Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:35

laraxXxemma schreef:
...
Mijn oom is ook een liwwadder, maar hij ontkent echt niet dat hij een fries is. Juist een trotse fries. En nee geen ljouwerts, echt liwwardders.

Klopt, lang niet alle 'liwwadders' zijn zo, maar een groepje te overdreven cambuur supporters roepen altijd dat friezen niet welkom zijn Leeuwarden omdat ze Fries zijn -.-

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:41

Aedema schreef:
laraxXxemma schreef:
...
Mijn oom is ook een liwwadder, maar hij ontkent echt niet dat hij een fries is. Juist een trotse fries. En nee geen ljouwerts, echt liwwardders.

Klopt, lang niet alle 'liwwadders' zijn zo, maar een groepje te overdreven cambuur supporters roepen altijd dat friezen niet welkom zijn Leeuwarden omdat ze Fries zijn -.-

Haha wauw. :') Ook nooit topografie gehad zeg maar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:41

Aedema schreef:
Nee buitenstaanders zeggen ljouwerts, maar echte leeuwarders zeggen liwwadders :j

...fff voor mijn duidelijkheid (komt 1x per jaar in de elf steden)
....zijn buitenstaanders in dit geval Friezen van buiten Ljouwert/ Liwwarden - of zijn het "Hollanders"?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:42

Jildau schreef:
Aedema schreef:

Haha idd, liwwadders vinden dat Friesland om leeuwarden heen is gebouwd :')

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:47

Janneke2 schreef:
Aedema schreef:
Nee buitenstaanders zeggen ljouwerts, maar echte leeuwarders zeggen liwwadders :j

...fff voor mijn duidelijkheid (komt 1x per jaar in de elf steden)
....zijn buitenstaanders in dit geval Friezen van buiten Ljouwert/ Liwwarden - of zijn het "Hollanders"?

Friezen zeggen Ljouwert. In Leeuwarden noemen ze Leeuwarden niet Ljouwert, maar Liwwadden. Liwwadders is ook anders dan Fries.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:51

Eline1510 schreef:
Friezen zeggen Ljouwert. In Leeuwarden noemen ze Leeuwarden niet Ljouwert, maar Liwwadden. Liwwadders is ook anders dan Fries.

Okee - dank voor de info.
Op zijn Grunnings: "de stad spreekt anders dan de ommelanden".

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:53

Aedema schreef:

Jildau schreef:
Aedema schreef:

'Vroegâh' werd voor de aanvang van de wedstrijden van Cambuur ook het Friese volkslied gespeeld en wapperde de Friese vlag ook daar in het stadion. Toen de club uit Heerenveen de Friese cultuur ging 'claimen' ging een deel van de Cambuur aanhangers zich daar tegen afzetten.

Dat groepje overdreven Cambuursupporters ( het spijt me, maar ik ben persoonlijk van mening dat ze de naam supporter niet waard zijn := ) is gelukkig maar heel klein en totaal niet representatief voor de rest van de 'Liwwadders'.

Janneke2

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:56

Heerenveen - "dertig kilometer verderop", met een mooie ijshal, maar geen stad.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:00

roxiie schreef:
Jildau schreef:

'Vroegâh' werd voor de aanvang van de wedstrijden van Cambuur ook het Friese volkslied gespeeld en wapperde de Friese vlag ook daar in het stadion. Toen de club uit Heerenveen de Friese cultuur ging 'claimen' ging een deel van de Cambuur aanhangers zich daar tegen afzetten.

Dat groepje overdreven Cambuursupporters ( het spijt me, maar ik ben persoonlijk van mening dat ze de naam supporter niet waard zijn := ) is gelukkig maar heel klein en totaal niet representatief voor de rest van de 'Liwwadders'.

Klopt, mijn vriend zegt dat altijd voor de grap, hij vind het ook overdreven.
Ik vind het idd ook geen supporters, maar goed, ben gelukkig ook totaal geen voetbalfan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:27

Leeuwarden kom ik weinig , met de bus ben je gerust 50 minuten onderweg. Straks met auto zal het meer worden , ik ga vaak naar Heerenveen. Leeuwarden is wel mooi , centrum beetje overzichtelijk. En ook helemaal niet druk :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 20:15

Ik weet dat dit een oud topic is maar
ik dacht geef even een update

Ik had dus als plan om naar Friesland te verhuizen om daar aan school te beginnen
en ja ik weet dat het allemaal anders is dan hier in de randstad etc maar mijn besluit staat vast !
Had een kleine tegenvaller dit jaar en mijn moeder vroeg mij dus om nog een jaartje hier te blijven
en ik heb gezegt prima dus ben nog een jaartje hier Rotterdam en het concrete plan is dus om eind Juli in Friesland te zitten en September daar aan school te beginnen
ik ga begin van volgende maand mij inschrijven bij alle woning stichtingen die ik hier in het topic voorbij heb zien komen
Elkien,Thuswonen,Woonfriesland...

Ik wil het liefst in de omgeving Leeuwarden wonen of Drachten dat kan ook
Drachten daar zal ik naar school gaan dus het zou wel het meest handig zijn om daar te gaan wonen en iets dichter bij school te zitten..
Heb ook al rondgesnuffeld op de websites van de woning stichting en ik zie ongelooflijk lage huur prijzen rond de 350 en zelfs van 260 euro per maand huur :wow:

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:26

Mijn keuze zou nooit liggen bij Leeuwarden (waar ik wel werk) of Drachten haha ik vind beide plaatsen echt weinig aan om te wonen. Ik woon in Heerenveen en hoewel het niet zo groot is als Leeuwarden, je hebt er wel alles en het ligt veel centraler. Vooral dat laatste vind ik fijn want ik heb veel vrienden die verder weg wonen en dan in Heerenveen echt praktischer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:30

Daar ga ik in mee , Heerenveen bruist in principe. Geboren en getogen in [plaats] , anderhalf jaar in Heerenveen gewoond en nu bijna een jaar weer in [plaats] maar hele stiekeme heimwee naar voorzieningen in Heerenveen. Je hebt er alles en niet zo enorm groot , en voor je het weet ben je ergens . Ook heeft Drachten geen trein maar die heeft Heerenveen wel

Wel mooi hoe je plannen vorm krijgen!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:33

Hier in makkum zijn de huurprijzen niet zo laag:(
Maar denk dat je op kamers gaat.

Mooi dat je nog even hebt om rond te snuffelen en in te schrijven.

Mooi om een update te lezen van je hoop dat je ons op de hoogte houd en dat we je nog tips kunnen geven

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:51

Ik vind Heerenveen juist echt helemaal niks, het is hier oer saai, totaal niet gezellig en je hebt er nog steeds niet de rust van een dorp. Ik vind Friezen in het algemeen trouwens niet echt warme mensen dus het kan zijn dat ik Heerenveen daarom echt vreselijk vind. Heerenveen is trouwens ook echt geen mooi dorp, alles is nieuwbouw.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:59

het verschilt ook waar je gaat wonen denk ik.

binnenstad, woonwijk, dorp, missle of nohwere

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:11

Hylke Nee ik ga niet op kamers :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:19

mie123gie schreef:
Ik vind Heerenveen juist echt helemaal niks, het is hier oer saai, totaal niet gezellig en je hebt er nog steeds niet de rust van een dorp. Ik vind Friezen in het algemeen trouwens niet echt warme mensen dus het kan zijn dat ik Heerenveen daarom echt vreselijk vind. Heerenveen is trouwens ook echt geen mooi dorp, alles is nieuwbouw.

Heerenveen heeft zeker wel mooie oude stukken :j
En de rust van een dorp zoek ik bv ook niet, ik kom uit het westen dus wil graag alles dicht om me heen hebben en dat heeft heerenveen :) ik vind heerenveeners over het algemeen vriendelijker dan de Leeuwarders, dus zo zie je maar weer hoe dat per persoon kan verschillen :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:22

Ik denk er ook nog over om eventueel op andere plaatsen van friesland te reageren op woningen
maar dat is enkelt als ik daar ook zeer voordelig kan huren.. Op dit moment kan het me niet veel schelen om een beetje in een dorp of in nowhere te wonen met een autootje kom je toch wel overal

ik hou jullie zeker op de hoogte!

Liefst wil ik ook een huisje met 2 slaapkamers dan kan ik van de andere kamer een logeer kamer maken
voor als er gasten komen of iets dergelijks

@Rebecca ik overweeg Drachten juist omdat ik daar naar school zal gaan en dat dus praktisch zal zijn
hoef ik niet lang met de auto te rijden naar school en stage. Maar sta ook open voor andere plaatsjes :j Zal nog is wat meer rond snuffelen en de prijzen vergelijken

Trouwens ik heb geen zin om hier weer de discussie te zien over hoe onvriendelijk friezen zijn :+
Daar kan een ander topic over gemaakt worden

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:34

Mooie plaatsjes met wel leuk bos en gezellige sfeer zijn bijvoorbeeld bakkeveen, beetsterzwaag.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:41

Dankjewel voor de tip Danielle :)

wie weet er nog meer woning stichtingen
dan Elkien woonfriesland en thuswonen ?
Of zijn dat ze wel allemaal???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:43

Accolade :j

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:43

Heerenveen is best prima wonen hoor. Alleen vind ik de laatste tijd de winkels in de stad wel erg achteruit gegaan. Veel leegstand, maar dat is niet alleen in Heerenveen zo. Als je de keuze hebt tussen Leeuwarden, drachten of Heerenveen zou ik zeker voor die laatste gaan. :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:44

Actium heeft wat in Friesland, Accolade ook vrij veel, verder zou ik moeten graven...

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:44

shilady schreef:
Dankjewel voor de tip Danielle :)

wie weet er nog meer woning stichtingen
dan Elkien woonfriesland en thuswonen ?
Of zijn dat ze wel allemaal???

Is ook wel de moeite om particulier verhuur in de gaten te houden. :) Je moet soms net even geluk hebben