Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:21

Ik heb niet je hele topic doorgelezen. Sorry daarvoor.

Maar wat je in je eerste post zet is lange tijd voor mij heel herkenbaar geweest. Soms zelfs nog steeds herkenbaar. De plaats waar ik vrienden heb leren kennen die me accepteren zoals ik ben en waar het niet draait om drank, zuipen en drugs, dat is de dansschool geweest waar ik dans.
Als je wilt, wil k best een keer afspreken en als het je leuk lijkt kun je half januari mee naar de dansschool.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:27

De Griffioen heeft erg leuke cursussen :j

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:02

Ik vind persoonlijk dat TS wel een beetje overdrijft.
Ikzelf ga eigenlijk elk weekend wel op stap waar ik de nodige drankjes drink en af en toe rook. Veel van mijn vrienden gebruiken regelmatig drugs en heel af en toe doe ik mee. Dit neemt noet weg dat ik net zo graag met een goede vriendin van mij (die niet rookt, drinkt en zeker geen drugs gebruikt) gezellig samen een buitenritje maak, samen kook of gewoon een filmpje kijk.
Persoonlijk vind ik dus dat je naar het persoon moet kijken, en naar de gemeenschappelijke interesses die je wel hebt. Zo kun je net zo'n leuke middag/avond hebben met iemand die wel rookt en drinkt als iemand die dat niet doet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:33

ik ging ooit ook wat vaker uit en dronk dan wel iets maar twee vriendinnen van mij wel iets meer, ik was dan altijd de gene die ze beschermde, maar al ik zag wat daar gebeurde, wijn als limonade met paraceta mol erbij. of blowen en redbull tegelijk echt gestoord. Je moet je maar eens afvragen of dat je echte vrienden wel zijn , ga naar clubs die jij leuk vind en ga gewoon alleen , heb ik zo vaak gedaan en ook echt wel leuke mensen leren kennen. en bij de portier de taxi laten bellen als je naar huis wilt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:01

Sabine_Duco schreef:
Ik vind uitgaan wel leuk, ik hou namelijk van muziek en van dansen. Ik snap dus ook niet waar je verhaal op gebaseerd is. En als je gelezen hebt (maar dit heb ik al heeeel vaak getypt hier) heb ik geen problemen met mensen die af en toe alcohol drinken, bijvoorbeeld inderdaad omdat ze het lekker vinden. Ik zeg ook nergens dat mensen die roken, drinken of drugs gebruiken geen leuke mensen zijn 8)7 maar ik zou graag wat mensen om me heen hebben die dezelfde principes hebben als ik. Je reactie raakt eigenlijk kant noch wal...

Ik heb dit topic vooral gemaakt om erachter te komen wat dan een goede plek of manier zou zijn om gelijkgestemden te ontmoeten. Helaas is het een beetje uitgelopen op een discussie tussen mensen die zich aangevallen voelen om hun keuzes en de mensen die proberen uit te leggen dat het erom gaat dat ik (en anderen) bepaalde principes hebben en liever vrienden hebben die ook een beetje zo zijn. Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen af te schilderen als "slecht" op basis van deze drie dingen, maar ik word er gewoon niet (meer) gelukkig van om me voortdurend onder die mensen te begeven.

Bedankt in elk geval aan de mensen die met tips komen. :)

Mijn reactie raakt geen kant nog wal maar je denkt zelf zo bekrompen dat ik denk dat het niet uitmaakt waar je mensen ontmoet, omdat je zo zwart-wit denkt zal je toch wel wat vinden waarop je mensen afkraakt.

Ik vind overigens de sportschool echt de uitgelezen plek om pillenslikkende sportbilly's tegen te komen dus ik begrijp niet zo goed waarom mensen dat adviseren als plek om mensen te ontmoeten.

Op festivals zeg je dat iedereen maar aan de pillen of alcohol zit. Ik ga al meer dan 10jr naar verschillende festivals door heel Europa en ik vind juist het percentage mensen die helemaal lam gaat of strak staat van de pillen echt ontzettend meevallen. Ik stoor me er niet aan en ik zie ook gewoon een hele hoop (lees: de overgrote meerderheid) mensen die met een colaatje, sapje of biertje in de hand het ontzettend leuk hebben zonder ontzettend onder invloed te zijn. Dat kan ook aan het type festivals liggen maar toch. Idem dito met stappen in Amsterdam, heb er 5jr gewoond en ga nog steeds regelmatig naar het Leidseplein maar ik zie niet wat jij ziet. Ik zie in Paradiso gewoon een groep mensen die geniet van een concert, maar geen mensen die zich lam zuipen of strak staan van de pillen.

Wat ik probeer te zeggen is dat jij het door een andere bril ziet dan ik. Jij ziet overal maar mensen die je niet aanstaan en daardoor kan je niet meer genieten van een dansje of een feestje. Ik proef in dit topic een gigantische arrogantie en gevoel van verhevenheid. Dus je kan wel gaan zitten zoeken naar mensen in een bibliotheek of yogaklas maar ik denk dat je dan teleurgesteld thuis gaat komen. Er moet iets aan jouw eigen mentaliteit veranderen want als je zo bekrompen denkt sta je nooit open voor iets leuks.

Simoonzel

Re: Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:16

Ik herken je verhaal wel een beetje TS! Mijn vriend heeft zoiets gehad. Eind van de middelbare school gingen al zijn vrienden flink aan de alcohol en wiet als ze een keer afspraken en hij had ook gewoon geen zin meer om met ze om te gaan omdat ze er heel anders van werden. Ook op zijn nieuwe opleiding heeft hij geen vrienden omdat iedereen alleen maar praat over uitgaan alsof dat het enige ding is in hun leven, en dat doet hij niet. :+
Gelukkig heeft hij heel veel mensen die hij kent via andere clubjes dan school, vooral van het gamen. En veel van zijn middelbare school zijn het hele zuipen/drugsgebruik nu wel ontgroeid. Ik denk dat je beter naar mensen in de omgeving kan zoeken met gemeenschappelijke interesses. Bokt is daar heel geschikt voor! :j

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:02

_Nelleke_ schreef:
Wat ik probeer te zeggen is dat jij het door een andere bril ziet dan ik. Jij ziet overal maar mensen die je niet aanstaan en daardoor kan je niet meer genieten van een dansje of een feestje. Ik proef in dit topic een gigantische arrogantie en gevoel van verhevenheid. Dus je kan wel gaan zitten zoeken naar mensen in een bibliotheek of yogaklas maar ik denk dat je dan teleurgesteld thuis gaat komen. Er moet iets aan jouw eigen mentaliteit veranderen want als je zo bekrompen denkt sta je nooit open voor iets leuks.

Wow. Serieus? Dus iedereen die vrienden zoekt die passen binnen hun eigen normen en waarden zijn bekrompen en staan nooit open voor iets leuks? Ik vind dat nogal een statement die je maakt. Tevens proef ik helemaal geen gigantische arrogantie en verhevenheid, maar een gevoel van idealisme en zelfherkenning. Ze zoekt een stukje van zichzelf in anderen, en heeft dit nog niet gevonden voor de vlakken die zij echt belangrijk vind. Is niet meer dan normaal toch? Niks bekrompen aan.

TS, ik denk dat je in dit topic al wel goede tips hebt gekregen en ik zag zelfs een aantal aanbiedingen langskomen. Wat mij betreft helemaal geslaagd toch? :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:19

Neehoor, lees de posts van TS nog maar eens terug:

"Helaas is het zo dat het grootste deel van de jongeren zich elk weekend helemaal klem zuipt. Ze zijn er zelfs trots op"

"Ik studeer in Amsterdam. Helaas kom ik hier ook heel erg tegen dat het bij iedereen grotendeels draait om drinken en uitgaan"

"Ik kom dit probleem overal tegen. Dus op mijn studie, maar ook bij de mensen met wie ik omga uit mijn eigen dorp en bij de meiden die bij mij op stal zitten"

"Als je goed gelezen hebt, heb ik geen problemen met mensen die zichzelf onder controle kunnen houden. Helaas kunnen de meesten dat niet,"

"Nu heb ik inderdaad ook moeite met het feit dat mensen roken. Omdat ik vind dat het heel wat over iemand zegt"

Als dit niet generaliserend en bekrompen is dan weet ik het ook niet meer. Als je dat dan ook nog eens ontkracht krijg je dit:

"Wat ik vertel zijn geen aannames, maar gewoon wat ik de afgelopen jaren wat ik in mijn omgeving heb gezien"

Dus in plaats van maar te roepen dat het aan alles en iedereen ligt, kun je ook eerst eens bij jezelf kijken. Want op de uni is niet alles en iedereen aan het zuipen en roken en drugs aan het gebruiken. Dat is alleen hetgeen wat TS ziet. Maar dat klopt gewoon niet. Want ik bevind me in dezelfde stad in dezelfde kringen in hetzelfde uitgaansleven en ik zie het allemaal niet (of nouja, ik moet ernaar zoeken of erop letten).

Ik denk dus, zoals ik in mijn eerdere post al zei, dat het voor TS geen zin heeft om op andere plekken te kijken omdat ze dan toch alleen maar alle negatieve kanten kan zien.

Ik zeg nergens dat ze gewoon maar met open armen iedereen die elk weekend zwaar aan de drugs en alcohol is moet ontvangen en dikke vrienden mee moet worden.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:40

Ts vraagt op een hele normale vriendelijke manier om nieuwe vrienden te ontmoeten. Daar proef ik geen arrogantie of verhevenheid in. Misschien is het een mooie Kerstgedachte om dit topic dan niet om te gaan draaien naar voorbeelden van mensen die anders over alcohol of rookgedrag denken maar houden we het gewoon bij tips voor TS :-)
Ts ik hoop dat je snel een paar gezellige mensen om je heen vindt waar je een mooi 2016 mee gaat krijgen !

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:51

Oke blijkbaar leg ik het niet goed uit want het komt duidelijk niet goed over.

Het enige wat ik wil zeggen is dat het soms helpt om met een andere bril naar de wereld te kijken. Ik denk niet anders dan TS tegenover rook en drinkgedrag maar ik kijk duidelijk wel anders naar mensen/situaties dan TS. Ik heb geen problemen met het vinden (en behouden) van vrienden die niet roken/overmatig drinken/pillen slikken en dat is volgens mij precies wat TS wil. Het is niet dat ik mezelf omring met pillen slikkende/alcoholistische en rokende mensen en dat maar tolereer. Wat ook prima is als je dat wel wil. Het valt me alleen op dat TS denkt dat iedereen zo is. Dat op elk feestje iedereen lam is en strak staat. Dat waar ze ook komt (ponyclub, universiteit, kroeg), iedereen zo is. Dat proef ik in haar berichten en ik wil dat ontkrachten. Want het klopt gewoon niet en het is vervelend voor TS dat ze het allemaal wel zo ziet.

Dus om het bij een mooie kerstgedachte te blijven: "Verander de wereld, begin bij jezelf"

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:57

Zo dan, je stopt er wel veel energie in :j

_Nelleke_ schreef:
Neehoor, lees de posts van TS nog maar eens terug:

"Helaas is het zo dat het grootste deel van de jongeren zich elk weekend helemaal klem zuipt. Ze zijn er zelfs trots op"

"Ik studeer in Amsterdam. Helaas kom ik hier ook heel erg tegen dat het bij iedereen grotendeels draait om drinken en uitgaan"

"Ik kom dit probleem overal tegen. Dus op mijn studie, maar ook bij de mensen met wie ik omga uit mijn eigen dorp en bij de meiden die bij mij op stal zitten"

"Als je goed gelezen hebt, heb ik geen problemen met mensen die zichzelf onder controle kunnen houden. Helaas kunnen de meesten dat niet,"

Is hiervan niet veel gegeneraliseerd, for the sake of the argument?

post TS schreef:
"Nu heb ik inderdaad ook moeite met het feit dat mensen roken. Omdat ik vind dat het heel wat over iemand zegt"

Dit is sowieso haar mening, overigens ook de mijne. Zij voelt zich niet prettig bij rokende mensen, dus daar zoekt ze liever geen gezelschap bij. Hoe leuk die mensen ook mogen zijn. Dat heeft meer met zelfkennis (als in, ik weet dat ik rokende mensen storend vind en me daar niet prettig bij voel, dat is geen goede basis van vriendschap) te maken met dan met generaliserend en bekrompen.

_Nelleke_ schreef:
Dus in plaats van maar te roepen dat het aan alles en iedereen ligt, kun je ook eerst eens bij jezelf kijken. Want op de uni is niet alles en iedereen aan het zuipen en roken en drugs aan het gebruiken. Dat is alleen hetgeen wat TS ziet. Maar dat klopt gewoon niet. Want ik bevind me in dezelfde stad in dezelfde kringen in hetzelfde uitgaansleven en ik zie het allemaal niet (of nouja, ik moet ernaar zoeken of erop letten).

Kennelijk zijn jouw standaarden anders dan die van TS. Ik zeg trouwens niet dat TS zich het wat moeilijker maakt door de standaarden wat hoger te leggen (doe ik overigens ook), maar wel dat ik dit niet bekrompen, generaliserend, arrogant of verheven vind. Different people, different mindset. TS krijgt verwijten dat ze niet ziet dat er ook drinkers, rokers, gebruikers zijn die wel verantwoordelijk hiermee om kunnen gaan, terwijl dat de issue helemaal niet is.

Ik denk dus ook dat jij het je iets te persoonlijk aantrekt. Jij herkent je niet in TS, en dat is ook helemaal prima, anderen weer wel (ik bijvoorbeeld). Al hoop ik nu niet dat jij mij ook direct arrogant, verheven, bekrompen en generaliserend vind :+

_Nelleke_ schreef:
Oke blijkbaar leg ik het niet goed uit want het komt duidelijk niet goed over.

Het enige wat ik wil zeggen is dat het soms helpt om met een andere bril naar de wereld te kijken. Ik denk niet anders dan TS tegenover rook en drinkgedrag maar ik kijk duidelijk wel anders naar mensen/situaties dan TS. Ik heb geen problemen met het vinden (en behouden) van vrienden die niet roken/overmatig drinken/pillen slikken en dat is volgens mij precies wat TS wil. Het is niet dat ik mezelf omring met pillen slikkende/alcoholistische en rokende mensen en dat maar tolereer. Wat ook prima is als je dat wel wil. Het valt me alleen op dat TS denkt dat iedereen zo is. Dat op elk feestje iedereen lam is en strak staat. Dat waar ze ook komt (ponyclub, universiteit, kroeg), iedereen zo is. Dat proef ik in haar berichten en ik wil dat ontkrachten. Want het klopt gewoon niet en het is vervelend voor TS dat ze het allemaal wel zo ziet.

Dus om het bij een mooie kerstgedachte te blijven: "Verander de wereld, begin bij jezelf"

Zo leg je het inderdaad veel duidelijker voor mij uit! :j Ik begrijp je gedachtegang nu ook beter, bedankt. Ik proefde dit echter niet zo in haar posts, mocht dit wel zo zijn (en dat kan TS alleen uitmaken), dan vind ik dit een fijne post om te lezen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:26

Flux schreef:
Is hiervan niet veel gegeneraliseerd, for the sake of the argument?

Dat kan dan wel zo zijn maar dat verklaard wel waarom ik die door mijzelf eerder gezegde bekrompenheid proef. Dat is mijn interpretatie van de posts van TS. Mocht je dergelijke dingen generaliserend neerzetten om een punt te maken, dan kan je iemand ook niet verwijten dat diegene dat te letterlijk neemt, want het staat er letterlijk...

flux schreef:
Dit is sowieso haar mening, overigens ook de mijne. Zij voelt zich niet prettig bij rokende mensen, dus daar zoekt ze liever geen gezelschap bij. Hoe leuk die mensen ook mogen zijn. Dat heeft meer met zelfkennis (als in, ik weet dat ik rokende mensen storend vind en me daar niet prettig bij voel, dat is geen goede basis van vriendschap) te maken met dan met generaliserend en bekrompen.

En dat vind ik bekrompen. Iemand is niet ineens een ander persoon omdat diegene rookt. Ik heb 3jr gerookt en ik was tijdens mijn rookperiode niet ineens een ander persoon dan daarvoor en ik ben nu ook niet ineens een ander persoon dan toen. Dus ik vind het raar dat je al een oordeel hebt over mensen puur en alleen om het feit dat iemand rookt.

Kijk als iemand in jou gezicht staat te roken terwijl je zelf niet rookt is dat gewoon asociaal gedrag. of verwacht als roker dat de niet roker zich aan jou aanpast. Dat heeft verder niks met het roken te maken maar gewoon dat die persoon asociaal gedrag vertoont. Dat je je liever niet omgeeft met mensen die zich asociaal gedragen begrijp ik dan weer wel. Dus dat heeft dan inderdaad te maken met zelfkennis. Maar iemand beoordelen om het feit dat diegene rookt vind ik net zo bekrompen als iemand beoordelen op het feit dat diegene rode schoenen draagt en jij niet van rode schoenen houdt. Als diegene dan met z'n rode schoenen asociaal gedrag vertoont heeft dat toch niks te maken met die schoenen?

flux schreef:
Kennelijk zijn jouw standaarden anders dan die van TS. Ik zeg trouwens niet dat TS zich het wat moeilijker maakt door de standaarden wat hoger te leggen (doe ik overigens ook), maar wel dat ik dit niet bekrompen, generaliserend, arrogant of verheven vind. Different people, different mindset. TS krijgt verwijten dat ze niet ziet dat er ook drinkers, rokers, gebruikers zijn die wel verantwoordelijk hiermee om kunnen gaan, terwijl dat de issue helemaal niet is.

Ik denk dus ook dat jij het je iets te persoonlijk aantrekt. Jij herkent je niet in TS, en dat is ook helemaal prima, anderen weer wel (ik bijvoorbeeld). Al hoop ik nu niet dat jij mij ook direct arrogant, verheven, bekrompen en generaliserend vind :+

Maar jij vind dus mijn standaarden lager, dus dan verhef je jezelf (en TS) toch gelijk tot 'hoger'? Of moet ik dit anders interpreteren? Ik vind mezelf en mijn vrienden niet 'beter' of 'intelligenter' of wat dan ook omdat we wel of niet drinken. Ik vind mijn standaarden niet laag of hoog. Ik heb gewoon een klik met de mensen met wie ik omga en ja, ik vind dat arrogant als jij geen vrienden wil hebben die niet aan jou 'hoge' standaard voldoen. Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd maar zou je je dan nader kunnen verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:35

Ik snap heel goed wat nelleke bedoelt.

Ook ik ben student in een grote stad (Utrecht) en regelmatig in Amsterdam te vinden en 90% van de uitgaansgelegenheden heeft een heel streng beleid als het op drugs aankomt. Ik ken bijna niemand die op een gezellig avondje stappen drugs gebruikt, en binnen mijn vriendengroep zijn drugs zeker wel geaccepteerd. Imo is het heel erg wat je er zelf van maakt. Je kan met uitgaan een drankje doen en een gezellige avond hebben, of je compleet laveloos irriteren aan mensen die wel drinken of drugs gebruiken. Als je dat doet maak je je leven echt niet leuker.

Ik ben groot liefhebber van muziekfestivals en ook hier valt het allemaal reuze mee. Ik was afgelopen zomer op Best Kept Secret en heb een paar biertjes gedronken en wat jointjes gerookt, maar verder nuchter gebleven. Dan is het ook leuk, en dan hoef je het drugs gebeuren niet op te zoeken.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:14

_Nelleke_ schreef:
Dat kan dan wel zo zijn maar dat verklaard wel waarom ik die door mijzelf eerder gezegde bekrompenheid proef. Dat is mijn interpretatie van de posts van TS. Mocht je dergelijke dingen generaliserend neerzetten om een punt te maken, dan kan je iemand ook niet verwijten dat diegene dat te letterlijk neemt, want het staat er letterlijk...

Maar ze heeft toch ook proberen uit te leggen dat ze het niet perse letterlijk bedoeld maar dit wel haar ervaring is? (En dat kan, toch?)

_Nelleke_ schreef:
flux schreef:

En dat vind ik bekrompen. Iemand is niet ineens een ander persoon omdat diegene rookt. Ik heb 3jr gerookt en ik was tijdens mijn rookperiode niet ineens een ander persoon dan daarvoor en ik ben nu ook niet ineens een ander persoon dan toen. Dus ik vind het raar dat je al een oordeel hebt over mensen puur en alleen om het feit dat iemand rookt.

Maar nu betrek je het wel weer op jezelf. Jij vind overigens niet dat je een ander persoon bent, ik denk dat je bedoeld qua karakter? Niet iedereen vind alleen karakter belangrijk, het kan ook een stukje levensstijl zijn waar iemand zich wel of niet beter bij voelt. Dat kan jij bekrompen vinden, maar zolang die persoon jou niet respectloos behandeld, naar tegen je doet, openlijk loopt te prediken dat jij zo onwijs slechter bent omdat je rookt is dat toch niet erg, of bekrompen? Maar een andere mindset?

_Nelleke_ schreef:
Maar iemand beoordelen om het feit dat diegene rookt vind ik net zo bekrompen als iemand beoordelen op het feit dat diegene rode schoenen draagt en jij niet van rode schoenen houdt. Als diegene dan met z'n rode schoenen asociaal gedrag vertoont heeft dat toch niks te maken met die schoenen?

Nee, maar die rode schoenen hebben niet veel te maken met karakter of levensstijl. Wel met smaak. Smaak vind ik niet zo belangrijk, dus hecht daar persoonlijk weinig waarde aan. Aan levensstijl (en dus roken, want daarvan is algemeen bekent dat dit schadelijk is voor jou en je omgeving) hecht ik persoonlijk meer waarde. Ik ga niemand bekeren of nicotinepleisters aanbieden als ze in de buurt komen, maar hoogstwaarschijnlijk wordt de rode schoenen drager die rookt niet mijn beste vriend nee.

_Nelleke_ schreef:
Maar jij vind dus mijn standaarden lager, dus dan verhef je jezelf (en TS) toch gelijk tot 'hoger'? Of moet ik dit anders interpreteren? Ik vind mezelf en mijn vrienden niet 'beter' of 'intelligenter' of wat dan ook omdat we wel of niet drinken. Ik vind mijn standaarden niet laag of hoog. Ik heb gewoon een klik met de mensen met wie ik omga en ja, ik vind dat arrogant als jij geen vrienden wil hebben die niet aan jou 'hoge' standaard voldoen. Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd maar zou je je dan nader kunnen verklaren?

Zeker wil ik dat nader verklaren :) Ik bedoel niet hoger als in "beter" en dus meer verheven dan lager, dus "minder". Als ik het goed lees koppel jij een waardeoordeel aan mijn 'hoge standaard', dit bedoelde ik echter niet. Waarschijnlijk had ik beter mijn woorden moeten kiezen, ik bedoel met 'hoge standaarden' niet 'betere standaarden' maar had ik beter 'andere standaarden' kunnen zeggen. Dat dekt de lading denk ik beter.

Kijk, ik vind niet dat ik arrogant ben als ik geen goede vrienden kan worden met een roker. Dat ik geen goede vrienden kan worden met een roker betekent ook niet direct dat ik nooit rokers wil spreken, of alleen maar poedersuiker tegen ze ga doen en niet vriendelijk kan zijn. Totaal niet. Het is wél zo dat ik in alle waarschijnlijkheid (want ik ken mezelf wel redelijk) niet een super toffe avond ga hebben als mijn gezelschap alleen bestaat uit rokers (en die gaan roken), en zal ik, wanneer er ook niet-rokers zijn, toch meer optrekken met de niet-rokers omdat ik me daar beter bij voel. En het betekent ook niet dat ik iedereen af ga keuren die rookt en zielig alleen in een hoekje ga zitten. Betekent wél dat ik er waarschijnlijk geen diepe vriendschappen op na houdt. En dat is wel wat ik zoek in een vriendschap (definitie van vriendschappen en vrienden is óók voor iedereen anders natuurlijk!).

Overigens gaat het er ook niet om dat ik geen vrienden wil die roken. Dat heeft echt niets met willen of niet willen te maken. Als ik gewoon eenmalig een leuke avond wil met wat mensen zal ik rokers ook niet wegsturen of me zitten irriteren. Voor close-contact vrienden zal ik inderdaad eerder contact willen leggen met een niet-roker. Dat is toch niet arrogant?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:33

Ik weet niet hoeveel jij van drugs weet en gedragingen die daar bijhoren Nelleke. Maar op de meeste festivals loopt toch zeker wel 60% op drugs 25% op alcohol en 15% "nuchter", even grof geschat en van mijn perspectief. Dit is geen onderzoek maar wel mijn bevindingen van de festivals hier in Nederland.
Met uitgaan zie ik inderdaad weinig pillen slikkende mensen, maar zeker wel meer dan de helft is lam, de rest is behoorlijk aangeschoten en dan heb je er nog een paar tussen lopen die de BOB spelen. En dan heb ik het niet over een random concert maar echt uitgaan dus Leidse of Rembrandt.

Dus ik snap TS wel, zeker als je er zo op tegen bent. Ik ben iemand die het van me af laat glijden en me er verder niet druk om maakt. Maar ik sta ook zeker niet te springen om in een groep te staan die ff een pilletje naar achteren tikt of constant aan het roken is.

Verder sluit ik me aan bij flux. En inderdaad als je een andere standaard hebt wilt niet zeggen dat het hoger / lager / beter / slechter is. Dat is gewoon iets waar die persoon zich fijn bij voelt. Zou zij jij misschien minder makkelijk een hechte vriendschap creëren met iemand die altijd nuchter is, zich afsluit van rokers en van drugsgebruikers. Niet omdat je niet denkt dat het geen leuk persoon is, maar gewoon omdat het niet bij jou levensstijl past en je je niet volledig kan inleven in de afkeer van die persoon tegen specifieke dingen.

Mijn ex is voor mij gestopt met roken, hij wilde dit zelf al maar kon de motivatie niet vinden. Ik had (heb) daarentegen echt geen zin om telkens die asbak lucht in mn porem te krijgen. Dus hij moest in ieder geval verplicht aan de kauwgum als ie niet zou stoppen :Y) maakt niet dat ik hem een minder leuk persoon vond, maar als hij aan het roken was, dan was ik daar in ieder geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:33

Dan vraag ik me ook af hoe veel jij van drugs en gedragingen weet die daar bij horen, KellyR. Ben ook wel benieuwd naar de festivals waar jij 60% van de mensen aan de drugs ziet. Ik ben namelijk naar ontzettend veel festivals geweest en op Defqon en soortgelijke festivals na heb ik nooit meer dan grofweg 25% van de mensen aan de drugs gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:37

Ik vind 60% ook een heel gek percentage om te noemen als het je eigen inschatting is :')

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:02

Aan heel veel mensen zie je niet direct dat ze aan de drugs zitten. Van kleins af aan ben ik er al mee in aanraking gekomen dus ik zie grof weg het meeste wat iets heeft gebruikt. Daarbij kan je iedereen die zonnebrillen op heeft in het donker ook bij het rijtje gebruikt neer zitten. En als jij op Defqon bent geweest en je denkt dat minder dan de helft niet eens een kwart pilletje op heeft.. Dan raadt ik je aan om je eens wat meer in te lezen.
Het is niet alleen zwaar spacen. Mensen krijgen meer behoefte om te drinken/likken/zuigen of zetten hun kaak geregeld vast, lippen kunnen wat blauw uit slaan maar ook in de pupillen is veel af te lezen en zo zijn er nog veel meer dingen.

Als je naar de tribunes kijkt bij bijvoorbeeld kingsland oid, je hebt het niet eens door maar op bijna elke hoek wordt er een pilletje gesplit en naar binnen getikt. En dan heb ik het nog niet over de aantallen die ik een pilletje tussen hun bilnaad of schoenlip heb zien halen.
Valhalla gaat bijna iedereen hard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:06

Beter lezen, ik heb het over Defqon en dergelijke als een uitzondering, niet als voorbeeld om mijn statement te onderbouwen.

Ik kan zelf prima zien wanneer iemand drugs gebruikt heeft, en op het gemiddelde muziekfestival, blijf ik bij, gebruikt echt niet meer dan 30% harddrugs.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:08

Nou de veel mensen die naar techno feesten gaan gebruiken (wel eens) volgens mij. Ik denk dat het wel meer is dan 30...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:11

Emmaa_ schreef:
Beter lezen, ik heb het over Defqon en dergelijke als een uitzondering, niet als voorbeeld om mijn statement te onderbouwen.

Ik kan zelf prima zien wanneer iemand drugs gebruikt heeft, en op het gemiddelde muziekfestival, blijf ik bij, gebruikt echt niet meer dan 30% harddrugs.

Ik heb over het woordje na heen gelezen inderdaad, sorry daarvoor.
Maar wat vind jij een gemiddeld muziekfestival?
Ik heb het over festivals met techno, house oid en groote feesten zoals tomorrowland.
Ik ben niet aan het praten over TROS muziekfeest

Misschien is 60% wat aan de hoge kant, wie zal het zeggen. Ik bedoel, niemand die zich vrijwillig op die festivals formuliertje in gaat vullen of ie wel of niet gebruikt heeft. Maar ik denk dat ik over het algemeen toch zeker wel de helft op drugs zie. Misschien ben ik op de verkeerde plaatsen op verkeerde momenten, maar soms voel me ik ook behoorlijk alleen met mn vriendinnen als "nuchtere" personen. Het is niet de eerste keer dat het niet uit maakt of ik rechts of links kijk maar overal zie ik pillen slikkers.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:49

Ik kan niet anders dan bij Nelleke aansluiten. Misschien moet je toch eens anders naar de mensen om je heen gaan kijken TS. Lang niet iedereen rookt zich te pletter, zuipt zich laveloos en slikt pillen. Het lijkt mij dat die in Amsterdam en/of je dorp wel te vinden zijn. Succes met je zoektocht, ik hoop dat je binnenkort aan kunt sluiten bij een groepje waarmee het goed klikt :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:00

KellyR schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik heb over het woordje na heen gelezen inderdaad, sorry daarvoor.
Maar wat vind jij een gemiddeld muziekfestival?
Ik heb het over festivals met techno, house oid en groote feesten zoals tomorrowland.
Ik ben niet aan het praten over TROS muziekfeest

Misschien is 60% wat aan de hoge kant, wie zal het zeggen. Ik bedoel, niemand die zich vrijwillig op die festivals formuliertje in gaat vullen of ie wel of niet gebruikt heeft. Maar ik denk dat ik over het algemeen toch zeker wel de helft op drugs zie. Misschien ben ik op de verkeerde plaatsen op verkeerde momenten, maar soms voel me ik ook behoorlijk alleen met mn vriendinnen als "nuchtere" personen. Het is niet de eerste keer dat het niet uit maakt of ik rechts of links kijk maar overal zie ik pillen slikkers.

Ik heb het in dit geval over meerdaagse muziekfestivals zoals bijvoorbeeld Down The Rabbithole, Best Kept Secret, Lowlands etc etc. Ik kan me best voorstellen dat het op technofestivals inderdaad wat hoger ligt, maar ik vind 60% alsnog wel erg veel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:09

Lowlands is een drugsfestival. Overdag gaat het wel, maar 's avonds gaan de meeste mensen hard. Vergeet niet dat Lowlands een uitgebreid nachtprogramma heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:33

Ik vond het op Lowlands best wel meevallen. In het nachtprogramma zie je het meer dan overdag inderdaad, maar alsnog zou ik niet zeggen dat 60% gebruikt.