Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sabine_Duco schreef:Ik vind uitgaan wel leuk, ik hou namelijk van muziek en van dansen. Ik snap dus ook niet waar je verhaal op gebaseerd is. En als je gelezen hebt (maar dit heb ik al heeeel vaak getypt hier) heb ik geen problemen met mensen die af en toe alcohol drinken, bijvoorbeeld inderdaad omdat ze het lekker vinden. Ik zeg ook nergens dat mensen die roken, drinken of drugs gebruiken geen leuke mensen zijnmaar ik zou graag wat mensen om me heen hebben die dezelfde principes hebben als ik. Je reactie raakt eigenlijk kant noch wal...
Ik heb dit topic vooral gemaakt om erachter te komen wat dan een goede plek of manier zou zijn om gelijkgestemden te ontmoeten. Helaas is het een beetje uitgelopen op een discussie tussen mensen die zich aangevallen voelen om hun keuzes en de mensen die proberen uit te leggen dat het erom gaat dat ik (en anderen) bepaalde principes hebben en liever vrienden hebben die ook een beetje zo zijn. Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen af te schilderen als "slecht" op basis van deze drie dingen, maar ik word er gewoon niet (meer) gelukkig van om me voortdurend onder die mensen te begeven.
Bedankt in elk geval aan de mensen die met tips komen.

_Nelleke_ schreef:Wat ik probeer te zeggen is dat jij het door een andere bril ziet dan ik. Jij ziet overal maar mensen die je niet aanstaan en daardoor kan je niet meer genieten van een dansje of een feestje. Ik proef in dit topic een gigantische arrogantie en gevoel van verhevenheid. Dus je kan wel gaan zitten zoeken naar mensen in een bibliotheek of yogaklas maar ik denk dat je dan teleurgesteld thuis gaat komen. Er moet iets aan jouw eigen mentaliteit veranderen want als je zo bekrompen denkt sta je nooit open voor iets leuks.

_Nelleke_ schreef:Neehoor, lees de posts van TS nog maar eens terug:
"Helaas is het zo dat het grootste deel van de jongeren zich elk weekend helemaal klem zuipt. Ze zijn er zelfs trots op"
"Ik studeer in Amsterdam. Helaas kom ik hier ook heel erg tegen dat het bij iedereen grotendeels draait om drinken en uitgaan"
"Ik kom dit probleem overal tegen. Dus op mijn studie, maar ook bij de mensen met wie ik omga uit mijn eigen dorp en bij de meiden die bij mij op stal zitten"
"Als je goed gelezen hebt, heb ik geen problemen met mensen die zichzelf onder controle kunnen houden. Helaas kunnen de meesten dat niet,"
post TS schreef:"Nu heb ik inderdaad ook moeite met het feit dat mensen roken. Omdat ik vind dat het heel wat over iemand zegt"
_Nelleke_ schreef:Dus in plaats van maar te roepen dat het aan alles en iedereen ligt, kun je ook eerst eens bij jezelf kijken. Want op de uni is niet alles en iedereen aan het zuipen en roken en drugs aan het gebruiken. Dat is alleen hetgeen wat TS ziet. Maar dat klopt gewoon niet. Want ik bevind me in dezelfde stad in dezelfde kringen in hetzelfde uitgaansleven en ik zie het allemaal niet (of nouja, ik moet ernaar zoeken of erop letten).

_Nelleke_ schreef:Oke blijkbaar leg ik het niet goed uit want het komt duidelijk niet goed over.
Het enige wat ik wil zeggen is dat het soms helpt om met een andere bril naar de wereld te kijken. Ik denk niet anders dan TS tegenover rook en drinkgedrag maar ik kijk duidelijk wel anders naar mensen/situaties dan TS. Ik heb geen problemen met het vinden (en behouden) van vrienden die niet roken/overmatig drinken/pillen slikken en dat is volgens mij precies wat TS wil. Het is niet dat ik mezelf omring met pillen slikkende/alcoholistische en rokende mensen en dat maar tolereer. Wat ook prima is als je dat wel wil. Het valt me alleen op dat TS denkt dat iedereen zo is. Dat op elk feestje iedereen lam is en strak staat. Dat waar ze ook komt (ponyclub, universiteit, kroeg), iedereen zo is. Dat proef ik in haar berichten en ik wil dat ontkrachten. Want het klopt gewoon niet en het is vervelend voor TS dat ze het allemaal wel zo ziet.
Dus om het bij een mooie kerstgedachte te blijven: "Verander de wereld, begin bij jezelf"
Ik begrijp je gedachtegang nu ook beter, bedankt. Ik proefde dit echter niet zo in haar posts, mocht dit wel zo zijn (en dat kan TS alleen uitmaken), dan vind ik dit een fijne post om te lezen. Flux schreef:Is hiervan niet veel gegeneraliseerd, for the sake of the argument?
flux schreef:Dit is sowieso haar mening, overigens ook de mijne. Zij voelt zich niet prettig bij rokende mensen, dus daar zoekt ze liever geen gezelschap bij. Hoe leuk die mensen ook mogen zijn. Dat heeft meer met zelfkennis (als in, ik weet dat ik rokende mensen storend vind en me daar niet prettig bij voel, dat is geen goede basis van vriendschap) te maken met dan met generaliserend en bekrompen.
flux schreef:Kennelijk zijn jouw standaarden anders dan die van TS. Ik zeg trouwens niet dat TS zich het wat moeilijker maakt door de standaarden wat hoger te leggen (doe ik overigens ook), maar wel dat ik dit niet bekrompen, generaliserend, arrogant of verheven vind. Different people, different mindset. TS krijgt verwijten dat ze niet ziet dat er ook drinkers, rokers, gebruikers zijn die wel verantwoordelijk hiermee om kunnen gaan, terwijl dat de issue helemaal niet is.
Ik denk dus ook dat jij het je iets te persoonlijk aantrekt. Jij herkent je niet in TS, en dat is ook helemaal prima, anderen weer wel (ik bijvoorbeeld). Al hoop ik nu niet dat jij mij ook direct arrogant, verheven, bekrompen en generaliserend vind
_Nelleke_ schreef:Dat kan dan wel zo zijn maar dat verklaard wel waarom ik die door mijzelf eerder gezegde bekrompenheid proef. Dat is mijn interpretatie van de posts van TS. Mocht je dergelijke dingen generaliserend neerzetten om een punt te maken, dan kan je iemand ook niet verwijten dat diegene dat te letterlijk neemt, want het staat er letterlijk...
_Nelleke_ schreef:flux schreef:Dit is sowieso haar mening, overigens ook de mijne. Zij voelt zich niet prettig bij rokende mensen, dus daar zoekt ze liever geen gezelschap bij. Hoe leuk die mensen ook mogen zijn. Dat heeft meer met zelfkennis (als in, ik weet dat ik rokende mensen storend vind en me daar niet prettig bij voel, dat is geen goede basis van vriendschap) te maken met dan met generaliserend en bekrompen.
En dat vind ik bekrompen. Iemand is niet ineens een ander persoon omdat diegene rookt. Ik heb 3jr gerookt en ik was tijdens mijn rookperiode niet ineens een ander persoon dan daarvoor en ik ben nu ook niet ineens een ander persoon dan toen. Dus ik vind het raar dat je al een oordeel hebt over mensen puur en alleen om het feit dat iemand rookt.
_Nelleke_ schreef:Maar iemand beoordelen om het feit dat diegene rookt vind ik net zo bekrompen als iemand beoordelen op het feit dat diegene rode schoenen draagt en jij niet van rode schoenen houdt. Als diegene dan met z'n rode schoenen asociaal gedrag vertoont heeft dat toch niks te maken met die schoenen?
_Nelleke_ schreef:Maar jij vind dus mijn standaarden lager, dus dan verhef je jezelf (en TS) toch gelijk tot 'hoger'? Of moet ik dit anders interpreteren? Ik vind mezelf en mijn vrienden niet 'beter' of 'intelligenter' of wat dan ook omdat we wel of niet drinken. Ik vind mijn standaarden niet laag of hoog. Ik heb gewoon een klik met de mensen met wie ik omga en ja, ik vind dat arrogant als jij geen vrienden wil hebben die niet aan jou 'hoge' standaard voldoen. Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd maar zou je je dan nader kunnen verklaren?
Ik bedoel niet hoger als in "beter" en dus meer verheven dan lager, dus "minder". Als ik het goed lees koppel jij een waardeoordeel aan mijn 'hoge standaard', dit bedoelde ik echter niet. Waarschijnlijk had ik beter mijn woorden moeten kiezen, ik bedoel met 'hoge standaarden' niet 'betere standaarden' maar had ik beter 'andere standaarden' kunnen zeggen. Dat dekt de lading denk ik beter.
maakt niet dat ik hem een minder leuk persoon vond, maar als hij aan het roken was, dan was ik daar in ieder geval niet.
Emmaa_ schreef:Beter lezen, ik heb het over Defqon en dergelijke als een uitzondering, niet als voorbeeld om mijn statement te onderbouwen.
Ik kan zelf prima zien wanneer iemand drugs gebruikt heeft, en op het gemiddelde muziekfestival, blijf ik bij, gebruikt echt niet meer dan 30% harddrugs.
. KellyR schreef:Emmaa_ schreef:Beter lezen, ik heb het over Defqon en dergelijke als een uitzondering, niet als voorbeeld om mijn statement te onderbouwen.
Ik kan zelf prima zien wanneer iemand drugs gebruikt heeft, en op het gemiddelde muziekfestival, blijf ik bij, gebruikt echt niet meer dan 30% harddrugs.
Ik heb over het woordje na heen gelezen inderdaad, sorry daarvoor.
Maar wat vind jij een gemiddeld muziekfestival?
Ik heb het over festivals met techno, house oid en groote feesten zoals tomorrowland.
Ik ben niet aan het praten over TROS muziekfeest
Misschien is 60% wat aan de hoge kant, wie zal het zeggen. Ik bedoel, niemand die zich vrijwillig op die festivals formuliertje in gaat vullen of ie wel of niet gebruikt heeft. Maar ik denk dat ik over het algemeen toch zeker wel de helft op drugs zie. Misschien ben ik op de verkeerde plaatsen op verkeerde momenten, maar soms voel me ik ook behoorlijk alleen met mn vriendinnen als "nuchtere" personen. Het is niet de eerste keer dat het niet uit maakt of ik rechts of links kijk maar overal zie ik pillen slikkers.