Geld geven aan de kranten/folder bezorger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn

Re: Geld geven aan de kranten/folder bezorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:26

Ik zie dit topic dus echt pas een week later :+ maar ik bezorg dus 300 gratis zondagskranten. Dit jaar voor het eerst langs de deuren gegaan. 142,80 euro! Ik had zelfs bij een andresje of 50 niet aangebeld, en een stuk of 100 deden niet open. Gemiddeld dus 1,00 per adres :D was ik heel tevreden mee, er waren ook 3 mensen die opendeden en zeiden niets te hebben, nou ja, dan wens ik u nog een prettige kerst en gelukkig nieuwjaar en ga ik naar de volgende deur, er zaten bedragen tussen van 10 cent (had geen kleingeld, dochter van een jaar of 14 had dat nog liggen) tot 5,00 (man had het werk vroeger zelf ook gedaan).
Ik loop trouwens ook soms een andere straat erbij van nog 'ns 300 huizen. Dit jaar 6x. Ik ben normaal 2,5 uur bezig. Met extra wijk 4,5 uur. M'n loon is 30,00 per maand.. En ik spaar... Keihard voor een laptop zodat ik m'n studie goed kan blijven bijhouden!

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:50

Ik zie dit topic ook pas nu :Y)

Ik werk voor Sandd (en als zondagkrantbezorger) en afgelopen week hadden we een aanbel bezorging voor Nespresso, maar veel mensen deden niet open omdat ze dachten dat ik een kaartje kwam afgeven en dus een kerstbonus wilde hebben... Andere mensen deden wel open en waren verbaast dat ik iets wilde geven in plaats van hebben.

Ik haal ook nooit een bonus op, ik heb het een jaar geprobeerd bij mijn kranten wijk maar de meeste mensen reageerden of heel bot of ze deden überhaupt niet open. Sindsdien vouw ik de kaartjes in de krant. Sommige mensen hangen dan nog enveloppen op de deur met een klein bedrag, die neem ik dan wel mee.

Zelf geven we wel altijd iets aan de telegraaf bezorger, die zit altijd netjes in de bus. De bezorger van het dorpskrantje krijgt een stuk minder, die krant is vaak nat of vies als we hem uit de bus halen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:50

30 euro per maand???? voor gemiddeld 4 zondagen lopen? Ik hoop toch dat dat 30 euro per week is.. 30 euro per maand ligt een klein beetje onder het minimumloon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:59

Sammie schreef:
30 euro per maand???? voor gemiddeld 4 zondagen lopen? Ik hoop toch dat dat 30 euro per week is.. 30 euro per maand ligt een klein beetje onder het minimumloon.

Nou ja. Vaak liggen de krantjes bezorgen ook onder het minimum. Ik geloof dat je iets van 0,02 cent krijgt per adres.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:09

Niks mag onder minimumloon liggen. Het heet niet voor niks minimumloon :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:09

Sammie schreef:

even berekend maar ligt niet echt eronder hoor.
Als ze 2,5 uur bezig is per week en het minumloon is 3,20. 2,5x3,2x4 = maar 32 euro.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:11

Dan ligt het er toch gewoon een klein beetje onder?

Plus een zondagskrant.. Ik weet niet of de weekendtoeslag daar nog bestaat?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:14

Ik weet niet precies hoe het zit en met wordt ingehouden aangezien het om bruto gaat. (kun je weer terug vragen etc) En ik weet ook niet welke tabel ze aanhouden https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... on-per-uur
Bovendien geeft ze aan dat ze 2,5 uur bezig is maar je weet niet wat de tijd is die ervoor staat. Dus ik denk dat het wel klopt al is het het minimale van het minimale....

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:17

Ik kreeg toen ik 15 was 5 euro per keer voor mijn krantjes. Hier was ik ook iets van 2 a 3 uur mee bezig.

Ik ging ook de deuren langs (ik liep kranten en folders dus deed ze gewoon tegelijk met kerst) maar ik heb ook wel goede bedragen opgehaald. Zelfs van sommige wat oudere mensen die eigenlijk gewoon even een praatje wilden maken kreeg ik 10 euro!

Wij houden hier goed in de gaten of we iemand herkennen. Vroeger vaker gehad dat we ineens 3 kaartjes van dezelfde reclame folders hadden terwijl we die folders nooit ontvingen.
Nu leggen we naast de deur wat al geweest is en ze krijgen 1 of 2 euro haha.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:34

misschien een beetje een late reactie maar ik zou zeggen gewoon doen! Het is toch wat extra en als mensen niks geven dan weten ze in ieder geval wie het bezorgd en heb je ze fijne dagen gewenst!

Ik heb 6 jaar lang de ochtendkrant rond gebracht, is dan dus wel even wat anders dan folder of de wekelijkse gratis krant. Mensen hadden dan ook speciaal voor mij wat anders apart gelegt. Kreeg bij veel mensen 5 of 10 euro. Maar gewoon omdat ik altijd netjes op tijd was (of niet maar dan was het misschien 10 minuten later dan normaal) En deed ze altijd helemaal door de brievenbus, brievenbus weer netjes dicht en probeerde zo zachtjes mogelijk te zijn. Veel mensen waardeerde mijn werk ontzettend! Toen ik stopte kreeg ik regelmatig de vraag of ik gestopt was, kranten zaten half in de bus etc of ik niet terug wilde komen :') nou nee sorry.. Kreeg op dat moment een fulltime baan aangeboden.
(ze kende me goed en mijn weiland ligt direct aan de wijk waar ik liep)

Maar nogmaals gewoon doen! Ik haalde er elk jaar tussen de 400 en 600 euro mee op, toch leuk meegenomen hoor :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:41

Ik geef niks. Sterker nog, ik heb vroeger ook een paar jaar een krantenwijk gehad, maar ik ging echt niet langs de deuren rond de feestdagen :n. Vind dat.. Weet niet... Bedelen om iets extra's ofzo. Zit niet zo in mij. Dat andere mensen dat wel doen is hun goed recht hoor. Ik geef echter niks. Ben sowieso bijna nooit thuis als ze komen geloof ik (heb er dit jaar ook nog geen een gezien) en lees geen kranten.

Nog zoiets, was pas in Praag, wilde het eten afrekenen. Buiten dat ik welldone had gekregen terwijl ik medium rare had gevraagd, vroeg de ober of ik geen fooi wilde geven. Uhm nee, niet als je erom vraagt nee :n. Misschien hard en zwartwit gezien van mij hoor, dat kan. Maar erom vragen? Nee, gaat mij te ver. Als hij zijn mond had gehouden, had ik het bedrag gewoon naar boven afgerond :j.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:43

Mijn vader geeft altijd 20,-. Ik wist wel dat dit veel was maar als ik de bedragen hier lees is het wel heel erg veel :=
Hij geeft altijd zoveel omdat hij het werk zelf jaren heeft gedaan en weet hoe zwaar het werk is. Ik vind het wel en lief gebaar als je ze wat (meer) geeft, die (meestal) jongens komen door weer en wind op ongelovelijk vroege tijden, ik heb respect voor ze.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:40

Ik heb nog maar 1 jongen aan de deur gehad, van de wijkkrant (geloof ik). Dacht dat ik niks had, maar kon toch nog een euro bij elkaar sprokkelen. Zelf vind ik de houding dus wel erg belangrijk, en hij kwam totaal niet bedelend over.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 11:44

Zo wat halen jullie veel geld op met die kaartjes!
Ik had 30 euro, waar ik natuurlijk wel erg blij mee was. :D
Mijn wijk bestaat uit veel flats. Ook senioren flats. Is het raar om daar naar binnen te gaan (door bij 1 iemand in de portiek aan te bellen) en een rondje te maken met de kaartjes?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:46

Als de brievenbussen normaal gesproken beneden zitten imo wel :)) Maar een brutaal mens heeft de halve wereld, dus wat let je :D

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 11:49

Sammie schreef:
Als de brievenbussen normaal gesproken beneden zitten imo wel :)) Maar een brutaal mens heeft de halve wereld, dus wat let je :D

Ja oke. :')
Ik denk dat ik het gewoon ga doen, misschien vinden die mensen het wel gezellig als er even iemand aan de deur komt. :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:52

Ik geef eerlijk gezegd nooit iets. Omdat ik heen kontabt geld in mn portemonnee heb. Maar ook omdat er genoeg 'jongeren' (vind 20+ niet echt jongeren meer) werken voor belabberd jeugdloon in winkels oid, en die komen ook niet langs de deur.

Ja oke, krant is sochtends voor school, maar bvb vulploegers staan de hele avond te werken.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:57

Ik heb vroeger de krant bezorgt hier in het dorp. Meeste mensen gooide gewoon de deur dicht voor je neus. Ik snap dat niet helemaal, je staat toch elke week de krant door 200 brievenbussen te gooien. Sommige mensen hadden niet eens het fatsoen om mij dan ook fijne dagen te wensen. Nou was de wijk die ik deed ook wel extreem christelijk, kom ik aan de de deur met een broek aan >;) , dat kan natuurlijk niet. Heb helemaal niets tegen christenen maar ik waardeer het toch dat ik dan ook in m'n waarde gelaten word. Ik had geloof ik in totaal 30 euro van mijn 213 adressen :=

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:59

Ik geef ook altijd een kleinigheidje als ik los geld in huis heb. Ik woon nu 6 weken in een appartement en er zijn al 3 bezorgers langs geweest die ik allemaal dus niet ken. Bij een had ik wel los geld en ook wat gegeven. bij de tweede niet. Toch een kaartje gekregen van beide. De derde was een ouder mannetje van rond de 55 die 3 keer aanbelde. Hij zal wel licht gezien hebben door het kijkgaatje in de deur. Ik had geen los geld dus dat ook verteld. Geen probleem volgens hem en een kaartje gekregen. Een dag later weer 3 keer aangebeld. De zelfde man. Met een papiertje in zijn hand. Ik vertel dat ik gister al aan de beurt was geweest en nog steeds geen kleingeld heb. Maakte niet uit want hij had mijn nummer genoteerd en wist dat ik nog niet betaald had :7 ik heb gezegd dat hij niet terug hoeft te komen aan mijn deur. Zie ik hem gister weer, voor de deur van mijn buren..met zijn briefje met huisnummers die hem nog niet hebben betaald. Ik heb meteen besloten een nee-nee sticker te halen!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:02

Mijn ouders geven ook altijd iets aan de krantenbezorgers. Zijn altijd kinderen die voor een hongerloontje in weer of geen weer die dingen rondbrengen. Een of twee euro kun je heus wel missen en je maakt ze er ontzettend blij mee. :)

Vind het excuus ik heb nooit contant geld in huis ook een beetje slap.. Dan zorg je daar toch gewoon voor? Die paar losse euro's..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:02

Wij hadden laatst de bezorger van een gratis krantje aan de deur. Maar wij hebben een nee/nee sticker....en ontvangen dat gratis krantje dus helemaal niet.
Stond mij schaapachtig aan te kijken dat hij niets kreeg.

NRC bezorger krijgt 5 euro maar die heb ik dit jaar nog niet gezien.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:04

Yv_ schreef:
Ik geef niks. Sterker nog, ik heb vroeger ook een paar jaar een krantenwijk gehad, maar ik ging echt niet langs de deuren rond de feestdagen :n. Vind dat.. Weet niet... Bedelen om iets extra's ofzo. Zit niet zo in mij. Dat andere mensen dat wel doen is hun goed recht hoor. Ik geef echter niks. Ben sowieso bijna nooit thuis als ze komen geloof ik (heb er dit jaar ook nog geen een gezien) en lees geen kranten.

Nog zoiets, was pas in Praag, wilde het eten afrekenen. Buiten dat ik welldone had gekregen terwijl ik medium rare had gevraagd, vroeg de ober of ik geen fooi wilde geven. Uhm nee, niet als je erom vraagt nee :n. Misschien hard en zwartwit gezien van mij hoor, dat kan. Maar erom vragen? Nee, gaat mij te ver. Als hij zijn mond had gehouden, had ik het bedrag gewoon naar boven afgerond :j.

haha ik begrijp je helemaal. Ik doe daar ook niet aan. Voelt erg vreemd idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:35

Ik snap de discussie ook niet zo: ik zie het als traditie en daarnaast geef ik graag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:51

Ik zie het als onzin en dus ik geef niet :+

Voila... discussie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:54

Sammie schreef:
Ik zie het als onzin en dus ik geef niet :+

Voila... discussie ;)

:D
Wat mij betreft niet hoor; ieder z'n ding.
Ik ben blij als ik een ander blij kan maken met een paar euro.