Seksualiteiten verdeling op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben

hetero
1024 (68%)
homo
2 (0%)
lesbisch
48 (3%)
biseksueel
137 (9%)
panseksueel
21 (1%)
aseksueel
43 (2%)
seksueel
149 (9%)
Anders, namelijk...
8 (0%)
Nog niet zeker
66 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1498

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:09

Misschien een rare vraag, maar ga je dan in het "openbaar'' naar het mannen toilet of het vrouwen toilet? Of is dat afhankelijk van de dag? :P Oprecht een vraag!

Minke, ik zeg toch biologisch gezien. Je hebt de hormonen, de uiterlijke kenmerken etc. Ga niet ontkennen dat je een geslacht hebt. Er staat toch echt iets vermeld in je paspoort... Er staat geen O van onzijdig. :)

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:09

UhNee schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja super respectloos, je bent toch een meisje of een jongen biologisch gezien. Kan je nog zulke mooie stickertjes hebben maar zo is het nou eenmaal. En aangezien 90% van de bokkers vrouw is vind ik het helemaal geen aanval. Meer een logische woordkeuze.

Dit gaat verder dan of je biologisch een meisje of jongen bent. Het gaat erom hoe jij je voelt. Je kan een piemel hebben maar je toch meer vrouw voelen. Je kan borsten en een vagina hebben maar je toch meer man voelen, en alles ertussenin. Daarom is het imo een beetje respectloos om iemand die zich als jongen indentificeerd maar als vrouw geboren is bijvoorbeeld een meisje te noemen, want voor die mensen is het misschien al moeilijk genoeg. Daar gaat het meer om.

Ik heb wel een vraag aan degenen die dan 'geen geslacht hebben' (non-binary als ik het goed heb?) hoe willen jullie genoemd worden? Een hij, een zij of wat anders? Het voordeel van de Engelse taal is natuurlijk de neutrale 'pronouns'. Dat lijkt me wel lastig in het Nederlands.

Idd, in het Nederlands is dat wel lastig.
In het engels gebruik je eigenlijk meervoud als enkelvoud (they/them). In het Nederlands zou je hen/zij/hun kunnen gebruiken, alleen de mensen die ik ken die dus gender-neutraal zijn, gebruiken niet altijd die pronouns.
Ik heb daar ook nog moeite mee hoor.

Ik heb dagen waarbij ik me soms echt wel wat meer vrouwelijker voel of mannelijker. Maar ik heb ook veel dagen dat ik dat eigenlijk niet zo goed kan bepalen. Het is vrij simpel, maar ook weer zo ingewikkeld. Hangt echt van de dag af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:10

Er is interessant onderzoek gedaan in Delft en Leiden wat aantoont dat wat vooral vrouwen zeggen wat ze vinden fors verschilt van wat hun lichaam 'vindt'.

Even als informatief perspectief over 1 aspect:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... aight.html

Verder zijn de hokjes en etiketten een op zichzelf staand wetenschappelijk aspect waar je als individu niets mee te maken hebt.
Als individu ben je gewoon jezelf en heel wat complexer samengesteld dan een hokjesdefinitie, onafhankelijk van wie er wanneer welk etiket op meent te moeten plakken.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:11

MarlindeRooz schreef:
Misschien een rare vraag, maar ga je dan in het "openbaar'' naar het mannen toilet of het vrouwen toilet? Of is dat afhankelijk van de dag? :P Oprecht een vraag!

Minke, ik zeg toch biologisch gezien. Je hebt de hormonen, de uiterlijke kenmerken etc. Ga niet ontkennen dat je een geslacht hebt. Er staat toch echt iets vermeld in je paspoort... Er staat geen O van onzijdig. :)

Sommigen gaan inderdaad soms naar vrouwentoilet en soms naar mannentoilet. Is echt afhankelijk van persoon en de dag!

Dat vind ik jammer, haha. Dat er geen O staat. Oh, ik herken ook niet dat ik een geslacht heb. Als ik naar de dokter ga word ik ook gewoon onderzocht naar het lichaam dat ik heb :D.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:12

Minke, hoe kleed jij je dan, als ik vragen mag? En hoe doe jij je haar? Draag je ook makeup? Sorry voor de vragen, ik vind het een interessant onderwerp haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:13

MorganeR schreef:
Zullen we ons, spreekwoordelijk gezien, weer focussen op de bal en niet op de man?

_O-
Sorry.... Ik ging even blauw hier om

Lestrange01

UhNee schreef:
Dit gaat verder dan of je biologisch een meisje of jongen bent. Het gaat erom hoe jij je voelt. Je kan een piemel hebben maar je toch meer vrouw voelen. Je kan borsten en een vagina hebben maar je toch meer man voelen, en alles ertussenin. Daarom is het imo een beetje respectloos om iemand die zich als jongen indentificeerd maar als vrouw geboren is bijvoorbeeld een meisje te noemen, want voor die mensen is het misschien al moeilijk genoeg. Daar gaat het meer om.

Ik heb wel een vraag aan degenen die dan 'geen geslacht hebben' (non-binary als ik het goed heb?) hoe willen jullie genoemd worden? Een hij, een zij of wat anders? Het voordeel van de Engelse taal is natuurlijk de neutrale 'pronouns'. Dat lijkt me wel lastig in het Nederlands.

Ik heb hier zelf ook over na zitten denken, maar verder dan "hen, hun, zij" kwam ik eigenlijk ook niet. Misschien, ooit, wordt daar nog iets op bedacht, ik hoop het in ieder geval wel ^^.

Ik ben zelf overigens nog aan het twijfelen of ik aporagender ben of demigirl, maar dat vind ik vanzelf ooit wel uit..

MarlindeRooz

Het stoot mij gewoon tegen de borst dat mensen zichzelf uitroepen tot een bepaald geslacht, je bent geboren als iets en biologisch gezien verander je dat niet door je "gevoel". Je hebt gewoon bepaalde hormonen en kenmerken.

Tenzij er sprake is van transgender zijn is het toch vaak dat je trekjes hebt van het andere geslacht, dat is toch gewoon je "karakter". Ik vind dat het niet aan een geslacht hoort te hangen. Vervelend als dat nodig is om begrip te verkrijgen. Dat zou niet zo moeten zijn.

edit: Ik wil niemand voor de kop stoten, ik ben erg open-minded maar al die labels en stickers hoeven van mij niet. Mij maakt het echt geen drol uit wat je bent.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 10-01-16 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 17:15

Anoniem schreef:
MorganeR schreef:
Zullen we ons, spreekwoordelijk gezien, weer focussen op de bal en niet op de man?

_O-

Ik heb inderdaad bewust voor die woordkeuze gekozen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:16

MorganeR schreef:
Anoniem schreef:
_O-

Ik heb inderdaad bewust voor die woordkeuze gekozen :')

Mooie contaminatie! *\o/*

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:17

Damned schreef:
[ [url=m/9plNXo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EBuKfv.png]Afbeelding[/url] ]
Ik denk dat zulke plaatjes het veel beter aangeven dan honderden namen en etiquettes.
Iedereen is wie is/wil zijn en wordt verliefd op wie hij wil, simpel :D

Die maken het voor mij in ieder geval een stuk duidelijker. Vind het als persoon die in het juiste lichaam is geboren met de "juiste" sexualiteit en zonder twijfel dat ik een meid ben toch lastig om al die termen te onthouden. Zeker als er niemand in je omgeving zijn of haar geaardheid zo heeft uitgepluist als er hier wordt gedaan.

De labels die vertellen dat je op één bepaalde persoonlijkheid (niet) valt vind ik persoonlijk onzin. Ik denk niet dat er ook maar iemand is die persoonlijkheid/karakter geen punt vind voor zijn of haar partner, en iedereen heeft hier bepaalde voorkeur in naar mijn weten. Alleen zullen veel mensen niet kunnen vertellen welk karakter ze precies zo leuk vinden of welke persoonlijkheid hun precies zo aan spreekt.
Iemand is in mijn ogen gewoon leuk, om te gaan uitpluizen waarom is voor mij net zo als dat we met nederlands altijd de hele film gingen uitpluizen naar dingen die een dieperliggende gedachte hadden (heeft voor mij heel de film verpest, al zouden anderen dit misschien wel leuk vinden).
Hier bedoel ik dus niet dat ene van "ik val op karakter en niet op persoon", die staat hier los van.

Over het paspoort die naast V en M geen O heeft, vind ik persoonlijk niet raar. Misschien wel de optie van M+V. Stel ze vinden iemand dood, onherkenbaar (jaja wat denken we weer NCIS) en het paspoort is gevonden. Ze kunnen er nog net uit halen dat het gevonden lichaam vrouw is, staat er O op het paspoort.. Voor identificatie heb je er dan niks aan. Slecht voorbeeld iknow, maar op je paspoort lijkt mij puur voor het lichaam waar je in zit.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:19

Ik vind het wel leuk, als mensen interesse tonen (dat niet kwetsend is :o).

Ik draag regelmatig make up ja (niet veel meer dan foundation of af en toe mascara) en mijn wenkbrauwen worden altijd bijgewerkt :D.

Ik heb zowel kleding wat jongens vaak dragen in mijn kast als kleding die mijn zus bijvoorbeeld zou dragen. Vesten, truien, maar ik ben echt fan van bloezen dus die hangen er ook veel :+ .

Mijn haar hangt soms los (opgeschoren aan een kant, maar het komt wel voorbij mijn schouders) of steek ik kort op.

Maar, vaak is het een combinatie van alles. Echt gewoon neutraal. Niets geks.

Sorry MarlindeRooz, maar erg openminded kom je niet super over IMO :o .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:20

Afbeelding

Hij is ook gewoon wit, ookal voelt ie zich zwart.

Wat ik bedoel te zeggen is: Je hebt feiten en meningen. Je bént daadwerkelijk wat je in de baarmoeder al was. XY of XX. Mannetje of vrouwtje. Wit of zwart. Wat erna gebeurd klopt zeker en valt niet te ontkennen! Maar je eitje was een vrouwtje of mannetje... Het geestelijk ontwikkelt zich later pas en wat geestelijk rondgaat is (imo) ook geen 'naam' of herkenning voor ons, of het nu om seksualiteit of wat anders gaat. Jij bent jij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:21

MarlindeRooz schreef:
Het stoot mij gewoon tegen de borst dat mensen zichzelf uitroepen tot een bepaald geslacht, je bent geboren als iets en biologisch gezien verander je dat niet door je "gevoel". Je hebt gewoon bepaalde hormonen en kenmerken.

Tenzij er sprake is van transgender zijn is het toch vaak dat je trekjes hebt van het andere geslacht, dat is toch gewoon je "karakter". Ik vind dat het niet aan een geslacht hoort te hangen. Vervelend als dat nodig is om begrip te verkrijgen. Dat zou niet zo moeten zijn.

edit: Ik wil niemand voor de kop stoten, ik ben erg open-minded maar al die labels en stickers hoeven van mij niet. Mij maakt het echt geen drol uit wat je bent.

Ik stond eigenlijk op het punt om precies dit te typen.

Als ik echt zou willen zou ik vast ook best een label voor mezelf kunnen vinden, voel me ook niet 100% vrouw namelijk. Maar ik zie er het nut niet van in en doe dat dan ook niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:25

Ik denk dat jij mij niet snapt Minke_, in mijn beleving is iedereen man of vrouw. Je kan "verkeerd" zitten en eigenlijk het andere geslacht willen zijn. De rest vind ik eigenlijk niet "gender-gerelateerd".

Dat ik van snelle auto's, buiten zijn, in bomen klimmen en stevige muziek houdt.

Betekend niet dat ik geen lang haar kan hebben, hakken kan kragen en een beetje make-up op heb. En ik heb zowel a-seksuele truien als jurkjes in mijn kast hangen. Dat is gewoon mijn karakter. Ik voel me soms het lekkerst in mijn clarks + wijdere broek en een trui en geen make-up. Soms heb ik liever een jurkje met hakken aan.

Waarom niet gewoon je geslacht "behouden" en het gewoon je persoonlijkheid / karakter noemen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:26

MarlindeRooz schreef:

Maar is je gevoel niet veel belangrijker dan of je nu een piemel of een vagina hebt?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:27

Damned schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar is je gevoel niet veel belangrijker dan of je nu een piemel of een vagina hebt?

Als ik me een giraf voel, ben ik nog steeds een mens.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 17:28

MarlindeRooz schreef:
Ik denk dat jij mij niet snapt Minke_, in mijn beleving is iedereen man of vrouw. Je kan "verkeerd" zitten en eigenlijk het andere geslacht willen zijn. De rest vind ik eigenlijk niet "gender-gerelateerd".

Dat ik van snelle auto's, buiten zijn, in bomen klimmen en stevige muziek houdt.

Betekend niet dat ik geen lang haar kan hebben, hakken kan kragen en een beetje make-up op heb. En ik heb zowel a-seksuele truien als jurkjes in mijn kast hangen. Dat is gewoon mijn karakter. Ik voel me soms het lekkerst in mijn clarks + wijdere broek en een trui en geen make-up. Soms heb ik liever een jurkje met hakken aan.

Waarom niet gewoon je geslacht "behouden" en het gewoon je persoonlijkheid / karakter noemen.

Ik geloof dat je unisex bedoelt _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:28

Damned schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee, want het verandert simpelweg je geslacht gewoon niet. Het bepaald wel je persoonlijkheid/karakter/voorkomen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:29

MorganeR schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik geloof dat je unisex bedoelt _O-

Nee gewoon truien die geen seks met een man uitlokken. _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:31

Maar wat is nou 100% vrouw en 100% man? Gaat het dan om bepaalde sekserollen die ons worden opgelegd door cultuur etc? Want dat verschilt pak 'm beet elke 100 jaar weer, en ook nog binnen de cultuur waar je op dat moment leeft.

Als ik naar mezelf kijk bijv, val op wat ik leuk vind ongeacht geslacht, droeg als kind voornamelijk jongenskleding en speelde met wat gezien wordt als typische jongensdingen (lego, dino's, poppen kwamen er hier niet in want daar gaf ik niet om). Ook nu nog haal ik kleding van alle afdelingen vandaan, zolang het maar past en ik het leuk vind. Mijn vriendenkring bestaat voornamelijk uit mannen en je zou kunnen zeggen dat ik redelijk wat 'mannelijke' karaktertrekjes heb. Maar dit zal iedereen herkennen in meerdere of mindere mate. Ik hoef daar voor mij persoonlijk geen labeltjes aan te hangen ondanks dat ik waarschijnlijk niet in het stereotype 'super vrouwelijk' pas op veel gebieden. Kijk, als iemand anders dat wel wil doen, prima. Maar in sommige gevallen moet ik wel zeggen dat het de boel eigenlijk alleen maar verder compliceert (wat je juist tegen zou willen gaan lijkt me, als je je bezig houdt met de genoemde termen).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-01-16 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:31

Marlinderooz, dat is erg fijn voor je dat stickers jou niks uitmaken maar dat wilt niet zeggen dat iemand anders er zo over denkt. Veel halen bij een benaming erg veel steun. Wat mij dan weer stoort is dat jij er maar over door blijft gaan om je punt duidelijk te maken terwijl die al een aantal posts geleden al zeer duidelijk was. Je weet dat je mensen met jou posts erg veel pijn kan doen toch?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:32

Aseksuele truien _O-. Die is leuk.

Iemand vroeg hoe ik me kleedde, en ik gaf antwoord. Ik kleed me zoals ik dat wíl. En toch voel ik mij niet als man of vrouw :D. Of ik nu zoals jij zegt, alleen jurkjes en hakken droeg, dat maakt niet uit.

Hopelijk slaat dit niet als een tang op een varken, heb het idee dat ik het niet helemaal goed kan uitleggen. :D

edwardway

Re: Seksualiteiten verdeling op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:33

Het is ook moeilijk en onduidelijk.

Maar het is duidelijk voor de mensen die er wat aan hebben. En daar gaat het om, toch?

Hoewel het helemaal niet leuk is om te horen dat andere er niks aan vinden en er niks mee te maken willen hebben, laat dat diegene echt niet minder zijn wie ze zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:34

Maar Sam, denk dat je het verkeerd op vat. De labels die iedereen maakt, maken weer onderscheid tussen iedereen. Het zou veel fijner zijn als de maatschappij dacht: "Je feiten noteren we aan de hand van je DNA (mannelijk of vrouwelijk), je daden komen vanuit je karakter en doe fijn waar je zin in hebt zolang je niemand pijn doet."

Iedereen hoort zich ZICHZELF te voelen, dat hoort toch niemand te hoeven verklaren hoe en wat? :)

Als ik je vraag: Waar val je op? Dan val je op de mensen waar je net op valt, toch? En als ik vraag hoe je je voelt... nahja jezelf toch? Dat zou toch fijn zijn. Alles geaccepteerd en alles gewoon gewoon.