Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. LadyMadonna schreef:Hier wordt papier officieel ook opgehaald, maar ik woon aan een doodlopende onderdijk, en aan de andere kant zit een doorgaande onderdijk met meer huizen. Die pakken ze altijd mee, en ons slaan ze over. Dus wij brengen het maar weg.
Beatje: is sorteren in België niet verplicht? Althans, toen wij van de zomer in de Ardennen zaten lag er een hele waslijst in het huisje wat allemaal apart moest...
snorkel1986 schreef:Urielle schreef:Wat denk ik bij ons al veel scheelt is dat plastic niet apart is. Daarom ook een aparte container voor stal: Met het folie van het kuilgras alleen is de bak al vrijwel vol.
Folie strak op rollen/dubbelvouwen en stukje tape rondom scheelt heel veel ruimte
Froukje schreef:Alles wat we hier scheiden, afgezien van papier en glas, moeten we zelf naar de gemeentewerf brengen, want ophalen doen ze het niet. Dus ja, dan gaat het lekker in de grijze bak waar we toch voor betalen, vol of niet.
Weet wel zeker dat er veel meer mensen scheiden als ze hier ook gratis plastic ed komen halen en een bedrag voor restafval zouden vragen.
.

ik ben denk degene die het meest produceert hier Solleke_Noah schreef:Evi84 schreef:Hier moet alles gescheiden worden: voor een gezin van 2 volwassenen:
- 1 kleine zak per week restafval (+ GFT want we hebben hier geen groene container)
- 1 kleine zak PMD per 2 a 3 weken
- Papier is apart
- glas gaat ook apart naar de glascontainer
Ik wou ook net zeggen, hoezo scheiden zoveel mensen niets? Volgens mij is dat in België gewoon verplicht! Of dan heb 'k dat toch jaren gedacht
beatje schreef:Wat moeten julie in nederland betalen voor je afval? Het valt me op dat de meeste geen grote sorteerders zijn.In belgie in mijn gemeente kan goed sorteren echt schelen.Je betaald voor de grote van je restafval container die huur je zogezegd en dan betaal je per keer dat je hem aanbied om te ledigen.Dit geld ook voor je gft afvalbak .De pmd zakken betaal je per stuk maar die kosten niet veel daar betaal je verder niks voor.Plastik kan je gratis kwijt op het container park.
Dreamybol schreef:Denk dat het in mijn gemeente bij de belastingen inzit, zie er nooit een aparte rekening voor in elk geval. In Nijmegen betaalde je per vuilniszak en alleen die specifieke zakken werden opgehaald, dus als je je vuil in andere zakken aanbood, bleef het het liggen. Op zich vind ik het wel een goede manier, je betaalt zo voor wat je gebruikt, maar in je eentje doe je best lang over 1 grote vuilniszak en dat gaat stinken. Niet zo erg als je gewoon buiten of in je schuur kunt verzamelen, maar op een appartement oid toch wat minder handig.
beatje schreef:Folie brengen wij gewoon naar het container park die prop ik in plastik voerzakken of iets dergelijk en dat mag je gratis afgeven
Urielle schreef:Hier wordt de ene week de groenbak (120 L) geleegd, de andere week het restafval (1x 240 liter voor een gezin van 5 personen met huisdieren, 1x 120 liter voor de stal) . Een keer per maand de pmd zak (verpakkingen van drinken) en een keer per maand papier /karton.
Plastic is geen aparte inzameling.
Glas brengen we naar de glasbak.
De grijze bakken komen nipt toe, de groenbak wordt vooral gebruikt voor groottuinafval en voor het verschonen van de kippen want die krijgen het keukenafval en zoveel mogelijk getrokken onkruid.
Pmd zijn maandelijks 2-3 zakken maar ik druk niet plat.

. Mijn restafvalcontainer heb ik al propvol geduwd met plastic heroes zakken.