enzino schreef:Heerlijk die stilte-coupes. Ik heb het overgrote deel van meerdere studies tijdens het woon-werk reizen gedaan zonder dat het me extra tijd heeft gekost (die reistijd ben je toch al kwijt).
In het algemeen heb ik nooit problemen gehad met mensen die de regels daar niet volgen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd 1e klas reis (privilege van het werk). Mocht er toch iemand praten, dan zeg ik er meteen wat van op een beleefde manier en in 90% van de gevallen was het daarmee klaar. Ik heb slechts enkele malen meegemaakt dat ik een reactie van "ja, dus?" kreeg, de laatste keer nog wel van 2 mannen van rond de 40 in een net pak met koffertje op de schoot.
Het is ook een keer voorgekomen dat een politicus al in een coupe zat (apart compartiment met 6 zitplaatsen en een deur om het af te sluiten) met secretaresse en ze vroegen netjes of ik het erg vond als ze soms wat woorden wisselden aangezien ze de agenda moesten doornemen. In zo'n geval heb ik er natuurlijk geen problemen mee.
De enkele keer dat ik in een stilte-coupe van de 2e klas terecht kom dan zou ik er niet eens poging doen de mensen daar stil te krijgen; het lijkt wel of niemand daar het fatsoen heeft de NS huisregels te volgen.
Wat me wel echt versteld doet staan is dat sommige mensen hier er blijkbaar een gigantisch probleem mee hebben om hun mond een tijdje te houden. Het lijkt wel een straf dat je eens een uurtje op de dag niet kan kletsen of je telefoon op kan nemen. Ik kan me voorstellen dat als je net een nieuwe behandelingsmethode tegen een ziekte ontdekt of een uitweg ziet hoe je global warming kan oplossing dat je het absoluut meteen uit wilt schreeuwen, maar die verhalen over je nieuwe schoenen of wat een vriend/vriendin gisteren zei kan heus wel even wachten tot een ander tijdstip van de dag.
Fantastische post, en het laatste stuk slaat toch wel de spijker op z'n kop.
WAT een probleem om even niet te praten. Ongelofelijk eigenlijk....