Hoeveel vuilniszakken hebben jullie per week?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Hoeveel vuilniszakken hebben jullie per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:24

Ik zie ook nooit een rekening. Zit bij mijn huur in geloof ik...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:26

Vast bedrag 131 euro, groen legen 2 euro, grijs legen 9,58 euro.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:33

202 euro hier. Da's eigenlijk toch best veel. Maar geen bedrag per leging, maar een enkele ondergrondse container.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:39

Hier gelukkig ook geen bedrag extra per leging, moest er nog bij komen met €264 per jaar..
Extra container kost je hier 118€ per container. Maakt dan niet uit of je er een groene of grijze bij wilt hebben.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:44

Ah dan zal het dat zijn inderdaad. Want nogmaals, als ik zou moeten bijbetalen per leging, zou ik echt zwaar boven de 500 per jaar uitkomen en dat lijkt me echt niet normaal. Maar als ik het zo lees, is dat inderdaad niet het geval. Zou misschien wel een goede zijn om overal gewoon per leging te moeten betalen. Weet zeker dat er dan veel bewuster gescheiden zal worden :j.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:46

LadyMadonna schreef:
Hier wordt papier officieel ook opgehaald, maar ik woon aan een doodlopende onderdijk, en aan de andere kant zit een doorgaande onderdijk met meer huizen. Die pakken ze altijd mee, en ons slaan ze over ;( . Dus wij brengen het maar weg.
Beatje: is sorteren in België niet verplicht? Althans, toen wij van de zomer in de Ardennen zaten lag er een hele waslijst in het huisje wat allemaal apart moest...

Halvelings eigenlijk,je huurt een container daar betaal je een vast bedrag voor je kan natuurlijk containers in alle maten huren hoe groter je container hoe meer je betaald.Bij ons in de gemeente ben je verplicht een restafval container te hebben en een groene container die huur je per maand en dan betaal je per keer je lediging.Als je goed sorteert bespaar je in de grote van je containers en hoe vaak ze hem komen ledigen.Ik zal morgen eens kijken of ik een rekening vind wat ik precies betaald.Hier komt de afrekening 2x per jaar en is rond de 70 euro soms meer soms minder.
Ik moet altijd mijn groen container nog ruilen want met kippen ;varkens en een mesthoop heb ik eigenlijk geen groenafval.

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik een grote container had waar ik alles in kon kieperen ik denk ik ook minder goed zou sorteren.
Hoe het in de ardennen zit weet ik eigenlijk niet ,dat valt onder wallonie en is bij wijze van spreke een ander land :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:49

snorkel1986 schreef:
Urielle schreef:
Wat denk ik bij ons al veel scheelt is dat plastic niet apart is. Daarom ook een aparte container voor stal: Met het folie van het kuilgras alleen is de bak al vrijwel vol.

Folie strak op rollen/dubbelvouwen en stukje tape rondom scheelt heel veel ruimte

Folie brengen wij gewoon naar het container park die prop ik in plastik voerzakken of iets dergelijk en dat mag je gratis afgeven

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:50

Alles wat we hier scheiden, afgezien van papier en glas, moeten we zelf naar de gemeentewerf brengen, want ophalen doen ze het niet. Dus ja, dan gaat het lekker in de grijze bak waar we toch voor betalen, vol of niet.

Weet wel zeker dat er veel meer mensen scheiden als ze hier ook gratis plastic ed komen halen en een bedrag voor restafval zouden vragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:51

Dat is altijd een afweging. Ik denk dat het in mijn wijk eerder toe zou leiden dat er meer afval gedumpt wordt en meer mensen in de problemen komen (vervuilen omdat ze de zaken niet op orde hebben of het gewoon echt niet kunnen betalen.)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:00

1 persoon, geen huisdieren en 1 zak per maand.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:08

Wat een hoop zeg!

Hier semi-samenwonend, verder geen huisdieren, en max. 1 zak per 3 weken. Daar zitten o.a. papier, glazen potjes en plastic in.

*Voel me opeens minder schuldig*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:27

Froukje schreef:
Alles wat we hier scheiden, afgezien van papier en glas, moeten we zelf naar de gemeentewerf brengen, want ophalen doen ze het niet. Dus ja, dan gaat het lekker in de grijze bak waar we toch voor betalen, vol of niet.

Weet wel zeker dat er veel meer mensen scheiden als ze hier ook gratis plastic ed komen halen en een bedrag voor restafval zouden vragen.

Tja, en als je dus per leeging moet betalen zoals wij, ga je wel scheiden., glas, papier, plastic, drankenkartons etc kan ik allemaal gratis bij de gemeente brengen. Scheelt ontzettend in de kliko :j.

Ik vind die zakken voor plastic overigens wel een verschrikking. Eerst waaiden ze overal heen, dus bedacht de gemeente haken aan de lantaarnpaal te maken waar je ze aan op kunt hangen. Maar nu waaien ze alsnog kapot, of onze lieve jeugd schopt ze kapot vanaf de fiets (woon aan een schoolroute, containers worden ook regelmatig naar beneden geschopt).
Van de week lag heel de onderdijk vol met yerrycans en plastic planten potten. Niet van ons, maar aangezien niemand het op ging ruimen hebben we ze maar in onze kliko gegooid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:29

Uit 3 katten , een hamster en 2 konijnen heb ik 1 zak. Maar heb een xxxxl GFT container dus die zet ik eens per maand aan de weg , de andere om de 2 weken maar die zit propvol na de kerst die is xxxs

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:35

3 personen waarin mij vader doordeweeks niet thuis.

Zak of 6 per week :')
Oké 12 cavia's erbij haha :)
En dan dump ik nog bij mijn broer ook en reken ik de konijnen die ik daar heb niet mee := ik ben denk degene die het meest produceert hier

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:37

Bij ons vond langsfietsende schooljeugd het ook grappig om de containers om te schoppen,omdat ik geen grote heb is het een hoge smalle en die schop je als hij licht is makkelijk om.Ik heb toen ook mijn kattenzand eens opgespaard en er in gegooid,ik denk dat de gene die toen schopte gebroken tenen had,maar sindsdien staat hij altijd keurig op zijn plek.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:34

Solleke_Noah schreef:
Evi84 schreef:
Hier moet alles gescheiden worden: voor een gezin van 2 volwassenen:

- 1 kleine zak per week restafval (+ GFT want we hebben hier geen groene container)
- 1 kleine zak PMD per 2 a 3 weken
- Papier is apart
- glas gaat ook apart naar de glascontainer

Ik wou ook net zeggen, hoezo scheiden zoveel mensen niets? Volgens mij is dat in België gewoon verplicht! Of dan heb 'k dat toch jaren gedacht :P

Wij hebben hier bij ons appartementen'complex' enkel 5 grijze en 1 blauwe container staan, dus veel scheiden kan niet.
De containers staan wel huisnummers op, maar niemand kijkt daarnaar dus elke 2 of 4 weken staan er 3 of 4 aan de weg, dat regelt 1 van m'n onderburen.
Voor glas en frituurvet moeten we naar speciale containers toe, dus ik gooi het vet meestal in een afgesloten fles/pak bij het restafval en het glas gaat in een krat en 1x per jaar neem ik dat mee naar de glascontainers.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:44

beatje schreef:
Wat moeten julie in nederland betalen voor je afval? Het valt me op dat de meeste geen grote sorteerders zijn.In belgie in mijn gemeente kan goed sorteren echt schelen.Je betaald voor de grote van je restafval container die huur je zogezegd en dan betaal je per keer dat je hem aanbied om te ledigen.Dit geld ook voor je gft afvalbak .De pmd zakken betaal je per stuk maar die kosten niet veel daar betaal je verder niks voor.Plastik kan je gratis kwijt op het container park.

Bij ons niet. Wel bijvoorbeeld plastic wat om de houtkrullen zat mits schoon, maar niet de folie van de voordroog, de plastic verpakkingen uit de keuken, plastic kinderspeelgoed dat kapot is. Dat is dan weer allemaal restafval en dat scheelt zo veel!

Niet elke Belgische gemeente heeft hetzelfde afvalbeleid.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:46

Dreamybol schreef:
Denk dat het in mijn gemeente bij de belastingen inzit, zie er nooit een aparte rekening voor in elk geval. In Nijmegen betaalde je per vuilniszak en alleen die specifieke zakken werden opgehaald, dus als je je vuil in andere zakken aanbood, bleef het het liggen. Op zich vind ik het wel een goede manier, je betaalt zo voor wat je gebruikt, maar in je eentje doe je best lang over 1 grote vuilniszak en dat gaat stinken. Niet zo erg als je gewoon buiten of in je schuur kunt verzamelen, maar op een appartement oid toch wat minder handig.

Je kunt hier sinds een aantal jaar ook 25L zakken kopen.

De afvalstoffenheffing kan per gemeente heel veel verschillen.

In 2014 waren de duurste gemeentes:
1. Wassenaar 397
2. Diemen 383
3. Rotterdam 373
4. Lansingerland 369
5. Muiden 369

En de goedkoopste:
1. Eemsmond 40
2. Zevenaar 105
3. Nijmegen 108
4. Putten 112
5. Sint-Michielsgestel 127

Bron: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 1844,d.ZWU

Dat zijn dus gemiddelden, want in sommige gemeentes betaal je een vast bedrag en in andere niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:51

beatje schreef:
Folie brengen wij gewoon naar het container park die prop ik in plastik voerzakken of iets dergelijk en dat mag je gratis afgeven

Nee hoor, bij onze gemeente mag je twee keer per jaar een weekje landbouwfolie binnenbrengen maar daar valt onze (groene) folie niet onder. Alleen de witte, geen idee wat het verschil is, maar de onze moet bij het restafval en mag niet naar het containerpark.

Voerzakken mogen ook niet, wel de zakken van de houtkrullen, mits schoon en droog.

Papieren voerzakken bij papier en karton.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:59

Drie zakken in de twee weken als alleenwonende. Elke week 1 voor huisvuil en eens in de twee weken 1 voor de kattenbak vanwege de plasjes, de drollen schep ik er om de 2 dagen uit.

Ik ben vreselijk lui als het om afval scheiden gaat en flikker alles er in, papier, glas, het maakt me niet uit. Omdat ik in een appartementengebouw woon hebben we een gedeelde ondergrondse container maar wat ik er voor betaal weet ik niet. :+

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 01:09

Urielle schreef:
Hier wordt de ene week de groenbak (120 L) geleegd, de andere week het restafval (1x 240 liter voor een gezin van 5 personen met huisdieren, 1x 120 liter voor de stal) . Een keer per maand de pmd zak (verpakkingen van drinken) en een keer per maand papier /karton.

Plastic is geen aparte inzameling.
Glas brengen we naar de glasbak.

De grijze bakken komen nipt toe, de groenbak wordt vooral gebruikt voor groottuinafval en voor het verschonen van de kippen want die krijgen het keukenafval en zoveel mogelijk getrokken onkruid.
Pmd zijn maandelijks 2-3 zakken maar ik druk niet plat.

Pmd is toch plastic, metaal en pakken drinken? Of bedoel je dat jullie plastic niet ook nog van metaal en pakken drinken scheiden? Mijn ouders hebben aparte kliko's voor pmd, papier en gft. Restafval is daardoor niet zoveel meer.

Edit: zie nu dat ik niet ver genoeg heb bijgelezen :+

Ik woon in een studentenhuis (vier man). Wij scheiden alleen papier (en glas) en hebben geloof ik 2 of 3 zakken per week.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 01:28

Nou, bij ons komt volgend jaar weer een nieuw systeem om te scheiden.

We konden het plastic al apart scheiden in Plastic Heroes zakken. Dat betekende dat er een extra lediging bij kwam.
Eerst kwam de ene week de restafvalcontainer, en de andere week de GFT bak. Nu is er eens per 4 weken/maand het ophalen van de zakken plastic afval bijgekomen.

We zijn met zijn drieën.
Ik hoef de container met rest al niet meer aan straat te zetten, omdat we nog maar weinig restafval hebben en van het plastic verzamel ik eens per maand 3-4 grote zakken. Gevolg...waar moet je die zakken weer laten zonder dat katten of marters ze kapot knagen....juist ja...in de restcontainer dan maar en het restafval meenemen naar de zaak en het daar weggooien. Want dat is nog maar ca. 1 zak per 2 weken. Aangezien het legen van de container € 4,60 per lediging kost, zou ik dat nog maar eens in de 10-12 weken laten doen; zo lang duurt het nu eer de rest helemaal vol is. Maar dat heeft weer tot gevolg, met name in de zomer, dat die bak onnoemlijk gaat stinken. Vandaar dat mijn man het meeneemt naar de zaak en het daar in de container gooit.

Maar goed, de Gemeente gaat vanaf januari het systeem veranderen en dat betekend dat we buiten het scheiden van Plastic, nu PMD zakken krijgen, waarin we niet alleen plastic, maar ook de pakken van melk/pudding e.d. en blikgoed (zoals groente uit blik, maar ook spuitbussen haarlak e.d.) moeten gaan verzamelen. Hierdoor wordt het restafval nog minder. Het systeem van ophaaldata blijft echter ongewijzigd.
Ik vind het allemaal prima, maar als ze nu om de week die plastic heroes zakken eens gingen ophalen en dan eens per maand het rest, dan werd ik er veel vrolijker van. Eigenlijk was het voor mij, en ik denk nog vele anderen, veel handiger om al dat gescheiden goed in de oude restafvalbak te mikken en de restafval dan maar in zakken aan straat te zetten. Want waar moet je een maand lang al die zakken gaan opslaan? Met die ene leging in de maand is het me vorige maand dus gelukt die leging te vergeten, waardoor ik nu niet meer weet (met name met de kerstdagen ertussen) waar ik met mijn afval heen moet. Ik moet het echt beschermen tegen de marters die hier rondstruinen. Die zakken gaan ook behoorlijk stinken, dus die wil je ook niet in je garage hebben staan.
Ik zag dat de eerstvolgende leging in januari pas is. Dat is lekker zeg -O- . Mijn restafvalcontainer heb ik al propvol geduwd met plastic heroes zakken.
Misschien toch eens berichtje naar RD4 sturen, of ze niets aan die ophaaldata kunnen doen in de toekomst.

Ik heb 2 grote GFT bakken en daar gaat bijna alle groenteafval in. Een deel van het afval gaat naar kippen of konijnen. De mest uit de konijnen/kippenhokken gaat ook in de GFT en de paardenmest vult de rest van de containers dan vol, zodat ze elke 2 weken aan straat gezet kunnen worden (tenminste als ik de paarden aan huis heb staan, wat niet altijd het geval is). GFT ophalen is hier gratis.

Papier wordt gescheiden en 1 keer per maand opgehaald.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 01:38

Hebben jullie in je gemeente geen app hiervoor dan Isabonny?
In Almelo heb je een app van twentemilieu, daarin voer je je postcode (en ik meen ook huisnummer) in en krijg je een melding, evt kun je ook instellen dat die bijv de dag ervoor al komt op de tijd die jij wilt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 01:43

Wat een leuk topic!

Wij produceren (2 personen), net aan 1 vuilniszak per week. Afval scheiden doen we nauwelijks, alleen oud papier. Door dit topic ga ik toch nog eens nadenken over afval scheiden. Ik wil het wel maar woon heel klein en weet eigenlijk niet waar ik de prullenbakken laten moet...

Hier wordt er gft afval en restafval opgehaald, heel ouderwets met een vuilniszakken die je aan de weg zet. Papier en plastic kunnen we gratis wegbrengen bij de afvalstations. Dat is echt supergoed geregeld hier.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:06

Hier betaal je Per Leging,voor de groene kliko betaal ik erg weinig,die zit niet altijd vol.