden krijgen zelfs mederuiters op hun nek ivm hun asociale gedrag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:07

Karuna: Ik ben, naast ruiter en menner, ook wielrenster. De sport is juist het lange stukken hard fietsen. Anders zou ik wel op mn normale fiets een rondje gaan fietsen. Het steeds afremmen en opnieuw snelheid maken kost veel meer energie dan in 1 contstant tempo te blijven fietsen.

Desalniettemin ben ik ook van mening dat je als wielrenner rekening moet houden met je medeweggebruikers. Als een ruiter of menner duidelijk maakt dat het tempo omlaag moet, dan moeten de wielrenners daar ook rekening mee houden. En paarden worden immers niet bomproof geboren dus je kan niet verwachten sat ieder paard al gewend is aan dat zoevende geluid.

Wielrenners die in groepen fietsen zullen overigens ook breder over de weg gaan fietsen als er een auto aan komt. Ook om zo snelheidsvermindering af te dwingen. Het is levensgevaarlijk als zo'n auto zo hard voorbij komt. Andersom moeten ze dat dan natuurlijk ook doen.

Persoonlijk doe ik als ik (als ruiter) wil dat snelheid verlaagt wordt dit combineren met breed/ midden op de weg lopen én met m'n arm omlaag bewegen. De arm maakt duidelijk wat ik wil, de plek waar ik rijd zorgt er voor dat medeweggebruikers wel vaart móeten minderen. Alleen midden op de weg rijden zonder gebaren zou ik niet aanraden. Dat maakt het gewoon niet duidelijk genoeg.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 21-03-16 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:08

Bij de tour wordt de weg vrijgehouden. Hier niet en hebben ze zich aan te passen aan het verkeer en de verkeersregels, punt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:13

boyca schreef:
Bij de tour wordt de weg vrijgehouden. Hier niet en hebben ze zich aan te passen aan het verkeer en de verkeersregels, punt.

Dat heeft de ruiter ook, en die ging in dit geval midden op de weg stilstaan :+ vind ik ook niet echt vallen onder het goed anticiperen op het verkeer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:14

Als het meer energie kost om te remmen en op te trekken is dat toch een voordeel? Wordt je conditie nog beter ook en ben je sneller klaar. :)*

Maar ook jij komt dus met het in mijn ogen krankzinnige argument, remmen is niet goed want te vermoeiend, lastig enz. Ik wil als automobilist ook graag kunnen doorrijden zonder remmen, maar ja dat kan niet dus zijn remmen gelukkig uitgevonden. Of dan ga je maar langzamer fietsen hoef je ook minder te remmen. :+

En je geeft aan dat een groep wielrenners dus bewust in de weg gaat fietsen om de tegenligger te dwingen langzamer te gaan. Dat is dan wel geoorloofd maar doet een medeweggebruiker dat naar een groep wielrenners ben je aso en ga je als groep gewoon door zonder remmen of rekening houden. Daar ga je dan weer, iedereen moet wijken omdat een wielrenner zich niet wil aanpassen aan het overige verkeer en de medegebruikers.

Maartje1990

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:19

Karuna kun je wel lezen?! Ik zeg niet dat remmen niet goed is. Ik zeg wel dat remmen energie kost. En remmen en opnieuw opstarten is niet beter voor je conditie maar een aanslag op je spieren.

Verder zeg ik OOK dat wielrenners ook gewoon netjes moeten afremmen wanneer dit aangegeven wordt. En ik noem niemand asos

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:22

Je zegt het niet met zoveel woorden dat klopt. Maar wel dat remmen vermeden moet worden. Is voor mijn gevoel hetzelfde ik druk het alleen anders uit. En helaas voor de paar wel sociale wielrenners. De grote groep eikels verpest het voor de rest. Hier is ongeveer 5 procent sociaal de rest is een gevaar voor je leven om tegen te komen. Helaas. Ze moeten wel alleen doen ze het niet.

Zie die groep mountainbikers die me pas tegen de grond fietsten. De ene die sorry zei maakt niet goed wat zijn drie collega fietsers verpesten. Ik lag wel tegen de grond met pijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:30

Je legt me woorden in de mond die ik niet zeg. Het is fijn als er niet geremd hoeft te worden, voor de redenen die ik al aangaf. Maar als er geremd moet worden dan vind ik het niet meer dan normaal dat dat gebeurt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:59

Het is wel duidelijk dat de gemiddelde bokker niet in het centrum van Amsterdam woont. Heel veel wielrenners vertonen hetzelfde gedrag als al die andere fietsers daar. Er zit namelijk niet zoveel verschil tussen wielrenners en andere weggebruikers. Een deel is asociaal, of het nou om wielrenners, gewone fietsers, automobilisten, wandelaars of ruiters gaat. En die groep valt op en bepaalt het beeld voor de overgrote meerderheid van zijn groep. Het punt is alleen dat TS in deze situatie de asociale weggebruiker was.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:04

Als je het als ruiter nodig vindt om midden op de weg te rijden zodat het verkeer afremt ben je hetzelfde bezig als (een aantal) wielrenners en eigen je net zo goed de weg toe en dan wil je weleens dezelfde reactie terug krijgen. Zo blijf je natuurlijk aan de gang. Door zelf sociaal te zijn naar andere wil je dat nog weleens terug krijgen niet altijd maar als je gaat "dwingen" krijg je helemaal geen sociaal gedrag terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:08

Ben helemaal mee eens.
Zelf ga ik juist altijd netjes aan de kant voor fietsers met als gevolg dat ze ook super rekening houden met mij en mijn pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:13

karuna schreef:
Niet alleen op tv heel vaak bij de start finish en in parijs geweest ook. :+ Ik ben een wielrenfan in hart en nieren. En juist de profs zijn wel sociaal in hun training.

Peter Winnen kende ik destijds erg goed, die kwam over de vloer bij ons mijn vader gaf hem prive engelse les. Omdat zijn ploegleider vond dat hij toch echt engels moest leren praten ivm interviews }>

En hier ben ik Robert Geesink vaak tegengekomen. Hij heeft zelfs heel vaak achter mijn canta gehangen als een soort duurtraining. :D netjes strak 45 km per uur rijden. Eerste keer netjes in overleg en daarna kwam ik hem vaker tegen, ik van stal naar huis, hij na een lange training ook naar huis. Fietspad de brug over met een wielrenner op je nek. :+ zijn been breuk heb ik net niet zien gebeuren ook. Hij nam altijd een vast doorsteekje een naar drempeltje het centrum in. En dat ging fout terwijl ik daar met mijn scootmobiel voorbij kwam zeilen. Ambulance was net ter plaatse en ik zag hem erin gedragen worden. Fiets was goed stuk. -O-

Maar dit soort cowboy groepen zijn geen wedstrijd rijders. Dat zijn doorgeslagen hobbiesten die spelen dat ze Lance Armstrong zijn, :')

En autoracers moeten ook hard, of renpaarden, of enduranceruiters. Zij passen zich ook aan of rijden op een gesloten baan. En alle wannabe autoracers op de openbare weg raken hun rijbewijs kwijt of krijgen een dikke bekeuring. Wannabe renpaarden krijgen zelfs mederuiters op hun nek ivm hun asociale gedrag.

Dit is zeker waar. Ik ben ook wielrenfan en heb een vriend die op behoorlijk niveau wielrendt. Ook zijn ervaring is dat de amateurs vaak asociaal zijn, geen helm dragen, etc. Alle profs die hij kent vinden dit hartstikke vervelend; het verpest het beeld van de prachtige sport.

Als veel remmen je zoveel engergie kost ga je lekker op een baan trainen waar je voluit kan gaan. Als je in het verkeer rijdt kan dat nou eenmaal niet en moet je je aanpassen. Komop nou, excuses dat remmen veel energie kost en dat daarom niet kan? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:21

Tigra_ schreef:
Als je het als ruiter nodig vindt om midden op de weg te rijden zodat het verkeer afremt ben je hetzelfde bezig als (een aantal) wielrenners en eigen je net zo goed de weg toe en dan wil je weleens dezelfde reactie terug krijgen. Zo blijf je natuurlijk aan de gang. Door zelf sociaal te zijn naar andere wil je dat nog weleens terug krijgen niet altijd maar als je gaat "dwingen" krijg je helemaal geen sociaal gedrag terug.

Ja, ik denk dat dus ook en begrijp niet zo goed hoe sommige mensen zo'n actie goed kunnen praten. Dit zijn de ruiters die het voor de welwillende, sociale groep ruiters een beetje verpesten en ruiters een slechte naam bezorgen....

Ik kom zelden op straat met mijn paardjes (als ik buiten rijd is dat meestal in het bos) maar houd rekening met andere weg-/bosgebruikers.... wijk uit wanneer en waar het kan en passeer in stap zoals me dat vroeger geleerd is toen ik nog een uk was.... Tegenwoordig is het me op de meeste plaatsen te druk om met een paard de straat op te gaan; paarden blijven hoe dan ook onvoorspelbaar in hun reacties soms en ik zit er niet op te wachten om anderen (mijn paarden en mezelf) in gevaar te brengen omdat mijn paarden eventueel zouden schrikken en er daardoor vervelende, gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan. Ik begrijp degenen wel die er wel voor kiezen om er toch op uit te gaan langs de straat en door het dorp, maar bedenk je wel dat jij, en jij alleen, verantwoordelijk bent voor het gedrag van je paard en eventuele gevolgen. Natuurlijk heb je niet altijd in de hand wat andere verkeersdeelnemers doen, maar vraag je af of je in zulke situaties verzeild wilt raken..... Laf? Misschien wel, maar bij mij gaat veiligheid voor alles en rijd ik gewoon liever in het bos waar iets minder snel rijdend verkeer is... (op die paar racende ruiters en mountainbikers na). Ik pleit nog steeds voor meer aandacht voor ruiters in het verkeer op de opleidingen (rijbewijs) en bijvoorbeeld de wielerverenigingen, zodat andere weggebruikers zich misschien iets meer kunnen verplaatsen in het gedrag en de reacties van een groot dier in het verkeer, wat hopelijk maakt dat zowel ruiters als andere weggebruikers rustiger en veiliger over straat kunnen.....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:34

Veel amateurs moeten op de openbare weg hun wedstrijd maken en laten zien hoe hard ze kunnen, waar wedstrijdfietsers daar gewoon rustig kunnen trainen omdat ze in de wedstrijd helemaal los kunnen gaan. Dat is de "verklaring" volgens mijn vriend :P .

Betekend niet dat dat het goed praat natuurlijk.
Van alle weggebruikers hoop je respect te krijgen en dan geef je dat ook terug.
Als een wielrenner voor je moet stoppen omdat je paard anders niet rustig blijft, hoe doe je dat dan met gewone fietsers?
Als je hier op een zonnige morgen op bepaalde plekken gaat rijden kom je hele pelotons oudere mensen op hun elektrische fiets tegen. Die maken ook een ander geluid en als je paard 1 stap op zij zet reageren ze vaak al heftig met soms alle gevolgen van dien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:42

Resistance schreef:
Als veel remmen je zoveel engergie kost ga je lekker op een baan trainen waar je voluit kan gaan. Als je in het verkeer rijdt kan dat nou eenmaal niet en moet je je aanpassen. Komop nou, excuses dat remmen veel energie kost en dat daarom niet kan? :+

Lezen is schijnbaar echt een kunst. Dat zeg ik toch helemaal nergens?!

Karl: jij vindt ts haar gedrag asociaal. Ik vind het niet asociaal opzich om dat te doen. Ze had alleen duidelijker moeten zijn. Dus combi van duidelijk maken wat ze wil en midden (of meer richting het midden) van de weg rijden. Want helaas houdt niet iedereen rekening met je als je alleen een gebaar maakt voor langzamer te gaan. En om meer zekerheid te hebben dat mensen langzamer gaan is midden op de weg rijden, mijn inziens, niet verkeerd als je weet dat je paard het eng vindt als bepaalde weggebruikers snel langs gereden komen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:45

Als ik merkte dat mijn paard nerveus werd, dan ging ik ook meer naar het midden rijden, in combinatie met handgebaren, juist om meer ruimte te hebben om naartoe te draaien mocht het misgaan. Dus naar het midden rijden vind ik ook niet per se asociaal.

Nu was mijn paard erg braaf, maar zelfs de braafste paarden zijn nog steeds vluchtdieren.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:58

jaa het is zo herkenbaar! :(

ik was een keer op de eventing in Genk een wandeling aan het doen. Er kwamen ongeveer 15 wielrenners van achteraan in volle vaart af. Mijn moeder riep nog dat ze moesten vertragen (wat ze uiteraard niet deden) en hoppa Colorado verschoot en steigerde, 2 vielen van hun fiets van het verschieten.
:') En ik heb een keertje flink geroepen naar hen!

Zij waren overduidelijk in fout he, het was op een wedstrijd. Daar moeten zij hun aanpassen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:01

Desiree schreef:
Gebeurt dat nou eindelijk eens eigenlijk? Dat er bij de theorie van autorijles een item omgang met paarden in het verkeer behandeld wordt?

De meeste wielrenners hebben wel een autorijbewijs dus die zouden dan wel op de hoogte zijn.

Nee, ja dat je moet vertragen of zelfs stoppen maar dat is het wel en 90 % is die regel al vergeten van zodra ze dat rijbewijs hebben.

Zelf nog complimenten gekregen omdat ik zelf met mijn auto in een oprit ging staan zodat ze door konden. Mijn raampje stond open en de ruiter meldde dat hij zelden zo'n begripvol iemand tegen kwam. Ik vertelde hem dat ik zelf paarden had en dus wist wat ze deden waarop hij zei aha, dat verklaard veel.

automobilisten zouden best wel eens een dagje moeten meegaan met mensen die met levend vee werken.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:41

Ik moet eerlijk toegeven dat als er een auto/moto me nadert van achter, dan ga ik ook in het midden lopen tot hij vertraagd en dan ga ik aan de kant :)
Is voor mijn eigen veiligheid hoor, anders zoeven ze je zo voorbij

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:20

Zoe_97 schreef:
als auto moet je gewoon nergens voor afremmen dat niet oversteekt bedoel ik.
Ik ben van mening dat ruiters te vaak maar van iedereen verwachten dat iedereen weet hoe een paard kan reageren, maar zoveel mensen hebben daar geen idee van en volgen de verkeersregelsgewoon. En dan heb je ruiters die zeuren dat mensen aan 70 per uur ze voorbij rijden (als dat de snelheid van die weg i) terwijl 90% van de mensen die dat doet zich van geen kwaad bewust is.

Er staat wel degelijk in de verkeersregels dat je met ruime afstand moet passeren en vaart moet minderen als je meer kwetsbare weggebruikers passeert.

Edit: zie dat NatasjaVE dit ook al heeft gezegd.

Jillsil: Ruiters horen wèl op de weg als er geen ruiterpad aanwezig is.