BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:53

De kinderen waren het gewend.Maar ouders klagen wel dat de kinderen vroeg aan het bed staan in het weekend.Nooit last van gehad.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:53

Britta31 schreef:
We hadden ook bij beide kinderen een haakje op de deur.Geen onverwachte kinderen in ons bed.

En dat vinden ze niet eng? Ik had dat als kind ook en ben een keer zo vreselijk in paniek geraakt... Laten we zeggen haakje zat nog vast, maar het oogje had ik uit deurpost geramd uit paniek. Zat nog in kleuter groepen.

Ik heb mijn zoontje nooit echt in bed gehad. In het begin wel op onze slaapkamer maar deed geen oog meer dicht. Bij elk kuchje werd ik wakker en als ik niks hoorde ook uit angst. Na drie weken zonder problemen op eigen kamer. Ik sliep, kind sliep.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:55

Marley schreef:
Het haakje op de deur ga ik maar niet eens verder op in, daar schrik ik gewoon van :(:)

Ik ook :o

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:56

Nee als je een haakje op de deur hebt kunnen ze idd niet aan je bed staan.....

Britta31

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:59

Nee,en dat was ook de bedoeling.Kids speelde rustig in bed en de jongste zong liedjes in bed en om 7.00 werden ze uit de gevangenis gehaald.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:59

Het is me in de tijd dat ik moeder ben opgevallen dat er grotendeels 2 soorten ouders zijn. De ouders die zich aanpassen aan hun kind en ouders die vinden dat kinderen zich aan de ouders aan moeten passen. Ieder doet waar hij/zij zich goed bij voelt en deze 2 stromingen zullen het toch nooit eens worden over alle punten. Wat dat betreft zou ik eigenlijk geen energie moeten steken in deze discussies.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:00

Je hebt ook gelijk Zonnebloem, ik laat me helaas dan toch weer verleiden....

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:03

En tot welke leeftijd zat dat haakje erop? Hoefden ze 's nachts nooit naar de wc?

Ben blij dat mijn ouders dat nooit bedacht hebben, niet dat ik veel bij hun in de kamer stond maar moet er niet aan denken. (Heb weleens mijn hele bed ondergespuugd, ben blij dat ik toen toch mijn papa kon ophalen nadat ik al een paar keer geroepen had en er niemand kwam om even als voorbeeld te noemen)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:04

Inderdaad er zijn ouders die toch ouderwets denken.Maar nu weer over naar het oplossen van het probleem van ts.

conejoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:05

Ik ben van mening dat iedereen moet doen wat voor hun goed voelt. Wat betreft bij ouders in bed slapen of niet.
Ml slaapt beter als ze in haar eigen bed slaapt maar kiest er toch voor om haar net als ik bij ons in bed te nemen als dat betekend dat ze slaapt. Wand uren op zitten is ook niks. Hebben wij wel het geluk dat ze nu al tijden goed door slaapt en als ze wakker word en eet is niks gewoon gaat spelen in bed met der nijntjes tot ze weer slaapt.

Als ze wel huilt werkt het vaak om even via camera of babyfoon tegen haar te praten en dan gaat ze ook zo weer slapen. Werkt dit niet dan gaan we naar haar toe en mag ze kiezen. Maar ze slaapt het liefst tegenwoordig in haar eigen bed. Dit is van de laatste maanden. Daarvoor heeft ze met periodes gehad dat ze rond 23 uur wakket en wou ze alleen maar in mijn armen slapen. Ik sliep iets minder goed maart kreeg wel slaap. Als ik haar niet bij me nam sliep niemand.

Iemand zij dat ze met 16 wel in hun eigen bed slapen. Ik ken iemand die nu met 16 nog als het kan bij zijn moeder slaapt als vader weg is. Als vader er is slaapt hij in zijn eigen bed maart wel bij hun op de kamer.
Maar door komt eerder bij moeders vandaan die hem niet los kan laten.

Ik ben voorstander van om kind gewoon bij je te nemen als het daar behoefte aan heeft en niet laten huilen. Maar ieder moet doen wat goed voelt.

Maar een haakje op de deur gaat mij te ver. Idd bij Brand of wat dan ook. Ik moet er niet aan denken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:08

Britta31 schreef:
Inderdaad er zijn ouders die toch ouderwets denken.Maar nu weer over naar het oplossen van het probleem van ts.

Waarom moet je de andere stijl van opvoeden veroordelen?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:08

Britta31 schreef:
Maar het is een haakje.Geen slot.Door het haakje staat de deur op een kier en 1 ruk en het haakje breekt af.

Hoe doe je dat dan als ze 's nachts naar het toilet moeten?

Bij ons hebben de kinderen (4 en 6) nog nooit in ons bed geslapen. Ik vond het in de babytijd doodeng, bang dat ik erop zou liggen of de deken erover zou trekken. En ik vind het gewoon niet prettig slapen, het gewoel, gesnurk, iemand die zo dicht bij me ligt te slapen is niet mijn ding (ik vind het ook niet erg zonder mijn man te slapen als hij 's nachts moet werken :o :D )
Mijn kinderen hebben nooit problemen gehad om in hun eigen bed te slapen, zijn makkelijke slapers.

Opvoeden is voor iedereen anders, blijf gewoon bij je eigen gevoel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:11

zonnebloem18 schreef:
Het is me in de tijd dat ik moeder ben opgevallen dat er grotendeels 2 soorten ouders zijn. De ouders die zich aanpassen aan hun kind en ouders die vinden dat kinderen zich aan de ouders aan moeten passen. Ieder doet waar hij/zij zich goed bij voelt en deze 2 stromingen zullen het toch nooit eens worden over alle punten. Wat dat betreft zou ik eigenlijk geen energie moeten steken in deze discussies.

Zonnebloem, hoe zou jij het dan oplossen als jouw kind dadelijk met 3 jaar gewoon niet gaat slapen en de broer/zus wakker blijft maken zodat die helemaal overstuur raakt?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:13

Het is een superklein haakje.Geen hangslot.En het was nog in het luier tijdperk.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:16

Wij slapen samen met de kindjes, onder bepaalde voorwaarden is dat veiliger dan een baby alleen in een bedje. Door samen te slapen passen de slaapcyclus van moeder en kind zich op elkaar aan, de baby komt niet in te diepe slaap waardoor ze 'vergeten te ademen (oorzaak wiegendood), een moeder gaat bijna altijd op haar zij liggen met de baby op borsthoogte, arm boven het hoofdje en knieën opgetrokken onder de voetjes zodat de baby niet onder de dekens komt.
Qua seksleven daar hoeft samen slapen echt niet aan in de weg te staan. En uiteindelijk gaan kinderen heus wel in hun eigen bed slapen.

Een haakje op de deur vind ik echt niet kunnen, daar schrik ik echt van.

Laten huilen vind ik ook echt niet kunnen. Door een baby of klein kind alleen te laten huilen stijgen de cortisol waarden in de hersenen en dit is schadelijk. Ook op langere termijn. Bovendien als een baby dan alleen in slaap valt na lange tijd huilen, lijkt de baby rustig, maar ook dan blijven de cortisol waarden onverminderd hoog en is er dus sprake van stress.

Zoogdieren kun je grofweg verdelen in drie groepen, nestblijvers, nestvlieders en draaglingen. Gezien de samenstelling van moedermelk en enkele andere factoren blijkt dat mensen onder de draaglingen vallen. Dit houdt in dat een baby de eerste periode van zijn leven bij voorkeur continue bij de moeder moet zijn en vaak kleine beetjes voeding nodig heeft. Het alleen op een kamer leggen en maar een paar keer per dag voeding geven lijkt meer op het gedrag van nestblijvers waar de moeder moet jagen en slechts een paar keer per dag haar jongen komt voeden. Dit is dus eigenlijk strijdig met hoe de natuur van baby's is en met welke verwachtingen een baby geboren wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:23

Espledido, wiegendood is juist gecorreleerd met samen slapen dus daar zeg je iets tegenstrijdigs.

Maar nu ben ik wel benieuwd naar een praktisch voorbeeld.
Wat zou jij doen als je kind gewoon niet wil slapen omdat het domweg geen zin heeft en nog niet begrijpt dat je dan smorgens te moe bent?

Of hoe voorkom jij dat een snel driftig kind dat krijsend op de grond gaat zitten omdat hij niet de tube tandpasta leeg mag eten dan even huilt?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:26

Ik denk dat dit altijd wel een probleem zal blijven.De manier van opvoeden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:28

Sizzle dat ligt aan de situatie, als ze op dat moment al bij ons zou liggen zou 1 van ons met haar naar haar eigen kamer gaan om haar daar te kalmeren. Als ze op haar eigen kamer zou slapen zou ik haar naar onze kamer halen.

De enige regel 's nachts die ik nu (nog) heb is dat er tussen 21.00 en 07.00 niet wordt gespeeld, we gaan niet met haar naar beneden. Ze mag wat drinken, knuffelen, maar 's nachts hoor je te slapen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:29

Sizzle schreef:
De broer van mijn man heeft dat bij hun dochter gedaan. Ze liet ze gewoon geen keus aangezien ze dan domweg de trap af kwam of haar broer 30x wakker ging maken.
Bij de ouders op bed ging ze ook niet slapen maar keten.
En dan smorgens te moe zijn om wakker te worden.
Toen hebben ze ook de deur dichtgemaakt.
Ze is een week op de grond in slaap gevallen (uiteraard slapend in bed gelegd) en daarna is het nooit meer nodig geweest.

Ik snap dat helemaal. Ik denk dat er weinig andere keuzes zijn en als iedereen in het gezin labiel wordt vanwege chronisch slaapgebrek, krijg je nog veel vervelendere dingen zoals gering incasseringsvermogen, niet meer kunnen relativeren, en uit je schoen schieten.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:29

Sizzle schreef:
Espledido, wiegendood is juist gecorreleerd met samen slapen dus daar zeg je iets tegenstrijdigs.

Wat zou jij doen als je kind gewoon niet wil slapen omdat het domweg geen zin heeft en nog niet begrijpt dat je dan smorgens te moe bent?

Of hoe voorkom jij dat een snel driftig kind dat krijsend op de grond gaat zitten omdat hij niet de tube tandpasta leeg mag eten dan even huilt?

Dat ben ik niet met je eens, wiegendood hangt niet samen met samenslapen
http://www.dewereldmorgen.be/blog/majav ... -campagnes

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:29

Sizzle schreef:

Ik ben erg benieuwd wat iedereen hier over denkt.

Kind roept 10x koekje. Maar krijgt het niet. Wordt boos en gaat huilen. Met het hoofd bonken etc.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:31

Sizzle schreef:

Soms kun je dat niet voorkomen, dus lekker even laten huilen.
Ik heb er geen trauma's van en mijn kinderen tot nu toe ook nog niet ;) :D
Op een bepaalde leeftijd kunnen ze echt wel leren dat huilen niet per definitie betekend dat je dan je zin krijgt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:33

Niet laten huilen is wat anders dan huilen helemaal voorkomen.
Een kind mag best verdrietig zijn omdat iets niet mag of niet lukt. Hoe je daarmee omgaat is wat het verschil maakt. Loop je weg of blijf je bij je kind en leg je rustig uit wat er aan de hand is en dat hij/zij best verdrietig mag zijn.

https://www.facebook.com/KiindMagazine/ ... 3990222634

Desiree

akishino schreef:
Soms kun je dat niet voorkomen, dus lekker even laten huilen.
Ik heb er geen trauma's van en mijn kinderen tot nu toe ook nog niet ;) :D
Op een bepaalde leeftijd kunnen ze echt wel leren dat huilen niet per definitie betekend dat je dan je zin krijgt.

En dat is vind ik wel een fout die veel ouders begaan. Hun kind z´n zin geven want anders.....

conejoJarig

Sizzle eerste voorbeeld vind ik een lastige. Hier een kind dat om half 8 naar bed gaat maar pas om 22 uur vaak in slaap valt. Ze speelt gelukkig rustig in der bed en valt vanzelf in slaap. Als ze echt huilt praten weer eerst tegen haar via babyfoon of camera. Als ze blijft huilen dan gaan we naast haar zitten tot ze slaapt.

2de voorbeeld zou ik haar bij me nemen of op haar hoogte gaan zitten en het haar uitleggen dat het niet mag en dat ik snap dat dat niet leuk is. En haar eventueel af te lijden met iets wat ze leuk vind.
En ze mag van mij best ff huilen maar ik ben er in haar te troosten.
Hier werkt dat Tot nu toe erg goed.