werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:13

Ik kop hem even in...ik heb vanaf mojn 16 e gewerkt en tot mijn 37 e full time toen door gezondheidsredenen ontslag genomen...een aantal jaren part time ik heb altijd ontzettend veel moeite gehad om full time te werken, ook met mijn jonge lijf, uiteindelijk heb ik mij zelf kapot gewerkt, omdat ik nooit 40 uur kon volhouden..maar part time was toen zeker niet normaal om te mogen doen, nu wel.

Part time was een lange redding, omdat ik daarna even kon rusten thuis om weer verder te kunnen, , nu kan ik geen eens meer 20 uur maken elke week..
Voor sommige mensen is het zwaar, heel zwaar, omdat ze nu eenmaal niet zo een sterk lijf hebben..
Toen ik nog full time werkte ging ik om 20.30 naar bed en soms een avond om19.00 uur omdat ik het anders niet trok, de donderdag was ik totaal gesloopt, migraine van vermoeidheid en de vrijdag op de tandjes en na het eten met een dekbed op de bank tv kijken.

Niet te snappen voor de meesten hier, ik snap hierdoor TS juist wel, heel goed..TS denk alleen aan je zelf probeer een baan te zoeken die je net te veel leegzuigt...ga je studie afmaken, dan hebje meer kans op beter werk...als dit baantje slavenarbeid voor je is gewoon omdat je het niet trekt, schaam je niet, maar leer ervan, leer te kiezen.

Leer ondertussen eens wat autogene training is en zorg voor gezonde voeding, voor extra vitamine want dat heb jij juist nodig en zorg dat je niet je zelf meet met energie aan een ander want dan ga je er na jaren echt onder door..

Overigens vind ik dat er tegenwoordig echt erg veel geeist wordt, door de technologie gaat alles bliksem snel, alles moet tegelijk, zoveel mogelijk doen..dat is voor sommigen gewoon erg zwaar, ook al kun je daar aan gaan wennen, maar niet iedereen kan dat..het uitvalspercentage is ook veel hoger nu dan vroeger...
Sterkte....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:14

nine1987 schreef:
Maar hyppolyte heeft wel gelijk in wat ze zegt.. De werkmentaliteit is echt zwaar achteruitgegaan.. Vooral bij de jongeren (16-23).. Ze hebben hun dure mobieltje en hun ipad al van papa en mama gekregen.. Ze wonen nog thuis.. Ze krijgen hun natje en hun droogje.. Dus waarom ervoor werken?

Ik zie het zelf op mijn werk vaak genoeg..

Schat, je bent 28. :Y) Hoezo denk je op die leeftijd de wijsheid in pacht te hebben? Weer eens gebaseerd op je eigen ervaringen zie ik.

Ik ben dan van dezelfde leeftijd als jij, maar ik ben dus niet zo naïef om te denken dat ik alles al wel weet.

Bovendien gaat deze discussie teveel naar het algemene toe, ik denk niet dat de TS hier iets aan heeft.

Sees

Re: werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:35

Dorientjuh, is een discussie niet altijd gebaseerd op eigen ervaringen :D. Niemand hier strooit toch met onderzoeken en cijfers of wel ;)?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:48

Sees schreef:
Dorientjuh, is een discussie niet altijd gebaseerd op eigen ervaringen :D. Niemand hier strooit toch met onderzoeken en cijfers of wel ;)?

Een discussie kan alleen gevoerd worden als beide / alle discussierende partijen ervan uitgaan dat een / de andere partij ook nog wel eens gelijk zou kunnen hebben. Anders krijg je een herhaling van opsomming van monologen.

Ik kan beide kanten begrijpen. Ja er zijn zat mensen, jong en oud, die de kantjes eraf lopen. Die op het werk lopen en zich gedragen met een air van: "Dit bedrijf mag blij zijn dat ik mijn bed wil uitkomen voor hen", ipv dat ze in de gaten hebben dat je een bedrijf iets moet bieden om je voor te "belonen".

Ik zie ook mensen zich over de kop werken. Die maar meer een meer moeten doen, omdat ze uitgeknepen worden door de bazen. Die niet de ondersteuning krijgen die ze moeten hebben om fatsoenlijk te blijven functioneren.

Niet iedereen kan 40 uur werken. Niet elk paard kan Z lopen. Maar haal er wel uit wat erin zit.

Als TS niet gelukkig wordt van de huidige situatie en die situatie maakt haar ziek, zal ze iets aan de situatie moeten doen. Praten met haar leidinggevende, zoeken naar een baan die haar niet teveel energie kost (en evt van daaruit weer verder solliciteren naar een baan die EN niet al haar energie en zekerheid opslokt EN wat haar financieel en geestelijk kan voldoen).

Maar van niets, komt niets.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:58

Rocamor, ben je daar ook niet (een beetje) zelf bij als je uitgeknepen wordt c.q. je uit láát knijpen :o ? En ik begrijp heus dat je niet altijd op je achterste benen kunt gaan staan omdat we nu eenmaal allemaal geld nodig hebben maar je kunt niet álles aan je baas wijten.

En ik moet eerlijk bekennen dat ik óók niet inzie waarom een gezond iemand (dat voorop gesteld) niet 40u zou kunnen werken als men het naar de zin heeft :o. Even los van het feit of dat nu wel of niet de norm is of zou moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Sees op 09-02-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:01

Ik snap ts wel.

Ik heb zelf al jaren problemen met mn school. Doe een mbo pretopleiding, stelt geen ruk voor. Hoef ook maar 3 dagen in de week naar school, maar heb daar de grootste moeite mee om heen te gaan.
Ik vind er niks aan, ik lig niet in de klas. Het is maar een paar uur, maar wow, die paar uur, vind ik vreselijk. Hier heb ik gewoon de meeste stress/druk van.

De rest van de dagen werk ik.
Afgelopen 6 dagen heb ik een melkveebedrijf helemaal alleen gerund. Al het werk alleen, betekent om half 7 naast je bed staan en om kwart over 9 's avonds pas binnen zijn. En dan binnen komen voor het eten, koffie etc. Maar ik maakte rustig 10/11 uur per dag.
En dat is lichamelijk best zwaar werk. 2x per dag melken, hokken strooien, boxen strooien, sjouwen met emmers melk/water.
Maar daar ben ik minder gestresst van dan die paar uur per week dat ik naar school moet.

In tegendeel; aan het eind vd dag ga ik lekker vroeg naar bed en lig met een tevreden en voldaan gevoel onder de wol.
Ik heb in 6 dagen tijd dus 60 uur gemaakt. En ik verdien er bijna niks mee. Maar ik vind mn werk leuk en doe het graag.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:08

Sees schreef:

Ik baseer mijn mening juist graag op een goede onderbouwing juist door middel van onderzoeken en cijfers. Ik erger me eraan dat mensen doen alsof ze weten hoe de wereld in elkaar steekt, maar dat vervolgens blijkt dat dit helemaal niet juist is / zou kunnen zijn omdat het alleen gebaseerd is op eigen ervaringen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:16

dorientjuh schreef:
nine1987 schreef:
Maar hyppolyte heeft wel gelijk in wat ze zegt.. De werkmentaliteit is echt zwaar achteruitgegaan.. Vooral bij de jongeren (16-23).. Ze hebben hun dure mobieltje en hun ipad al van papa en mama gekregen.. Ze wonen nog thuis.. Ze krijgen hun natje en hun droogje.. Dus waarom ervoor werken?

Schat, je bent 28. :Y) Hoezo denk je op die leeftijd de wijsheid in pacht te hebben? Weer eens gebaseerd op je eigen ervaringen zie ik.

Ik ben dan van dezelfde leeftijd als jij, maar ik ben dus niet zo naïef om te denken dat ik alles al wel weet.

Bovendien gaat deze discussie teveel naar het algemene toe, ik denk niet dat de TS hier iets aan heeft.

Ik heb niet met je geknikkerd, dus ik ben je schat niet..

Inderdaad groetendeels op eigen ervaringen en doorgegroeid binnen een groot bedrijf, dus inderdaad al veel gezien en meegemaakt.. Ook andere bedrijven laten dezelfde geluiden horen,dus niet alleen maar volgens mijzelf..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:19

Sees schreef:
Rocamor, ben je daar ook niet (een beetje) zelf bij als je uitgeknepen wordt c.q. je uit láát knijpen :o ? En ik begrijp heus dat je niet altijd op je achterste poten kunt gaan staan omdat we nu eenmaal allemaal geld nodig hebben maar je kunt niet álles aan je baas wijten.

En ik moet eerlijk bekennen dat ik óók niet inzie waarom een gezond iemand (dat voorop gesteld) niet 40u zou kunnen werken als men het naar de zin heeft :o. Even los van het feit of dat nu wel of niet de norm is of zou moeten zijn.

Ja, dat ben je ook. Iemand kan mij pas slaan of schoppen als ik het zelf toelaat (of als ik het niet zie aankomen, maar dat leert je wel om in het vervolg wat beter op de omgeving te letten :+).

Maar aan de andere kant, het zal ook zeker te maken hebben in welk arbeidsmilieu je je bevindt. Ik doe de planning hier op het werk (vnl HBO-opgeleiden) en daar wordt regelmatig over geklaagd. Soms terecht en soms onterecht (als ze werkontwijkend gedrag hebben en daarmee een (onnodige!) achterstand creeren en dat dan aan mijn planning wijten ipv het getheeleut op kantoor). Maar ik ben wel verantwoordelijk voor de cijfertjes en als ik de planning wat meer doe zoals ze zouden willen, dan redden we het niet en zullen er banen verloren gaan. En dat wil ik koste wat kost zien te voorkomen. Maar ik weet ook wel dat de druk hier af en toe hoog is. Overigens niet alleen bij mijn collega's ook bij mezelf.

We werken hier voor een groot beursgenoteerd bedrijf. Ja wij voelen ons vaak meer een nummer dan een persoon. Ja, elk jaar gaan de targets omhoog. En ja, daar balen we (zowel mijn baas als de overige collega's als ikzelf) ontzettend hard van. Maar als ik dat niet meer zou willen, dan moet ik wat anders gaan zoeken. Geldt ook voor mijn collega's. En dat vinden ze ook niet altijd leuk om te horen. Maar zo is het wel.

OVerigens is hier wel altijd de ruimte om te overleggen en als het bij iemand over de schoenen loopt, gaan we even samen orde in de chaos scheppen. Moeten ze het wel aangeven, want ik kan doorgaans niet aan iemands neus zien of hetgeen hem dwarszit komt door teveel werk, het feit dat zijn vrouw zwanger is, zijn kind de hele nacht heeft lopen spugen of omdat een acrylnagel is gebroken....

En ook hier horen we ook wel over werkzaamheden die iemand niet leuk vindt. Tja, zul je ander werk moeten gaan zoeken. Ik ben ook niet 100% van de tijd met leuke dingen bezig. Maar heb ook niet het idee dat ik dat op een andere plek wel zal hebben. Dus ik vermaak me met de leuke dingen en prober zo snel mogelijk door de mindere dingen te gaan.

Maar ik zie ook de jongere garde (ja dat mag ik tegenwoordig wel zeggen), die baantje na baantje opgeven omdat ze iets niet leuk vonden. Dan maar geen inkomsten en op zak van pa en ma. Tja, als pa en ma dat supporten, waarom niet. Kun je die jongere garde niet kwalijk nemen, moet je pa/ma een skup onder de kont geven.

Met die laatste opmerking ben ik het wel met je eens: ja, een gezond en sterk iemand, ja, je moet het naar je zin hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:44

Rucamor, ik weet het niet, ik denk m.n. dat het met je karakter én functie te maken heeft. Ik zie managers en directeuren niet zo vaak uitgeknepen worden ;-).

Ik denk sowieso dat er veel meer mogelijk is dan men denkt als men een eerlijk gesprek aan gaat. Alles beter iig dan er of met de pet naar gooien of je om de haverklap ziek te melden (ik zeg dus NIET dat TS dat doet voordat iemand hier over zou vallen ;)).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:07

dorientjuh schreef:
nine1987 schreef:

Ik zie iemand van 28 nog als jongere ;) wel grappig dat je dan al een mening hebt over `de jeugd van tegenwoordig` _O-

Overigens ben ik niet van mening dat er altijd werk te vinden is. Dat suggereert dat iedereen die momenteel werkloos is dus niet wil werken?
Probeer maar eens een baan te krijgen onder je niveau, dat is echt niet makkelijk. (en een stapje terug doen als je een hypotheek hebt is ook niet eenvoudig). En ik kan me nog goed herinneren hoe ik als net afgestudeerde afgewezen werd op mijn jonge leeftijd en gebrek aan ervaring (niemand die kan uitleggen hoe je ervaring kan opdoen als je niet wordt aangenomen wegens gebrek aan ervaring... >;) )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:17

Heuj ik ben nog een jongere.. Love you!! Voor mn gevoel sta ik al bijna met 1 poot in mijn kist.. :D

Met jongeren bedoel ik alles wat nog thuis woont en t inkomen dus niet nodig heeft.. Bij die groep wordt er ernstig misbruik gemaakt van ziekteregelingen, is er weinig wil om te werken.. En dat is gewoon zo.. Kun je lang of kort over praten, maar goede (jongere dus in deze) krachten zijn hum gewicht in goud waard als ze op komen dagen.. Juist omdat je van vele niet op aan kunt..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:25

Wat ben ik dan blij met de supermarkten bij ons in het dorp. Dat ze ondanks al die slappe hap en die werkweigeraars toch nog kunnen zorgen dat mijn spulletjes bij tijd in de schappen liggen.

Tjonge, je kunt ook overdrijven zeg! Scheer alles effe over 1 kam

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:29

Niet alles.. Wel veel..

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:35

Het gaat wel weer wat beter met me, Op de momenten dat ik vrij ben zorg ik dat ik goed ontspan.
De laatste tijd werk ik ook weer meer 's avonds wat ik veel beter aan kan.
'S avonds is er een betere sfeer en is het veel gemoedelijker op het werk.

Wat ik wel heel naar vind en onprofessioneel. Er zijn managers die grapjes zitten te maken van dat je sloom werkt of het niet goed kan of dat je een trut bent. Maar ze zeggen dat op een manier dat het bijna heel serieus lijkt. Ik kan daar soms moeilijk mee omgaan. Omdat ik alles heel goed wil doen en ik doe ook altijd mijn best en als ze dan zulke gemene grappen maken dat kan ik mezelf soms wel heel erg aantrekken. Dan ga ik aan mijzelf twijfelen of ik het echt niet kan. Ik heb gewoon veel baat aan een compliment en waardering. In mijn mening hoort een manager niet zo te zijn, ik vind dat erg onprofessioneel.

Ik heb ook best wel moeite dat ik zo in het diepe word gegooid. Ze leggen het eerst heel snel uit en daarna is het zo van red je reet maar.

Ik wil eerst heel graag slagen voor mijn rijbewijs dat staat veel beter op het CV daarna ga ik weer solliciteren.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:44

Bambi1995 schreef:
Het gaat wel weer wat beter met me, Op de momenten dat ik vrij ben zorg ik dat ik goed ontspan.
De laatste tijd werk ik ook weer meer 's avonds wat ik veel beter aan kan.
'S avonds is er een betere sfeer en is het veel gemoedelijker op het werk.

Wat ik wel heel naar vind en onprofessioneel. Er zijn managers die grapjes zitten te maken van dat je sloom werkt of het niet goed kan of dat je een trut bent. Maar ze zeggen dat op een manier dat het bijna heel serieus lijkt. Ik kan daar soms moeilijk mee omgaan. Omdat ik alles heel goed wil doen en ik doe ook altijd mijn best en als ze dan zulke gemene grappen maken dat kan ik mezelf soms wel heel erg aantrekken. Dan ga ik aan mijzelf twijfelen of ik het echt niet kan. Ik heb gewoon veel baat aan een compliment en waardering. In mijn mening hoort een manager niet zo te zijn, ik vind dat erg onprofessioneel.

Ik heb ook best wel moeite dat ik zo in het diepe word gegooid. Ze leggen het eerst heel snel uit en daarna is het zo van red je reet maar.

Ik wil eerst heel graag slagen voor mijn rijbewijs dat staat veel beter op het CV daarna ga ik weer solliciteren.

Fijn dat het beter met je gaat!

Zoals al vaker in dit topic is genoemd. Praat met je leidinggevende! Zeg hem/haar hetzelfde als wat je nu hier zegt (in het diepe gegooid, grapjes die jij je persoonlijk aantrekt, etc...)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:58

nine1987 schreef:
Heuj ik ben nog een jongere.. Love you!! Voor mn gevoel sta ik al bijna met 1 poot in mijn kist.. :D

Geniet ervan :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:04

dorientjuh schreef:
Ik baseer mijn mening juist graag op een goede onderbouwing juist door middel van onderzoeken en cijfers. Ik erger me eraan dat mensen doen alsof ze weten hoe de wereld in elkaar steekt, maar dat vervolgens blijkt dat dit helemaal niet juist is / zou kunnen zijn omdat het alleen gebaseerd is op eigen ervaringen.

Dus jij hebt nog nooit iets gepost zonder dat je dat eerst grondig gestaafd hebt adhv een onderzoek? Daar geloof ik dus echt helemaal niks van :o. En daarbij, zo gaat het wel op discussiefora en dat iets gebaseerd is louter en alleen op ervaring wil nog niet zeggen dat het niet waar is ;).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:10

Waar zeg ik dat?

Mijn mening geven is sowieso iets anders dan algemeenheden roepen die misschien wel niet kloppen. Met dat laatste ben ik inderdaad voorzichtiger.

En dat iets gebaseerd is louter en alleen op ervaring wil nog niet zeggen dat het wel waar is. In dit topic wordt de jeugd (en dus ook indirect de TS) een schuldgevoel aangepraat omdat de jeugd zogezegd 'slappe hap is, die niet meer weten wat werken is en zich niet zo moeten aanstellen'.

Daar zou ik dan wel eens - onafhankelijk en door onderzoek gestaafd - bewijs van willen zien. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:12

dorientjuh schreef:
Waar zeg ik dat?

Mijn mening geven is sowieso iets anders dan algemeenheden roepen die misschien wel niet kloppen. Met dat laatste ben ik inderdaad voorzichtiger.

En dat iets gebaseerd is louter en alleen op ervaring wil nog niet zeggen dat het wel waar is. In dit topic wordt de jeugd (en dus ook indirect de TS) een schuldgevoel aangepraat omdat de jeugd zogezegd 'slappe hap is, die niet meer weten wat werken is en zich niet zo moeten aanstellen'.

Daar zou ik dan wel eens bewijs van willen zien. :)

Jij geeft je mening toch net zo goed hier? Maar jij onderbouwt die volgens eigen zeggen graag dmv onderzoeken en cijfers. Waar zijn die onderzoeken en cijfers dan ;)?

En algemeenheden in de vorm van een mening? Want daar gaat het hier volgens mij om. Jij vindt iets een algemeenheid terwijl dat de mening van een ander is?

Ik deel de mening van Nine en Hyppolyte tot op zeker hoogte iig wel. En als er meerdere mensen het zo voelen, zit ook dáár misschien wel een kern van waarheid in. Maar nogmaals ik zeg NIET dat dit op de TS slaat. Wellicht kan ze wel wat weerbaarder worden, dat is volgens mij in de horeca sowieso geen overbodige luxe want dat is idd niet de meest makkelijke/vriendelijke sector.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:16

Nogmaals je mening geven is iets anders dan algemeenheden roepen. Duidelijker kan ik het niet formuleren.

Edit: het is iets anders als iemand zou zeggen: ''wat ik in mijn directe omgeving zie, zijn jongeren die...'' in plaats van ''de jeugd van tegenwoordig is ..''

Nuancering.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 09-02-16 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:17

Dorientjuh, volgens mij roepen mensen geen algemeenheden maar geven ze hun mening. Maar goed daarin verschillen wij blijkbaar van mening :D.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:18

Heb mijn post aangepast. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:33

Leuk om al deze posten te lezen.
Mede omdat jullie in mijn ogen gewoon nog jongies zijn.
Heb op dit moment er 36 werkzame jaren opzitten, los van de zaterdagbaantjes periode.
Weet dus wel het een en ander over het begrip werken om te leven of leven om te werken.
Wees zuinig op je lijf, want je hebt er maar een.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-16 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:34

Bambi1995 schreef:

Praat hierover met je leidinggevende.
Echt het helpt enorm voor jezelf om dit soort dingen te bespreken ookal mocht je misschien niet altijd het antwoord krijgen dat je wilt horen. Je hebt het in elk geval dan wel gezegd.
Wat een leidinggevende niet weet kan hij of zij immers ook niet veranderen.

Succes!