Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:23

fransje23 schreef:
Kwam laatst dit filmpje tegen bij iemand op Facebook, kan misschien iets toevoegen aan dit topic? Deze kalveren zijn de stierkalveren van de melkkoeien en ze worden opgefokt voor kalfsvlees.

[ Video ]

Mooi filmpje! Prachtige stal ook. Happy kalfjes

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:24

kwita schreef:
Maar dan nog ga je voorbij aan het punt wat er word gezegd...soja is niet zo heel goed milieu technisch of het nu voor een mens of dier is.
Al eten de meeste koeien hier gewoon mais en gras en pulp van bieten dus geen soja!

soja is op het moment zeer slecht voor het milieu omdat in zo grote maten geteeld wordt en er veel bos voor moet verdwijnen. Moest er enkel voor menselijke consumptie geteeld worden zou dit veel minder zijn dus ook veel minder belastend voor het milieu, nu wordt er eerst heel veel graan, soja enz geteeld dat in de dieren gaat terwijl het veel milieu vriendelijker zou zijn als we die grond gebruiken voor ons eten want is er veel minder land nodig

Tessake

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:27

@kwita ik snap wel dat niet elke boer zo met zijn dieren omgaat maar ik heb het hier over meer dan 6 boederijen in belgie en nederland waar ik zo een ervaring heb gehad. Dat die er zijn en dat dit gebeurt is voor mij al genoeg, want ik weet niet waar mijn vlees vandaan komt en daar wil ik niet aan mee werken, en gelijk ik zei ik kan perfect zonder dus waarom zou ik het nog eten :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:28

Santos_05 schreef:
Als iedereen een paar euro meer betaald per kg vlees, kan er nog meer gedaan worden aan dierenwelzijn. Maar zolang de meeste mensen zo weinig mogelijk in de supermarkt wil betalen voor zijn stukje kip, gaat ook het welzijn niet omhoog (bijv. vrije uitloop kip tov plofkip). 8 weken opfok of 6 weken opfok.... reken maar uit hoeveel je dan per kip extra moet verdienen...

als er meer betaald word blijft dat in de handel hangen, geef eens meer aan de producent dus aan de boeren dan kan het "extra geld "pas echt aan het welzijn van de dieren worden besteed! ;)
dus koop allen zoveel mogelijk lokaal en bij de boer dan snijd het mes aan 2 kanten!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:33

Jentecats schreef:
_San87 schreef:

Ik vind dat jij geen hart voor dieren hebt. Wie gaat er nu op een dier zitten en het rondjes laten lopen omdat jij het leuk vindt, dwingen te springen over obstakels en laten buigen omdat jij dat wil :?.

als ik rijd is het recreatief, buiten..in het bos, zonder zadel met een halstertje
Dus dan moet je niet bij mij aankloppen, ken daarintegen genoeg mensen die dat wel doen ;)
waaronder een zeer groot deel van de bokkers onder ons

Zit je erop of niet?

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:43

Zucht... een kalf in een eenlingbox is géén kistkalf, kistkalveren zijn namelijk verboden. Een big schreeuwt als je naar hem wijst, dat zit in de aard van het beestje.
Wat een walgelijke figuren zitten hier zeg. Ja zeker breken wij de poten van het kalf bij de geboorte, dat is namelijk economisch enorm interessant. De melkkoeien storten hier ook bij bosjes in elkaar tijdens het melken. Niet dus. En ik leg momenteel een paar duizend euro per maand toe op het melkgeld omdat het mij niet om mijn vee gaat maar alleen om het geld. Want ik heb namelijk geen hart. Joh je weet niet waar je het over hebt. En dan reageer ik niet eens op alle andere onzin die hier wordt verteld.
Onze koeien kunnen van april tot oktober dag en nacht naar buiten als ze dat willen. Als ze ziek zijn, wat trouwens niet vaak voorkomt, liggen ze in een dik strobed en krijgen ze pijnstilling en indien nodig antibiotica. Kalfkoeien kalven ook af in het stro. De melkkoeien lopen in een ruime ligboxenstal met ruime, schone waterbedden. Ze kunnen eten, drinken, gemolken en geborsteld worden wanneer ze maar willen.
De kalveren zitten tot twee weken in een eenlingbox om hun gezondheid te kunnen monitoren, daarna gaan ze in ruime groepshokken op stro met altijd water, bix en goed hooi ter beschikking.
We fokken bewust kruislingen (Holstein x Fleckvieh, Brown Swiss etc) om sterkere en gezondere koeien te krijgen en letten daarbij niet zozeer op de hoeveelheid melk als wel op gezonde benen, klauwen en uiers. En zo kan ik nog uren doorgaan. Ik ben namelijk apetrots op ons bedrijf, onze gezonde, sterke en relaxte koeien, en het mooie product dat wij leveren. En nee, het is niet altijd een makkelijk leven en als je rijk wilt worden moet je geen boer worden, maar ik zou niet anders willen. En als ik een mooie vette koe naar het slachthuis doe omdat ze om wat voor reden dan ook niet meer kan blijven, dan gaat me dat écht aan het hart, maar ik weet wel dat ze een prima leven heeft gehad.
Ik word er zo kwaad en verdrietig van dat jullie ons boeren zo afschilderen. Loop toch niet als kippen zonder kop achter Wakker Dier aan, maar doe zelf onderzoek. Dan zul je zien dat de meeste boeren dit werk doen omdat ze van hun dieren houden. En dan spreek ik nu alleen voor de melkveehouder, want met de overige sectoren heb ik geen ervaring.
Zo, dat is een lang verhaal geworden. En dan te bedenken dat ik eigenlijk niet eens wilde reageren..

_San87_

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:48

En als je dit topic had gelezen, cissi, dan had je gelezen dat 9 van de 10 mensen die hier hebben gereageerd er zo over denken als jij dat doet.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:50

Toevallig heb ik dit topic van voor tot achter gelezen, _San87_, en reageer ik op de mensen die onzin vertellen. Volgens mij is dat mijn goed recht toch?
Trouwens, 9 van de 10 is wel erg optimistisch gesteld hoor.
Laatst bijgewerkt door cissi op 30-01-16 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:53

cissis ik zeg gewoon wat ik heb gezien en mee gemaakt als kind op een verschillende boederijen en dat het geen fijne ervaringen zijn ik beweer ook niet dat elke boer dit doet maar dit is wat ik zelf heb mee gemaakt

en dat een varken snel schreeuwt weet ik ook maar bij hun ging het er gewoon heel hard handig aan toe en was een een dood big bij het laden niks nieuws of ergens terwijl ik echt in chock was ervan zeker als kind

en ik zeg ook niet dat het breken van de poten met opzet werd gedaan helemaal niet maar ik heb zo wel een paar bevallingen mee gemaakt en als kind heeft dat me erg geraakt, was een zeer zielig tafereel :( en oke wist niet de juiste benaming maar ze gingen direct in zo een kleine witte box met een hekje aan.

en ik heb jammer genoeg nog veel meer gezien dat zeker voor een kind heel hard was, maar iedereen deelt zijn ervaring dan heb ik ook het recht om die van mij te delen ik doe dit niet om de rest zwart te maken maar dit is jammer genoeg wat ik heb mee gemaakt geloof ik zou net willen dat het niet was gebeurt allemaal

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:54

Verkeerd geinterpreteerd dan. Het lijkt geschreven als reactie op iedereen, niet de paar users die er anders over denken :).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:54

_San87_ schreef:
En als je dit topic had gelezen, cissi, dan had je gelezen dat 9 van de 10 mensen die hier hebben gereageerd er zo over denken als jij dat doet.

En terecht :)
Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar over het algemeen hebben de dieren het prima.
Mensen weten zelf ook weinig.
Zo kwam laats iemand naar mij toe:
Ja echt idioot dat ze zo met zo'n stroomding op het kalf zijn hoofd inrammen wat moeten die kalveren pijn hebben!
Met een duidelijk verwijt of ik dat wel niet normaal vond.
Ik vroeg haar wat ze bedoelde.
Ze legde uit dat ze een tv programma had bekeken over onthoornen, waarna ik haar uitlegde dat de kalfjes gewoon verdoofd werden (toen keek ze mij al heel raar aan), dat was niet genoemd in de documantaire, en dat koeien met horens onveilig(er) zijn voor mensen en andere koeien.
Toen ze weg ging snapte ze er maar niks van waarom dat 'detail' nou niet genoemd werd in het programma...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:55

Tessake schreef:
cissis ik zeg gewoon wat ik heb gezien en mee gemaakt als kind op een verschillende boederijen en dat het geen fijne ervaringen zijn ik beweer ook niet dat elke boer dit doet maar dit is wat ik zelf heb mee gemaakt

en dat een varken snel schreeuwt weet ik ook maar bij hun ging het er gewoon heel hard handig aan toe en was een een dood big bij het laden niks nieuws of ergens terwijl ik echt in chock was ervan zeker als kind

en ik zeg ook niet dat het breken van de poten met opzet werd gedaan helemaal niet maar ik heb zo wel een paar bevallingen mee gemaakt en als kind heeft dat me erg geraakt, was een zeer zielig tafereel :( en oke wist niet de juiste benaming maar ze gingen direct in zo een kleine witte box met een hekje aan.

en ik heb jammer genoeg nog veel meer gezien dat zeker voor een kind heel hard was, maar iedereen deelt zijn ervaring dan heb ik ook het recht om die van mij te delen ik doe dit niet om de rest zwart te maken maar dit is jammer genoeg wat ik heb mee gemaakt geloof ik zou net willen dat het niet was gebeurt allemaal

Kan het zijn dat je je dingen mogelijk heftiger herinnert dan ze zijn? Juist omdat je toentertijd kind was?

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:56

Interessante reacties om te lezen. Ik woon zelf op een melkveehouderij en ik kan zeggen dat wij het erg vinden dat er zo'n negatief beeld is van onze sector. Nederland behoort bij de top van de wereld qua dierenwelzijn, mede door de strenge regels. We hebben een aantal jaren terug een "mooie" melkprijs gehad van bijna 40 cent per liter, helaas zitten we nu al een hele tijd op of onder de 30 cent. En dan is het erg goed opletten qua bedrijfsvoering en financiën. Maar dat de dieren daaronder zullen lijden, nee! Zij krijgen alles altijd even goed, wij als boeren hebben het nu alleen een stuk minder en verdienen er niet of zeer weinig aan.

Voor iedereen die eens een online kijkje wil nemen bij verschillende soorten bedrijven in de agrarische sector verwijs ik jullie naar de facebookpagina: https://www.facebook.com/boerburgertweet/?fref=ts
Leuk om elke week een bedrijf te kunnen volgen!

Iedereen die eens een kijkje op de boerderij wil nemen en dat eventueel wil combineren met een activiteit kijk dan eens op http://www.deboeralsgastheer.nl. Een aantal boeren in het Vechtdal (Overijssel) stellen hun bedrijf open voor de burgers, zodat ze met eigen ogen zien dat wij een passie hebben voor dit vak en we onze dieren nooit zullen verwaarlozen!

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:57

Ik denk dat bepaalde zaken op een kind ook een hele andere indruk kunnen maken dan op een volwassene. En ik weet dat er boeren zijn waar dit gebeurt, maar ik weet ook dat dat uitzonderingen zijn. Het is namelijk economisch niet logisch om zo met je vee om te gaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:58

kuzznathalie schreef:
Wat ik vind, het eerlijkste stukje vlees haal je bij je plaatselijke slager.
Biologisch is zo achterhaalt.... Biologische boer koopt koeien bij een niet biologische boer, spuit er wat rommel in, gooit ze 3-4 maanden op biologisch bemest land, dan zijn de koeien slachtrijp en opeens zijn het biologische koeien :n

Spuit er wat rommel in??? :o? Wat voor rommel dan volgens jou?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:59

WillBokkers schreef:
Ze legde uit dat ze een tv programma had bekeken over onthoornen, waarna ik haar uitlegde dat de kalfjes gewoon verdoofd werden (toen keek ze mij al heel raar aan), dat was niet genoemd in de documantaire, en dat koeien met horens onveilig(er) zijn voor mensen en andere koeien.
Toen ze weg ging snapte ze er maar niks van waarom dat 'detail' nou niet genoemd werd in het programma...

Was was de uitzending van Zembla. banketstaaf is dat die kalveren dus ook niet verdoofd werden door de dierenarts..

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:59

_San87_ schreef:
Verkeerd geinterpreteerd dan. Het lijkt geschreven als reactie op iedereen, niet de paar users die er anders over denken :).

Zo was het inderdaad niet bedoeld. Ik word er gewoon behoorlijk emotioneel van om zulke onzin te lezen. Terwijl wij ons een slag in de rondte werken voor ons vee en momenteel helemaal niets verdienen. Dat hakt er wel in dan hoor...

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:00

x_Rebecca schreef:
Jentecats schreef:
ik blijf bij mijn standpunt, mijn laatste bericht gaat helemaal niet over of ze een goed leven hebben gehad of niet of hoe ze geslacht worden wat ik duidelijk wil maken met mijn laatste bericht is dat je als je dieren eet geen hart hebt voor ze, punt uit. Of ze aan een langzame dood hebben geleden na 2 jaar in een kleine stal of ze waren in een keer weg na 6 jaar leven in een weiland, maakt niet uit voor het principe. Dat bedoel ik ermee. :)

Nee, dan heb je absoluut geen hart voor dieren. Ik sta 24 uur per dag klaar voor mijn dieren omdat ik helemaal niets om ze geef.
Als ik 6x op een nacht uit bed ga om een koe te controleren of een uur met een infuus naast ze sta om ervoor te zorgen dat ze het overleven, is dat inderdaad omdat ik verder toch niets te doen heb.

Echt waar.. Ik ben dan nog niet eens een echte boerin maar heb al wat nachtjes doorgehaald zo. Afschuwelijk hoe mensen over boeren kunnen doen! Echt walgelijk vind ik het. Weet je Jentecats, ik denk dat je nog nooit op een boerderij vent geweest of mee op transport bent geweest anders zou je wel anders spreken. Zoek eens uit waar overal vlees in zit of iets van een geslacht dier, kun je dat beter ook allemaal schrappen. Want die leren tas/jas/schoenen dat was ook misschien wel een vetbeest. Mensen zoals jij maken me heel erg kwaad..

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:01

fransje23 schreef:
WillBokkers schreef:

Was was de uitzending van Zembla. banketstaaf is dat die kalveren dus ook niet verdoofd werden door de dierenarts..

Ik weet zelf niet welke uitzending het was, heb hem niet gezien.
Als dat diegene is vind ik dat erg raar, ik heb altijd alleen maar gezien dat kalfjes onder verdoving onthoornd werden.
Lijkt mij ook niet prettig zonder..

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:01

Tessake schreef:

Bedenk wel dat er nu tegenwoordig zeer veel regels zijn waardoor het dierenwelzijn en de duurzaamheid zeker met vroeger allemaal sterk verbeterd zijn of worden. In Nederland krijg je ook zoveel controles, waarbij ze kijken of je bijvoorbeeld voldoet aan de normen voor huisvesting, weidegang, hygiene, medicijngebruik, vergunningen etc. Daarnaast mag ook zeker gezegd worden dat het antibiotica gebruik in de melkveehouderij sterk verminderd is. Vergelijk dat maar eens bij ons zelf. De reclame voor antibiotica gebruik bij griep die nu uitgezonden wordt, doen ze niet voor niets...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:05

cissi schreef:
_San87_ schreef:

Zo was het inderdaad niet bedoeld. Ik word er gewoon behoorlijk emotioneel van om zulke onzin te lezen. Terwijl wij ons een slag in de rondte werken voor ons vee en momenteel helemaal niets verdienen. Dat hakt er wel in dan hoor...

Ik snap je gevoel heel erg. Ik kom zelf ook van de boer :).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:05

WillBokkers schreef:

Ik weet zelf niet welke uitzending het was, heb hem niet gezien.
Als dat diegene is vind ik dat erg raar, ik heb altijd alleen maar gezien dat kalfjes onder verdoving onthoornd werden.
Lijkt mij ook niet prettig zonder..[/quote]

Ja, dat was ook raar, ik kende ook alleen de verdoofde variant.. Juist daarom heb ik het onthouden

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... 27-05-2015

kan ook in deel 2 zitten

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... 17-06-2015
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 30-01-16 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:06

verootjoo schreef:
Waarom brengt ie ze niet naar een andere slachterij dan? Ik ken ook alleen slachterijen waar koeien met pin geslacht worden :?

Inderdaad, onze koeien worden ook niet halal geslacht.

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:07

nee ik weet ook wel dat het er gelukkig niet overal zo aan toegaat, en inderdaad als kind komt alles nog harder aan, maar door de dingen die ik heb gezien toen wil ik gewoon geen vlees meer eten, gewoon omdat ik niet weet waar het net vandaan komt en wie wel goed doet enz.
Waar ik over spreek is ook van 20 tot 5 jaar geleden dus ook als jong volwassen.
Nu heb ik een eigen paard en kom ik niet meer op de boederijen maar jaren er elke dag rond gelopen en dan zie je veel vermoed ik en inderdaad zeker als kind ga je nieuwsgierig mee kijken na alles en tuurlijk deden ze niet enkel slecht tegen hun dieren maar die dingen zijn me blijven hangen, en is over velen jaar verspreid gebeurt niet alles op 1 boederij maar heeft toch een indruk na gelaten hier.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:09

cissi schreef:
Zucht... een kalf in een eenlingbox is géén kistkalf, kistkalveren zijn namelijk verboden. Een big schreeuwt als je naar hem wijst, dat zit in de aard van het beestje.
Wat een walgelijke figuren zitten hier zeg. Ja zeker breken wij de poten van het kalf bij de geboorte, dat is namelijk economisch enorm interessant. De melkkoeien storten hier ook bij bosjes in elkaar tijdens het melken. Niet dus. En ik leg momenteel een paar duizend euro per maand toe op het melkgeld omdat het mij niet om mijn vee gaat maar alleen om het geld. Want ik heb namelijk geen hart. Joh je weet niet waar je het over hebt. En dan reageer ik niet eens op alle andere onzin die hier wordt verteld.
Onze koeien kunnen van april tot oktober dag en nacht naar buiten als ze dat willen. Als ze ziek zijn, wat trouwens niet vaak voorkomt, liggen ze in een dik strobed en krijgen ze pijnstilling en indien nodig antibiotica. Kalfkoeien kalven ook af in het stro. De melkkoeien lopen in een ruime ligboxenstal met ruime, schone waterbedden. Ze kunnen eten, drinken, gemolken en geborsteld worden wanneer ze maar willen.
De kalveren zitten tot twee weken in een eenlingbox om hun gezondheid te kunnen monitoren, daarna gaan ze in ruime groepshokken op stro met altijd water, bix en goed hooi ter beschikking.
We fokken bewust kruislingen (Holstein x Fleckvieh, Brown Swiss etc) om sterkere en gezondere koeien te krijgen en letten daarbij niet zozeer op de hoeveelheid melk als wel op gezonde benen, klauwen en uiers. En zo kan ik nog uren doorgaan. Ik ben namelijk apetrots op ons bedrijf, onze gezonde, sterke en relaxte koeien, en het mooie product dat wij leveren. En nee, het is niet altijd een makkelijk leven en als je rijk wilt worden moet je geen boer worden, maar ik zou niet anders willen. En als ik een mooie vette koe naar het slachthuis doe omdat ze om wat voor reden dan ook niet meer kan blijven, dan gaat me dat écht aan het hart, maar ik weet wel dat ze een prima leven heeft gehad.
Ik word er zo kwaad en verdrietig van dat jullie ons boeren zo afschilderen. Loop toch niet als kippen zonder kop achter Wakker Dier aan, maar doe zelf onderzoek. Dan zul je zien dat de meeste boeren dit werk doen omdat ze van hun dieren houden. En dan spreek ik nu alleen voor de melkveehouder, want met de overige sectoren heb ik geen ervaring.
Zo, dat is een lang verhaal geworden. En dan te bedenken dat ik eigenlijk niet eens wilde reageren..

Amen, wij voelen precies hetzelfde als een onwetende met die onzin komt aanzetten. Erg jammer dat er zo over onze sector gedacht wordt. Gelukkig merken wij wel dat onze (camping)gasten met een heel ander beeld naar huis gaan. Als ze maar durven komen te kijken en vragen durven te stellen. Dan kunnen wij ook alles uitleggen zoals het wel er aan toe gaat ipv wat op filmpjes (meestal afkomstig uit het buitenland) te zien is!