Naam (bijna altijd!) verkeerd gespeld. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:55

dorientjuh schreef:
Ik heet Dorine, maar je zegt Dorien. Ik moet het dus ook altijd spellen. Anders schrijven ze Dorien, Dorinne, Dorina. Ook qua uitspraak klopt het dus vaak niet. Maar ik kan me daar niet echt aan ergeren. :)

Dat alleen is mijn naam Jorine.

Vooral de achternaam is ook erg moeilijk. Dan vertel je je achternaam en dan zeg je erbij met een 'X' en dan schrijven ze alsnog een andere letter :')

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:58

Tenzij je Sam of Jan heet zal je naam altijd wel verkeerd gespeld worden..
Onze eigen schuld doordat er zo mega veel variaties verzinnen op namen. :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:03

Sidera schreef:
Tenzij je Sam of Jan heet zal je naam altijd wel verkeerd gespeld worden..
Onze eigen schuld doordat er zo mega veel variaties verzinnen op namen. :P

En als je denkt dat de variaties op zijn verzinnen mensen gewoon weer nieuwe spelwijzen of combinaties van namen of gewoon compleet nieuwe woorden, klanken en namen.
Ik kom in mijn klassen steeds idiotere namen tegen, en dan nog afvragen waarom mensen die namen niet kunnen spellen. Ik kan ze soms niet eens uitspreken :+

ivda

Re: Naam (bijna altijd!) verkeerd gespeld. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:05

Ivette, Word vaak Yvette, en de kinderen maken er Livette van, dat vind ik dat weer wel leuk klinken :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:06

ik heb een voor en achternaam waarbij ik altijd zeg: 'de goedkope versie'.
ze zijn heel rechttoe recht aan en simpel..

maar er worden franse accentjes in gepropt, extra een extra e erachter gegooid die ergens anders uit mijn voornaam gejat wordt.. En mijn achternaam wordt gepimpt met een Y die nergens voor nodig is, gewoon 'ui' gebruiken.. ik ben van de wandelende tak van de family, geen geld voor dure letters en leestekens.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:09

rumay schreef:
Wees nou eerlijk als mensen een lastige naam hebben is het toch zo gebeurd dat je iets niet goed schrijft of uitspreekt, het is dus niet te horen of het Lysanne met een i of y is of Dorine met ie of ine.

En zeker tegenwoordig heb je twan maar ook toine je zegt het hetzelfde maar schrijft het anders.
Dan maar meteen standaard vermelden hoe je het schrijft of uitspreekt en helaas accepteren dat het verkeerd geschreven of uitgesproken wordt of naamkaartjes maken en die afgeven.

Daarom spel ik het ook altijd meteen. En zeg ik erbij ''Je schrijft DorINE maar je zegt DORIEN.''
Maar dan nog blijkt het heel moeilijk te zijn. :Y)

Ik heb zelfs eens gehad dat ik het langzaam letter voor letter spelde, toen nog 6x en toen stond het nog niet goed op papier en gaf diegene het maar op. :P

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:09

Heel herkenbaar. Wordt ook vaak gezegd dat er ee fout in mijn naam zit |(

Maar helaas, ik heet echt Mirranda :j

Als ik emails moet ontvangen dan wijs ik ze er altijd nog maar extra op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:10

Mijn voornaam gaat eigenlijk altijd goed, bij mijn achternaam wordt er wel eens een ss gebruik i.p.v. s of -e in plaats van -en aan het einde (of het helemaal weglaten, dan ben ik enkelvoud).

één van mijn honden heet Ninthe, maar dat schijnt echt drama te zijn.
Nienke
Mieke
Mienke
Myrthe

Tot nu toe nog maar één persoon gehad die het in één keer goed deed (van de mensen die de naam niet eerst gelezen hadden). Tegenwoordig antwoord ik bij de verkeerde naam: "Ja, zoiets." en laat ik het daarbij.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:11

Anthea schrijven ze heel vaak zonder h :')

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:11

Ik heet Hellen. Meestal wordt het Helen, maar vaak ook Heleen of Ellen.

Merrielief heet Maybe en dat werd vroeger op de manege door de kinderen ook verkeerd geschreven en uitgesproken :D

In Frankrijk moest ik op het politiebureau uitleggen dat mijn geboorteplaats met een apostrof en een kleine letter begint ('s-Hertogenbosch) en dat was ook komisch :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:12

Mizora schreef:
Nienke
Mieke
Mienke
Myrthe

Tot nu toe nog maar één persoon gehad die het in één keer goed deed (van de mensen die de naam niet eerst gelezen hadden). Tegenwoordig antwoord ik bij de verkeerde naam: "Ja, zoiets." en laat ik het daarbij.

Tja, aan de andere kant; waarom zou je je druk maken als een ander de naam van je hond niet goed kent?
Die van mij heet Nikki, door sommigen als Nicky geschreven. Couldn't care less, als ik me daar al druk om moet maken....

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:13

Ik heet Maike word heel vaak Maaike maar zie ook wel mayke of Maayke heb al veel variaties langs zien komen..

Zelfs schoonzusje snapt t nog niet..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:18

Marije wordt een enkele keer nog wel eens opgeschreven als Mareille.
Of ik krijg er gratis en voor niks een "k" bij en heet ineens Marijke.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:18

Amira_ schreef:
Mijn naam, Lysanne, wordt standaard met een i geschreven ipv met een y. Verder komen er ook nog heel veel varianten voor. Op mijn werk sta ik in de kassa als Lisana (? :') ) Op het rooster sta ik als Lissanne. Lissane, Lysane, Liesanne, Lyssane zijn ook nog variaties op mijn naam. Begrijp het dat mensen het als ze het horen met een i schrijven, maar op mn werk hebben ze nota bene een kopie van mn identiteitsbewijs. Hoe moeilijk is het dan om het correct te schrijven :=

Oh en mijn vriend het Ieuan. Spreekt wel voor zich dat dat altijd verkeerd geschreven/uitgesproken wordt :+

We delen dezelfde naam!! Ik heb ook nog op werk de varianten Lysanna en Lizane! Haha en bij mensen die in een email het verkeerd doen, terwijl ze het in m'n afsluiting hadden kunnen zien spel ik expres hun naam ook verkeerd lol

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:19

Mijn vorig paard heette Nino.
Deze stond ooit op de startlijst als El Ninjo.

Van mijn naam Francis maken ze soms Fransis.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:22

Sinds ik in Canada woon spel ik standaard mijn naam als ze die op moeten schrijven. Met aa en dat kan er hier echt niet on :=

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:23

Luisteren is voor veel mensen ook erg moeilijk blijkt wel :D

En idd heb je op 1 naam veel varianten zowel qua uitspraak als schrijfwijze.

Dorine grappig mijn eerste paard heette ook Dorine en dat sprak je ook echt zo uit, dus niet Dorien.
Ach ik had ooit een paard Ybeltje nou wat daar van werd gemaakt en niemand weet eigenlijk hoe je het wel moest uitspreken.

Mijn huidige paard heet Rumay en de u is als in U daar wordt vaak gemaakt Roemay of geschreven als Roemaai nou ja het is zo zeg maar.

Ik heb soms wel medelijden met alles schooljuffen- en meesters met al die varianten in namen pff ga er maar aan staan.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:24

Mijn zus heet Nastassia.
Vaak zeggen/schrijven mensen Natascha, of iets in de trant.

Mijn broertje heet Boyan.
Die wordt nog wel eens als Bojan geschreven.

Mijn naam valt nog mee, Nikita.
Alhoewel daar wel een keer Makita van is gemaakt.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:29

Zowel mijn voor- als achternaam zijn blijkbaar errug moeilijk :7
Jitse, Jetske, Jitke, Jetke, Tsjitske, Tsjitke.. Het is gewoon Jitske! Zelfs als ik het spel, blijft het lastig.
Bij mijn achternaam wordt zo vaak een "de" voor gezet. Of een -s aangeplakt. Hier in België maken ze van de a ook nog eens vaak een ae.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:44

lshannah schreef:
We delen dezelfde naam!! Ik heb ook nog op werk de varianten Lysanna en Lizane! Haha en bij mensen die in een email het verkeerd doen, terwijl ze het in m'n afsluiting hadden kunnen zien spel ik expres hun naam ook verkeerd lol

Doe ik ook :+

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:45

Ik heet Keeley

Maar het wordt altijd Keely of Kelly

ik reageer tegenwoordig ook maar gwn op de naam kelly want blijf het herhalen haah

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:45

Goof schreef:
Mizora schreef:
Nienke
Mieke
Mienke
Myrthe

Tja, aan de andere kant; waarom zou je je druk maken als een ander de naam van je hond niet goed kent?
Die van mij heet Nikki, door sommigen als Nicky geschreven. Couldn't care less, als ik me daar al druk om moet maken....

Er zit verschil tussen druk maken en opvallen. Maar ik heb de naam bewust gekozen (het betekent Reine) en dus vind ik het wel jammer dat mensen het niet correct lijken te kunnen uitspreken. Aan het schrijven zijn ze dan nog niet eens begonnen en dat interesseert me ook minder.

Je spreekt het dus zo uit: Nìn-te.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:48

Heel herkenbaar dit :D
Ik heet Mignonne, maar wat sommigen er van maken :')
Je spreekt de g niet ui, je gebruikt de uitspraak van champignon, en zet er ne achter, champignonne, die klank dus, je kan wel zien waarom dit vaak fout gaat :)

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:50

Herkenbaar haha..

mijn naam is karen, maar aangezien karin veel meer voorkomt, wordt er altijd karin gezegd en/of geschreven.

Mijn achternaam is overigens Slotemaker, maar ook hier wordt bijna altijd Slote(n)maker opgeschreven haha

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:55

Leuk om dit topic door te lezen. Klein beetje medelijden met de mensen wiens naam constant fout word geschreven. Ik heb daar gelukkig totaal geen last van. Eline is gewoon Eline.

Af en toe willen ze mijn achternaam op het einde als ing schrijven in plaats van ink, maar ook dat is logisch want die andere achternaam komt ook voor en is ook min familie, maar ergens in de stamboom (bij de geboorte van opa) is de nieuwe spelling met een K ontstaan.

Enige is dat ik vroeger mijn eigen naam verkeerd schreef. Jaar na jaar, tot zelfs mijn dertiende!

Op de eerste tekeningen van de basisschool staat Eline, maar later in groep drie waar we echt leerden schrijven kwamen mijn werkjes constant thuis met de naam Eliene. Geen idee hoe dat ontstaan is, of ik het zelf zo ging schrijven of omdat iemand me verbeterde...

Omdat ik het altijd zo schreef is in groep vier de naam Eline op alle formulieren, rapporten etc ook langzaamaan veranderd naar Eliene. Mijn moeder heeft er nooit iets over gezegd.

Ik ging naar de middelbare en wanneer er Eline werd geschreven, want dat is voor het meest hand liggende spelling, verbeterde ik het naar Eliene.

In klas twee hadden we gym en ik was door mijn enkel heen gegaan, dus ik kon niet mee gymen, het was gekneusd. Ik had een briefje van mijn moeder die ik aan de leraar. Hij las het, zei tegen de rest dat ze zich moesten gaan omkleden, en vroeg of ik mee wilde komen naar zijn kantoor.

Binnen in zijn kantoor was hij boos. Dit is een nepbrief, zei hij. Ik ging in de verdediging want ik had echt een blauwe enkel en mama had het briefje vanmorgen geschreven. Hij bleef zeggen dat het nep was, ik moest gewoon mee gymen en ik moest vandaag nablijven. Ik snapte het niet en begon te huilen. Mijn enkel deed namelijk goed zeer en dan moest ik mee gymen... Snikkend vroeg in waarom hij dacht dat de brief nep was. De brief was nep, zei hij, omdat mijn zogenaamde moeder mijn naam verkeerd had geschreven. Als Eline en niet als Eliene, dus een vriend of vriendin had vast het briefje voor me geschreven, want een moeder zou haar kind haar naam niet fout schrijven. Ik moest gymen, maar ik had ook geen gym kleding mee. Hij zei dat ik maar wat moest uitzoeken uit de verloren en gevonden bak. Dit deed ik maar. Bah.

Even later stond ik met de rest van mijn klas in de gymzaal. Nog steeds overstuur. Ook dat mijn eigen moeder mijn naam fout had geschreven. Hoe kon ze?

We moesten rondjes rennen, maar dat kon ik niet. De leraar werd boos en ik moest rennen. Ik heb snikkend vier passen gezet voordat ik op mijn snufferd viel. De leraar kwam meteen aanrennen en keek toen pas eens naar mijn enkel die overduidelijk gekneusd was.

Eenmaal thuis was ik boos op mijn moeder. Dankzij haar was ik in de problemen gekomen en was mijn enkel er nog erger aan toe en moesten we die dag nog krukken voor me halen.

Mama lachte erom en zei dat mijn naam echt zonder die extra E geschreven werd. Ik geloofde het niet, schreef het immers al jaren als Eliene. Ze liet mijn geboortekaartje zien. Eline stond er...

Ik vroeg mijn moeder of ze nooit gezien had dat ik het fout schreef en waarom ze het dan nooit verbeterd had. Ze vond het eerst wel schattig, zei ze, en daarna wel grappig en ze was nieuwsgierig over hoe ik er ooit achter zou komen. De trut :').

Leuk dat iemand er in ieder geval lol om had, maar ik niet. Omdat het zoveel werk was om mijn naam in all systemen te veranderen en om leraren en leerlingen her goed te laten schrijven, heb ik het op de middelbare maar zo gelaten. Ik wilde ook niet dat klasgenoten er achter kwamen dat ik dom was, dat ik mijn eigen naam al die tijd verkeerd gespeld had.. En dus bleef ik nog enige tijd Eliene en moest mijn moeder als ze briefjes schreef ook Eliene gebruiken.

Toen ik naar een andere middelbare school ging kon ik eindelijk mijn goede naam goed laten schrijven :').

Gelukkig schrijft iedereen het ook goed en hoef ik bijna nooit te verbeteren of spellen. Zowel voor als achternaam.