Stiltecoupe trein, aanspreken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:08

purny schreef:
Ik vind een stiltecoupé een aparte ruimte. Je zondert jezelf af van de rest. Dan vind ik ook dat er bijvoorbeeld een toeslag van 2,50 mag worden gerekend op je rit. Maar dat is niet te realiseren.
Als er geen andere plek is in de trein dan vind ik niet dat je mag gaan eisen dat er niet meer gepraat mag worden. Leg dan de toon op stiltecoupé buiten de spits

Maar waarom zou ik als ik graag rust wil (lange rijs dus wil nog werk doornemen meestal) daar extra voor moeten betalen?

Ik kan gewoon echt mij niet concentreren als iemand naast/achter mij praat. Dus pech voor mij en meer geld kwijt alleen maar omdat ik toch al ver moet reizen wat al duur genoeg is?

Hoe moeilijk is het om in een halve coupe tweedeklasser (andere helft is vaak stiltecoupe eerste klas) van het hele treinstel nou je mond te houden?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:08

Ik snap niet wat drukte te maken heeft met het feit dat je dan blijkbaar niet stil kunt zijn. Je kan toch evengoed je mond dicht houden ook al moet je staan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:11

enzino schreef:
Heerlijk die stilte-coupes. Ik heb het overgrote deel van meerdere studies tijdens het woon-werk reizen gedaan zonder dat het me extra tijd heeft gekost (die reistijd ben je toch al kwijt).

In het algemeen heb ik nooit problemen gehad met mensen die de regels daar niet volgen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd 1e klas reis (privilege van het werk). Mocht er toch iemand praten, dan zeg ik er meteen wat van op een beleefde manier en in 90% van de gevallen was het daarmee klaar. Ik heb slechts enkele malen meegemaakt dat ik een reactie van "ja, dus?" kreeg, de laatste keer nog wel van 2 mannen van rond de 40 in een net pak met koffertje op de schoot.
Het is ook een keer voorgekomen dat een politicus al in een coupe zat (apart compartiment met 6 zitplaatsen en een deur om het af te sluiten) met secretaresse en ze vroegen netjes of ik het erg vond als ze soms wat woorden wisselden aangezien ze de agenda moesten doornemen. In zo'n geval heb ik er natuurlijk geen problemen mee.

De enkele keer dat ik in een stilte-coupe van de 2e klas terecht kom dan zou ik er niet eens poging doen de mensen daar stil te krijgen; het lijkt wel of niemand daar het fatsoen heeft de NS huisregels te volgen.

Wat me wel echt versteld doet staan is dat sommige mensen hier er blijkbaar een gigantisch probleem mee hebben om hun mond een tijdje te houden. Het lijkt wel een straf dat je eens een uurtje op de dag niet kan kletsen of je telefoon op kan nemen. Ik kan me voorstellen dat als je net een nieuwe behandelingsmethode tegen een ziekte ontdekt of een uitweg ziet hoe je global warming kan oplossing dat je het absoluut meteen uit wilt schreeuwen, maar die verhalen over je nieuwe schoenen of wat een vriend/vriendin gisteren zei kan heus wel even wachten tot een ander tijdstip van de dag.

Fantastische post, en het laatste stuk slaat toch wel de spijker op z'n kop.

WAT een probleem om even niet te praten. Ongelofelijk eigenlijk....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:11

purny schreef:
Ik vind een stiltecoupé een aparte ruimte. Je zondert jezelf af van de rest. Dan vind ik ook dat er bijvoorbeeld een toeslag van 2,50 mag worden gerekend op je rit. Maar dat is niet te realiseren.
Als er geen andere plek is in de trein dan vind ik niet dat je mag gaan eisen dat er niet meer gepraat mag worden. Leg dan de toon op stiltecoupé buiten de spits

Waarom een toeslag? Je zondert je toch niet af, je bent gewoon stil en met je eigen dingen bezig. Er kan gewoon iemand naast je gaan zitten hoor. Toeslag zou ik prima vinden btw, mits dit wel betekent dat je het ook echt mag eisen en iedereen zn waffel houd in zo'n coupe. Dan moet je ook krijgen waar je voor betaalt.

Maar wat hier al vaker is gevraagd: wat is toch het enorme probleem van je mond houden? Als er alleen ruimte is in die coupe tijdens de spits, kan je toch gewoon zitten? Je zal alleen rekening moeten houden met de anderen die wel graag stilte hebben. Wil je dat niet, ga dan ergens anders maar staan. Waarom is de behoefte aan praten zoveel meer waard dan de behoefte aan een beetje rust? Kan iemand me dat uitleggen?
Het zijn dus ook nog eens de huisregels van de NS, waar je toch echt mee instemt als je een kaartje koopt...

Ik ben trouwens iemand die continu babbelt, al sinds ik kan praten staat mn mond niet stil. Voor mij is een stiltecoupe erg fijn omdat ik ook snel overprikkelt raak, maar dan moet ik wel alleen zijn. Met iemand erbij kan ik moeilijk een minuut stil zijn, laat staan nog langer. Dus ik snap juist heel goed hoe sterk de behoefte kan zijn om te kletsen, maar in een stiltecoupe doe ik dit wel. Blijft een eigen keuze daar te zitten of te staan en dan hoor je je gewoon aan te passen. Simpel zat.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:17

purny schreef:

Waarom niet te realiseren? 1e klasse kost toch ook meer?

Volgens mij hebben wij geen stiltecoupes in Belgie, en anders is dat veranderd in de laatste 10j dat ik niet meer met de trein heb gereisd :D
Maar ik zou er geen probleem van maken om in zo'n coupe mijn mond te houden, zelfs als ik er enkel terecht komt door de drukte.
Ik snap dat mensen die rust bewust opzoeken en dan is het een kleintje om die rust te respecteren.
In het slechtste geval kom je zelf ook tot rust, en is dat nu zo erg? :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:11

Amaris schreef:
enzino schreef:
Wat me wel echt versteld doet staan is dat sommige mensen hier er blijkbaar een gigantisch probleem mee hebben om hun mond een tijdje te houden. Het lijkt wel een straf dat je eens een uurtje op de dag niet kan kletsen of je telefoon op kan nemen. Ik kan me voorstellen dat als je net een nieuwe behandelingsmethode tegen een ziekte ontdekt of een uitweg ziet hoe je global warming kan oplossing dat je het absoluut meteen uit wilt schreeuwen, maar die verhalen over je nieuwe schoenen of wat een vriend/vriendin gisteren zei kan heus wel even wachten tot een ander tijdstip van de dag.

Fantastische post, en het laatste stuk slaat toch wel de spijker op z'n kop.

WAT een probleem om even niet te praten. Ongelofelijk eigenlijk....

Ik vind hem ook briljant.

Ja, heel rot als de trein zo vol zit dat je alleen in een stiltecoupé terecht kunt. Maar hoe moeilijk kan het zijn om gewoon even je mond te houden? Dat heet toch gewoon goed fatsoen en aanpassingsvermogen?

Kom op zeg! Als de plee bezet is ga ik toch ook niet elders zitten sch**ten? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 07:54

safina schreef:
Kom op zeg! Als de plee bezet is ga ik toch ook niet elders zitten sch**ten? :+

_/-\o_

Als er geen plek is op de wc dan vind ik niet dat je mag eisen dat ik niet midden in het gangpad ga zitten schijten. Ze zouden het hele principe van wc's gewoon moeten afschaffen in de spits. Dus maak het een gewone zitplaats en vervolgens mag iedereen overal zijn behoeftes doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:11

purny schreef:
Als er geen andere plek is in de trein dan vind ik niet dat je mag gaan eisen dat er niet meer gepraat mag worden.

a·so·ci·aal, a·so·ci·aal (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1. zonder sociaal besef: zich asociaal gedragen zonder rekening te houden met anderen

Sammie

Re: Stiltecoupe trein, aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:27

Dat kan in dit geval twee kanten uitgelegd worden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:18

purny schreef:
Als er geen andere plek is in de trein dan vind ik niet dat je mag gaan eisen dat er niet meer gepraat mag worden.

:')

En als de stiltecoupé vol is, dan vind ik dat je mag eisen dat mensen in de andere coupe's hun kop houden. :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:24

Wauw wat een topic over het stil zijn in een stilte coupé :=

Voor mij geld:
1. Ligt eraan wat voor persoon het is, bij de ene zal ik er eerder wat van zeggen dan bij de ander.
2. Of de trein al erg vol is. Ik kan me begrijpen dat mensen gaan zitten in de stilte coupé (en praten) als de trein erg vol zit.

Overigens vind ik het wel onbeschoft als je überhaupt gaat praten in een stilte coupé... Ik als student kan me voorstellen dat mensen die nog willen studeren voor een tentamen bijvoorbeeld graag in stilte nog even willen werken... En dan kun je natuurlijk zeggen dat je dat dan eerder had moeten doen, maar dan hadden er ook geen stiltecoupés überhaupt moeten zijn..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:43

Ik reis heel weinig met de trein en toen ik een paar jaar geleden na een vakantie in Dubai 's ochtends om 6 uur terug was in Nederland moest ik om half 8 nog een keertje met de trein naar Friesland.
Een beetje zenuwachtig en bang de verkeerde trein te pakken stapte ik in en ging zitten.
Na een half uurtje belde ik mijn man om te zeggen dat ik in de trein zat en hoe laat hij me op kon halen.
Op een gegeven moment werd ik aangesproken door een bijzonder boze man die mij er op wees dat we in een stilte coupe zaten.
Ik had dat helemaal niet in de gaten, wist niet eens dat die er waren, ik voelde me vreselijk en maakte gelijk een einde aan het gesprek.

Mensen die bewust in een stilte coupe gaan zitten gaan er vanuit dat iedereen die daar zit dat weet, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
Toen ik weer met de trein moest ging ik bewust in de stilte coupe zitten omdat ik dat ook prettig vind.
Naast mij zaten mensen die druk begonnen te praten ik heb toen hun aandacht getrokken en mijn vinger op mijn lippen gedrukt en naar de afbeelding op het raam gewezen, ook deze mensen hadden helemaal niet in de gaten dat ze in de stilte coupe zaten en zijn toen ergens anders gaan zitten :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:03

Ik heb nu een drietal naast me zitten (niet in de stiltecoupe), maar echt het niveau is om te huilen :')
Ze hebben echt 100 selfies gemaakt net...
Naja zo was ik vast ook toen ik nog jonger was.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:58

Echt.... Waarom? Ik probeer in de stilte coupe te werken (en ben niet de enige). Okee, ik heb een korte nacht gehad en ben prikkelbaar. Maar waarom, als je kinderen gewoon stil zijn, blijf je zelf als ouder constant tegen je kinderen aan praten....? Uiteindelijk heb ik er niets van gezegd, maar ik heb amper kunnen werken die 1,5 uur.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:08

lshannah schreef:
Ik erger me aan het bestaan van de stiltecoupé; het overkomt me heel vaak dat er in de spits nergens anders plek is, dan in die vervloekte stiltecoupé. En als ik dan even hoest kijken mensen me al bloedchagrijnig aan. Helaas kan ik je dus niet helpen.

Hier het zelfde. Als er nergens anders plek is en ik reis met gezelschap dan verlaag ik mijn niveau tot fluisteren. Ik wil best er rekening houden dat het een stilte coupe is als ik helemaal nergens anders kan zitten.

Als het heel rustig is snap ik als mensen er wat van zouden zeggen. Maar ik ga niet staan omdat ik alleen dan een gesprek kan voeren. Snap nooit zo goed waarom mensen bij enorme drukte zich druk maken om mensen die fluisteren

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:19

Omdat je STIL hoort te zijn in een STILTEcoupe.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 19:19

En ik snap niet waarom mensen niet gewoon even hun mond kunnen houden. Zo ingewikkeld is dat niet toch? En het is gewoon een regel dat het stil moet zijn in de stiltecoupe. Ook in de spits en dat betekend niet dat er gefluisterd mag worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:05

tassie schreef:
lshannah schreef:
Ik erger me aan het bestaan van de stiltecoupé; het overkomt me heel vaak dat er in de spits nergens anders plek is, dan in die vervloekte stiltecoupé. En als ik dan even hoest kijken mensen me al bloedchagrijnig aan. Helaas kan ik je dus niet helpen.

Hier het zelfde. Als er nergens anders plek is en ik reis met gezelschap dan verlaag ik mijn niveau tot fluisteren. Ik wil best er rekening houden dat het een stilte coupe is als ik helemaal nergens anders kan zitten.

Als het heel rustig is snap ik als mensen er wat van zouden zeggen. Maar ik ga niet staan omdat ik alleen dan een gesprek kan voeren. Snap nooit zo goed waarom mensen bij enorme drukte zich druk maken om mensen die fluisteren

Nou, daar maak ik me niet druk over hoor. Als iemand zit te fluisteren of eens kucht, kan ik dat taaie beleidsstuk wel doorakkeren. :o

Maar er zijn er die onbeschaamd luid hun weekend doornemen met een vriendin en uitgebreide telefoongesprekken voeren met hun moeder etc. Geloof me: dan lukt dat niet. Ik zit vaak minimaal anderhalf uur in dezelfde trein. Dan zou ik veel leeswerk kunnen doen. En als je dan dat soort tokkies in de stiltecoupé hebt, gaat dat niet en is dat toch verdomd zonde van je duurbetaalde werktijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:11

Fluisteren vind ik eigenlijk vervelender dan zachtjes praten, veel indringender. Ik vind het in bioscoopzalen en theaters ook erg storend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:11

tassie schreef:
lshannah schreef:

En ik snap nooit wat er zo belangrijk is dat je het a la minute moet delen met mensen := in een stiltecoupé is het gewoon stil en fluisteren is niet stil :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:23

Fluisteren in een stiltecoupé vind ik nog veel vervelender, dan wil ik horen wat er gezegd wordt ook en moet ik er moeite voor doen en kan ik helemaal geen werk meer doen doordat ik afgeleid ben. In een stiltecoupé hoort het gewoon stil te zijn, of je daar nou bewust of onbewust bent je hoort gewoon stil te zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:52

In de spits laat ik het vaak voor wat het is. Dan zitten er zoveel mensen 'noodgedwongen' in de stiltecoupé dat er vaak geen doen meer aan is.

Daarbuiten spreek ik mensen dus echt wel aan als ze praten en ik bewust voor de stilte daar ben gaan zitten.

Maar aan de andere kant vind ik het soms ook wel vermakelijk te zien hoe mensen zich ergeren aan iemand die praat maar dan niks zeggen }>

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:56

Vandaag trouwens ook weer. Ik ben vandaag in de stiltecoupe van Arriva gaan zitten, omdat de trein vol zat met kletsende vrouwen (tja, huishoudbeurs...). Komt er een moeder met 2 oudere dochters: "ö, we geaan wel in de stilte coupe zitten en ook gewoon stil zijn" Hebben ze aan één stuk door zitten kletsen, haha. Kon er wel om lachen. De afscheiding tussen de stilte coupe en normale coupes in de arriva trein zijn ook zo gehorig, dat je de rest ook prima hoorde kakelen.

Maar het was wel doodstil in de hele trein toen we de plek van het ongeluk passeerden... Was even eerg indrukwekkend. Y;(

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:37

purny schreef:

Dus dan mag je als ''normale'' 2e klasser nog langer zoeken naar een zitplek.
Want je mag dan niet in de 1e klas zitten én niet in de stiltecoupé. Nee dat is echt een goed idee maar niet heus :+

Neehoor, ik vind de stiltecoupé vooral na een dag werken heerlijk. Even rust.
Ik spreek soms ook wel mensen aan als ze luid aan het praten zijn. Maar zoals veel hier kijk ik eerst even wat een type persoon het is :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:20

Voorlopig wordt t veelal staan in de spits