Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:46

Onaardig xyzutu2. niet iedereen is communicatief zo vaardig en TS gaf eerder al aan wat verlegen/voorzichtig te zijn van zichzelf.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:47

TS mail de woningbouw, leg de situatie uit, zet er duidelijk bij dat je hebt geprobeerd compromis te sluiten en dan lekker muziek gaan maken. Als jij echt maar hooguit een uurtje per dag speelt dan heeft ze niks te klagen. Kom nou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:51

@Saskiakefie: Volgens mij schrijf ik dat ik TS zie als iemand die netjes haar afspraken nakomt, dus dat de oplossing die ik aandraag volgens mij in haar geval goed zou kunnen werken. Aangezien ze schrijft verlegen te zijn in direct contact geef ik een oplossing waarbij ze geen direct contact meer met de buurvrouw hoeft te hebben maar wel duidelijk haar standpunt en toekomstige handelen in overbrengt.

Is dat meedenken en rekening houden met haar zelfomschreven karaktereigenschappen onaardig?
Of is het onaardig dat ik schrijf dat haar gedrag in gesprek niet assertief is en dus ook niet zo zal overkomen op een ander, zeker niet op een (hyper)assertieve buurvrouw - en dat op deze manier met haar praten haar niet verder zal helpen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-16 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:52

xyzutu2 schreef:
Rena100 schreef:
xyzutu: en wat nou als je een keer niet kan op dat ene tijdstip, dan is je kans voor die dag/week maar verdwenen? En TS vroeg aan buurvrouw wat zij redelijk vindt en buuf gaf aan dit helemaal niet te tolereren. Dan sta je toch ook wel even met je bek vol tanden, ik snap wel dat TS zo heeft gereageerd. sterker nog, ik vind dat ze heel netjes heeft gereageerd.

Ik zou het sowieso melden bij de woningbouw, zodat zij ook op de hoogte zijn.

Als je afspraken maakt dan hou je je daar natuurlijk aan. Beetje zwak om afspraken met andere mensen te maken waar zij zich aan moeten houden qua tolereren, en deze zelf af en toe verbreken omdat het je even wat minder uitkomt. :') Ik schat de TS gezien haar posts wel wat hoger in. :j

Stel, je wilt 2x per week spelen, dan geef je aan dan je op 3 dagen per week zult spelen, bij 3 zeg je 4. What's the problem?

Dit zou inderdaad de perfecte oplossing zijn, als beide partijen water bij de wijn willen doen.
En dat is hier jammer genoeg niet het geval. Als 2 keer een uur op zes maanden al een bron van irritatie is, dan vrees ik dat 3 of 4 keer per week helemaal not done is.
Maar TS kan het uiteraard wel proberen. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:53

Nikki schreef:
Ik zou mevrouw even melden dat je tussen 10 en 10 geluid mag maken.

Nogmaals dat hoef je niet te melden, want dat ís een hardnekkig broodje aap. Dit soort dingen staan in APV's, deze verschillen per gemeente. Dikke kans dat er in de APV van jouw stad of dorp geen eens duidelijke tijdstippen vermeld staan. En dat gaat dan niet eens over 'geluid', maar over overlast oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:55

@Gini: met zo'n brief hoeft de buurvrouw het er helemaal niet meer mee eens zijn en hoeft ook geen water bij haar (vrij zure) wijn te doen. Maar met zo'n brief koop je wel jouw eigen verantwoordelijkheid af: jij erkent dat jouw zang&gitaarspel voor anderen geen feest hoeft te zijn en laat zien dat je jouw speelgedrag daar ook op aanpast om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Als je dat doet, heb je echt alles gedaan wat je zou kunnen doen om de buurvrouw te helpen, de rest moet ze zelf oplossen - desnoods door voortaan elke zaterdag tussen 1 en 2 boodschappen te doen. :)*

Anoniem

Sammie schreef:
[naam] schreef:
Ik zou mevrouw even melden dat je tussen 10 en 10 geluid mag maken.

Nogmaals dat hoef je niet te melden, want dat ís een hardnekkig broodje aap. Dit soort dingen staan in APV's, deze verschillen per gemeente. Dikke kans dat er in de APV van jouw stad of dorp geen eens duidelijke tijdstippen vermeld staan. En dat gaat dan niet eens over 'geluid', maar over overlast oid.

Nou als het niet duidelijk vermeld is, helemaal feest!

Lindaonline

Wat jammer Ts., dat het gesprek met de buurvrouw op niets uitliep. Ik was hier al een beetje bang voor. Het probleem is dat je nou eenmaal mensen hebt die zich te graag willen laten gelden. Niet begrijpen dat het ook wel eens om een ander kan draaien en je je beter af en toe kunt inleven in iemand anders zijn behoeften. Jij hebt de behoeften om af en toe muziek te maken, het ontspant je. Jammer dat ze je niet tegemoet wilt komen. Ik woon ook in een appartement en lang heb ik de huilbaby van een van de buren gehoord. Ik heb ze er nooit op aangesproken want zij kunnen er niets aan doen. Ze vinden het al vervelend genoeg. Mijn hondje blaft ook wel eens en weer een andere buren heeft regelmatig een feestje. Het is dus normaal dat je elkaar wel eens hoort, begrip en acceptatie daarin zijn ook fatsoensnormen. Fatsoensnormen gaan niet alleen over 'ikke ikke ikke en de rest kan stikken'. Persoonlijk zou ik deze buurvrouw 'kort houden'. Doe je eigen ding met mate en plezier en houd haar op zeer grote afstand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:01

Ik zou inderdaad zo'n brief schrijven. Maar ook nog iets toevoegen dat je best op 2 momenten die de buurvrouw beter past wil spelen maar dat als je niets van buurvroiw verneemt je op de 2 door jouw aangegeven momenten zult spelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:02

Nikki schreef:

Ho ho :P Je hebt toch ook weer niets aan enkel zwaaien met een wetboek of APV om fatsoensnormen te hebben. 't Gaat er om dat het geen zin heeft om te stampen met je voet en te roepen: Ik mag tussen 10 en 10 geluid produceren, dus lekker puh.. Als jij besluit om een feestje te houden in je tuin waar de hele straat last van heeft is er nog steeds de mogelijkheid dat de politie op de stoep staat. Nu zal dit bij ts zéker niet het geval vanwege een gitaarspel van max een uur zijn, maar bon.. er zijn in de meeste gemeentes geen duidelijke APV's met tijdstippen en afgebakende soorten geluid wat wel en niet mag. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:03

Vervelend TS het zou mijn onderbuurvrouw kunnen zijn en ik maak niet eens muziek :D. Je zou eens bij de buurvrouw kunnen horen hoeveel last ze er daadwerkelijk van ondervindt, vaak schrik je dan toch wel hoe gehorig eea is.

Ik zou inderdaad proberen me niet teveel aan te trekken van je buuf en gewoon binnen het redelijke je hobby uitoefenen maar zo te horen doe je dat ook prima.

Ik vind wel dat er heftig op TCM gereageerd wordt, als het om gillende kinderen in de tuin van de buren zou gaan, zul je zien dat veel mensen dat ook niet verdragen :o.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:03

Doe gewoon lekker je ding :-)... Je hebt meer dan genoeg geprobeerd om het op te lossen.
Of koop een doosje oordopjes voor de buurvrouw ;-) ;-)...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:06

xyzutu2 schreef:
Of is het onaardig dat ik schrijf dat haar gedrag in gesprek niet assertief is en dus ook niet zo zal overkomen op een ander, zeker niet op een (hyper)assertieve buurvrouw - en dat op deze manier met haar praten haar niet verder zal helpen?

Ik vond de manier waarop je het bracht inderdaad niet zo heel vriendelijk overkomen eigenlijk. Even nagedacht waarom, en ik denk dat het is omdat er een soort verwijt in zit naar iets wat nu toch al niet meer te veranderen is. Dat is zo zinloos, omdat het al voorbij is. Ik denk dat als je het neutraal had gebracht (dus met aangeven hoe het anders kan maar zonder de ondertoon met 'je deed het fout'), het op mij in elk geval fijner overgekomen was.

En volgens mij bereik je met zo'n veroordeling niet veel, in elk geval niet het zelfvertrouwen en de vastberadenheid die je nou juist zou willen aanmoedigen. (En het zijn dit soort dingen die zo makkelijk de communicatie kunnen verstoren. Niet tussen buurvrouw en TS maar tussen TS en dit topic. Dit zijn namelijk vaak redenen dat mensen op een bepaald moment ophouden met hun zorgen of ervaringen te delen - omdat er verwijten op volgen. Maar dan hebben ze dus ook geen kans meer om zelf een nieuw inzicht te krijgen.)

Het aankondigen van die tijden, of van een paar grenzen (maximaal zoveel keer per week, maximaal zoveel tijd per keer, nooit voor zo en zo laat of na...) vind ik een goed advies. Je geeft aan dat je niet onredelijk doorgaat, echt wel gematigd bezig bent, en tegelijkertijd dat je je niet laat intimideren. De buurvrouw heeft dan gewoon de grenzen duidelijk, en dan is het aan haar om daarmee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:06

Sammie schreef:
[naam] schreef:

Ho ho :P Je hebt toch ook weer niets aan enkel zwaaien met een wetboek of APV om fatsoensnormen te hebben. 't Gaat er om dat het geen zin heeft om te stampen met je voet en te roepen: Ik mag tussen 10 en 10 geluid produceren, dus lekker puh.. Als jij besluit om een feestje te houden in je tuin waar de hele straat last van heeft is er nog steeds de mogelijkheid dat de politie op de stoep staat. Nu zal dit bij ts zéker niet het geval vanwege een gitaarspel van max een uur zijn, maar bon.. er zijn in de meeste gemeentes geen duidelijke APV's met tijdstippen en afgebakende soorten geluid wat wel en niet mag. :)

Ik snap je punt en ben het met je eens. Maar als ik mijn best doe en de buurvrouw werkt niet mee. Ja, dan zou ik gaan stampen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:08

Mijn ouders wonen in een straat waar heel veel kleine kinderen wonen, en er is ook nog eens een soort binnenplein waar in de zomer nou eenmaal veel geluid is. Zij zijn daar bewust gaan wonen toen mijn zusje en ik klein waren omdat we daar zorgeloos naar buiten konden, en nu mijn zusje en ik allebei niet meer in de fase zijn dat we buitenspelen (ik woon op mezelf, mijn zusje zit hele dagen op haar kamer met haar laptop) horen ze de buurtkinderen gewoon nog. Tsja, ideaal is het niet altijd, maar je weet dat je buren hebt en dat je daar af en toe wat rekening mee moet houden..

Oordopjes zijn overigens wel een goede oplossing. Als ik met mijn huiswerk bezig ben en ik weet dat mijn huisgenoten thuis zijn doe ik oordoppen in of zet ik mijn koptelefoon op. Ik hoef niet te klagen omdat ze te luidruchtig zijn, en zij kunnen lekker hun gang gaan zonder dat ik daar al te veel last van heb.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:10

Tcm62 schreef:
De normen van de woningbouwvereniging is Geen levende muziek...daar zal TS nog achter komen als ze denkt te kunenn gaan klagen omdat een buuf klaagt over HAAR herrie..

Dat waren destijds bepaald niet de normen van de woningbouwvereniging hier, dus daar zou ik nog niet al te hard vanuit gaan.

Verder: jong? Wat aardig van je... :')
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 11-02-16 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:12

Houd de eer netjes aan jezelf en vraag een gesprek aan bij de woningbouw vereninging.
Je kan dan in alle rust uitleggen wat het issue is en wat je al hebt gedaan om tot elkaar te komen.
Vraag vervolgens of er een gesprek geïnitieerd kan worden met de woningbouw als mediator, jou en de buurvrouw.
Zo houd je het netjes, zuiver en geef je je bereidheid aan om tot een nette oplossing te komen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:54

Ik zou vanaf nu elke keer in de douche keihard vals gaan zingen :') heeft ze daar commentaar op luid aan de telefoon gaan lachen dagelijks, heeft ze daar last van een toevallig krolse poes laten logeren....

Nee zonder gekkigheid, zij mag niet jouw hobby wegnemen. Al speel je nog zo vals, het is jouw hobby en kan mij niet voorstellen dat zij er echt last van ondervind. Ik woon ook in gehorige huizen en ja ik hoor mijn buren ook. Nog beter ik hoor ze nu lopen boven mij en praten :') maar dat is het leven... we leven niet om mieren te neuken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:00

Ts, in jouw geval heb je gedaan wat je kon, jouw buurvrouw is blijkbaar een vallende speld nog te veel. Je zegt geen slechte verstandhouding met je buurvrouw te willen, helaas heb je dus helemaal geen verstandhouding met haar. Gewoon de bel er af en dan twee keer in de week je ding doen. Laat haar maar klagen en komt ze bij je aan de deur dan ijskoud zeggen dat wanneer ze niet ophoud met klagen en niet mee wil werken aan een oplossing je gewoon doorgaat met spelen op tijden die jij wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:31

Ongelofelijk hoe onverdraagzaamheid hier goed gepraat wordt. We leven allemaal kort op elkaars lip in een klein land en dan heb je al wel eens "last" van mekaar. Zelfs die 8 jaar dat ik in een bos woonde, was er al eens geluidsoverlast. Nu woon ik in een wijk en sinds de overbuur zijn loods afbrak, galmen de kinderliedjes hier door mijn huis telkens het pauze is op school. Ik kan "daar heb je Maya de bij" echt niet meer pruimen. Zeker als ik nacht heb, zucht ik wel eens. Maar klagen, nee, waarom zou ik? Als ik moet slapen, steek ik gewoon mijn oordopjes in.

TS, ik hoop dat je een oplossing vindt.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:03

Heel eerlijk? Ik zou evt Kriel's idee misschien nog proberen, Maar als ik het geweest zou zijn ging er 2 a 3 uur per week de stekker van de deurbel uit en kom mevrouw mooi de boom in. Maar ik krijg dan ook enorme jeuk van mevrouw haar reactie. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:15

Boemklatsch schreef:
Heel eerlijk? Ik zou evt Kriel's idee misschien nog proberen, Maar als ik het geweest zou zijn ging er 2 a 3 uur per week de stekker van de deurbel uit en kom mevrouw mooi de boom in. Maar ik krijg dan ook enorme jeuk van mevrouw haar reactie. :\

Maar dat soort tips (gewoon lekker spelen wanneer je wil/deurbel eraf halen/geen rekening meer houden met dit burengezeur) werkt alleen als je je sowieso al vrij weinig aantrekt van wat anderen van jou & je muziek vinden. Het is heel leuk bedacht, de deurbel uit als je speelt, maar dit soort buurvrouwen komt gerust een half uur nadat je klaar bent nog een keer.

Bovendien, als ik de posts van de TS een beetje volg, is zij iemand die juist heel voorzichtig is, anderen niet voor de voeten wil lopen, het vervelend vindt om overlast te veroorzaken en het nog vervelender vindt als die 'overlast' onprettige contacten met haar buren oplevert.
Als je dan als tip geeft als 'lekker volumeknop helemaal opendraaien want jij woont er ook en de buurvrouw kan de boom in' ;) dan verwacht je dus dat TS haar eigen karakter 160 graden draait en zich ook als bij toverslag de bijbehorende 'het maakt mij niets uit wat anderen van mij vinden en als je wilt klagen, kom dan maar klagen, dan zet ik je wel even op je nummer'-attitude aanmeet. Dat lijkt mij niet zo waarschijnlijk.

Het is ook helemaal niet slecht dat TS haar (irritante zeur)buren tegemoet wil komen. Ik vind dat juist wel netjes. Het is alleen de kunst om dat op een manier te doen die bij het karakter van TS past en haar oplevert wat ze volgens mij écht wil: niet alleen tijd om te spelen, maar ook de gemoedsrust om dit zonder (door anderen veroorzaakt) schuldgevoel te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:20

Tcm62 schreef:
Ik vind het wel apart dat iemand behoorlijk harde geluiden want dat is het als je muziek maakt en zingt, maar moet accepteren..alsof dat iets is wat er vij hoort als je ergens woont..

Ik weet niet of TS er allerlei versterkers aan heeft hangen maar een akoestische gitaar is echt weinig geluid, en zingen zal ook niet uitschreeuwen zijn want dan hoor je je eigen akkoorden niet meer.

Ik vind dat een muziekinstrument bespelen onder normale woongeluiden vallen. Als ik in de zomer hier in de buurt buiten zit hoor ik ook regelmatig een drumstel, trompet of saxofoon oefenen. Zelf speel ik hobo (dat is een heel doordringend geluid en draagt erg ver) en piano en heb vaak gevraagd of ze het last van hebben maar ze geven aan van niet en zeggen dan 'onze kinderen maken vast ook wel eens herrie'. En dat doen ze idd, maar daar maak ik ook geen punt van, hoort ook bij het wonen m.i. Ik speel uiteraard niet als de kids op bed gaan maar verder heb ik geen restricties gekregen van mn buren :+

TS ik vind het echt een rare reactie van je buurvrouw. Kun je niet eens iemand anders laten zingen en spelen en bij haar gaan luisteren hoe het klinkt? Ms klinkt het op een of andere manier wel echt erg door oid. Maar zeker niet stoppen met spelen. Zo weinig als jij speelt moet je mi mee leren leven. Hier verblijd ik mijn buren dagelijks met een half uur hobo :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:25

Die zou eens een écht lawaaiig type on zich heen moeten hebben zeg. Wat jammer, dat het gesprek op niets uitliep...misschien toch Kriel's raad opvolgen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:39

Ts, ik denk dat dit een goede manier voor jou is om eens over de drempel heen te komen dat je niet altijd iedereen blij kan maken. En je merkt zelf dat je je ook rot voelt als jij geen muziek kan maken.

Ik zou dan zeggen....ga lekker spelen af en toe dat uurtje. De buurvrouw heeft waarschijnlijk niets beters te doen dan heel veel klagen over alles... Je weet dat jij grenzen hebt, niet de hele dag door pingelt etc. Dus des te vaker jij een keer pingelt en het niet op gaat geven, des te sneller de buurvrouw leert dat aan de deur komen geen zin heeft. Je kan daarbij het argument gebruiken dat je haar overtollige geklaag als overlast beschouwd.

Zelfs al stoort het haar enorm erg, dan nog... Dan kan ze ook even wat anders gaan doen.

Als zij zoveel overlast ervaart... Hoe zou ze dan zelf stofzuigen of de was draaien? Geloof mij en kies voor je eigen happiness en komt ze klagen, doe alsof je neus bloed. Na 10 minuten kloppen leert zij het ook wel af.